«پیک‌های نوروزی» همچنان پای ثابت تعطیلات عید دانش‌آموزان

گروه اجتماعی الف،   3961227011

به نظر می‌رسد آموزش و پرورش با اعلام دیرهنگام سیاست داستان نویسی موجب شده است که باز هم پای پیک‌های نوروزی به ایام نوروز دانش‌آموزان باز شود.

فارس نوشت: ۲۴ بهمن ماه امسال بود که رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری خود، از اتفاق مهمی در حوزه آموزش ابتدایی خبر داد.

وی گفت: «داستان‌نویسی جایگزین پیک نوروزی می‌شود و هفت و نیم میلیون داستان در نوروز امسال تولید خواهد شد».

حکیم زاده اضافه کرد: «به دلیل طولانی بودن ایام نوروز، کودکان از فضای آموزشی دور می‌شوند و برای تقویت فعالیت‌هایی که در طول سال تحصیلی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، این طرح اجرا می‌شود».

وی در خصوص پیک‌نوروزی و پیک شادی، ادامه داد: «پیک نوروزی و پیک شادی از شکل متمرکز به شکل منطقه‌ای و مدرسه‌ای درآمد اما بررسی‌ها نشان داد که پیک نوروزی یک فرآیند فرسایشی شده بود و در تثبیت آموخته‌ها نقش موثری نداشت».

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال توزیع پیک نوروزی ممنوع است، گفت: «پیک‌ها تبدیل به یک کلیشه شده بود و خلاقیت معلم و دانش‌آموز را از بین می‌برد».

این خبر واکنش‌های زیادی در بین خانواده‌ها به خصوص دانش‌آموزان داشت. فردای آن روز سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره تغییر نگرش این وزارتخانه نسبت به پیک نوروزی، گفت: «آموزش و پرورش مصمم است تا هر آنچه که محیط شاد و پر نشاط مدرسه را برای دانش‌آموزان تلخ می‌کند، به شرط آنکه به آموزش و تربیت‌شان لطمه‌ای وارد نشود، حذف کند. پیش از این مباحثی درباره حذف آزمون‌ها و کتاب‌های کمک آموزشی در دوره ابتدایی مطرح شده است».

بطحایی تصریح کرد: «واقعا پیک نوروزی از سر دلسوزی از سوی مدارس با حجم عظیمی به بچه‌ها داده می‌شود و اسم نوروز که می‌آید دانش آموزان یاد تکالیف سنگین می‌افتند و البته گاهی وقت‌ها این تکالیف را والدین برای بچه‌ها می‌نویسند و برای خود من هم پیش آمده است».

وی خاطرنشان کرد: «برای نوروزی که در پیش داریم پیک نوروزی به معنای آنچه پیش از این مطرح بود، وجود نخواهد داشت و به جای آن تکالیفی نظیر داستان‌گویی، خاطره‌نویسی و بیان آنچه که دانش‌آموزان از طبیعت مشاهده می‌کنند، مقرر خواهد شد».

به رغم اینکه خبر مبنی بر حذف پیک نوروزی، بارها و بارها در رسانه‌های مختلف از سوی مسئولان آموزش و پرورش اعلام شد اما برخی مدارس به اخذ وجه از ۲ هزار تومان تا ۱۰ هزار برای پیک‌نوروزی اقدام کردند.

نادر جهان‌آرای معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران ۶ بهمن ماه، در پاسخ به پرسشی پیرامون دریافت وجه توسط مدارس شهر تهران برای پیک نوروزی، اظهار داشت: «اگر مدرسه‌ای برای پیک نوروزی وجهی دریافت کرده باشد موظف به بازگرداندن آن است».

وی افزود:‌ «آموزش و پرورش با جدیت پیگیر مسئله ممنوعیت پخش پیک نوروزی و ممنوعیت برگزاری آزمون در مدارس ابتدایی است و با هرگونه تخلف مدارس در این خصوص به شدت برخورد خواهد شد».

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران تصریح کرد: «خانواده‌ها، خودداری مدارس از بازگرداندن پول پیک نوروزی را با بازرسی ادارات و سامانه ثبت شکایات آموزش و پرورش در میان بگذارند».

در هر حال در روزهای پایانی سال‌، شاهد توزیع پیک‌های نوروزی و ارائه تکالیف سنگین از سوی برخی معلمان و مدارس برای دانش‌آموزان بودیم.

پیگیری  از مدارسی که اقدام به توزیع پیک نوروزی کرده بودند، حاکی از این بود که مدارس از قبل هماهنگی‌های تولید پیک نوروزی را انجام داده بودند.

مدیر یک مدرسه گفت: برای تولید پیک نوروزی از چند ماه قبل برنامه‌ریزی کردیم و سفارش کار دادیم.

وی ادامه داد: زمانی که آموزش و پرورش اعلام کرد که پیک نوروزی توزیع نشود، دیگر دیر شده بود و ما پیک‌های‌مان را آماده کرده بودیم.

این مدیر مدرسه تاکید کرد: با توجه به اینکه برای این پیک‌ها زحمت کشیده شده است و برای طراحان سوال، گرافیک و صفحه‌آرایی هزینه شده است، به نظرمان آمد که بین دانش‌آموزان توزیع شود تا زحمات هدر نرود.

 در هر حال اینطور که به نظر می‌رسد، آموزش و پرورش امسال با اعلام دیرهنگام سیاست داستان نویسی موجب شده است که باز هم پای پیک‌های نوروزی به ایام نوروز دانش‌آموزان باز شود؛ هر چند که شاید اجباری در حل این پیک‌ها نباشد اما زمان و هزینه‌ای صرف شده است که نباید نادیده گرفته شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین