مستنداتی از پیوندهای «مایک پامپئو» با گروه‌های اسلام‌هراس و ایران‌ستیز

گروه جهان الف،   3961227008

اسناد و شواهد نشان می‌دهند گزینه پیشنهادی ترامپ برای تصدی سمت وزارت خارجه آمریکا پیوندهای نزدیکی با گروه‌های اسلام‌هراس و ایران‌ستیز دارد.

به گزارش فارس، «خبر بزرگی برای آمریکا»؛ این را «سباستیان گورکا»، بعد از شنیدن خبر انتصاب «مایک پامپئو» به عنوان وزیر خارجه جدید آمریکا توئیت کرده است. 

«گورکا» که خودش پس از بالا گرفتن شایعات در خصوص عضویتش در یک گروه وابسته به حزب نازی در مجارستان مجبور به استعفا از سمتش به عنوان مشاور ارشد رئیس‌جمهور آمریکا در امور مبارزه با تروریسم شد، نظر بسیار مثبتی نسبت به «پامپئو» دارد. 

او چند وقت پیش، بعد از بالا گرفتن شایعات در خصوص اخراج تیلرسون و آمدن پامپئو به وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه‌‌ای به بریت‌بارت گفت: «آمدن فردی مانند پامپئو به وزارت خارجه، خبر فوق‌العاده‌ای است. من بعد از شروع به کار پامپئو، با او نهار خوردم. این آدم، کاملاً هماهنگ است؛ بسیار به رئیس‌جمهور وفادار است. یکی مثل خودمان است.» 

حلقه‌ خودی‌ها که گورکا به آن اشاره می‌کند مجموعه سیاستمدارانی در داخل کاخ سفید هستند که در هر زمینه‌ای با یکدیگر اختلاف داشته باشند در دو ویژگی اسلام‌هراسی و ضدیت با ایران اشتراک نظر دارند.

وبگاه «لوب‌لاگ» در گزارشی به بررسی پیشینه «مایک پامپئو» به عنوان یکی از اعضای مهم این حلقه و سابقه ارتباط او با گروه‌های اسلام‌ستیز و ایران‌هراس پرداخته است. 

 اسلام‌هراسی مایک پامپئو

 

ارتباط گزینه وزارت خارجه آمریکا با یک گروه بدنام به نام «ACT! for America» چیزی است که رسانه‌های آمریکایی قبلاً به وفور درباره آن نوشته‌اند. 

سازمان‌های حقوق بشری در آمریکا «ACT! for America» را بزرگ‌ترین گروه نفرت‌پراکن ضد اسلامی معرفی کرده‌اند.  این گروه تندرو، اسلام را به عنوان یک «ایدئولوژی تمامیت‌خواه» معرفی کرده که به اندازه نازیسم یا کمونیسم خطرناک است.

با وجود این، پامپئو گاه و بیگاه با رهبر این گروه اسلام‌ستیز در محافل مختلف ظاهر شده است. در سال 2016 که او نماینده کنگره بود، شخصاً اتاقی در ساختمان کنگره را برای «گابریل» رزرو کرد تا درباره دیدگاه‌هایش درباره مسلمانان تبلیغ کند.

پامپئو در سال 2016 جایزه این سازمان تندرو، موسوم به «عقاب امنیت ملی» را دریافت کرد. گابریل در زمان دریافت این جایزه گفت: «مایک پامپئو از زمان راه‌یابی‌اش به کنگره جزو متحدان سرسخت ما بوده است.»

بنابراین، جای شگفتی نیست که «فرانک گفنی»، یکی از معروف‌ترین افراد فعال در زمینه اسلام‌هراسی در آمریکا بیش از 20 بار با «پامپئو» در برنامه رادیویی‌اش مصاحبه کرده و بارها از او برای سخنرانی در مراکزش دعوت کرده است. 

همنوا با سعودی‌ها و امارتی‌ها

 

پامپئو نیز همانند سایر گروه‌های اسلام‌هراس به اهمیت متحد کردن آمریکا با کشورهای مستبد عربی علیه ایران واقف است. او در ماه دسامبر با ملک سلمان، پادشاه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دیدار کرد. این دیدار بخشی از تلاش‌های طولانی مدت آمریکایی برای تشکیل یک ائتلاف عربی-اسرائیلی علیه ایران است. 

پامپئو یک ماه بعد از این دیدار در یک سخنرانی در اندیشکده «امریکن انترپرایز» گفت: «ما کاملاً به شریکان عربی نیاز داریم. این دولت برای تشکیل ائتلاف نه تنها علیه داعش، بلکه علیه ایران به سوی کشورهای سنی در سراسر خاورمیانه دست دوستی دراز کرده است.»

ایمیل‌های هک‌شده یوسف العتیبه، سفیر امارات در آمریکا، از طرف دیگر نشان می‌دهند پامپئو ارتباطات نزدیکی هم با امارات متحده عربی دارد. 

در یکی از این ایمیل‌ها که مربوط به تاریخ ۱۸ نوامبر ۲۰۱۶ است، ریچارد کلارک، رئیس اندیشکده خاورمیانه، برای یوسف العتبیه نوشته است: [مایکل فلین و مایک پامپئو]، مواضع تندی در خصوص ایران دارند. العتیبه هم در پاسخ نوشته است: «همین‌طور است. پامپئو را خیلی خوب می‌شناسم، ولی با فلین ملاقات نکرده‌ام.»

ایران‌ستیزی

«مایکل دی‌آندرا»، مسئول میز ایران در سیا 

شاید مواضع ایران‌ستیزانه «پامپئو»، آنقدر آشکار است که اصلاً نیازی به توضیح درباره آن نباشد. او از زمان حضورش در مجلس سنا تُندترین مواضع را علیه ایران اتحاذ کرده و همواره یکی از طرفداران لغو توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ بوده است.   

این سیاستمدار آمریکایی چند روز قبل از معرفی شدن برای تصدی ریاست سیا از سوی ترامپ، طی یک پیام توئیتری گفته بود: «منتظر به عقب برگرداندن این توافق فاجعه‌بار (برجام) با بزرگترین حامی دولتی تروریسم در دنیا، هستم.»

پامپئو همچنین بشدت از دولت اوباما بخاطر اینکه پایان تهدیدات لفظی ایران حول نابودی رژیم صهیونیستی را در توافق نگنجاند، انتقاد کرده و گفت: «اینکه می‌گویند ایران بعد از برداشته شدن تحریم‌ها، میانه‌رو می‌شود، یک جوک است.»

«پامپئو» بعد از انتصاب به ریاست سیا رویکرد ضد ایرانی‌اش را با انتصاب فردی به نام «مایکل دی‌آندرا» به عنوان مسئول میز ایران در این سازمان بیش از پیش آشکار کرد.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی در خردادماه سال جاری، انتصاب «دی‌آندارا» که با القابی نظیر «شاهزاده سیاه»، «گرگ» یا «آیت‌الله مایک» شناخته می‌شد را اولین نشانه‌های عینی از رویکرد ستیزه‌جویانه و عنادآمیز دولت ترامپ در قبال ایران توصیف کرد. 

پامپئو چند ماه بعد هم با انتشار اسناد دست‌چین‌شده و گزینشی از حمله سال ۲۰۱۱ نیروهای آمریکایی به پناهگاه «اسامه بن لادن» در منطقه «ابوت‌آباد» پاکستان از برگ دیگری از احساسات ضدایرانی‌اش رونمایی کرده و تلاش کرد برای ادعاهای قبلی‌اش درباره ارتباط میان ایران و القاعده سندسازی کند.

انتشار این اسناد در حالی صورت می‌گرفت که این سندها نه حاوی نکته تازه‌ای درباره حمله به پناهگاه اسامه بن لادن بود و نه با رویکردی واقعیت‌محور منتشر می‌شدند، بلکه هدف از آن صرفاًٌ پرونده‌سازی علیه ایران و مبرا کردن عربستان از نقش‌آفرینی در حادثه ۱۱ سپتامبر بود.

«ند پرایس»، از مقام‌های سابق دولت آمریکا معتقد است پامپئو این اسناد را با منطقی شبیه دولت جورج دبلیو بوش، برای توجیه جهت تغییر حکومت ایران منتشر کرده است. 

وزیر خارجه جدید آمریکا غیر از مسئله ایران، در موضع‌گیری‌های دیگر هم سوابقی جنجالی دارد. او با بستن زندان مناقشه‌انگیز گوانتانامو مخالفت کرده، از برنامه شکنجه سیا دفاع کرده و شکنجه‌گران آمریکایی را «وطن‌پرست» خوانده است. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین