توصیه‌های نشریه «فارن‌افرز» به اروپا برای مذاکره با ترامپ جهت حفظ برجام

گروه جهان الف،   3961225013

یک نشریه آمریکایی به کنگره این کشور و اروپا پیشنهاداتی برای مذاکره با رئیس‌جمهور آمریکا جهت حفظ برجام مطرح کرده است.

به گزارش فارس، یک نشریه آمریکایی در تحلیلی به ارائه راهکارهایی برای حفظ «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) در بحبوحه تهدیدهای «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای لغو آن پرداخته است. 

«ایلان گلدنبرگ»، کارشناس مسائل سیاست خارجی و تحلیلگر مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران و «الیزابث روزنبرگ»، تحلیلگر مسائل انرژی و تحریمی، این پیشنهادات را با نگارش یادداشتی با عنوان «چگونه برجام را نجات دهیم» در مجله «فارن‌افرز» مطرح کرده‌اند. 

تحلیلگران با یادآوری ضرب‌الاجل ترامپ به کشورهای اروپایی برای اصلاح «معایب» برجام نوشته‌اند: «گلایه اصلی ترامپ این است که برخی از محدودیت‌های وضع‌شده علیه برنامه هسته‌ای ایران ظرف ۱۰ تا ۱۵ سال آینده منقضی شده و یا اصطلاحاً 'زوال پیدا می‌کنند.'»

ترامپ همچنین درباره حمایت ایران از حزب‌الله لبنان ابراز نگرانی کرده و از نبود تدابیری در برجام برای پرداختن به برنامه موشکی ایران هم انتقاد کرده است. تحلیلگران فارن‌افرز، نوشته‌اند کشورهای اروپایی از لحاظ این نگرانی‌ها با ترامپ همداستانند، اما «ترامپ ظاهراً انتظاراتی غیرواقعی دارد که توافق هسته‌ای تمامی فعالیت‌های مشکل‌زای ایران را حل و فصل کند.»

آنها در ادامه خاطرنشان می‌کنند: «در دنیای پرهرج و مرج دیپلماسی بین‌المللی غیرممکن است بتوان به یک توافق بی‌عیب و نقص دست پیدا کرد.» این دو تحلیلگر در ادامه راه‌هایی برای اصلاح توافق هسته‌ای برجام، بدون نقض آن پیشنهاد کرده‌اند. 

گلدنبرگ و روزنبرگ می‌نویسند: «پرسش سخت‌تر، نحوه تمدید مفاد زوال‌پذیر برجام است. دولت آمریکا می‌خواهد محدودیت‌های ایران در زمینه نگهداری حداکثر ۵۰۶۰ سانتریفیوژ یا ذخیره بیش از ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم کم‌غنا دائمی شود. این مطالبه، اروپایی‌‌ها را در موضع انعطاف‌ناپذیری قرار می‌دهد، زیرا آنها عمیقاً خواستار حفظ توافق هسته‌ای و عدم تغییر مفاد آن هستند.»

آنها نوشته‌اند: «یک راه حل طولانی مدت، تدوین پیش‌نویس توافقی جدید است که در آن برخی از بندهای زوال‌پذیر برجام تمدید می‌شوند و در همان حال، مشوق‌های جدیدی مانند کاهش بیشتر تحریم‌ها یا همکاری در یک برنامه صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای برای ایران در نظر گرفته می‌شوند. انجام این کار، در دنیای توافق‌های تسلیحاتی، امری متداول است.»

نگارندگان مقاله فارن‌افرز، با وجود این تاکید کرده‌اند چنین توافق‌های جانبی بایستی چند سال دیگر حاصل شوند و اقدام ترامپ برای تعیین ضرب‌الاجل چند ماهه برای این کار، تنها به ایجاد یک «بحران ساختگی» منجر خواهد شد. 

آنها در ادامه خاطرنشان کرده‌اند: «در هر صورت، حصول چنین توافقی در آینده کمکی به رفع نگرانی‌های امروز ترامپ نخواهد کرد. به کلام ساده، هیچ تمایلی برای حصول یک توافق جدید تنها دو سال بعد از اجرای [توافق قبلی] وجود ندارد. در حال حاضر، عملی‌ترین گزینه‌ای که درباره آن میان کشورهای فرانسه، آلمان، انگلیس و آمریکا بحث می‌شود صدور یک بیانیه مشترک عمومی است که در آن بر تمایل برای رسیدگی به بندهای زوال‌پذیر برجام و تدوین راهبردی برای توافقات تکمیلی در سال‌های آتی تاکید می‌شود.»

دو تحلیلگر آمریکایی پیش‌بینی کرده‌اند ایران علی‌رغم مخالفت با بیانیه مشترک کشورهای اروپایی و آمریکایی در مراحل آغازین تا زمانی که شواهدی از نقض مستقیم توافق در کار نباشد به آن پایبند خواهد ماند. 

در این مقاله آمده است: «با آنکه ایرانی‌ها، با بیانیه مشترک ایالات متحده و متحدان اروپایی آن مخالفت خواهند کرد، آنها تا زمانی که شواهد آشکاری از نقض برجام وجود نداشته باشد پایبندی به توافق را ادامه خواهند داد. تهران، تمایل ندارد مقصر فروپاشی توافق شناخته شود زیرا در آن صورت یکبار دیگر با انزوای بین‌المللی و تحریم‌های گزنده رو به رو خواهد شد. تهران احتمالاً در دراز مدت پذیرای توافقات تکمیلی خواهد بود، به ویژه اگر سایر طرف‌های برجام متحد باشند و به ایران امتیازهای جدید پیشنهاد دهند.»

گلدنبرگ و روزنبرگ در پایان این مقاله از کشورهای اروپایی خواسته‌اند در صورت تصمیم ترامپ برای خروج از برجام اجازه دهند او بار مسئولیت مربوط به این تصمیم را به عهده بگیرد. 

 در پایان این مقاله آمده است: «بزرگترین مانع علیه حصول یک توافق جدید، خود ترامپ خواهد بود. او به شانه خالی کردن از تعهدات در توافقات و نادیده گرفتن جزئیات لازم برای موفقیت توافقات بین‌المللی عادت دارد. بنابراین، حامیان توافق در کنگره و اروپا بایستی هنگام مذاکره با دولت ترامپ هوشیار باشند. آنها بایستی به دنبال اخذ امنیازاتی باشند که باعث ثبات برجام می‌شود، اما اگر نتوانند این کار را انجام بدهند، بایستی عقب بایستند و اجازه دهند در صورت خروج ترامپ از برجام، او بار تقصیر آن را به عهده بگیرد.»

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین