" چراغ‌بران" آئینی دیرینه اما ماندگار؛ چراغی که به دست سادات روشن می‌شود

گروه اجتماعی الف،   3961229062

مردم شهرکرد از دیرباز و بر اساس اعتقاد دیرینه آتش مورد نیاز اجاق خانه و چراغ منازل خود را در حرم مطهر این امامزادگان (ع) و به دست یکی از سادات، خادمین و پیوستگان به این بقعه متبرکه تهیه می‌کردند.

به گزارش تسنیم، ایرانیان از باستان تا امروز شروع بهار را نوروزی دیگر می‌دانند و به عقیده آنان عید نوروز زیباترین و غنی‌ترین مظهر فرهنگ و تاریخ ملی این سرزمین است، اگر از گذشته نیز مردم به استقبال عید نوروز می‌رفته‌اند اما هم‌اکنون با گذر زمان این شور و اشتیاق برای میزبانی از بهار کمی در میان مردم رنگ باخته است.

آئین سنتی چراغ بران رسم دیرینه تحویل سال نو میان مردم شهرکرد که ساعاتی قبل از تحویل سال، و با حضور در آستان مقدس حضرات امامزادگان حلیمه خاتون و حکیمه خاتون (س) اجرا می‌شود. مردم شهرکرد از دیرباز و بر اساس اعتقاد دیرینه آتش مورد نیاز اجاق خانه و چراغ منازل خود را در حرم مطهر این امامزادگان (ع) و به دست یکی از سادات، خادمین و پیوستگان به این بقعه متبرکه تهیه می‌کردند.

به همین منظور همه ساله ساعاتی قبل از تحویل سال کودکان به همراه پدر، مادر و بزرگترهای علاوه بر زیارت تربت آرمیدگان در این مضجع و طلب برکت و سلامتی اهل خانواده خود در ایام پیش رو چراغ‌های نفتی و یا شمع را به دست سادات حاضر در این بقعه روشن کرده و با آوردن آن به منازل خود نور و روشنایی و گرمای عشق به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را به منازل خویش متصل و در کانون گرم خانواده جاری می‌کنند.

در این بین، اهل خانه و خانواده، مواظبت کامل از شعله‌های برافروخته شده از چراغ‌های این بقعه را انجام می‌دهند تا همزمان با حلول سال نو این نور متبرک همچنان موجبات گرما و روشنایی خانه و کاشانه شان را فراهم کند

آیین سنتی چراغ بران شهرکرد در تاریخ 5 دی ماه 1390 و به شماره 391 در فهرست آثار ملی معنوی ایران به ثبت رسید.

برخی از این آئین‌های زیبا دستخوش تحولات و هجمه‌هایی شده که در برخی از آنها این تغییرات و تحولات قابل توجه بوده و در برخی، شکل و هویت آن را فقط در یک بخش تغییر داده است، اما هرچه هست پیام اصلی این آئین‌ها که در بین گذشتگان رد و بدل می‌شده امروز با اعمال تغییر و دگرگونی شکل، برای ما مفهوم اصیل آن را ندارد.

به راستی این سنت‌ها و آئین‌ها که نیاکان‌مان برای ما به یادگار گذاشته‌اند چه زیبا و پرمعناست و اجرای اصیل و صحیح هر یک از آنها با خود دنیایی از معانی و محاسن را به همراه دارد که نه تنها باعث بهبود سطح فرهنگی فردی و اجتماعی ما می‌شود، بلکه عمل درست به آنها به مرور بسیاری از مسائل اجتماعی و فرهنگی جامعه را نیز برطرف می‌کند.

شهرکرد| " چراغ‌بران" آئینی دیرینه اما ماندگار; چراغی که به دست سادات روشن می‌شود