موسسه ژئوفیزیک، صدا و سیما و اوقات شرعی

معین الحق، گروه تعاملی الف،   3961224020 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
موسسه ژئوفیزیک، صدا و سیما و اوقات شرعی

نماز، روزه و بسیاری از اعمال عبادی که در شریعت مقدسه به انها سفارش اکید شده انجام صحیح انها وابسته به شناخت اوقات مخصوص آنها است. طبیعتا بسیاری از مردم از دانش لازم برای تشخیص اوقات نماز نیستند و به همان اذان صدا و سیما اکتفا می کنند لذا اهمیت اذان صدا و سیما برای جامعه، بسیار مهم است و دقیق و مورد اعتماد نبودن اذان صدا و سیما به هیچ وجه زیبنده جامعه اسلامی نیست.

اخیرا با تحقیقتاتی که صورت گرفته، شبهات مهمی در مورد صحت و درستی اوقات اذان که از صدا و سیما پخش می شود ایجاد شده. مبنای اذان صدا و سیما هم محاسبات موسسه ژئوفیزیک می باشد. علت این شبهات، محاسبات متفاوت سایر مراکز و موسساتی است که اوقات اذان را محاسبه کرده اند. به عنوان نمونه در تاریخ 23 اسفند 96 محاسبات مختلف وقت اذان صبح به افق شهر قم که توسط مراکز مختلف انجام شده به این شرح است:

1. با محاسبه موسسه ژئوفیزیک (صدا و سیما) : 4 و 57 دقیقه
2. مرکز مطالعات مصر : 4 و 48 دقیقه
3. ام القری مکه : 4 و 53 دقیقه
4. باشگاه مسلمانان دنیا : 4 و 55 دقیقه
5. موسسه لواء قم : 5 و 5 دقیقه
6. دانشگاه علوم اسلامی کراچی : 4 و 55 دقیقه
7. جامعه اسلامی شمال امریکا : 5 و 10 دقیقه

چنان که می بینید بین محاسبه موسسه ژئوفیزیک با محاسبه جامعه اسلامی امریکا حدود 13 دقیقه وقت اذان صبح متفاوت است و بین کمترین و بیشترین محاسبه حدود 22 دقیقه وقت اذان صبح فرق می کند. حال کدامیک از این محاسبات معتبر است؟

همین تفاوت محاسبه ی مراکز مختلف باعث شده تا برخی از متدینین و نیز بسیاری از مساجد، نماز صبح را با تاخیر حدود 20 دقیقه ای بعد از اذان صدا و سیما اقامه کنند. ضمنا در ماه رمضان نیز رعایت احتیاط، گاه دردسر ساز می شود. نیز اگر در آینده مشخص شود که اوقات اذان به درستی مشخص نشده بسیاری از افراد که نماز خود را به خیال اول وقت اقامه کرده اند، نماز آنها باطل است.

حضرت امام خمینی ره در رساله توضیح المسائل میفرمایند:
اگر دو مرد عادل به داخل شدن وقت خبر دهند، یا انسان یقین کند که وقت نماز شده و مشغول نماز شود و در بین نماز بفهمد که هنوز وقت داخل نشده، نماز او باطل است. و هم چنین است اگر بعد از نماز بفهمد که تمام نماز را پیش از وقت خوانده . (مساله 744 توضیح المسائل )

لازم به ذکر است تا زمانی که وضعیت اعتبار این مراکز روشن نشود از آنجا که همه انها اهل خبره هستند نمی توان به راحتی نظر آنها را نادیده گرفت و لذا بجاست که برای اقامه نماز صبح احتیاط کرد تا یقین به دخول وقت حاصل شود. اما موسسه ژئوفیزیک مخصوصا با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان، می تواند با بررسی مجدد و دقیق وقت اذان این نگرانی را از متدینین و همه مردم مسلمان رفع کند و صدا و سیما نیز با اطلاع رسانی دقیق، به حرف و حدیث ها در این زمینه پایان داده و جلوی سوء استفاده افراد فرصت طلب را که به هر بهانه ای به ارزش ها حمله می کنند بگیرد.

نکته مهم دیگر اینکه: سستی و سهل انگاری در این مساله این قابلیت را دارد تا در آینده به اعتبار موسسه ژئوفیزیک و اعتماد عمومی مردم به صدا و سیما خدشه وارد کند.

دیدگاه کاربران

محمد۲۷۶۳۰۱۰۸:۱۹:۱۷ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
باعث تاسف خواهد بود اگر بفهمیم تا الان حتی در محاسبه وقت اذان هم مثل خیلی چیزهای دیگر سهل انگار بوده ایم.
معلم۲۷۶۳۱۷۰۸:۴۶:۵۵ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
بین آن مراکز هم اشتراکی وجود ندارد...
ناشناس۲۷۶۴۱۹۱۰:۳۱:۱۹ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
شما نمازو بخون خدا قبول می کنه ...
ناشناس۲۷۶۴۲۶۱۰:۴۰:۱۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
ظاهرا معیار اهل سنت با ما کمی فرق داره و به اون نمیشه استناد کرد (مخصوصا نماز مغربشون با ما خیلی فرق داره). اما در باب معیار ما ظاهرا ملاک رویت فجر صادقه که باید با چشم دید و قضاوت کرد. در مقاله‌ای خوندم که یکی از همین موسساتی که نام بردید چندین نفر رو در شهرهای مختلف مامور رصد فجر صادق کرده و جالب اینه که هیچ وقت دو نفر دقیقاً یک زمان خاص رو اعلام نکردن و همگی با هم یکی دو دقیقه فرق دارن. بر اساس همین رصدها یک موسسه زاویه 16.5 و دیگری زاویه 15 خورشید نسبت به افق رو ملاک اذان صبح گرفته و برای همین حدود 15 دقیقه تفاوت زمانیه. تنها چارش اینه که یا مراجع ملاک سنجش با ابزار نجومی رو به رسمیت بشناسن یا در غیر ماه رمضان دیرترین زمان ممکن رو ملاک بگیرن و در ماه رمضان زودترین رو.
ناشناس۲۷۶۸۶۰۲۰:۱۴:۴۸ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
یک نکته دیگر هم هست.طول و عرض جفرافیایی! در واقع یک شهر در نقاط مختلفش دارای طول و عرض متفاوت است که محاسبات را متفاوت می کند.
مودی۲۷۶۴۲۸۱۰:۴۲:۵۹ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
جناب نویسنده ؛ متدینینی که تا این حد احتیاط میکنندالبته خدا اجرشان بدهد و ان شاالله که در سایر امور زندگی و بخصوص امور مربوط به جامعه و سایر مردم هم همینقد محتاط و دقیق باشند... تا آنجایی که بنده خوانده ام تقریبا در هر جای قرآن که صحبت از نماز (رابطه بنده با خدا) شده بلافاصله صحبت از زکات (رابطه بنده با سایر بندگان و جامعه ) شده است. دو سئوال : به نظر شما صداوسیما باید خودش موسسه ژئوفیزیک دیگری تاسیس کند یا اینکه مثلا به اعلان اوقات شرعی از فلان موسسه پاکستانی یا آمریکایی یا مصری رجوع کند تا این شک شما و بعضی متدینین برطرف شود؟؟!!!! دوم :تا آنجا که بنده اطلاع دارم ؛رساله های احکام تکلیف مومنین عزیز را در اینگونه موارد کاملا روشن کرده اند.... مثلا هنگامی که گفته میشود همین که از بازار مسلمانان مثلا گوشت میخرید حمل بر پاکی و حلال بودن بکنید مگر اینکه خلاف آن بر شما ثابت شود (البته این یک مورد ساده است) یا همین که از موسسات مجاز و معتبر حکومتی وقت دقیق فجر و نماز و ظهر وغروب و عشا تعیین میشود حجت بر مسلمان مومن تمام است و میتواند بر اساس آن عمل کند دیگر چه نیازی به این است که شما اینگونه تیتر بزنید و صداوسیمایی که هر کسی از خانواده اش هم قهر میکند فحش و لگدی نثار آن میکند را به نقد در این زمینه بکشانید....؟!! ضمنا به بهانه ی گرفته بهانه از دست مخالفان خودتان نیز یک نقد بیجا مانند همان مخالفان و معاندان انجام دادید و حتی در اعلام اوقات شرعی از صداوسیما هم تشکیک کردید لطفا اینو منتشر کنید.
ناشناس۲۷۶۴۷۶۱۱:۲۴:۱۶ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
باسمه تعالی محاسبه صحیح و دقیق است. ولی مبنای آن متفاوت است. مثلا برای اذان صبح این که خورشید در چه زاویه ای زیر افق باشد زمان های مختلفی به دست می دهد و مراکز محاسبه گر مبانی متفاوتی برای این موضوع دارند که هیچ کدام معیار شرعی نیستند. لذا هر گونه اعلام اذان در صورتی که یقین آور نباشد کفایت نمیکند و باید احتیاط کرد.
ناشناس۲۷۶۴۹۸۱۱:۵۹:۵۶ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
توی این 1400 سال چکار می کردید؟ همان کار را بکنید!
محمد۲۷۶۴۹۹۱۲:۰۰:۴۴ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
سلام از کجا معلوم محاسبات آنها اشتباه نباشد
ناشناس۲۷۶۵۱۵۱۲:۲۵:۱۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
یعنی میخواین بگین مراجع تقلید و علمای شیعه هم با بیست دقیقه تاخیر نماز میخونن یا نمازایی که بدون تاخیر به جماعت خوندن باطله؟!! هیچی دیگه یکباره بگین اصلا نماز قبول نداریم
ناشناس۲۷۶۵۶۸۱۳:۳۰:۳۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
سخت نگیرین ، خلوص نیت مهمه نه این ظواهر
زهرا۲۷۶۶۰۸۱۴:۳۴:۲۹ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
ایران که خوبه. مسجد هامبورگ وقتی که برای اذان صبح آلمان اعلام میکنه گاهی نزدیک دو ساعت با اذان اهل تسنن فرق داره. و زمان ماه رمضان نیم ساعت هم امساک قبلش اعلام میکنه. در حالی که اگر به سایت های نجومی مراجعه کنید خورشید حتی یک درصد هم در اون زمان بالا نیامده. واقعا عذاب آور شده شرایط
ناشناس۲۷۶۷۰۶۱۶:۵۲:۰۶ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
ایکاشک در تمام مسائل کشور هم اینگون دقیق بودیم وبیخیال نمیشدیم
ناشناس۲۷۶۹۰۸۲۱:۱۹:۴۴ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
همانطور که می بینید در بین خارجی ها هم اختلاف وجود دارد و ما هم که الحمدولله نه آمریکایی ها را قبول داریم و نه سعودی ها و نه پاکستانی ها و نه..............لذا بجای شک انداختن در مورد موسسه ژئوفیزیک و این که دیدن با چشم اصلا نمی تواند جای محاسبات اختر شناسی را بگیرد که بسیار دقیق است بهتر است همان موسسه وطنی مورد اعتماد تر را بپذیریم و از تفرقه بپرهیزیم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین