نشانه های سردی معده چیست؟

گروه سلامت الف،   3961227117

دردهای معده به دلیل برخی ناپرهیزی‌ها بسیار شایع است، برای پیشگیری از ابتلا به این عارضه باید از حال معده خود آگاه باشید.

به گزارش میزان، ترش کردن، نفخ معده، سوءهاضمه، بزرگی شکم و حالت تهوع همه ازنشانه‌های سردی معده است، این بیماری پنهان که اکثر افراد جامعه به آن مبتلا هستند ممکن است به دلایل متفاوتی از جمله خوردن آب سرد یا پوشیدن پیش‌بند خیس در زمان ظرف شستن اتفاق افتد.

طب سنتی فارغ از توصیه‌هایی که برای پیشگیری از این بیماری پنهان دارد برخی از روش‌های درمانی را هم برای آن معرفی کرده است.

یگانه رمضانی گیوی متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه عوامل سردی معده بالفعل یا بالقوه هستند اظهار کرد: عواملی، چون خوردن آب سرد، استفاده از پیشبند خیس هنگام شستشوی ظرف، قرار گرفتن در برابر باد کولر بعد از حمام و مواردی از این قبیل که طی آن سرما به بدن نفوذ می‌کند، از جمله عوامل سردی معده هستند.

رمضانی ادامه داد: خوردن مواد غذایی با طبع سرد مثل دوغ، سالاد گوجه خیار، ترشی و ... از عوامل بالقوه سردی معده هستند.

وی اظهارکرد: رفتاری مانند خوب نجویدن غذا، در هم خوری، حمام رفتن بعد از غذا و ... سوءتدبیر‌هایی هستند که هرچند از عوامل بالقوه و بالفعل سردی نیستند، اما باعث ضعیف شدن معده می‌شوند و در صورتی که معده ضعیف شود انرژی و حرارت خود را از دست داده و دچار سردی می‌شود.

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه بیماری‌های معده با منشا سردی، به علت زیاد شدن سردی در دستگاه گوارش به وجود می‌آیند اظهار کرد: برخی علائم مانند ترش کردن معده، نفخ معده، گاهی یبوست و گاهی اسهال، دل درد و بی‌اشتهایی، آروغ زدن زیاد، گاز معده زیاد و ... از عوامل این بیماری هستند.

وی خاطرنشان کرد: پرهیز از نوشیدن آب سرد، نخوردن غذا‌های سنگین و دیر هضم، نخوردن آب هنگام ورزش، پرهیز از سردیجات مثل دوغ، خیار و ... به همراه استفاده از مشتقات گرم مثل پودر گل سرخ، آویشن و نعناع در کنار سردیجات از راه‌های درمان سردی معده هستند.

حال معده شما چطور است؟

رمضانی ادامه داد: در کل با رعایت و پرهیز از عواملی، چون سردی‌های بالفعل و بالقوه و سوتدبیر‌ها که ذکر کردیم می‌توان سردی معده را علاج کرد.

وی در خصوص ارتباط سردی معده با زخم معده با اشاره به اینکه زخم معده علت‌های مختلفی دارد، اظهار کرد: یکی از این عوامل سردی معده است، زمانی که معده بر اثر سردی ضعیف می‌شود نمی‌تواند از خود در برابر اسید‌ها محافظت کند و با از بین رفتن این محافظت، معده مستعد زخم می‌شود، اما سردی معده تنها علت ایجاد زخم معده نیست و مستقلا نمی‌توان زخم معده را به سردی یا مزاج خاصی ارتباط داد.

از درمان خودسرانه سردی معده بپرهیزید

این متخصص طب سنتی با تاکید برپرهیز از خود درمانی در مبتلایان به سردی معده اظهار کرد: از آنجایی که هر کسی مزاج خاص خودش را دارد ما خود درمانی را توصیه نمی‌کنیم مثلا بسیاری از افراد دارای مزاج سرد هستند، ولی کبد گرمی دارند و به همین دلیل خود درمانی به واسطه ادویه‌ها ممکن است برای فرد آسیب زننده باشد، حساسیت‌های آلرژیک ایجاد کند و باعث ایجاد جوش، خارش و ... شود، پس به هیچ وجه خود درمانی را توصیه نمی‌کنیم.

عواقب مصرف دارویی ادویه

وی در ادامه با بیان اینکه ادویه جمع دوا به معنی دارو است، پس باید با مشورت پزشک متخصص مصرف شود، اظهار کرد: بعضی افراد ادویه‌جات را جزئی از حاشیه غذا به حساب می‌آورند لذا استفاده از آن را به هر اندازه مفید می‌پندارند.

رمضانی با اشاره به اینکه استفاده از ادویه‌جات به مقدار مناسب اشکالی ندارد، یادآور شد: اگر همین ادویه به عنوان دارو، روزانه مصرف شود ممکن است باعث ایجاد عوارضی، چون آسیب به روده‌ها، معده و کبد شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین