غذاهایی که نباید دوباره در مایکروویو گرم شوند

گروه سلامت الف،   3961227136

برای به حداقل رساندن خطرات استفاده از مایکروویو مواد غذایی که در ادامه به آنها اشاره می شود را در این دستگاه حرارت ندهید.

به گزارش میزان، "ریدرز دایجست" نوشت: امروزه افراد بسیاری برای گرم کردن یا پخت غذای خود به مایکروویو وابسته هستند، اما بسیاری از ما برای گرم کردن مجدد غذای خود به روشی نادرست از مایکروویو استفاده می‌کنیم.

برای شروع باید به این نکته اشاره داشت که مایکروویو تمام بخش‌های غذا را به یک اندازه حرارت نمی‌دهد که اغلب به معنای زنده باقی ماندن باکتری‌های موجود در غذای دوباره گرم شده است. همچنین، استفاده از مایکروویو می‌تواند به تولید سموم سرطان‌زا منجر شود. برای به حداقل رساندن خطرات استفاده از مایکروویو مواد غذایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود را در این دستگاه حرارت ندهید.

تخم مرغ پخته

زمانی که تخم مرغ پخته، با یا بدون پوسته، در مایکروویو قرار می‌گیرد، رطوبت موجود در آن تجمع بخار چشمگیری را موجب شده و می‌تواند به نقطه انفجار برسد. تخم مرغ پخته نه تنها ممکن است در مایکروویو منفجر شود، بلکه این احتمال پس از خارج کردن آن از دستگاه و زمانی که در دست، بشقاب یا حتی دهان شما قرار می‌گیرد نیز وجود دارد. برای پیشگیری از تبدیل شدن تخم مرغ پخته به یک بمب بخاری، آن را پیش از حرارت دیدن مجدد به تکه‌های کوچک برش بزنید و یا گزینه بهتر پرهیز از انجام این کار است.

شیر مادر

بسیاری از بانوانی که به تازگی مادر شده اند شیر خود را برای استفاده در آینده منجمد و ذخیره می‌کنند که اقدام مشکل آفرینی نیست، البته تا زمانی که شیر را برای گرم کردن دوباره در مایکروویو قرار ندهید. مایکروویو تمام بخش‌های غذا را به یک اندازه حرارت نمی‌دهد و همچنین ممکن است بطری شیر به یک اندازه در تمام قسمت‌ها گرم نشود و شکل گیری نقاط داغ احتمال سوختگی دهان و گلوی نوزاد را افزایش می‌دهد. همچنین، خطر تولید مواد سرطان‌زا در نتیجه حرارت دیدن مجدد پلاستیک وجود دارد. بنابر توصیه سازمان غذا و داروی آمریکا، شیر مادر یا شیر خشک باید در یک ظرف روی اجاق تهیه یا دوباره گرم شوند یا از آب تصفیه شده داغ استفاده شود. شما می‌توانید آب را در مایکروویو حرارت دهید و سپس از آن برای آماده کردن شیر خشک یا قرار دادن بطری شیر مادر استفاده کنید.

گوشت‌های فرآوری شده

گوشت‌های فرآوری شده اغلب حاوی مواد شیمیایی و مواد نگهدارنده‌ای هستند که طول عمر آن‌ها برای نگهداری در قفسه فروشگاه‌ها را افزایش می‌دهند. متاسفانه، استفاده از مایکروویو می‌تواند ضرر این مواد برای سلامت انسان را هر چه بیشتر افزایش دهد. نتایج مطالعه‌ای که در نشریه Food Control منتشر شد نشان داد که حرارت دادن مجدد گوشت‌های فرآوری شده در مایکروویو به تشکیل محصولات اکسیداسیون کلسترول (COPs) منجر می‌شود که با ابتلا به بیماری قلبی عروقی پیوند خورده اند.

برنج

استفاده از مایکروویو برای حرارت دادن برنج گاهی اوقات می‌تواند به مسمومیت غذایی منجر شود. این شرایط به واسطه یک باکتری بسیار مقاوم به نام باسیلوس سرئوس شکل می‌گیرد. گرما این باکتری را از بین می‌برد، اما می‌تواند به تولید هاگ‌هایی سمی منجر شود که در برابر حرارت مقاوم هستند. چندین مطالعه نشان داده اند زمانی که برنج از مایکروویو خارج شده و در دمای اتاق قرار می‌گیرد، امکان تکثیر هاگ‌ها ایجاد شده و در صورت مصرف برنج مسمومیت غذایی شکل می‌گیرد. محیط مرطوب برنج فضای مناسبی را برای تکثیر فراهم می‌کند. باسیلیوس سرئوس نوعی باکتری است که می‌تواند سم تولید کند. این سموم می‌توانند موجب دو نوع بیماری شوند که یکی با بروز اسهال و دیگری با حالت تهوع و استفراغ همراه هستند.

مرغ

مهم‌ترین نکته‌ای که باید درباره استفاده از مایکروویو مد نظر قرار داد این است که گرمای این دستگاه نمی‌تواند همواره همه باکتری‌ها را از بین ببرد، زیرا گرمای تولید شده به جای این که از درون به بیرون غذا منتقل شود، از بیرون سرچشمه می‌گیرد. در همین راستا، گرم کردن مجدد برخی مواد غذایی مستعد وجود باکتری در مایکروویو خطر ابتلا به بیماری را در صورت زنده باقی ماندن باکتری‌ها افزایش می‌دهد. گوشت مرغ می‌تواند به باکتری سالمونلا آلوده باشد، از این رو حرارت دادن آن در مایکروویو ایده خوبی نیست. پیش از مصرف مرغ باید همه باکتری‌های موجود در آن را از بین ببرید. از آنجایی که مایکروویو به یک اندازه تمام قسمت‌های غذا را حرارت نمی‌دهد، احتمال بقای باکتری‌ها در گوشت مرغ زیاد است.

سبزیجات برگدار

اگر قصد دارید کرفس، اسفناج، یا کیل را دوباره حرارت دهید بهتر است به جای استفاده از مایکروویو این کار را در یک فر معمولی انجام دهید. استفاده از مایکروویو می‌تواند نیترات‌های موجود در سبزیجات را به نیتروسامین‌ها تبدیل کند که برخی مطالعات به احتمال سرطان‌زا بودن این ماده اشاره داشته اند.

چغندر

شرایطی که برای سبزیجات برگدار مانند اسفناج در مایکروویو رخ می‌دهد، با گرم کردن مجدد چغندر و شلغم که سرشار از نیترات هستند نیز شکل می‌گیرد.

فلفل‌های تند

زمانی که فلفل‌های تند در مایکروویو حرارت داده می‌شوند، کپسایسین، ترکیب فعال موجود در فلفل در هوا منتشر می‌شود. این اتفاق می‌تواند موجب سوزش چشم‌ها و گلوی انسان شود.

میوه

قرار دادن انگور در مایکروویو به شکل گیری کشمش منتج نمی‌شود، اما تولید پلاسما را در پی دارد. استفن باسی، استاد فیزیک در دانشگاه نیو انگلند، در یک ویدئو نشان داد که قرار دادن دو خوشه انگور در مایکروویو می‌تواند پلاسمای کافی برای ایجاد یک حفره در ظرف پلاستیکی را ایجاد کند. پلاسما توسط میوه‌های دیگر تولید نمی‌شود، اما قرار دادن آن‌ها در مایکروویو می‌تواند به یک کثیف کاری منجر شود. میوه‌ی کامل بخار را درون خود به دام می‌اندازد و این می‌تواند به معنای بروز انفجار هنگام حرارت دیدن آن باشد.

سیب زمینی

خطر زمانی شکل می‌گیرد که قصد داشته باشید سیب زمینی پخته را در مایکروویو دوباره گرم کنید. گرم کردن سیب زمینی در فویل آلومینیومی موجب می‌شود تا باکتری تولیدکننده سم بوتولینوم از گرما مصون بماند. اگر سیب زمینی برای مدتی طولانی در دمای اتاق باقی بماند باکتری‌ها همچنان می‌توانند به تکثیر ادامه دهند و به طور بالقوه موجب ابتلا به بوتولیسم شوند. قرار دادن این سیب زمینی آلوده در مایکروویو به از بین رفتن باکتری‌ها منجر نمی‌شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین