چهارشنبه‌سوری، از دیروز تا امروز

محمدرضا ترکی،   3961222073 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

چهارشنبه سوری یک آیین بسیار کهن ایرانی و بخشی از آیین نوروز بوده است که بعد از اسلام و به‌ویژه پس از صفویّه، دچار تحوّل شده و با نمادهای تشیّع درآمیخته است. امّا آنچه در سال‌های اخیر در ایران به عنوان چهارشنبه‌سوری برگزار می‌شود ربط زیادی با آیین‌های کهن ایرانی قبل و بعد از اسلام ندارد

چهارشنبه‌سوری، از دیروز تا امروز

سابقه “جشن سوری”، همچون نوروز و دیگر جشن‌های کهن ایرانی، به هزاره‌های گم‌شده در تاریخ برمی‌گردد.

اینکه در اوستا و حتی وداها اشاره‌ای به جشن سوری نشده، [مهرداد بهار، پژوهشی در اساطیر ایران، ص ۴۹۵] نشان می‌دهد که این جشن، آیینی زرتشتی نیست. به نظر مرحوم مهرداد بهار این جشن، گویا نوعی جادوی گرم کردن و تقویت نیروی خورشید بوده است و کلمه “سوری” نیز به معنی”سرخ” است و ربطی به جشن و سور ندارد.[بهار، از اسطوره تا تاریخ،ص ۳۰۵] البته برخی نیز آن را با «سور» به معنی جشن در ارتباط می‌دانند.

از دیدگاه مغان و موبدان دوران ساسانی نسبت به جشن سوری اطلاعی نداریم ولی در متون مانوی از این آیین یاد شده است[همان،ص ۳۵۵] از منظر زردشتیان چهارشنبه‌سوری هیچ تطابقی با آیین آنان ندارد. یک زردشتی برای آتش نوعی قداست قایل است و هرگز از روی آن نمی‌پرد؛ چه رسد به اینکه درکنار آن به ترقه‌بازی و کارهای جلف بپردازد. اساساً در تقویم پیش از اسلام و گاه‌شماری زرتشتی تقسیم‌بندی روزها به صورت فعلی وجود نداشته؛ به این معنی که چهارشنبه‌ای درکار نبوده تا چهارشنبه‌سوری معنی داشته باشد!

امّا پس از اسلام، به گواهی جاحظ (متوفی ۲۵۵ ق) و دیگران، جشن‌های نوروز، از جمله جشن سوری با شکوه و تشریفات در همه جا، حتی بغداد و دربار خلفا برگزار می‌شده است[همان، ص۲۹۱].دیوان‌های شعر عرب پر است از سروده‌هایی که در وصف”نیروز” سروده شده‌اند.[نگاه کنید به مقاله “نوروز در ادبیات عرب” نوشته حسین علی محفوظ در کتاب برگزیده مقالات معارف اسلامی،ج۲،ص۴۲۳-۴۲۸]

در آن روزگار، برافروختن آتش در شب نوروز انجام می‌شد و هنوز با روز و شب چهارشنبه گره نخورده بود. به گزارش ابوهلال عسکری (۳۹۵ ه ق) در کتاب الاوائل علت برافروختن آتش در نظر ایرانیان، زدودن عفونت‌ها و آلودگی‌ها بوده است. معتضد، شانزدهمین خلیفه عباسی، (متوفی ۲۸۹ ق) دستور داد که زمان نوروز از وقت خود به یازدهم ماه حزیران منتقل شود .این نوروز به نام «نوروز معتضد» شهرت یافت. به فرمان او همچنین آتش افروختن در شب نوروز- جشن سوری – ممنوع شد این فرمان که با تخفیف میزان خراج رعیّت همراه بود، به نوشته ابن تغری بردی(متوفی ۸۷۴ ق) در النجوم الزاهره، از کارهای مفید معتضد شمرده شده است. گزارش‌هایی از این دست، نشان می‌دهد که جشن سوری به همان صورت کهن تا اواخر قرن سوم هجری رسماً تداوم داشته است.

احتمالاً به دلیل نهی خلیفه عباسی آتشِ سوری پس از این تاریخ فروکش می‌کند.این در حالی است که جشن‌های دیگر، از جمله سده و مهرگان و نوروز با شکوه فراوان تا دوران هجوم مغول در قلمرو ایران برگزار می‌شده و دیوان‌های شعر فارسی تصویرهای درخشانی دارد از شکوه و عظمت این آیین‌ها و چگونگی برگزاری آن‌ها.

در تاریخ بخارای نرشخی(متوفی ۳۵۸ ق)، اشاره‌ای به یک حادثه آتش‌سوزی در شب سوری رفته و از آن باعنوان“عادت قدیم” یاد شده است که می تواند دلالت بر غیر رایج بودن این مراسم در قرن چهارم داشته باشد.[تاریخ بخارا، ص۳۷]

با ایلغار مغول، بسیاری از سنت‌های کهن ایرانی آسیب می‌بینند و تنها پس از استقرار حکومت صفوی است که آیین‌های باستانی ایرانی در سایه تشیّع جانی تازه می‌گیرند و هرچه بیش‌تر با نمادهای شیعه درمی‌آمیزند. به عنوان مثال همین چهارشنبه‌سوری تا همین اواخر در بسیاری از مناطق ایران، در چهارشنبه آخر ماه صفر و به عنوان یادبود قیام مختار علیه قاتلان امام حسین(َع) برگزار می‌شد. بر اساس یک عقیده رایج، مختار در شب چهارشنبه آخر صفر بر بام خانه‌اش آتش افروخت و مردم را به قیام دعوت کرد. در بخش‌هایی از افغانستان امروز، این مراسم هنوز به همین شیوه و به همین انگیزه برپامی‌شود. بدین ترتیب چهارشنبه سوری حسن ختامی بود بر عزاداری‌های دوماهه محرم و صفر و جشنی بود برای ابراز شادمانی از کار مختار در انتقام از کشندگان اهل بیت (ع). چارشنبه‌سوری، به شکلی که تا این اواخر برگزار می‌شد جشنی زیبا و بامفهوم بود و باعث همبستگی بیشتر مردم و گسترش مهربانی در میان آنان می‌شد.

در یک نگاه کلّی چهارشنبه سوری یک آیین بسیار کهن ایرانی و بخشی از آیین نوروز بوده است که بعد از اسلام و به‌ویژه پس از صفویّه، دچار تحوّل شده و با نمادهای تشیّع درآمیخته است. امّا آنچه در سال‌های اخیر در ایران به عنوان چهارشنبه‌سوری برگزار می‌شود ربط زیادی با آیین‌های کهن ایرانی قبل و بعد از اسلام ندارد و کارناوالی است که بیش‌تر به برخی جشن‌های خارجی شباهت دارد؛ البتّه به صورتی افراطی، غیرمنطقی و خشن!

امیدواریم بار دیگر شاهد چهارشنبه‌سوری اصیل ایرانی باشیم که به‌راستی آیینی بود انسانی و بامفهوم و زیبا!



yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین