پیشنهاد لاریجانی برای تشکیل کمیسیون ویژه فضای مجازی

گروه فناوری الف،   3961227075

یک عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از پیشنهاد رئیس مجلس برای تشکیل کمیسیون ویژه فضای مجازی خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمدعلی وکیلی در حاشیه جلسه غیرعلنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس که با حضور دبیر شورای عالی فضای مجازی برگزار شد، گفت: آقای دکتر فیروزآبادی در این جلسه گزارشی از وضعیت فضای مجازی را به نمایندگان ارائه کرد. در مورد رنکینگ ایران که عدد خوبی ندارد هم موضوعاتی مطرح  کرد به دلیل اینکه پلت فورم ایرانی متناسب با تحولات روز را تولید نکرده‌ایم و در این زمینه دچار عقب ماندگی هستیم بنابراین لازم است پلت فورم‌های ایرانی بسازیم تا بتوانیم مرجع باشیم.

وکیلی با اشاره به طرح موضوعاتی مثل طرح تحولات تکنولوژیک در فضای فرهنگی، حقوقی و اجتماعی اظهار کرد: تصویر روشنی از آنچه تا الان اتفاق افتاده در چشم‌اندازی از آینده ترسیم شد. به هر حال ذهنیت روشن یکسانی در این زمینه نداریم و ما این مسئله را نمی دانیم که چه اتفاقی در دنیا می افتد. به هر حال فضای مجازی دیگر مجاز نیست بلکه توسعه‌ای در فضای حقیقی است که مناسبات اطراف ما را دچار تحول می کند.

این عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به نیاز به قوانین در این زمینه اظهار کرد: در مجلس بحث فضای مجازی در کمیسیون صنایع در بخش سخت افزاری و در کمیسیون فرهنگی در بخش نرم افزاری مورد بررسی قرار می گیرد. جمع بندی آقای لاریجانی در این زمینه این بود که به یک کمیسیون ویژه‌ای در زمینه فضای مجازی برسیم.

وی با اشاره به اظهار نظر نمایندگان در این جلسه گفت: بخشی از نمایندگان می‌گفتند راه برخورد با این فضای رو به جلو اقدامات سلبی و انسدادی نیست و باید به صورت منطقی با آن برخورد شود. همچنین شایعاتی که در ارتباط با تلگرام و برخی دیگر از شبکه‌ها وجود دارد، مورد اعتراض نمایندگان بود و برخی نیز می گفتند که چرا دیرهنگام اقدام به اطلاع رسانی کرده است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه شبکه های اجتماعی مفاهیم بنیادین زندگی را دچار تحولات اساسی کرده اظهار کرد: ما به لحاظ این مسئله دچار عقب ماندگی هستیم. اولین انتظار نمایندگان هم این بود که در فضاهای مختلف به فهم یکسان برسیم. آنچه مهم است این که ما به لحاظ سخت افراری نمی توانیم با تحولات فناوری مقابله کنیم و کشور خود را از آن محروم کند. اما انتظاری که وجود دارد این است که نحوه دسترسی مردم به گونه‌ای باشد که به جای پلت فورم آمریکایی از پلت فورم ایرانی استفاده کنیم . در این زمینه نیازی به انسداد اطلاعات نیست؛ بلکه قوای مختلف باید بسیج شوند تا به پلت فورم ایرانی برسیم که اعتمادآور هم باشد .

وکیلی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی تحولاتی را در حوزه های کسب و کار ایجاد کرده‌اند، گفت: مردم می‌خواهند از این فضا بهره‌مند شوند.  مثلا همزمان با تحولاتی که در ترافیک شهرها در دنیا به وجود آمده شهرداری تهران هم می‌تواند نرم افزاری را با هدف کاهش آلودگی هوا و ترافیک تهیه کند و در اختیار مردم قرار دهد و شرکتهای ایرانی در این زمینه رقابت کنند و امنیت لازم را هم داشته باشند. در واقع ما نیاز داریم تولیدات داخلی را در این زمینه تقویت کنیم و به فهم مشترکی در این حوزه برسیم تا در دنیا فقط مصرف کننده اقتصاد جهانی نباشیم بلکه سهمی در تولید خدمات اقتصادی داشته باشیم.

ای عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه تعداد نمایندگان در جلسه غیرعلنی ملجس در مرز نصاب بوده اظهار کرد: در این جلسه که به صورت غیرعلنی رسمی برگزار شد، تا ۱۹۱ نماینده هم حضور داشتند. البته تعدادی از نمایندگان مرخصی گرفتند و برخی غیبت کردند اما هیئت رئیسه به نمایندگان پیامک زده بود که جلسه برگزار می شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین