اهمیت تغذیه و تاثیر آن بر عملکرد ورزشکاران

گروه سلامت الف،   3970114004

تغذیه برای ورزشکاران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و نامناسب بودن آن نه تنها به بدن ورزشکار، بلکه بر عملکرد و نتایج هم لطمه می‌زند.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیدا غفاری ، مسئول کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی درگفت و گو با یک برنامه رادیویی در خصوص تغذیه قبل وبعد از ورزش و تاثیر آن بر عملکرد ورزشکاران عنوان داشت :تغذیه در ورزشکاران به خصوص در سطح قهرمانی و حرفه ای نقش بسیار مهمی دارد تا جایی که نداشتن تغذیه مناسب می تواند سبب کم شدن توانایی و عملکرد بهینه ورزشکاران شود.

 غفاری افزود:در درجه اول ورزشکاران باید به این نکته توجه داشته باشند رژیم های غذایی در ورزش های استقامتی و قدرتی متفاوت است و رژیم غذایی هر فرد مختص به همان فرد است. یک رژیم مناسب باید براساس جنسیت، قد، وزن، سن و نوع ورزشی که فرد انجام می دهد تنظیم شود.همچنین  باید از رژیم هایی که توسط افراد غیر کارشناس تجویز می شود پرهیز کرد و حتما برای دریافت یک برنامه غذایی مناسب ورزشی به کارشناسان تغذیه وابسته به فدراسیون پزشکی ورزشی مراجعه کرد تا با پرداخت کمترین هزینه برنامه رژیم مناسب خود را دریافت کنند.

مسئول کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی درباره استفاده از نوشیدنی هایی مانند چای پیش از ورزش بیان داشت: یکی از نکات مهم در امر تغذیه ورزشکاران آب رسانی مناسب به بدن است، ورزشکارانی که بعد از انجام فعالیت ورزشی با کاهش آب بدن (دهیدراته شدن) مواجه می شوند دچار افت عملکرد خواهند شد، ورزشکاران چه در سطح آماتور و چه حرفه ای باید به میزان آبی که می نوشند توجه داشته باشند و حتما با مصرف متناوب آب تشنگی خود را برطرف کنند.همچنین آن دسته از ورزشکارانی که به خوردن چای عادت دارند می توانند چای کم رنگ (به دلیل وجود کافئین) را به همراه قند های ساده نظیر خرما، کشمش و... داشته باشند.

او درباره کالری مورد نیاز دریافتی ورزشکاران قبل و بعد از ورزش گفت : به هیچ وجه پرخوری در وعده های غذایی قبل و بعد از ورزش توصیه نمی شود زیرا منجر به چاقی خواهد شد. ورزشکاران باید توجه داشته باشند که حتما بین وعده غذایی که استفاده می کنند تا زمان شروع فعالیت بدنی شان  به مدت ۲ ساعت فاصله باشد،  تا دچار ناراحتی های گوارشی نشود، زمانی که معده پر باشد سیستم گردش خون به سمت دستگاه گوارش می رود (نه عضلات اسکلتی) تا غذا را هضم و جذب نماید. از طرفی نیز به دلیل اینکه بعد از مصرف غذا قند خون افزایش می یابد اگر بلافاصله بعد از صرف غذا ورزش کنیم بی فایده خواهد بود زیرا منجر به چربی سوزی نخواهد شد و فقط قند خون بدن می سوزد ورزشکاران باید توجه داشته باشند که مصرف زیاد مواد قندی در تغذیه قبل و بعد از ورزش می تواند منجر به چاقی شود. قند، شکر، انواع شکلات، کیک و بیسکوئیت چاق کننده هستند و به سرعت قند خون را افزایش می دهند. همچنین بهتر است تا حد امکان مصرف مواد چرب را در وعده غذایی قبل از ورزش کاهش دهند زیرا مدت زمان هضم را افزایش می دهد.

 مسئول کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی درباره استفاده از مواد چربی سوز اظهار داشت: هدف اصلی از ورزش کردن سلامت بدن است و لزومی ندارد ورزشکاران قبل یا بعد از ورزش از چربی سوز استفاده کنند؛ در ماهیچه های بدن قند ذخیره ای به نام گلیکوژن وجود دارد که در همان دقایق ابتدایی فعالیت ورزشی از بین می رود و در ادامه بدن به سمت افزایش متابولیسم و چربی سوزی می رود، در ورزش های استقامتی مانند کوهنوردی ،پیاده روی ، دوومیدانی که مدت زمان فعالیت بدنی بیشتر و شدت آن کمتر است، چربی سوزی خود به خود بالا است و ورزشکاران می توانند با انجام این گونه ورزش ها چربی سوزی بدن خود را افزایش دهند.

اگر شخص لاغر باشد و نخواهد با فعالیت ورزشی لاغر تر شود می تواند هر ۲۰ دقیقه یک بار از یک نوشیدنی قند دار مانند آب میوه های طبیعی یا شربت شیره انگور استفاده کند، اما اگر تمایل دارند تا با چربی سوزی داشته باشند باید در همین فواصل زمانی فقط آب مصرف کنند تا آب از دست رفته بدنشان که با انجام فعالیت بدنی از بین رفته تامین شود.

غفاری مسئول کمیته تغذیه هیئت پزشکی ورزشی استان مرکزی درپاسخ به این سوال که برخی مدارس زنگ ورزش را در اولین ساعات صبح قرار می دهند و ورزش کردن برخی دانش آموزان با معده خالی  گفت: باید به این نکته توجه داشته باشیم که صبحانه نخوردن بزرگترین اشتباه است، همواره در هنگام صبح میزان قند خون پایین است و همین موجب کاهش تمرکز و یادگیری خواهد شد و ممکن است، در هنگام انجام فعالیت ورزشی فرد دچار افت قند خون شده و یا حتی مشکلات جدی تری ایجاد شود.اگر در ساعت اول دانش آموزان قصد دارند ورزش کنند باید پیش از شروع فعالیت ورزشی از نوشیدنی قند دار (چای شیرین کم رنگ یا آب میوه طبیعی) استفاده کنند همچنین استفاده از شیر نیز توصیه می شود، اما به دلیل اینکه شیر دیر هضم است بهتر است بعد از زنگ ورزش مصرف شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    آخرین عناوین