آمریکا وضعیت دشواری برای اجرای توافق هسته ای ایجاد کرده/ در سه ماه آینده جدال سنگین میان برجامیان و ضدبرجامیان اوج می‌گیرد/ کوشنر، بن سلمان و نتانیاهو بدنبال نابودی برجام هستند

سیدعباس عراقچی*،   3970103111 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

در سه ماه آینده شاهد اوج گیری جدال سنگین برجامیان و ضدبرجامیان در عرصه بین المللی، به ویژه در آمریکا و اروپا، خواهیم بود. از بین رفتن برجام کل نظام عدم اشاعه سلاح های هسته ای در سطح جهانی را تا مرز فروپاشی به پیش خواهد برد.

آمریکا وضعیت دشواری برای اجرای توافق هسته ای ایجاد کرده/ در سه ماه آینده جدال سنگین میان برجامیان و ضدبرجامیان اوج می‌گیرد/ کوشنر، بن سلمان و نتانیاهو بدنبال نابودی برجام هستند

برجام در طول یک سال گذشته دوران پرفراز و نشیبی را پشت سر سرگذاشته است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده از بدو شروع به کار در ژانویه 2017 به دنبال تحقق شعار انتخاباتی خود و پاره کردن برجام بوده است. با این حال علیرغم اقدامات و ابتکار عمل‌های مختلف، وی هر بار با مقاومت جامعه بین الملل و حتی متحدان اروپایی خود مواجه شده و ناکام مانده است. اقدامات امریکا وضعیت دشواری را برای اجرای برجام و ادامه حیات آن ایجاد  کرده است.

اگر چه استحکام درونی و بیرونی برجام تاکنون این توافق را در برابر هر تلاشی برای از بین بردن، یا حتی تغییر و اصلاح، حفظ کرده است، اما نباید نادیده گرفت که فضای ابهام و عدم اطمینانی که رئیس جمهور آمریکا پیرامون برجام ایجاد کرده باعث ترس و نگرانی در بنگاه‌های اقتصادی برای تعامل درازمدت با ایران شده و بدین ترتیب منافع حاصل از رفع تحریم‌ها برای ایران کاهش یافته است.

در حالی که ایران از منافع حاصل از رفع تحریم‌ها در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی، حمل و نقل به ویژه کشتیرانی، بیمه، تجارت و ... بهره‌مند شده و از بسیاری بن بست‌ها خصوصا در حوزه بانکی خارج شده است، اما فضای مسموم عدم اطمینان که توسط رئیس جمهور آمریکا ایجاد شده، بسیاری از همکاری‌های درازمدت از جمله و به ویژه در حوزه سرمایه گذاری، مالی و بانکی را تحت تاثیر قرار داده و دچار مشکل کرده است. این در حالی است که براساس پاراگراف 28 برجام، همه کشورهای طرف این توافق متعهد شده‌اند که برجام را با حسن نیت و در فضایی سازنده اجرا کنند. بدین لحاظ هر گونه اقدام و تلاش امریکا برای ایجاد تزلزل در اجرای موفق برجام، نقض این توافق به شمار می‌رود و این در شرایطی است که ایران به گواه گزارشات مکرر آژانس بین المللی انرژی اتمی، تاکنون به طور کامل به تعهدات خود پایبند بوده است. 

‎بنابراین یک سال گذشته را می‌توان سال جدال ایران و آمریکا در حوزه برجام دانست. جدالی که منجر به یک صف بندی آشکار جهانی شد و‌ جامعه بین المللی -- به شمول متحدان اروپایی آمریکا و البته نه برخی متحدان منطقه‌ای آن کشور-- سمت ایران و برجام را انتخاب کردند. این جدال تاکنون در عرصه سیاسی و بین المللی منجر به پیروزی ایران و انزوای امریکا شده اما در عرصه اقتصادی پیشرفت هایی برای امریکا و هزینه‌هایی برای ایران در پی داشته است. 

‎شکست‌های پی در پی رئیس جمهور آمریکا برای مقابله با ایران و برجام -- در شورای امنیت، در تقابل با اروپا، در افکار عمومی بین المللی و حتی در داخل کنگره آمریکا -- که وی را ناچار به تمدید هرباره اسقاطیه‌ها و ادامه رفع تحریم‌های ایران کرد، نهایتا ترامپ را به نقطه‌ای رساند که اقدام به وضع ضرب الاجل خودخواسته برای متحدان اروپایی خود نموده و آنها را تهدید کند که یا برای اصلاح برجام، آنگونه که او می‌خواهد، همراهی کنند و یا او یک جانبه از توافق خارج خواهد شد.

‎واقعیت آن است که از دید دولت امریکا، اجرای برجام در طول دو سال گذشته به اعتبار بین المللی، اقتدار منطقه‌ای و مقبولیت داخلی جمهوری اسلامی ایران افزوده است اما، برخلاف تصور آنان، به تغییر یا کاهش هیچ یک از اصول انقلابی و سیاست‌های بنیادین برای مقابله با نظام سلطه جهانی و افزون طلبی‌های امریکا و رژیم صهیونیستی منتهی نشده است. بزرگ‌ترین مشکل امریکا در حال حاضر، چگونگی مقابله با قدرت و اقتدار روزافزون جمهوری اسلامی در منطقه است.

اگر در میزان اثرگذاری برجام بر قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی اختلاف نظر وجود داشته با‌‌شد، اما حتما در این نکته اختلاف نظری نیست که تلاش‌های اخیر امریکا برای مهار ایران از طریق وضع مجدد تحریم های نفتی، بانکی و حمل و نقل (سه حوزه کلیدی تحریم) اکنون به سد محکم برجام برخورده است. اقداماتی همچون تصویب قوانین پی در پی در کنگره، و حتی تصویب قانون به اصطلاح جامعی چون کاتسا، در عمل نتوانسته است به جز برخی فضاسازی های روانی، کارایی موثری برای فلج کردن اقتصادی جمهوری اسلامی آن گونه که آمریکا می‌خواهد داشته باشد. از دید ترامپ و جریان‌های تندرو و جنگ طلب در امریکا و منطقه (محور کوشنر – بن سلمان –نتانیاهو) سد برجام باید شکسته شده و راه برای برقراری دوباره تحریم‌های سخت و فلج کننده بر ایران گشوده شود. ضرب الاجل ترامپ را باید از این زاویه دید. 

‎در سه ماه آینده شاهد اوج گیری جدال سنگین برجامیان و ضدبرجامیان در عرصه بین المللی، به ویژه در آمریکا و اروپا، خواهیم بود. اروپا متحد راهبردی امریکا بوده و همچنان خواهد ماند، اما این به معنای اطاعت و پیروی دست و پا بسته از امریکا نیست. علیرغم حرکت‌ها و مواضع زیگزاگی برخی از کشورهای اروپایی، مجموعه اروپا تاکنون در مواضع خود در حمایت از برجام راسخ بوده است.

با این حال نمی‌توان‌ ادامه این ثبات قدم را مسجل دانست.

برجام تنها یک قطعه از پازل بزرگ روابط اروپا و امریکا است، اما اروپا می‌داند  این یک قطعه معمولی نیست. اعتبار سیاسی و بین المللی اتحادیه اروپا (که بانی و هدایتگر مذاکرات ایران و 1+5 بوده است) به برجام بستگی دارد. سیاست خارجی واحد اتحادیه اروپا هیچ دستاورد مهم دیگری در عرصه بین المللی ندارد و از دست دادن این دستاورد، اعتبار این مجموعه را به شدت زیر سوال خواهد برد. از سوی دیگر، برجام یک توافق اقتصادی نیست بلکه یک توافق بین المللی در حوزه عدم اشاعه است و از بین رفتن آن کل نظام عدم اشاعه سلاح های هسته‌ای در سطح جهانی را تا مرز فروپاشی به پیش خواهد برد. و بالاخره، اروپایی‌ها نیک می‌دانند که امنیت و ثبات در منطقه غرب آسیا چگونه با ثبات و امنیت در کل قاره اروپا پیوستگی پیدا کرده است.

جنگ‌های داخلی ، تنش‌ها و رقابت های منطقه ای و از همه مهم‌تر پدیده تروریسم تکفیری، این منطقه را به مرحله خطرناکی رسانده است. اضافه کردن یک بحران جدید، آن هم در مقوله حساس هسته ای، اشتباهی است که مسببان آن باید توان پذیرش مسئولیت تبعات سنگین آن را داشته باشند.

* سالنامه اعتماد

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۸۲۴۲۲۲۲:۰۴:۵۸ ۱۳۹۷/۱/۳
تولید نفت خام امریکا تا چند ماه اینده به 11 میلیون و کانادا به رکورد 5 ملیون بشکه می رسد به علاوه اینکه رکورد تولید معیانات نفت و گاز امریکا هم به 5 میلیون بشکه می رسد و تولید گاز نیز فقط در این دو سال 200 میلیارد مترمکعب افزایش یافته. یعنی در مجموع تولید مایعات نفتی امریکا و کانادا به 21 میلیون بشکه میر سد که یعنی خودکفایی امریکا و کانادا از واردات نفت از خاورمیانه یا روسیه یا افریقا!از طرف دیگر برای اولین بار امریکا تبدیل به دومین صادر کننده بزرگ گاز مایع بعد از قطر خواهد شد و به زودی قطر را هم پشت سر خواهد گذاشت. پس می بینید که چرا ترامپ به راحتی در برابر ایران و روسیه موضع تهاجمی می گیرد. از طرف دیگر اقتصاد امریکا و جمعیت ان افزایشی 7 درصدی از 2015 داشته ولی مثلا نیاز به مصرف الکتریسیته به خاطر انقلاب تکنولوژی در ان نه تنها افزایش نداشته بلکه نسبت به بزرگ شدن اقتصاد تا 9 درصد کاهش داشته. ایا تحلیلگران ما در داخل و مقامات تصمیم گیر و ..... متوجه این انقلاب انرژی در امریکا هستند و می دانند که چه اندازه دست امریکا را برای فشار به ایران و روسیه و سایر بازیگران مانند چین و اروپا باز می گذارد؟!
ناشناس۲۸۲۵۴۴۰۸:۰۳:۳۷ ۱۳۹۷/۱/۴
عمیقاً متاسفیم از رای به روحانی . خدایا ما را ببخش .
ناشناس۲۸۲۴۲۳۲۲:۰۶:۰۸ ۱۳۹۷/۱/۳
کابینه جنگی ترامپ تکمیل شد. هدف فقط ایران است.خیلی ساده خواهید بود که تصور کنید انها که ترامپ را بالا اوردند به حد تحریم قانع می شوند. ایران هم از حالا باید شروع به تجیهز نیرو دفاعی برای برنامه بعدی ترامپ بعد از خروج از برجام کند. حتی همین امکان ونیاز به بودجه بیشتر دفاعی یعنی حرکت در زمین بازی انها چون هزینه بسیار زیاد دیگری را به اقتصاد ایران تحمیل می کند و اراک هم که دیگر قادر به برگشت نیست ولی اگر ایران بعد از خروج امریکا به سوی غنی سازی نرود برای سالها انتظار تشدید تحریمها راباید داشت ولی اگر ایران به دنبال غنی سازی در فردو بره باید اماده درگیری و تقابل مستقیم با تیم ترامپ باشیم و این دقیقا چیزی است که نتانیاهو و عربستان به دنبال ان است و برای ان برنامه ریزی و مهره چینی کرده. باید گفت برجام و سیمان کردن اراک بدترین و اشتباه ترین تصمیم سیاسی تاریخ معاصر ایران بود و در نتیجه سال 97 مانند سال 67 زمان تصمیمات بسیار حیاتی و تاریخی غیر قابل اجتناب است. هر سو که تصمیم بگیریم خطیر است
ناشناس۲۸۲۴۲۴۲۲:۰۷:۵۴ ۱۳۹۷/۱/۳
متاسفانه برنامه ترامپ مثل ساعت دارد کار می کند. امریکا از برجام خارج می شود و هر جور بخواد صنعت نفت و اقتصاد ایران را تحریم خواهد کرد و از انطرف دولتهای اروپا به بهانه حمایت از برجام و مخالفت با امریکا باعث می شوند ایران از برجام خارج نشود و این یعنی رفع بزرگترین نگرانی امریکا و ترامپ و اسراییل در بازگشت ایران به غنی سازی. حالا با وجود حمایت اروپا اگر ایران باز بخواهد از برجام خارج شود اروپا ایران را تهدید خواهد کرد که اگر از برجام علیرغم حمایت ما خارج بشوی ما هم می ریم پشت ترامپ! می بینید چه جور ایران را اچمز می کنند. با خارج شدن امریکا از بر جام ادامه برجام عملا هیچ فایده ای برای ایران ندارد. شرکتهای خصوصی اروپا هرگز به خاطر وعده های دولتهای اروپایی حاضر به از دست دادن بازار امریکا نخواهند بود.
ناشناس۲۸۲۴۲۷۲۲:۱۰:۱۷ ۱۳۹۷/۱/۳
اقای عراقچی شرایط امروز ایران با قبل از برجام فرق بسیار بزرگی دارد. ان موقع اراک سیمان نبود و ایران با هنرنمایی تیم مذاکره کننده خود قطعنامه شورای امنیت برای محدود کردن ایران را امضا نکرده بود. برنامه انها حرف ندارد. تعدادی دیپلمات را گیر اوردند و هر جور خواستند با انها معامله کردند. برجام در تاریخ دیپلماسی و واحدهای علوم سیاسی به عنوان شاخصی از نهایت غیر حرفه ای بودن مثلا دیپلماتهای یک کشور ثبت خواهد شد. بی جهت نیست که تنها شرط جنبش عدم تعهد برای موافقت با برجام اوردن این بند بود که برجام تنها و تنها در مورد ایران اجرا خواهد شد و هرگز و هرگز به عنوان یک رویه یا نمونه برای سایر کشورها قابل اجرا نمی باشد!
ناشناس۲۸۲۴۳۲۲۲:۲۳:۳۰ ۱۳۹۷/۱/۳
دلم به حال ملت میسوزه.....این توافق ناموزون رو شما ایجاد کردید.....بدون اینکه گام به گام جلو برید یکدفعه تمام تعهدات رو یکطرفه انجام دادید و صنعت هسته ای رو بدبخت کردید....از آنطرف براحتی به شیطان بزرگ(همان کدخدا) اطمینان کردید و منتظر اجرای تعهداتش شدید....آمریکا هم الان هرکاری دلش بخواهد با برجام می کند و شما مثلا بخواهید مقابله به مثل کنید چکار میتونید بکنید؟؟گوشتون هم که بدهکار نیست هنوز هم به اروپا اعتماد نابجا دارید.....
ناشناس۲۸۲۴۳۵۲۲:۲۹:۵۵ ۱۳۹۷/۱/۳
قول جان کری ، برای نوه هایش هم ارزش ندارد ، انوقت شماها بر اساس قول شفاهی کری ، یک کشور را به ته چاه انداختین...
ناشناس۲۸۲۵۲۹۰۶:۰۳:۵۲ ۱۳۹۷/۱/۴
مثال باحالی زدی .ایول
ناشناس۲۸۲۶۳۲۱۱:۵۳:۴۰ ۱۳۹۷/۱/۴
در جنگ اقتصادی امریکا و چین ما زیر دست و پا له خواهیم شد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. انتقام از پوتین؟

  12. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  4. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  5. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  6. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  7. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  8. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  9. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  10. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  11. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  12. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

  13. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

  14. ادعای حسنی و رفتار اموی!

  15.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  16. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

  17. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

  18. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

  19. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

  20. یک دیدار معنادار

  21. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

  22. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

  23. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

  24. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

  25. روز قدس باید به زلزله سیاسی علیه صهیونیست‌ها تبدیل شود

آخرین عناوین