برای چهار هنرمند متولد اسفند ماه

گروه فرهنگی الف،   3961229079

محمد آلاد پوش(فیلمبردار)، نرگس آبیار(فیلمساز)، سعید پورصمیمی(کارگردان و بازیگر) و همچنین علیرضا زرین‌دست(فیلمبردار) از هنرمندان و سینماگرانی هستند که در اسفند‎‌ماه متولد شده‌اند.

ایسنا نوشت: در واپسین روز سال 96 مروری دارد بر کارنامه هنری برخی سینماگران متولد این ماه که باید تولدشان را تبریک گفت. 

محمد آلادپوش

محمد آلادپوش از فیلمبرداران و مدیران فیلمبرداری سینمایی کشور، در اسفند ۱۳۳۶ در تهران متولد شد.

این سینماگر در کارنامه کاری خود علاوه بر فیلمبرداری بیش از ۴۰ فیلم سینمایی بلند، فیلمبرداری چند فیلم کوتاه نیز دیده می‌شود که به نوعی می‌توان گفت او با فیلمبرداری فیلم‌ کوتاه «زنگ درس، زنگ تفریح» در سال ۶۳ به صورت حرفه‌ای وارد این عرصه شده است.

آلادپوش که همسر نازنین مفخم از تدوینگران باسابقه سینمای ایران نیز است، تاکنون در جشنواره‌های متعدد داخلی و خارجی در بخش بهترین فیلمبرداری کاندیدا دریافت جایزه و یا موفق به کسب جوایزی شده است. به عنوان نمونه می‌توان از سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌برداری از بیستمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «ایستگاه متروک» به کارگردانی علیرضا رئیسیان و نویسندگی عباس کیارستمی و کامبوزیا پرتوی، دریافت تندیس زرین بهترین فیلم‌برداری از اولین دوره جشن خانه سینما برای فیلم «سرزمین خورشید» به کارگردانی و نویسندگی احمدرضا درویش و همچنین دریافت جایزه بهترین فیلمبرداری از پنجاه و هفتمین دوره جشنواره فیلم آسیا-اقیانوسیه برای فیلم سینمایی «حکایت عاشقی» به کارگردانی احمد رمضان زاده یاد کرد.

این فیلمبردار در دوران فعالیت خود تاکنون با کارگردانانی چون  رضا میرکریمی، مازیار میری، سامان مقدم، بیژن بیرنگ، فریدون جیرانی، احمدرضا معتمدی، بهروز افخمی، علیرضا رئیسیان، احمدرضا درویش، محمدعلی نجفی و ... همکاری داشته است.

از جمله آثاری که آلادپوش مدیریت فیلمبرداری و یا فیلمبرداری آن را به انجام رسانده، می‌توان از «ماجان»، «سمفونی تولد »، «حکایت عاشقی»، «میهمان داریم»، «حوض نقاشی»، «یک عاشقانه ساده»، «آقا یوسف»، «سعادت‌آباد»، «به همین سادگی»، «دست‌های خالی»، «دیوانه‌ای از قفس پرید»، «عزیزم من کوک نیستم»، «گزارش یک قتل» و ... نام برد.

فیلم سینمایی «سوفی و دیوانه» به کارگردانی مهدی کرم‌پور از جمله آخرین کارهای این فیلمبردار است که البته هنوز روی پرده سینما قرار نگرفته است. آلادپوش برای فیلمبرداری این فیلم نامزد دریافت جایزه از سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر شد.

محمد آلادپوش

*********************************

نرگس آبیار

نرگس آبیار از کارگردانان و فیلمنامه نویسان سینمایی از دیگر اسفندی‌های سینمای ایران است که در تاریخ ششم اسفند ۱۳۵۰ در شهر قم متولد شد.

این هنرمند پیش از آنکه کارگردان یا فیلمنامه نویس باشد، نویسنده است و تاکنون کتاب‌ها و رمان‌های بسیاری را برای گروه سنی کودک و نوجوان و همچنین برای بزرگسالان نوشته و به چاپ رسانده است.

در کارنامه فعالیت‌های آبیار علاوه بر کارگردانی و نویسندگی دو فیلم سینمایی بلند «شیار ۱۴۳» و «نفس» و همچنین کارگردانی فیلم بلند «اشیا از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند» ساخت چندین فیلم کوتاه و مستند نیز به چشم می‌خورد.

نرگس آبیار که همسر محمد حسین قاسمی تهیه کننده سینما است، برای ساخت فیلم سینمایی «نفس» که روایتی از زندگی چهار کودک است و رویاها و واقعیت‌های زنذگی این کودکان را به تصویر کشیده، به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۱۸ معرفی شد. این فیلم در سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و توانست در دو بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای شبنم مقدمی و بهترین فیلم در بخش نگاه ملی تندیس بلورین این جشنواره را بدست آورد.

«شیار ۱۴۳» دیگر اثر این فیلمساز نیز که در سال ۱۳۹۲ ساخته شده و روایتی از سال‌های جنگ ایران و عراق و نشان‌دهنده احساسات مادرانی که فرزندانشان در جبهه مفقودالاثر شده‌اند، است، در جشنواره‌های داخلی و خارجی بسیاری شرکت کرده و توانسته موفقیت‌هایی را کسب کند . از جمله می‌توان به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نظر آرای مردمی، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن و همچنین دریافت سیمرغ بلورین ویژه هیئت داوران در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره آسیا پاسفیک استرالیا در سال ۲۰۱۴ و دیگر جشنواره های داخلی و بین‌المللی اشاره کرد.

این فیلمساز در سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر نیز حضور داشت و مشاور کارگردان فیلم سینمایی «مصادره» به کارگردانی مهران احمدی و تهیه‌کنندگی محمد حسین قاسمی بود.

نرگس آبیار

 

*********************************

سعید پورصمیمی

سعید پور صمیمی بازیگر و کارگردان سینما و تئاتر ۹ اسفندماه ۱۳۲۲ در تهران متولد شد.

این هنرمند که تحصیلکرده رشته بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است، در دوران فعالیت هنری خود بیشتر برای بازی در نقش دوم فیلم‌ها کاندیدا دریافت جایزه یا برگزیده این بخش شده است.

او در بیش از ۲۰ فیلم سینمایی به عنوان بازیگر حضور داشته و فعالیت در عرصه بازیگری سینما را از سال ۱۳۶۵ و در فیلم «ناخدا خورشید» آغاز کرده است. آخرین حضور او بر روی پرده سینما برای فیلم «برگ‌جان» به کارگردانی ابراهیم مختاری بوده است. «برگ جان» فیلمی با موضوع احترام و قدردانی طبیعت و جهان هستی است که ابراهیم مختاری آنرا  ۲۳ سال پس از اولین فیلم داستانی‌اش «زینت» ساخته است.

پورصمیمی در بیش از ۱۵  تله‌تئاتر و تله فیلم ایفای نقش کرده و یا آنها را کارگردانی کرده است که از این تعداد می‌توان به  تله‌فیلم «ما هنوز زنده‌ایم» به کارگردانی کاظم بلوچی، تله‌فیلم «بوی خاک، عطر گلاب» به کارگردانی فلورا سام، تله‌تئاتر «هنر» به کارگردانی داود رشیدی، تله‌فیلم «آخرین گره خورشید» به کارگردانی همایون اسعدیان، تله‌تئاتر «جاز» و «گاو مال کیه؟» و «پزشک دهکده» با کارگردانی خودش و چندین اثر دیگر اشاره کرد.

لوح زرین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم «ناخدا خورشید» در سال ۱۳۶۵، لوح زرین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم «تحفه‌ها» در سال ۱۳۶۶و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای بازی در فیلم پرده آخر در سال ۱۳۶۹ از جوایزی است که این هنرمند موفق به کسب آنها شده است.

سعید پورصمیمی

*********************************

علیرضا زرین دست

علیرضا زرین دست مدیرفیلمبرداری و فیلمبردار فیلم‌های سینمایی در اسفندماه سال ۱۳۲۴ در تبریز متولد شد.

این هنرمند به گفته سینماگران، عامل موفقیت بسیاری از فیلمسازان جوانی بوده که در اولین تجربه کاری‌شان با آنها همکاری کرده و مدیریت‌فیلمبرداری فیلم‌هایشان را انجام داده است. از دیگر ویژگی‌های او می‌توان به قدرت خلاقیت و ابداع روش‌هایی جدید برای فیلمبرداری در شرایط خاص اشاره کرد.

زرین دست تاکنون مدیریت فیلمبرداری نزدیک به ۷۰ فیلم سینمایی و همچنین فیلمبرداری حدود ۴۰ فیلم را برعهده داشته و در دوران فعالیت خود با هنرمندان و فیلمسازان برجسته‌ای چون علی حاتمی، امیر نادری،سیف الله داد، مسعود کیمیایی و ... کار کرده است.

او برادر کوچکتر محمد زرین‌دست کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده سینما است که در چندین اثر از این فیلمساز نیز همکاری داشته و فیلمبرداری آنها را انجام داده است که از جمله آنها می‌توان از شکوه قهرمان (۱۳۴۸)، از یاد رفته (۱۳۴۹)، فاتحین صحرا (۱۳۵۰) و چند اثر دیگر یاد کرد.

زرین دست در سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر مدیریت فیلمبرداری دو اثر «جشن دلتنگی» به کارگردانی پوریا آذربایجانی و همچنین «سرو زیر آب» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر را برعهده داشت و در نهایت سیمرغ بلورین بهترین مدیرفیلمبرداری را برای فیلم «سرو زیر آب» به دست آورد.

از دیگر فیلم‌هایی که او فیلمبرداری آنها را بر عهده داشته می‌توان از «خانه کاغذی»، «کفش‌هایم کو»، «مزارشریف»، «متروپل»، «زنان ونوسی، مردان مریخی»، «پسر آدم، دختر حوا»، «آتش بس»، «آبادانی ها»، «بای سیکل ران» و ... نام برد.

در مراسم تجلیلی که برای این هنرمند در پانزدهمین جشن تصویر سال برگزار شد منوچهر شاهسواری درباره او بیان کرد که علیرضا زرین‌دست هر قدمی که برمی‌دارد مسیری را باز می‌کند و نقطه پنهانی را به ما نشان می‌دهد. این آدمها تقویم را نمی‌سازند بلکه تاریخ می‌سازند.

علیرضا زرین‌دست