پایتخت 5 و قافیه تنگ

معین الحق، گروه تعاملی الف،   3970104071 ۶۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
پایتخت 5 و قافیه تنگ
معروف است که : چون قافیه تنگ اید ، شاعر به جفنگ اید.
این ضرب المثل را در جایی بکار می برند که کسی حرفی برای گفتن ندارد و به همین خاطر دست به دامن به بیهوده گویی و چرند گویی می شود.
 
مجموعه اول سریال پایتخت از جمله سریال هایی بود که زندگی ایرانی را روایت می کرد. شروع خوب این سریال همراه بود با استقبال مخاطب و این موفقیت باعث شد تا پایتخت های دیگر هم یکی پس از دیگری کلید بخورد. اما ظاهرا تولید کنندگان بجای پیشرفت در ساخت مجموعه و غنی تر کردن جهات مثبت ان قدر این استقبال عمومی را نمیدانند و رفته رفته صحنه ها ی نامناسب و زشتی در این سریال مشاهده می شود و این یعنی به جای پیشرفت کار، دچار پسرفت شده ایم.
 
شب گذشته بدلیل جراحت مختصری که برای نویسنده رخ داد مجبور شدم چند ساعتی در منزل استراحت کنم و بالاجبار سری به شبکه های مختلف صدا و سیما بزنم. از قضا پایتخت 5 در حال پخش بود اما شوخی های زشت و اهنگ نامناسب و مسلما حرام این سریال لحظات نوروزی را که می توانست به شادی و خوشحالی سپری شود با با غصه و تاسف برای نویسنده همراه کرد.
 
چه ضرورت دارد که وقتی بند کشی موتور از جای خود در میرود با فلان جای خواهر زاده ی نقی بخورد و او فریاد بزند "فوت کن فوت کن. "
و یا وقتی از محل اصابت تیر به پای بابا پنجعلی سوال می شود جواب میدهد که تیر به انجایی خورد که ... . !
و یا صحنه های تند رقاصی به ضمیمه اهنگ تند و مسلما حرامی که به بهانه مجلس ختنه کنان برگزار شده و یا نوع متلک ها و شوخی ها و توهین هایی که در لحظات مختلف این سریال مشاهده میشود ، هر لحظه به تاسف و اندوه بیننده اضافه می کند که چطور لحظات شاد نوروزی با سم گناه و معصیت امیخته شده و نویسنده و کارگردان سریال انگار که دستشان از هنر و خلاقیت سالم و پاکیزه کوتاه شده باشد با هجو و هزل و لودگی سعی در ساخت سریال داشته اند.
 
منظور نویسنده این نیست که در سریال ، باید لزوما از جملات پاستوریزه استفاده شود اما اگر قرار است به مقتضای طنز برنامه، از خوشمزگی ها و جملات خاص هم استفاده شود باید همراه با رعایت حریم ها و اصول اخلاقی باشد و به عبارت دیگر به بهانه شاد بودن، چرت بودن و سبک بودن به خورد مخاطب داده نشود.
 
در این زمینه چند نکته دیگر هم قابل توجه است:
اول: مسئولان ناظر در صدا و سیما - به عنوان دانشگاه عمومی جامعه و دستگاه تولید فرهنگ - چطور به همچین سریالی با این همه ایرادات شرعی و اخلاقی مجوز پخش می دهند؟
مسلما وجود چند شاخصه مثبت در این سریال، نمی تواند مجوز نادیده گرفتن سایر شاخص های منفی باشد.
 
دوم: سایر خواص و مسئولانی که به ظاهر ادعای دغدغه های فرهنگی دارند و گاه بیگاه در برای منع قانون حجاب اجباری خود را هلاک می کنند چرا در چنین مسائلی که ارتباط مستقیم با اخلاق عمومی جامعه دارد مهر سکوت به لب زده اند؟
 
سوم: خوب است بهار طبیعت را با بهار معنویت همراه کنیم و با توجه به روایت شریف امام باقر علیه السلام که فرمود:
الغِناءُ مِمّا وَعَدَاللهُ علیه النارَ و تلا هذه الآیه: و مِنَ الناس مَن یشتری لهوَ الحدیث لیُضِلَّ عن سبیل الله … (لقمان، ۶)
غنا و آوازه خوانی از جمله گناهانی است که خداوند برای آن وعده آتش داده است، سپس این آیه را تلاوت فرمود:
<< برخی از مردم کسانی هستند که سخن بیهوده را می خرند تا دیگران را از روی نادانی از راه خدا گمراه کنند و آیات الهی را به استهزاء گیرند، برای آنان عذابی خوارکننده خواهد بود>> (وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۲۶) شادی فاسد و زودگذر را با گرفتاری برزخ و قیات معامله نکنیم. همانا عاقل کسی است که شادی دنیا را با راحتی اخرت همراه کند و جاهل کسی است که شادی دنیا را عذاب قیامت معامله کند.
 
امام صادق علیه السلام نیز فرمودند :
الغناءُ مجلسٌ لاینظر اللهُ اِلی اَهلهِ.
مجلس غناء مجلسی است که خدواند به اهل آن نظر (لطف و رحمت) نمی کند.
 
و نیز فرمودند :
الغناءُ یورث النفاقَ و یُعقِبُ الفقر.
غناء و آوازه خوانی باعث نفاق و دوروئی شده و فقر و تنگدستی را به دنبال دارد.
وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۸۸ و وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص۲۳۰