«من پیش از تو»؛ جوجو مویز؛ ترجمه‌ی مریم مفتاحی؛ آوانامه تجربه جدیدِ شنیدنِ رمانی عاشقانه که پیش روی‌تان رخ می‌دهد

رضا نادری،   3961222139

قصه‌ی «من پیش از تو» داستان عاشقانه پرکشش شخصیتی است به نام لوییزا. لوییزا کلارک دختری است در خانواده‌ای تقریبا فقیر که دغدغه کار و پول دارد. او به تازگی از کافه‌ای که خیلی دوستش داشته بیکار شده است و اکنون دنبال کاری است تا بتواند به خانواده‌اش کمک کند

تجربه جدیدِ شنیدنِ رمانی عاشقانه که پیش روی‌تان رخ می‌دهد

«من پیش از تو»

نویسنده: جوجو مویز

مترجم: مریم مفتاحی

با صدای مریم پاک ذات و گروهی از گویندگان

ناشر: شرکت آوانامه

17ساعت و 17دقیقه؛ 20000 تومان

****

اگر تا به حال مخاطب کتاب‌های گویا و نسخه‌های صوتی آثار داستانی بوده باشید، احتمالا تصوری مونوفونیک و تک صدایی از قصه‌ای دارید که در آن صرفا متنِ مکتوب آن روایت می‌شود. اما اکنون سخن از رمان عاشقانه‌ی پرفروشی از نویسنده بنام بریتانیایی، یعنی جوجو مویز است که با همکاری آوانامه و نشر آموت منتشر شده است. کتاب گویایی که با همکاری 25 گوینده تدوین شده است، و کافی است مخاطب آن باشید تا متوجه شوید روی نسخه صوتی اثر تا چه میزان کار شده است. اما بهتر است پیش از آن که وارد چند و چونِ این نسخه صوتی از رمان «من پیش از تو» شویم، بگوییم داریم از چه کتابی، و چه نویسنده‌ای حرف می‌زنیم.

«من پیش از تو» اثر جوجو مویز یکی از آثار پرفروش‌ نویسنده و از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز است که اول بار در سال 2012 منتشر شد. انتشار این کتاب در ایران مصادف است با سال 1395 که با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد.

جوجو مویز نویسنده 48 ساله بریتانیایی، اکنون یکی از مهم‌ترین عاشقانه‌نویس‌های کشورش است. او این کار را از سال 2002 آغاز کرد و به سرعت آثارش به فهرست پرفروش‌ترین آثار عاشقانه راه پیدا کرد. جوجو مویز تاکنون دو بار برنده جایزه سال رمان عاشقانه شده و آثارش به بیشتر از 10 زبان ترجمه شده است.

نسخه صوتی این کتاب که به تازگی منتشر شده است بر مبنای ترجمه مریم مفتاحی (چاپ انتشارات آموت) و با صدای مریم پاک ذات و گروهی کثیر از گویندگان تولید شده است. این گروه گویندگان با اجرایی چند صدایی در به تصویر درآمدن رمان مویز کمک موثری کردند، به گونه‌ای که مخاطب احساس می‌کند وقایع داستان درست کنار گوشش رخ می‌دهد. بر اساس این رمانِ جوجو مویز فیلمی به کارگردانی تیا شروک، با بازی بازیگرانی نظیر امیلیا کلارک و سم کلفلین در سال ۲۰۱۶ اکران شد، تا بسیاری از مخاطبان کتاب مخاطب نسخه تصویری آن نیز باشند. باید گفت نسخه صوتی این کتاب هم به شکلی تهیه شده است که شنوندگانِ اثر گویی بینندگان آن هم هستند. تمام شخصیت‌های داستان با صدایی مشخص، لحنی نمایشی و زنده داستان را اجرا می‌کنند تا ما با صحنه‌های شفافی از رمان «من پیش از تو» رو به رو شویم. کافی است لوح این کتاب گویا را در دستگاه پخش ماشین شخصی یا در خانه‌تان اجرا کنید تا از همان بدو امر به ماهیت چندصدایی و تصویری آن پی ببرید.

قصه‌ی «من پیش از تو» داستان عاشقانه پرکشش شخصیتی است به نام لوییزا. لوییزا کلارک دختری است در خانواده‌ای تقریبا فقیر که دغدغه کار و پول دارد. او به تازگی از کافه‌ای که خیلی دوستش داشته بیکار شده است و اکنون دنبال کاری است تا بتواند به خانواده‌اش کمک کند. او از طرفی می‌خواهد به خودش ثابت کند که آدم پخمه‌ای نیست و صلاحیت آن را دارد که به او به عنوان یک فرد توانمند نگاه کنند. او سرانجام بعد از تلاش‌های بسیار کاری در خانه‌ی ویل ترینر، مردی ثروتمند و البته معلول به دست می‌آورد. او پرستار مردی می‌شود که ارتباط گرفتن با او سخت است. مردی که می‌خواهد به زندگی‌اش پایان دهد و امیدی به آینده ندارد. قصه‌ی عاشقانه‌ی مویز در چنین اتمسفری شکل می‌گیرد. اگر بخواهیم بگوییم این داستان فرجامی ناخوشایند یا خوشایند دارد، اصلِ داستان را برای شما لوث کرده‌ایم اما می‌توانیم این قول را بدهیم که با پایان نامنتظره‌ای در این کتاب مواجه می‌شوید. می‌شود این طور گفت که قرار نیست همه‌ی قصه‌های عاشقانه‌ای پایانی یکسان داشته باشند.

عشق لوییزا و ویل، عشقی عجیب با فراز و فرودهای بسیار است که در نسخه صوتی کتاب شکل دیگری به خودش گرفته. در کتاب گویا «من پیش از تو» همه چیز به شکلی کُند و آهسته اما جذاب روایت می‌شود. این خصیصه موجب شده وجه پرتعلیق اثر افزایش پیدا کند و مخاطب دائم از خودش بپرسد بعد چه می‌شود؟ پایان رابطه لوییزا و ویل چه خواهد شد؟ پدر بیکار لوییزا چگونه صاحب کار می‌شود؟ یا آینده اوضاع مالی این خانواده چه می‌شود؟

از طرفی دوست دارید زودتر پاسخ این سوالات را دریابید و از طرفی نمی‌توانید لذت شنیدن چنین داستانی را وانهید. روایت غالب داستان که با صدای دختری معصوم و با آزرم شنیده می‌شود چنان در شنونده احساس همدلی و همذات پنداری برمی‌انگیزد که گام به گام احساسات و رفتار او را دنبال می‌کند. این ویژگی باعث شده است مخاطب احتمالی اثر بتواند خودش را جای شخصیت اصلی داستان، یعنی لوییزا بگذارد. کاراکترهای دیگر «من پیش از تو» هر یک به نوبه‌ی خود تاثیر مستقیم و غیر مستقیمی روی زندگی لوییزا می‌گذارند. صداهای بهره گرفته شده در این کتابِ گویا موجب شده شخصیت‌ها از کالبد کلمات بیرون بیایند و به آدم‌هایی واقعی تبدیل شوند. نسخه‌ی صوتی این رمان عاشقانه‌ی جوجو مویز دست کمی از یک نسخه‌ی تصویری ندارد. اجرای نمایشی «من پیش از تو» در ارائه این رمان مویز کمک شایانی کرده است، آن قدر که می‌توان گفت در نهایت امر؛ خروجی کار، محصولی کاملا جذاب – حتی جذاب‌تر از متن مکتوب آن- شده است.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین