قطر ۱۹ شخص و ۸ نهاد را به بهانه تروریسم تحریم کرد

گروه جهان الف،   3970102036

قطر اولین فهرست حاوی گروه‌های تروریستی در این کشور را منتشر کرد.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از القدس العربی، کمیته ملی مبارزه با تروریسم وزارت کشور قطر چهارشنبه شب گذشته 19 نفر و 8 نها از جمله موسسه خیریه "الاحسان" یمن و گروه موسوم به "ولایه سیناء" شاخه داعش در مصر را در فهرست تروریسم خود قرار داد.

این فهرست، اولین فهرست تروریسمی است که قطر به تنهایی آن را بر اساس قانون مبارزه با تروریسم که توسط شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر این کشور در جولای 2017 ابلاغ شد، منتشر کرده است.

این فهرست شامل 19 تن از جمله 11 تبعه قطری، دو تبعه سعودی، 4 تبعه مصری و 2 تبعه اردنی می‌شود.

از جمله برجسته ترین شخصیت‌هایی که نام او در این فهرست قطر دیده می‌شود، "عبدالرحمن عمیر راشد النعیمی" است که قبلا توسط وزارت خزانه داری آمریکا و کشورهای تحریم کننده قطر در فهرست تروریسم قرار گرفته بود.

همچنین نام 8 نهاد از جمله موسسه خیریه "الاحسان" یمن، گروه موسوم به ولایه سیناء (شاخه داعش در مصر) و همچنین 6 نهاد قطری در این فهرست به چشم می‌خورد.

موسسه خیریه الاحسان در استان حضرموت در جنوب شرق یمن واقع شده است که 25 سال قبل بر اساس مجوز دولت یمن، تاسیس شد.

قطر دوازدهم جولای سال گذشته میلادی (21 تیر 96) یادداشت تفاهمی با آمریکا در زمینه‌های مبارزه با تروریسم مانند همکاری اطلاعاتی، و مبارزه با تامین مالی تروریسم امضا کرد. یک هفته بعد از آن، امیر قطر، قانون اصلاح برخی از مفاد قانون مبارزه با تروریسم را صادر کرد.

قطر 25 اکتبر گذشته (3 آبان) نیز یک فهرست حاوی گروه‌های تروریستی را منتشر کرد، اما این اقدام در چارچوب حرکت جمعی کشورهای عضو مرکز مبارزه با تامین مالی تروریسم که شامل چندین کشور از جمله آمریکا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است، صورت گرفت.

عربستان، امارات، بحرین و مصر از پنجم ژوئن گذشته (15 خرداد) روابط خود با قطر را به‌بهانه حمایت این کشور از تروریسم قطع و تمام گذرگاه‌های زمینی، دریایی و هوایی خود با قطر را مسدود کردند.

قطر از ابتدای این بحران تاکید کرده که کشورهای محاصره کننده از طریق وارد ساختن اتهامات به قطر و دروغ‌پراکنی و درخواست‌های غیرواقعی و غیرقابل اجرا، به‌دنبال تجاوز به حاکمیت ملی این کشور هستند.

تاکنون تلاش‌های میانجیگرانه کویت برای حل بحران قطر نتیجه‌ای در پی نداشته است.