واشنگتن، نگران بهبود روابط قطر با ایران 

گروه جهان الف،   3970125004 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

آمریکا به شدت نگران گرم‌تر شدن تنور روابط دوحه با تهران است و در این راستا سعی دارد با امتیاز دادن به قطر، این کشور را مجاب به ترمیم روابط با عربستان و فاصله گرفتن از ایران کند.

فارس نوشت: به دنبال دیدار «شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی» امیر قطر از  آمریکا و ملاقات با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور در روزهای گذشته، محافل خبری از نگرانی واشنگتن از نزدیک شدن بیشتر قطر به ایران و نیز تلاش برای ممانعت از این رویداد خبر دادند به طوری‌که برخی مقام‌های آمریکایی عنوان کردند، واشنگتن نگران حضور بیشتر قطر در حوزه نفوذ ایران است.

درهمین زمینه روزنامه «وال استریت ژورنال» روز سه‌شنبه به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشت که دولت ترامپ که در تلاش برای بهبود روابط دیپلماتیک قطر و همسایگان عرب این کشور برآمده و البته به طور فزاینده‌ای نیز نگران نزدیک شدن قطر به حوزه سیاسی، اقتصادی ایران است.

*دیپلماسی رفت و آمدی آمریکا

بر این اساس، آمریکا در این کش و قوس سعی کرده با ارسال هئیت‌های دیپلماتیک و رایزنی ، اقدامی که محافل خبری آن را «دیپلماسی رفت آمدی» نامیدند، از تنش دوحه با ریاض بکاهد.

وال استریت ژورنال با اشاره به نتایج نه چندان موفق تلاش های واشنگتن در جلب نظر بیشتر قطر در بهبود روابط با ریاض نوشت: «هرچند که ماه‌ها "دیپلماسی رفت و آمدی" مقام‌های آمریکا برای کاهش تنش قطر با عربستان، بحرین، امارات و مصر تا حدی نتیجه داد، اما به این زودی ها انتظار خاتمه سریع این وضعیت بغرنج نمی‌رود.»

آنچه که مشخص است دولت آمریکا امید دارد با دیدار با سران کشورهای عرب خلیج فارس از اختلاف‌های موجود بین اعراب بکاهد و سفر اخیر تمیم بن حامد آل ثانی به آمریکا و دیدار و گفت‌و‌گو با دونالد ترامپ از جمله اقدام‌های صورت گرفته برای کاهش اختلاف‌های موجود بود.

 


دیدار ترامپ با امیر قطر

 

در همین زمینه کاخ سفید بعد از دیدار روز سه شنبه امیر قطر با ترامپ بیانیه‌ای  انتشار داد و به محورهای اصلی دیدار ترامپ و امیر قطر که بررسی اوضاع سوریه و نقش آفرینی ایران و روسیه بود، اشاره کرد.

در بخشی از بیانیه منتشر شده کاخ سفید در این زمینه آمده است : «ترامپ و امیر قطر راه‌های تقویت همکاری‌های امنیتی و اقتصادی را بررسی وهمچنین درباره تشریک مساعی در خصوص نهایی کردن توافق‌های جدید تجاری که موجب اشتغال زایی بیش از 50 هزار آمریکایی‌ می‌شود، به رایزنی پرداختند.»

آنچه که در این گیر و دار به نظر می‌رسد این است که آمریکا با امتیاز دادن به قطر قصد جلب نظر این کشور را دارد تا ضمن ترغیب دوحه برای بهبود روابط با عربستان، این کشور امیرنشین را از ایران دور کند.


موشک «APKWS» خریداری شده قطر از آمریکا

 

در همین زمینه وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه ، با فروش پنج هزار موشک‌ هدایت شونده  «APKWS» مجهز به کلاهک جنگی با قدرت انفجار بالا و به ارزش سیصد میلیون دلار به قطر موافقت کرد. این در حالی است که قطر، از متحدان قدیمی نظامی آمریکا  میزبان بزرگترین پایگاه هوایی این کشور در غرب آسیا است. این پایگاه هوایی «العدید» نام دارد و در 45 کیلومتری دوحه است.

آمریکا، البته دراقدامی موازی حین دیدار ولی‌عهد عربستان از واشنگتن، با فروش بیش از 2 میلیون دلار سلاح به این پادشاهی موافقت کرد.

 


نمایی از پایگاه هوایی العدید

 

*روابط تجاری ایران و قطر ونگرانی واشنگتن

 به دنبال بروز بحران در روابط قطر با عربستان و برخی کشورهای دیگر که دوحه را متهم به حمایت از تروریسم و روابط حسنه با تهران کردند و بروز مشکلات در امر واردات مایحتاج ضروری، قطر به دنبال جایگزین گشت و در این میان ایران و ترکیه شروع به ارسال مواد غذایی لازم به قطر کردند.  بعد از این فعل و انفعال تراز روابط تجاری قطر با ایران در ماه‌های اخیر افزایش یافته و در مقابل واردات قطر از عربستان به نزدیک به صفر رسید.

آنطور که مقام‌های آمریکایی با نگرانی ادعا کرده‌اند، حضور قطر در محور سیاسی و اقتصادی ایران منجر به تقویت اقتصادی ایران و دستیابی به دلار‌ها و پیشبرد اهداف ایران در منطقه می‌شود.

به هر روی، نقش قطر به‌خصوص در سوابق بحران سوریه نقش مثبتی نبوده است اما فشار کشورهای عربی، سیاست‌های این کشور را در قبال ایران تا حدی معتدل کرده است. ایران بر اساس سیاست‌های اصولی خود،  از توسعه روابط با کشورهای مسلمان منطقه همواره استقبال می‌کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین