دیپلمات‌های آمریکایی:غرب می‌تواند ایران را به پذیرش مطالبات برجامی وادار کند نه روسیه و چین

گروه سیاسی الف،   3970101143

دیپلمات‌های آمریکایی حاضر در نشست کمیسیون مشترک برجام با اشاره به تحریم‌های ضدایرانی اعمال‌شده علیه ایران مدعی شده‌اند آمریکا و اروپا می‌توانند ایران به پذیرش مطالبات جدید در توافق هسته‌ای وادار کنند نه روسیه یا چین.

به گزارش فارس، یک روزنامه آمریکایی به نقل از دیپلمات‌های آمریکایی حاضر در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین نوشته آنها با اشاره به تحریم‌های غرب علیه ایران گفته‌اند این آمریکا و اروپا است که می‌توانند ایران را به پذیرش مطالبات جدید در توافق هسته‌ای برجام وادار کند نه روسیه و چین. 

نیویورک‌تایمز نوشته است: «مقام‌های آمریکایی حاضر در وین به تحریم‌های غرب در دوران اوباما اشاره کرده و آن را گواهی بر این موضوع دانستند که ایالات متحده و اروپا می‌توانند تهران را به پذیرش مطالبات جدید [در برجام] وادار کنند و نه روسیه یا چین.»

روزنامه آمریکایی گزارش داده دیپلمات‌های اروپایی با این گزاره مخالفت کرده و نگرانی‌های خود را از بابت اینکه آغاز مجدد برنامه هسته‌ای ایران ممکن است اوضاع را در خاورمیانه ناپایدارتر کند، ابراز کرده‌اند. 

«برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) در تیرماه سال ۱۳۹۴ بین ایران و ۵ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (امریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین) مورد توافق قرار گرفت.

دولت آمریکا به عنوان یکی از اعضای ۱+۵ از زمان اجرایی شدن «برجام» با به کارگیری سیاست‌های مخرب تلاش کرده از متبلور شدن مزایای این توافق برای ایران جلوگیری کند. 

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید شدت گرفته است. او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، تهدید کرده کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داده است.

فرانسه، انگلیس و آلمان در حین مخالفت با تهدیدهای ترامپ برای لغو «برجام»، با درخواست‌های وی برای تشدید فشارها علیه تهران در حوزه برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای همراه شده‌اند.