ماجرای تخریب منزل خانواده معلول ۳ نفره در ارومیه + واکنش شهردار

گروه اجتماعی الف،   3961219096 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

انتشار خبری با عنوان تخریب منزل خانواده معلول سروصدای زیادی به پا کرد در حالیکه این خبر شیطنت رسانه‌ای با عکس‌های ارسالی از یک نفر بود.

ماجرای تخریب منزل خانواده معلول ۳ نفره در ارومیه + واکنش شهردار

به گزارش خبرآنلاین، عصر جمعه یک رسانه محلی با استفاده از عکس ارسالی مخاطبانش اقدام به انتشار خبری تحت عنوان «تخریب منزل خانواده معلول ۳ نفره(مادر، پسر و دختر) با توجیه غیرقانونی بودن ساخت و ساز در محله سه‌راهی ایثار ارومیه» کرد که این عکس/خبر به سرعت و به شکل گسترده در شبکه‌های اجتماعی دست به دست چرخید به شکلی که علاوه بر انتشار در برخی رسانه‌های کشوری، کانال‌های طنز تلگرامی و رسانه‌های ضد انقلاب این خبر را دلیلی برای هجمه علیه کشور و بالاخص شهرداری ارومیه قرار دادند.

سرعت انتشار این خبر آنقدر بالا بود که انسانیت را زیر سوال برد و انتقادات عجیب و زیادی علیه عملکرد شهرداری ارومیه آن‌هم در آستانه عید نوروز و سال جدید درپی داشت.

تنها لحظاتی بعد از این اتفاقات سازمان مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری پاسخی به چرایی این اتفاق منتشر کرد:

پاسخ سازمان مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری ارومیه

به اطلاع می رساند تخریب منزل در حال ساختی در منطقه ایثار به صورت کاملا قانونی بوده و در جهت مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز انجام گرفته است.
همچنین صدور پروانه برای افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد رایگان است منتها باید در محل قانونی باشد.
یادآور می شود شهروندان ایرانی نیز از هر طیف و قشری باید خود را ملزم به رعایت قوانین و مصوبات نظام مقدس جمهوری اسلامی بدانند و قانون گریزی از طرف هر شخصی هم باشد نباید به امری عادی تبدیل شود.

شهردار ارومیه ساعتی بعد از این اتفاق طی پیامی ابتدا از اتفاق رخ داده عذرخواهی و دستور پیگیری این قضیه را صادر کرد.

واکنش شهردار ارومیه به تخریب منزلی در شهرک ایثار

محمد حضرت‌پور، شهردار ارومیه در واکنش به تصاویری در خصوص تخریب منزلی در شهرک ایثار،  ضمن عذر خواهی از خانواده محترم آن منزل  که از  اقدام مامورین  سازمان پیشگیری متضرر شده اند، تاکید کرد هرچند کار مامورین در چارچوب انجام وظایفشان بود اما میتوانستند با سعه صدر اقدام و خانواده محترم را برای اخذ مجوز به شهرداری مربوطه هدایت نمایند .
وی افزود: صدور مجوز برای خانواده های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد رایگان است و شهرداری در این زمینه به صورت رایگان پروانه صادر می کند.
حضرت پور در پایان گفت: به اداره بازرسی شهرداری  دستور داده ام  در خصوص  این موضوع بررسی لازم را انجام دهند و بعد از آن گزارش دقیق  را به مردم ارومیه خواهم داد.

و در نهایت شهرداری ارومیه طی اطلاعیه‌ای اصل قضیه را بازگو کرد.

رسانه ها در ماجرای شهرک ایثار فریب خوردند 

ماموران سازمان پیشگیری  و رفع تخلفات شهری  شهرداری ارومیه بر حسب وظیفه قانونی که دارند در موارد مختلف با ساخت و ساز غیر مجاز طبق گزارش های مردمی برخورد می کنند‌.
از چند روز پیش تخلف یک پیمانکار در محدوده سه راهی ایثار( خ شهید اسماعیل زاده) که در مسیر خیابان هم بوده است،  به سازمان پیشگیری گزارش می شود که ماموران به محل مربوطه مراجعه می کنند و با مقاومت و حاشیه سازی آن پیمانکار روبرو می شوند.
صبح امروز (جمعه) ماموران سازمان پیشگیری  که به اتفاق  ماموران نیروی انتظامی و حکم قانونی، قانون را اجرا می کنند و در آن لحظه هیچ نفری یا افرادی به عنوان ساکن دیده نمی شود و بعد از آن به اداره بر می گردند.
ساعتی بعد بنا بر گزارش اهالی فرد پیمانکار با سوء استفاده سه شهروند  معلول  ( که بنا بر تحقیقات صورت گرفته ساکن منطقه کشتار گاه هستند) را آنجا آورده و اقدام به تصویر برداری از حالات مختلف آن معلولان می کنند( که در تصاویر هم‌پیداست خانمی که به سوی خانه توسط چند مرد در حال انتقال است)  و در نقشه ای دور از اخلاق، خانه  را که در اختیار فرد پیمانکار است به این خانواده منتسب می کنند و اقدام به مظلوم نمایی در کانال های تلگرامی و تهییج احساسات شهروندان می کنند.
حال باید پرسید چرا بدون اطلاع کافی این امر به شهرداری منتسب و حتی بعد اقدام شایسته شهردار در عذرخواهی از شهروندان که این روزها رسمی فراموش شده در بین مسئولین است، منتظر گزارش شهردار نمی شوند و دنباله رو مطامع سیاسی خود می شوند.

پیگیری وزیر تعاون و سازمان بهزیستی

بعد از این ماجرا، همچنین ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز دستور پیگیری موضوع تخریب منزل مذکور را درخصوص خانواده معلول صادر کرد که مدیران کل تعاون و بهزیستی به پیگیری و چرایی ماجرا پرداختند.

این خانواده در منزل دیگری سکونت دارند

سعید فریور، مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی در خصوص خانواده معلول حاضر در این تصاویر گفت: این خانواده و فرزندان معلول آن در منزل دیگری ساکن بوده و پس از تخریب به محل ساختمان تخریب شده منتقل شده اند.

این ماجرا و اینکه چرا یک شایعه یا خبر نادرست به این سرعت در فضای رسانه‌ای کشور بدون بررسی چرایی و یا دلایل آن منتشر می شود تا آنجا که رسانه‌های منتسب به دولت سابق، رسانه‌های جناح‌های مختلف سیاسی و حتی رسانه‌های ضدانقلاب هم آنرا دست مایه هجمه به مبارزه با ساخت‌وسازهای بی‌قانونی می کنند، نیازمند بررسی و البته آموزش صحیح فرهنگ انتشار خبر است.

متاسفانه آمار ساخت‌وسازهای غیرقانونی در کشور و بالاخص شهر ارومیه با استفاده از رانت‌های پشت‌پرده، تبصره‌ها و همچنین عدم برخورد با تخلفات گسترده در این حوزه  باعث شده ارگان‌های ذیربط من‌جمله شهرداری ها و سازمان زیرنظر آن‌ها پلیس ساختمان توان مقابله با این تخلفات را نداشته باشند و حتی برخوردهای اندک نیز با هجمه‌های این چنینی مواجه شود.

در این راستا مسئولین رده‌بالای کشور در دولت و مجلس باید برای برچیده شدن تخلفات گسترده بازار مسکن که پاشنه آشیل شهرسازی و ساخت‌وساز در کشور شده باید بطور جدی به این فضیه ورود کنند تا امکان تخطی از قوانین موجود حتی با تصویب لوایح دورزننده قوانین وجود نداشته باشد.

دیدگاه کاربران

احد۲۷۱۰۴۲۱۲:۲۱:۴۱ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
در مقاله بالا اشاره شده به رانت های پشت پرده در ساخت و ساز های ارومیه !!!!!!!!!! تقاص این رانت ها راباید این خانواده مظلوم پس بدهند ؟!!!!!!!
بیگی29۲۷۱۳۳۷۱۵:۳۹:۳۳ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
حتی اگر توضیح مسئولین راست هم باشد،اعتمادی برای باور کردن باقی نمانده.ازماموران شهرداری هم که دیگه جای خود دارند.
یک دوست۲۷۱۰۶۰۱۲:۳۰:۲۲ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
باشه باورمون شد ..
محمد۲۷۱۱۲۷۱۳:۱۷:۰۹ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
برج های زیادی در شهرها با بده بستان های زیاد بنا شده و سر به فلک می کشد. ولی چون آنها پول دارند همه چیز را می خرند و کسی کاری با آنها ندارد. این خانواده بیچاره اگر توان داشتند در چنین جایی سکنی نمی کردند. عاقبت ظالمین روسیاهی ... نگاه کن!!!!!؟؟؟؟؟؟
ناشناس۲۷۱۲۰۴۱۴:۰۴:۱۵ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
..چون میدونید اون خانواده معلول امکاناتی برای بیان حقایق و دفاع از خود نداره. شاید هم با مختصر وعده ای تطمیع بشن و حاضر به همکاری بشن. در کل ..
ناشناس۲۷۱۲۰۶۱۴:۰۴:۴۴ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
سلام این نحوه خبر رسانی درست نیست یا قانون در این مملکت وجود دارد و یا ندارد. اگر خانواده ای چه فقیر چه غنی برخلاف قانون خانه ای ساختند اشتباه هست گیرم خانواده مشکلات زیاد دارند. در این ماجرا در اعمال قانون شهرداری نباید خرده ای گرفت. حالا از شانس بد خانواده مشکل هم داشتند. هموطنان بعد احساسی قضایا را با قانون مندی اشتباه نگیرند. امیدوارم خداوند همه ما را به راه راست هدایت کند گرامی از ارومیه
ناشناس۲۷۱۲۱۶۱۴:۱۲:۰۷ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
ساخت و سازهای غیر مجاز خنده داره اگر به خوبی انجام وظیفه می کردند حالا شاهد این چنین ساخت و سازهای غیر مجاز دربالای کوه نبودیم
ناشناس۲۷۱۲۲۰۱۴:۱۴:۴۳ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
مامورند و معذور اما به چه قیمتی ؟ خداوند برآنان که بر ناتوانان رحم نکنند رحم نمی کند حالا خود دانید و بخشنامه ها و قوانین کذایی که فقط شامل ضعیفان است
هادی۲۷۱۲۴۱۱۴:۳۶:۰۵ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
ما هم میدونیم که بعدا رسیدن سر آوار خونه ولی پیمانکار کار درستی کرده میخاسته به زبون خیلی ساده بهتون بگه خونه مال این بنده خدا ها بوده چقدر گفتم قبول نکردید که نکردید.بعدشم شهرداری اگر زرنگه بره جلو کوه خوارها رو بگیره .
تحمل۲۷۱۲۴۸۱۴:۴۳:۴۵ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
واقعا اشک از چشمانم جاری شد با دیدن این خانواده عجب صبری خدا دارد
ناشناس۲۷۱۲۶۲۱۴:۴۷:۲۷ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
چرا از اول جلوی ساخت رو نگرفتند ؟
علی۲۷۱۲۶۳۱۴:۴۸:۲۹ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
اون افرادی که با رابطه رانت آقازاده بودن و... پول های مملکت و کلی ساخت ساز های غیر مجاز و ویلاهای آنچنانی در شمال که منجر به تخریب جنگل ها میشه چرا با اینها برخورد نمیشه و تخریب نمیکنن
ناشناس۲۷۱۳۰۶۱۵:۱۶:۲۲ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
لطفا قضاوت کورکورانه نفرمایید بخدا شهردار ما بهترین شهردار هست و انسان بسیار شریف ما اهالی ارومیه ازش رضایت کامل داریم اونهایی که چند سال قبل تشریف اوردن شهر ما دعوت میکنم الان تشریف بیارین و بعد قضاوت بفرمایین لطف آب تو اسیاب دشمنانش نریزین الف جان لطفا پخش کنین مردم واقعیت رو بدونن
ارومیه ای۲۷۱۳۲۰۱۵:۲۷:۵۶ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
من خودم اهل ارومیه هستم این شهردار ادم بسیار خوب و کاری و صالح و کاردرستی هست و به خاطر اینکه با متخلفین برخورد میکنه خیلی ها بر علیش توطئه میکنن این اولین بار نیست که بر علیش توطئه میکنن که امیدوارم هرچه زودتر رسوا بشن.
یوسف۲۷۱۴۰۲۱۶:۳۱:۰۰ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
افرین به شهردار ارومیه دیگه مشکل کل استان حل شد به قول امام خدا همه مارا ادم کند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین