واشنگتن‌تایمز گزارش کرد توصیه‌های ترامپ به بن سلمان برای مقابله با قدرت ایران

گروه جهان الف،   3961229135

روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز در ارتباط با سفر ولی‌عهد عربستان به آمریکا خواستار توجه ریاض به استراتژی جدید برای مقابله با ایران شد.

به گزارش فارس، «محمد بن سلمان»، ولی عهد عربستان در سفری رسمی به آمریکا که حدود دو هفته به طول خواهد انجامید با رئیس جمهور و دیگر مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

محمد بن سلمان شانزدهم اسفندماه در سفری سه روزه به لندن و پیش از آن به قاهره سفر کرده بود و بنا بر اعلام دفتر دربار سلطنتی عربستان سعودی، بن سلمان بنا به درخواست «سلمان بن عبدالعزیز» پدرش، به آمریکا سفر کرده است.

یکی از مقامات دولت آمریکا گفته است که علاوه بر مسائل اقتصادی و روابط دو جانبه، در دیدار محمد بن سلمان با دونالد ترامپ، درباره راههای مقابله با فعالیت‌های ایران در منطقه گفت‌وگو می‌شود.

روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز در آستانه سفر ولی‌عهد عربستان به آمریکا پیشنهاداتی را به رئیس جمهور آمریکا برای مقابله مشترک واشنگتن-ریاض با قدرت ایران ارئه کرد.

واشنگتن تایمز نوشت: «ترامپ در دیدار محمد بن سلمان، باید سه پیام شفاف را به حاکم بالفعل این کشور منتقل کند؛ اول: توجه خود را به منظور به‌کارگیری «قدرت نرم» در قبال ایران متمرکز کنید. دوم: به جنگ در یمن پایان دهید و در آخر هم محاصره قطر، هم‌پیمان آمریکا را لغو کنید».

این روزنامه آمریکایی با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم و تهدید کننده امنیت خاورمیانه نوشت این سه پیام که به صورت زنجیر به هم مرتبط و متصل هستند ریشه در ۳۹ سال گذشته و آغاز انقلاب اسلامی ایران دارند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه به شکست عربستان و هم‌پیمانانش در جنگ علیه یمن که در آستانه چهارسالگی است اعتراف کرد و نوشت ترامپ و تیم امنیت ملی او باید برای ولی‌عهد سعودی به صورت شفاف بیان کنند که تلاش های عربستان برای مقابله با ایران از طریق جنگ در یمن نتوانسته سدی در برابر سپاه پاسداران ایجاد کند.

واشنگتن تایمز همچنین به خسارت‌های مالی سعودی‌ها در جنگ علیه یمن اشاره کرد: «میلیاردها دلار هزینه سعودی‌ها در یمن برای شکست حوثی‌های تحت حمایت ایران نتیجه‌ای در بر نداشته است. متاسفانه جنگ یمن باعث تخلیه منابع سرشار مالی عربستان شده است.»

به نوشته این رسانه آمریکایی، برطبق برآوردها، تلاش‌های ناکام عربستان در حدود چهار سال گذشته برای مقابله با ایران در یمن در هر ماه یک میلیارد دلار هزینه برای عربستان به بار می‌آورد.

در ادامه این یادداشت، روزنامه جمهوری خواه آمریکایی خواستار تغییر استراتژی عربستان در قبال ایران شد و نوشت تنها با بخش کوچکی از این هزینه یک میلیارد دلاری می‌توان از طریق رویکردی قوی در «قدرت نرم» در برابر ایران اثرگذار بود.

روزنامه واشنگتن تایمز در این زمینه توصیه ای نیز به دولت ترامپ داشت: « رئیس جمهور باید به ولی‌عهد سعودی اطمینان دهد که اگر در مواجه با ایران از یک «قدرت نرم» استوار، یکپارچه و موثر استفاده کند حمایت دولت و تیم امنیت او را خواهد داشت. دولت آمریکا باید با صدای رسا و شفاف به بن سلمان اعلام کند حل «مشکل ایران» از طریق راه‌های غیرنظامی به معنای آغاز طلیعه ولی عهد عربستان در پویایی اقتصادی و ژئوپولیتیک در منطقه خاورمیانه خواهد بود».

 

روزنامه آمریکایی نوشت: «رئیس جمهور باید از بن سلمان درخواست کند محاصره قطر را لغو کند چراکه شرایط کنونی باعث شکاف در شورای همکاری خلیج فارس می‌شود که این وضعیت مقابله با تهدید ایران را منحرف می کند».واشنگتن تایمز به اختلافات در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اشاره کرد و این موضوع را باعث شکاف و چنددستگی این کشورها در مواجهه با ایران خواند.

واشنگتن تایمز درباره بحران قطر نیز نوشت: «درباره قطر، ولی عهد سعودی شاید رابطه با ایران را از عوامل محاصره این کشور بداند اما انتقاد ریاض از دوحه برای داشتن رابطه با ایران، غیرمنصفانه است چراکه قطر  یک میدان گازی بزرگ را به صورت مشترک با ایران اداره می‌کند. اگر قطر رویکرد خصمانه ای را با ایران در پیش بگیرد تهران نیز واکنش نشان داده و بدین ترتیب جریان گاز طبیعی در بازهای جهانی با خطر مواجه خواهد شد.»

چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر، از چند ماه گذشته قطر را به حمایت از تروریسم متهم کرده و روابط دیپلماتیک خود را با این کشور به کلی قطع کرده‌اند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین