در گفتگو با الف مطرح شد؛ اظهار بی اطلاعی نمایندگان از 950 هزار شغل مورد ادعای رئیس جمهور/ تقاضای برای شغل بیشتر شده نه کمتر

گروه اقتصادی الف،   3961218013 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

نمایندگان مجلس ضمن اظهار بی اطلاعی از 950 هزار شغل مورد ادعای رئیس جمهور معتقدند اگر این مقدار شغل در یک سال ایجاد شده پس چرا تقاضای برای اشتغال به نسیت گذشته بیشتر شده نه کمتر.

اظهار بی اطلاعی نمایندگان از 950 هزار شغل مورد ادعای رئیس جمهور/ تقاضای برای شغل بیشتر شده نه کمتر

به گزارش الف، حسن روحانی روز پنج‌شنبه 10 اسفند در جریان سفر به استان هرمزگان در جمع خبرنگاران با اشاره به موضوع اشتغال‌زایی در دولت گفت: «آمار اخیر مرکز آمار بسیار امیدوارکننده بود و براساس این آمار در فصل پاییز امسال نسبت به فصل پاییز سال گذشته بیش از 950 هزار اشتغال ایجاد شده است.باید این مسیر با قوت ادامه یابد».

خبرنگار الف، برای بررسی میزان شغل ایجاد شده در کشور و صحت یا سقم این اظهارات رئیس جمهور به سراغ نمایندگان مجلس رفت. نمایندگانی که در حوزه های انتخابیه و شهرهای خود از نزدیک شاهد اقدامات دولت هستند.

از نمایندگان پرسیده شده که با توجه به ادعای ایجاد 950 هزار شغل، آیا در حوزه های انتخابیه شما شغلی ایجاد شده و آیا میزان مراجعات مردم و جوانان جویای کار به دفتر شما کاهش یافته یا افزایش؟.

شغلی در لنجان ایجاد نشده
محسن کوهکن نماینده لنجان در مجلس شورای اسلامی می گوید در حوزه انتخابیه اینجانب جایی سراغ ندارم که شغلی ایجاد شده باشد.

وی معتقد است که در ماههای اخیر مراجعات مردمی به دفتر کارش برای یافتن شغل چندین برابر شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: مکاتباتی که از طرف مردم با اینجانب می شود، بیشترین تقاضا برای معرفی به اداره و جایی برای یافتن شغل است.

کوهکن گفت: تنها اقدامی که در حوزه انتخابیه اینجانب شده اختصاص مقداری تسهیلات برای دربافت وام بوده تا اشتغال روستایی انجام شود.

وی با بیان اینکه این تسهیلات از محل همان برداشت یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال در سراسر کشور است، افزود: از این محل رقمی به حوزه انتخابیه اینجانب تخصیص داده شده که حدود 230 نفر برای دریافت وام به بانک ها معرفی شدند اما تا به امروز هنوز یک نفر این تسهیلات را دریافت نکرد.

میزان تقاضای جوانان جویای کار تغییر نکرد
علیرضا رحیمی نماینده تهران و عضو فراکسیون امید مجلس معتقد است که در مراجعات مردم و جوانان با درخواست اشتغال نه تنها تغییراتی ایجاد نشده بلکه همچنان ادامه دارد.

وی افزود: درخواست اشتغال تنها محدود به تهران هم نیست و این موضوع به کل کشور بر می گردد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: با توجه به وضعیت کشور قابل پیش بینی است که درخواست اشتغال همچنان با همین روند ادامه داشته باشد.

تقاضا برای شغل افزایش یافته نه کاهش
علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر هم می گوید هم مراجعات برای یافتن شغل افراد دارای دیپلم و زیر دیپلم داریم و هم افرادی با تحصیلات بالا.

وی افزود: تقاضا برای یافتن شغل به نسبت گذشته فرقی نکرده و حتی زیادتر هم شده است.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با بیان اینکه سالانه یک میلیون 150 هزار متقاضی جدید شغل داریم، افزود: ما ابزار سنجش و اندازه گیری برای آمار ارائه شده از سوی رئیس جمهور در زمینه اشتغال نداریم و دولت هر چه آمار دهد، ما ناچاریم بپذیریم.

دولت روحانی در جهت کاهش مشکل اشتغال کاری نکرده
علی گلمرادی نماینده ماهشهر، هندیجان و بندر امام خمینی (ره) معتقد است که مشکلات حوزه های مختلف مخصوصا در اقتصاد و اشتغال باعث نگرانی آحاد مردم شده است.

وی افزود: متاسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم تغییرات ملموس و موثری در جهت کاهش مشکلات و ایجاد اشتغال مشاهده نمی شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: سفره مردم نه تنها روز به روز کوچکتر می شود بلکه بیکاری جوانان هم بیشتر خودنمایی می کند.

گلمرادی با بیان اینکه اگر این مقدار شغل در یک سال ایجاد شده پس چرا تقاضای برای اشتغال به نسیت گذشته بیشتر شده نه کمتر افزود: در بازدیدهای میدانی هر مرحله، مراجعات در خصوص اشتغال وسیعتر و گسترده تر از گذشته است و این خود بیانگر اثر بخش نبودن اقدامات دولت در حوزه اشتغال است.