مروری بر اخبار مهم روز؛ واکنش آیت‌الله مکارم‌ به شایعه‌ها/ نظر واعظی درباره توییت توکلی/ شرایط روسای جمهور آینده/ حضور یک امام‌جمعه در سالن تئاتر/ مادرخوانده فوتبال آفریقا بدنبال لغو بازی ایران بود

گروه سیاسی الف،   3961226175 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

واکنش آیت‌الله مکارم‌ به شایعه‌ها/ نظر واعظی درباره توییت توکلی/ شرایط روسای جمهور آینده/ حضور یک امام‌جمعه در سالن تئاتر/ مادرخوانده فوتبال آفریقا بدنبال لغو بازی ایران بود

واکنش آیت‌الله مکارم‌شیرازی به شایعه‌های اخیر فضای مجازی

آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی صبح امروز در جلسه درس خارج فقه خود با اشاره به انتشار مسئله‌ای در فضای مجازی اظهار کرد: این روزها شاهد هستیم مسئله زشتی در فضای مجازی منتشر کرده‌اند و هر روز دروغی درست می‌کنند، این بار آمده‌اند سند هم برایش درست کرده‌اند که فلان فرد در حسابش در کرج 600 میلیارد تومان پول دارد و بر روی آن هم مهر زده‌اند.

مدرک منتشر شده در مورد حساب بانکی آیت الله مکارم شیرازی جعلی است

توئیترویوتیوب رفع فیلترنمی شوند/شاهد تحول فضای مجازی خواهیم بود

عبدالصمد خرم‌آبادی گفت: نه تنهاتوئیتر و یوتیوب رفع فیلتر نخواهندشدبلکه درآستانه ورود به سال جدیداتفاق نظر بی‌نظیری بین مسئولان برای قطع نفوذ دشمن برفضای مجازی ایجاد شد... توئیتر و یوتیوب در اجرای دستور مراجع قضایی فیلتر شده‌اند و مراجع دیگر نمی‌توانند در اموری که توسط مراجع قضایی تعیین تکلیف شده اند دخالت کنند.

شرایط و معیارهای «رجل سیاسی ـ مذهبی» برای ریاست جمهوری اعلام شد

شورای نگهبان تعاریف، شرایط و معیارهای تشخیص رجل سیاسی ـ مذهبی و مدیر و مدبر را برای نامزدهای ریاست‌جمهوری اعلام کرد. در این تفسیر که از سوی شورای نگهبان صورت گرفته، با عنایت به بند ۹ اصل ۱۱۰ و اصل ۱۱۵ قانون اساسی، تعاریف، معیارها و شرایط مذکور را که در جلسه ۲۰ دی ماه ۱۳۹۶ شورای نگهبان به تصویب رسیده، اعلام شده است.

واکنش سخنگوی شورای نگهبان به خبر تایید برخی روسای جمهور برای دور دوم ریاست جمهوری بر اساس مصلحت

تمام تفاوت های طرح ترافیک ۹۷

مصطفی قنبرنژاد، مدیر واحد صدور آرم سازمان ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه از ۲۶ اسفندماه ثبت نام برای دریافت آرم طرح ترافیک روزانه آغاز شده است، گفت: هیچ محدودیتی برای ثبت نام در این سازمانه وجود ندارد و همه افراد حقیقی، حقوقی، حتی کسانی که قصد دارند به صورت روزانه وارد محدوده طرح ترافیک شوند نیز باید در این سامانه ثبت نام کنند.

افشای پشت پرده اغتشاشات دی‌ماه در ایران

یک دیپلمات پاکستانی اعلام کرد که آمریکایی ها در پی اغتشاشات دی‌ماه گذشته در ایران برای دامن زدن و بهره برداری از اوضاع، از مقامات پاکستانی درخواست کرد تا ورود بعضی افراد را به خاک ایران تسهیل کند و از آنها حمایت های لازم را به عمل آورد، که این درخواست با پاسخ قاطع مقامات پاکستانی مواجه شد.

 تلگرام هم ایران را تحریم کرد/ دهن‌کجی به میلیون‌ها کاربر ایرانی

تلگرام اعلام کرد که ایران و چند کشور دیگر حق خرید ارز رمزنگار «گرم» را از پلت فرم این شرکت ندارند. بر همین اساس تمام افرادی که در کشورهایی موجود در فهرست تحریم قرار دارند شامل این ممنوعیت می شوند و بر اساس اعلام تلگرام ایران، کوبا، کره شمالی، سوریه و شبه جزیره کریمه شامل این ممنوعیت می شوند.

تلگرام ایران را تحریم کرد

واریز سود سهام عدالت باقی مانده مشمولان تا پایان اسفند

«کارمندان شاغل در دستگاه‌های اجرایی و بازنشستگان کشوری، لشگری و تامین اجتماعی» در آخرین هفته از سال ۱۳۹۶ منتظر واریز سود سهام عدالت خود مربوط به سال مالی ۱۳۹۵ هستند. از بین ۲۰ گروه از مشمولان سهام عدالت تاکنون ۱۹ گروه سود سهام عدالت مربوط به سال مالی ۱۳۹۵ را دریافت کردند. در آخرین مورد  به حساب بانکی روستاییان و عشایری که مددجوی کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیستند سود سهام عدالت واریز شد.

سیرالئون با ۴ بازیکن اصلی و ۱۷ بازیکن محلی مقابل ایران!

تیم ملی فوتبال ایران امروز (شنبه) در دیداری برابر تیم آماتور گونه سیرالئون قرار گرفت. تیمی که رسانه‌های آفریقایی نیز در ملی بودن این تیم ایراد وارد کرده‌اند. در این مسابقه سیرالئون تنها چهار بازیکن اصلی خود را در اختیار داشت و ۱۷ بازیکن محلی دیگر بازیکنانی هستند که بدون تیم بوده و در ترکیب تیم سیرالئون برابر ایران به میدان رفتند.

بازی دوستانه تیم ملی فوتبال با تیم محلات سیرالئون/ لزوم شفاف سازی فدراسیون و وزارت ورزش

مادرخوانده فوتبال آفریقا را بشناسید!

پس از کش و قوس های فراوان و داستان های عجیب و غریب، با تایید فیفا دیدار دوستانه دو تیم ایران و سیرالئون روز شنبه در ورزشگاه آزادی برگزار شد. فیفا در ایمیلی که به فدراسیون سیرالئون ارسال کرده عنوان کرده که رئیس فدراسیون فوتبال این کشور همچنان ایشا جوهانسن است.

ایشا یک زن قدرتمند در قاره آفریقا و البته فیفاست و حتی شایعه حضورش به عنوان نامزد ریاست فیفا بعد از بلاتر وجود داشته است. با این حال اوپس از بازداشت کوتاه به محض خروج  ضمن رد هرگونه اتهام اعلام کرد آنچه که موجب دستگیری وی را فراهم کرده پیگیری پرونده یک تبانی در فوتبال این کشور بوده که باعث دخالت مسئولان پرنفوذی شده که دوست ندارند این مسئله افشا شود.

فدراسیون فوتبال سیرالئون بعد از دستگیری یوهانسن بلافاصله رئیس جدیدی پیدا کرد اما فیفا با منع این کشور از انجام انتخابات آنها را به تعلیق تهدید کرد تا فعلا یک سرپرست موقت اداره فوتبال این کشور را در دست داشته باشد، اگرچه فیفا این شخص را نیز به رسمیت نمی شناسد و نامه توافق او با فدراسیون فوتبال ایران را فاقد اعتبار لازم دانسته است. با رایزنی های صورت گرفته فیفا اجازه این بازی را داده اما همچنان ایشا را رئیس فدراسیون فوتبال سیرالئون می داند.

توضیح رنجبرزاده درباره اشتباه در تلفظ «لوور»

یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی ضمن عذرخواهی از مردم و نمایندگان به خاطر اشتباه در تلفظ واژه «لوور»، شرکت در جلسات مختلف مجلس و هم‌زمانی با شمارش آرای استیضاح و شلوغی زیاد در صحن مجلس را دلیل این اشتباه دانست. این عضو هیات رییسه مجلس روز 4شنبه 23 اسفند ماه و در جریان شمارش آرای استیضاح وزیر جهاد  کشاورزی، تذکرات کتبی نمایندگان را قرائت کرد و در این میان نام موزه «لوور» را چند بار به اشتباه تلفظ کرد که همین امر حواشی زیادی را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت.

توضیح عضو هیات رییسه مجلس در مورد اشتباهش در تلفظ «لوور»

کاخ سفید: مک مستر روی مسائل مهمی چون ایران تمرکز دارد

سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری روز جمعه خود در پاسخ به سوالی درباره شایعات مبنی بر اینکه ژنرال مک مستر مشاور امنیت ملی آمریکا ممکن است از سمت خود کنار گذاشته شده باشد، تاکید کرد که وی در این سمت کماکان فعالیت می‌کند. سندرز در ادامه تصریح کرد: ژنرال مک مستر در این سمت فعالیت می‌کند و روی داستان‌های خبری که شما می‌نویسید متمرکز نیست بلکه روی مسائل مهم واقعی همچون ایران، کره شمالی،‌ روسیه و چین تمرکز دارد، این کاری است که او انجام می‌دهد.

 تهدیدهای هسته‌ای پوتین جدی است

در سایه تنش موجود میان روسیه و غرب، کارشناسان نظامی آمریکایی می‌گویند که مسکو در تهدیداتش مبنی بر واکنش به هرگونه حمله به منافع خود یا منافع همپیمانانش، از جمله در واکنش به حمله نظامی آمریکا، مصمم است و پیشتر نیز حمله هسته‌ای به اهدافی در خاک آمریکا را تمرین کرده است. کرملین از روزها پیش به قدرت‌های غربی و به‌ویژه ایالات متحده هشدار داده است به هرگونه حمله به سوریه، که قربانیان آن روس‌ها باشند یا به منافع روسیه آسیب بزند، واکنش نشان خواهد داد.

استعفای نجفی هنوز پذیرفته نشده‌است

محمد علیخانی، عضو شورای شهر تهران امروز در نشست خبری گفت: به دلیل فشار های موجود پیش بینی استعفای دکتر نجفی را داشتم. بیماری ایشان جدی است و استرس و‌فشارهای موجود بر تشدید بیماری ایشان تاثیرگذار است.نجفی در شهرداری تهران، در این مدت ۷ ماه با مشکلات زیادی روبرو بودند. این عضو شورای شهر با بیان اینکه هاشمی به‌دنبال شهردار شدن نیست؛ بارها براین موضوع تاکید کرده اند، گفت: در افکار عمومی بیش از ۷۰ درصد طرفدار شهردار شدن هاشمی هستند. اما رای نهایی با شورای شهر است. با توجه به اینکه هنوز استعفای شهردار پذیرفته نشده است. نمی‌توانیم در باره گزینه های جدید نظر دهیم.

  دادستانی تهران حکم محکومیت «حمید بقایی» را منتشر کرد؛ ۷۷ صفحه!

پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران متن کامل دادنامه شماره 9609972131300910 مورخ 1396/12/21 صادره از شعبه 68 دادگاه تجدیدنظر استان تهران در خصوص محکوم‌علیه حمید بقایی فرزند محمد را به شرح ذیل اعلام و منتشر کرد. حکم محکومیت حمید بقایی را که ۷۷ صفحه دارد، اینجا دانلود کنید.

متن کامل حکم محکومیت بقایی منتشر شد

ایرانی‌ها امسال چه خودروهایی بیشتر خریدند؟

سرهنگ علی محمدی در خصوص بیشترین خودروهای شماره‌گذاری شده گفت: از بین خودروهای تولید داخل به ترتیب سایپا 131، تیبا 2، پژو پارس، پژو 405 و پژو 206 بیشترین خودروهای نوشماره بوده‌اند. رییس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا تصریح کرد: همچنین از میان خودروهای وارداتی نیز رنو تالیسمان، رنو کولیوس، سانتافه، تیوولی و هیوندای IX35 بیشترین خودروهای شماره‌گذاری شده بوده‌اند.

 حضور یک امام‌جمعه در سالن تئاتر

حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی با حضور در تئاترشهر تبریز، به تماشای نمایش «گوش‌هایم را بشنو» نشست. «گوش‌هایم را بشنو» نمایشی به کارگردانی حسین عبداللهی و براساس متنی از علی پوریان است که به موضوع جانبازهای اعصاب و روان می‌پردازد. این اثر به ابعاد پنهان روحی و روانی انسان‌هایی می‌پردازد که در زندگی خود آسیب‌های جدی را متحمل شده‌اند و امروز انعکاس آن وقایع در تک‌تک لحظاتشان نمود دارد.

حضور امام جمعه تبریز در سالن تئاتر تنها علت شهرت او نیست؛ رویکرد و رفتار مردمی حجت‌الاسلام آل‌هاشم در سال‌جاری پس از انتصاب مورد توجه مردم و رسانه‌ها بوده به طوری‌که تجلیل از نخبگان در بین صلاتین در نماز جمعه و پیگیری مسائل خبرنگاران، تردد در شهر با وسایل نقلیه عمومی در اوج آلودگی هوای تبریز، استفاده از تاکسی، بازدید از دانشگاه و صرف غذا با دانشجویان در سلف‌ دانشگاه و حضور در بازی تراکتورسازی و استقلال در ورزشگاه یادگار امام تبریز از رفتارهایی است که به شدت مورد استقبال مردم، رسانه‌ها و فضای مجازی قرار گرفته است.

عکس/ امام‌ جمعه‌ای که به تئاتر می‌رود

سفر مخفیانه مشایی به کشورهای اروپایی

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله روز شنبه‌اش به قلم مسیح مهاجری نوشت: «تجمع چند نفر از سران جریان انحرافی در برابر سفارت انگلیس در تهران و متهم ساختن قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران به گرفتن دستور از دولت انگلیس برای صدور حکم محکومیت یکی از سران این جریان که هفته گذشته بازداشت و به زندان منتقل شد، اوج ساختارشکنی علیه نظام جمهوری اسلامی بود. نفر دوم این جریان ساختارشکن، همزمان با متهم ساختن نظام جمهوری اسلامی به تسلیم بودن در برابر انگلیس، کاغذهایی که متن حکم محکومیت نفر سوم این جریان در دادگاه معرفی می‌کرد را به آتش کشید تا چنین وانمود کند که برای نجات جمهوری اسلامی ایران از سلطه انگلیس تلاش می‌کند و مردم ایران باید برای پایان دادن به سلطه انگلیس بر کشورشان به این جریان بپیوندند!... تهمت وابستگی به دولت انگلیس، علاوه بر این که دروغ آشکار است، اهانت بزرگی به دستگاه قضایی و مسئولین نظام جمهوری اسلامی از صدر تا ذیل است...

این واقعیت را همه قبول دارند که دستگاه قضایی ما ضعف‌هایی دارد؛ کما‌این‌که در قوای دیگر و سایر ارگان‌ها و نهادها نیز نارسایی‌ها، اشکالات و حتی تخلفات دیده می‌شود اما در این واقعیت ذره‌ای تردید نیست که کلیت نظام جمهوری اسلامی و همین طور قوای سه گانه و نهادهای تصمیم گیرنده در این نظام به هیچ قدرت خارجی وابسته نیستند و افتخار این نظام این است که مستقل است.

نظر واعظی درباره توییت احمد توکلی

امروز محمود واعظی در مصاحبه ای با روزنامه ایران در پاسخ به توییت توکلی گفته بود:« وقتی این توئیت و بازتاب‌های آن را دیدم، متعجب شدم. من ایشان را هیچگاه آدم تندی نسبت به موضوعات و پدیده‌های ملی ندیده‌ام. گروه‌هایی دوست داشتند بر اعتراض‌های دی ماه موج سواری کنند یا به دولت فشار بیاورند، اما من هرگز احمد آقای توکلی را جزو این گروه‌ها نمی‌بینم. احمد آقای توکلی، چه در دولت یازدهم که در مجلس حضور داشتند و چه اکنون که در بیرون از مجلس هستند، همواره اعلام نظرها و دلسوزی‌هایی می‌کنند تا از نظر اقتصادی به دولت کمک کند. پس می‌خواهم بگویم ایشان اصلاً جزو آن گروه‌ها نیست، با وجود این، بسیار از چیزی که ایشان نوشتند تعجب کردم. چون من با آقای توکلی رفیق هستم و قطعاً اگر ایشان را ببینم، نخستین سوالی که از ایشان می‌پرسم این خواهد بود که آقای دکتر اصلاً این چی بود؟(با خنده) معتقدم ما نباید وارد این مسائل شویم، یعنی کسانی که می‌توانند حرف خود را بزنند و با ارکان دولت و سایر نهادها هم ارتباط دارند، نباید در هر سطحی مروج رفتار خیابانی باشند. با ایشان ارتباط خوبی دارم و اگر مطلبی داشته باشند در خدمتشان هستم. بلافاصله پس از توئیت ایشان، دو نفر از معاونان رئیس جمهوری در مورد اجرای این مساله اطلاع‌رسانی کردند، چه بسا اگر دکتر توکلی سوال می‌کردند و مطلع می‌شدند، آن توئیت را هم نمی‌زدند. ما نیت ایشان را خیر می‌دانیم».

به گزارش الف، احمد توکلی، چند روز قبل  در توئیتر خود نوشت: «اگر دولت تا پایان سال قانون انتشار علنی حقوق و مزایای مسئولان را اجرا نکند، با استفاده از اختیارات دیده‌بان شفافیت ‌و عدالت، مردم را به تجمع قانونی و اعتراض خیابانی علیه دولت دعوت می‌کنیم.‌»

 اشاره توکلی به ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه است که می‌گوید «دولت مکلف است طی سال اول اجرای قانون برنامه نسبت به راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا اقدام کند و امکان تجمیع کلیه پرداخت‌ها به مقامات، روسا، مدیران کلیه دستگاه‌های اجرائی شامل قوای سه‌گانه جمهوری اسلامی ایران...را فراهم نماید، به نحوی که میزان ناخالص پرداختی به هر یک از افراد فوق مشخص شود و امکان دسترسی برای نهادهای نظارتی و عموم مردم فراهم شود.»