رویترز در گزارشی بررسی کرد؛ انتخاب پمپئو به عنوان وزیر خارجه جدید آمریکا چه تاثیری بر برجام دارد؟

گروه جهان الف،   3961223052 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

پس از اینکه یکی از سرسخت‌ترین منتقدان ایران، هدایت دستگاه دیپلماسی آمریکا را بر عهده گرفت، سرنوشت برجام در هاله‌ای از ابهام است.

 انتخاب پمپئو به عنوان وزیر خارجه جدید آمریکا چه تاثیری بر برجام دارد؟

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: مشخص نیست در شرایطی که تنها صدای تصمیم گیر در دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تنها صدای خود اوست، انتخاب مایک پمپئو، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، به عنوان گزینه تصدی سمت وزیر امور خارجه این کشور از سوی ترامپ چه تاثیری بر توافق هسته‌ای ایران دارد.

انتخاب رئیس سیا برای جایگزینی رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، به این معناست یکی از سرسخت‌ترین منتقدان ایران که زمانی به عنوان عضو کنگره به شدت با توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ مخالفت کرد، اکنون مسئولیت دیپلماسی آمریکا را بر عهده می‌گیرد که مواجهه بسیار بیشتری با این توافق خواهد داشت.

مقامات اروپایی و آمریکایی در حال ارزیابی این موضوع هستند که تغییر و تحولات در دستگاه دیپلماسی آمریکا چه تاثیری بر توافق هسته‌ای ایران خواهد داشت.

برخی ناظران معتقدند واشنگتن تحت هدایت پمپئو موضع سرسختانه‌تری در پیش می‌گیرد و طرف‌های اروپایی را برای مصالحه بیشتر تحت فشار خواهد گذاشت. در حالی که دیگران معتقدند، دیدگاه‌های پمپئو در مورد توافق هسته‌ای ایران به مرور تکامل پیدا کرده‌اند و ممکن است وی حتی از موقعیت بهتری برای ترغیب ترامپ به حفظ این توافق برخوردار باشد.

قرار است مقامات آمریکا، انگلیس و فرانسه روز پنجشنبه در برلین نشستی با موضوع بررسی توافق هسته‌ای ایران داشته باشند.
ریچارد نفیو، از مقامات سابق کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا، که در دوره باراک اوباما رئیس جمهور سابق این کشور بر ایران متمرکز بود گفت: «مقامات آمریکایی که در حال حاضر با طرف‌های اروپایی مذاکره می‌کنند با آمدن پمپئو مواضع سرسختانه‌‍تری در پیش خواهند گرفت.»

ترامپ روز سه‌شنبه از توافق هسته‌ای ایران به عنوان یکی از اصلی‌ترین محل‌های اختلاف خود با تیلرسون نام برد. او گفت: «به نظر من (این توافق) وحشتناک است؛ در حالی که او (تیلرسون) فکر می‌کرد این توافق خوب است.»

رویترز در ادامه نوشت: از نظر ترامپ توافق ایران سه نقطه ضعف دارد؛ نخست اینکه، برنامه موشکی ایران را در برنمی گیرد؛ دوم، شرایطی که بر اساس آن بازرسان بین‌المللی می‌توانند از مراکز مشکوک هسته‌ای ایران بازدید کنند در آن به روشنی مشخص نشده است و سوم بند‌های موسوم به «غروب» که بر اساس آن محدودیت‌ها در برنامه هسته‌ای ایران پس از ده سال به تدریج برداشته می‌شوند.

ترامپ تهدید کرده است آمریکا در صورتی در این توافق می‌ماند که این سه «نقص» توافق به شکلی رفع شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ مقامات آمریکایی و اروپایی نزدیک به مذاکرات هسته‌ای ایران معتقدند تایید پمپئو از سوی سنا و روی کار آمدن وی، تاثیرات مبهم و نامشخصی بر مذاکرات درمورد توافق هسته‌ای خواهد داشت ولی در هر صورت این مواضع خود ترامپ هستند که حائز بالاترین اهمیت محسوب می‌شوند.

یک دیپلمات اروپایی گفت: تمامی کار ما این است که بسته‌ای قابل قبول -از نظر ترامپ- و قابل فروش به وی آماده کنیم.

هرچند پمپئو در زمان حضور در مجلس نمایندگان از منتقدان آتشین توافق هسته‌ای ایران بود، در جلسه استماع ژانویه ۲۰۱۷ پیش از حضور خود در سیا مواضع به نسبت معتدل تری در مورد توافق از خود نشان داد.

یک مقام ارشد سابق دولت آمریکا گفت: «پمپئو از منتقدان آتشین ایران بود؛ اما برداشت من این است که وی نمی‌خواهد توافق هسته‌ای با ایران از بین برود. نباید خیلی زود در مورد او قضاوت کرد.»

به نوشته رویترز، بسیاری از مقامات ارشد و مشاوران امنیتی ترامپ از جمله تیلرسون ادعا کرده‌اند وجود توافق در مقایسه با نبود آن به مراتب بیشتر به سود آمریکا است.

ژنرال جوزف ووتل، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، که مسئولیت منطقه خاورمیانه و آسیای میانه را بر عهده دارد نیز روز سه‌شنبه در یک موضع‌گیری مشابه از توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران دفاع کرد.

یک مقام سابق کاخ سفید گفت: با نزدیک شدن به زمان گفتگوی واشنگتن با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، آمریکا می‌تواند مواضع خود در قبال توافق هسته‌ای ایران را مورد بازبینی قرار دهد.

برخی دیپلمات‌های اروپایی معتقدند نفوذ بیشتر پمپئو بر ترامپ در مقایسه با تیلرسون امیدواری برای حفظ توافق را تقویت می‌کند.

این در حالی است که تیلرسون زمانی ترامپ را «دارای رفتار‌های بچه‌گانه» دانسته بود و دیدگاه‌های متفاوتی با ترامپ در مورد توافق هسته‌ای ایران داشت.

یک دیپلمات دیگر اروپایی گفت: «اگر پمپئو آنقدر‌ها تندرو و سرسخت باشد در آن صورت کار او فقط تایید سیاست‌های ترامپ و حرکت در خط او خواهد بود. خوشبختانه پمپئو دارای نفوذی است که تیلرسون فاقد آن بود.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۷۵۳۴۸۱۰:۱۳:۴۸ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
برجام به عنوان توافقنامه ای بین المللی قابل مذاکره نیست. و در صورت خروج آمریکا از برجام یقینا دولت آمریکا بیشتر از ایران متضرر خواهد شد.(حتی اگر اروپایی ها هم به خاطر خوش خدمتی به آمریکا به دنبال تغییر برجام باشند) ایران به دنیا ثابت کرده است که علیرغم جوی سازیهای کشورهای غربی و بویژه آمریکا و اسراییل هیچگونه تخطی در مورد مسایل هسته ای خود نداشته است ولی با نقض برجام توسط آمریکا و احیانا اروپایی ها دیگر لزومی ندارد ایران بخواهد به خواسته های تحمیلی آنها عمل نماید . هرچند که از بین رفتن برجام هم برای ایران گران تمام می شود و هم برای آنها
ناشناس۲۷۵۳۶۴۱۰:۲۰:۵۸ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
امریکا با انتخاب چهره های اخیر ، از اصلاح طلبان و غربگراهای وطنی ، عبور کرد...اصلاح طلبان از ملت مانده از غرب رانده..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین