شرط اجرای ادامه تعهدات برجامی ایران

گروه سیاسی الف،   3961216107

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: اجرای تعهدات از سوی ایران فقط در صورتی ادامه می‌یابد که همه طرف‌ها به اجرای کامل و بی قید و شرط تعهداتشان ادامه دهند.

به گزارش فارس «رضا نجفی» سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه در نشست فصلی مارس شورای حکام در چارچوب بررسی گزارش اخیر مدیرکل آژانس در خصوص اجرای برجام سخنرانی و مواضع و نقطه نظرات کشورمان را تشریح کرد.

نماینده دائم کشورمان در سخنرانی خود ضمن اشاره به ادامه برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب برجام که برای دهمین بار متوالی مورد تایید آژانس قرار گرفته است، تاکید کرد: اجرای متقابل و کامل تعهدات از سوی همه طرف‌ها، شامل کشورهای 1+5 بنیان اساسی برجام و عنصری ضروری برای پایداری آن به شمار می‌رود.

نجفی افزود: همانگونه که قبلاً هم اعلام شده است برجام مسیری یک طرفه نیست و اجرای تعهدات از سوی ایران فقط در صورتی می‌تواند ادامه یابد که همه طرف‌های برجام به اجرای کامل و بدون قید و شرط تعهدات خود ادامه دهند.

سفیر ایران یادآور شد: هر چیزی به جز اجرای کامل تعهدات با حسن نیت، بر خلاف متن و روح برجام است.

وی همچنین ضمن اشاره به اینکه وضعیت اجرای تعهدات سایر طرف‌های برجام به ویژه آمریکاناامیدکننده و غیر قابل قبول است، گفت: دولت آمریکا بر خلاف متن و روح برجام خصوصا بندهای 26، 28 و 29 آن با محدود کردن منافع ایران از توافق مزبور رویکردی مخرب در جهت تضعیف اجرای موفقیت آمیز برجام در پیش گرفته است.

نجفی افزود: عدم پایبندی آمریکا به تعهدات خود در برجام نه تنها این توافق بین‌المللی را تضعیف ساخته بلکه اعتبار آمریکا برای هرگونه توافق بین‌المللی دیگر را به طور جدی مورد سوال قرار داده است.

نماینده دائم کشورمان در آژانس در ادامه سخنرانی خود ضمن اشاره به موضوع رفع تحریم‌های بین‌المللی گفت: برجام متضمن رفع کامل همه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل و کلیه تحریم‌های مرتبط هسته‌ای یکجانبه و چندجانبه است.

علاوه بر این کشورهای 1+5، مسئولیت بدون ابهامی در اجرای برجام «با حسن نیت و در فضایی سازنده، بر اساس احترام متقابل و با پرهیز از هرگونه اقدام ناسازگار با متن، روح و نیت برجام که اجرای موفق آن را تضعیف کند» برعهده دارند.

دولت آمریکا به همه تعهدات خود در برجام به طور کامل و بدون قید و شرط عمل کند

وی در همین چارچوب تاکید کرد دولت آمریکا می‌بایست به همه تعهدات خود در برجام به طور کامل و بدون قید و شرط عمل کند.
نجفی همچنین گفت: گزارش اخیر مدیرکل آژانس قویاً نشان می‌دهد که همه اقدامات مرتبط هسته‌ای به طور کامل از سوی ایران انجام شده است.

وی همچنین ضمن تاکید بر ضرورت صیانت از اطلاعات پادمان هسته‌ای کشورمان از سوی آژانس، توضیحاتی در زمینه آب سنگین تولیدی ایران و همچنین تعاریف مورد نظر کشورمان در زمینه ذخیره و موجودی اورانیوم کمتر غنی شده ارائه داد و طرح تفاسیر خودسرانه از مفاد برجام را قویاً مردود خواند.

نجفی با تاکید براینکه آژانس در جایگاه تفسیر برجام نیست، خاطرنشان کرد: این موضوع منحصراً در صلاحیت کمیسیون مشترک قرار دارد که با اجماع در این زمینه اقدام کند.

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس با اشاره به تعدادی از هیات‌هایی که خواستار انتشار اطلاعات پادمانی خام و تفصیلی محرمانه برخلاف دستورالعمل مصوب شورای حکام شده‌اند، بیان کرد: طرح چنین درخواستی وجود بی‌اعتمادی نسبت به آژانس را به ذهن متبادر می‌سازد و اینکه ارزیابی‌های آژانس باید دوباره به صورت مستقل توسط برخی سازمان‌های غیر دولتی که به آنها پول پرداخت می‌شود، مورد راستی آزمایی قرار گیرد.

وی افزود: علاوه بر مفاد موافقتنامه جامع پادمان، ماده 5 و ماده 15 پروتکل الحاقی برای حفاظت از اطلاعات محرمانه، برجام به روشنی از آژانس می‌خواهد تا «کلیه تدابیر مراقبتی را برای حفاظت از اسرار تجاری، فناوری و صنعتی و همچنین سایر اطلاعات محرمانه‌ای که به آگاهی آن می‌رسد را اتخاذ کند.

نجفی تصریح کرد: ما قویاً با افشای اطلاعات پادمانی محرمانه در گزارشات آتی به بهانه شفافیت بیشتر مخالفیم.

رژیم صهیونیستی نمی‌تواند با اظهاراتی مضحک بر برنامه هسته‌ای نامشروع خود سرپوش بگذارد

نماینده دائم کشورمان در خاتمه سخنرانی خود به ادعاهای نماینده رژیم صهیونیستی پاسخ داد و  بیان کرد: این رژیم روی ده‌ها کلاهک هسته‌ای، روی تاسیسات مخفیانه هسته‌ای و خارج از پادمان هسته‌ای در دیمونا نشسته است و هرگز به کنوانسیون‌های منع سلاح‌های شیمیایی و میکربی و ان.پی.تی نپیوسته است.

نجفی ادامه داد: حالا رژیمی که با تمام توان از هیچ کوششی برای جلوگیری از نهایی شدن برجام دریغ نورزید، در کمال تعجب صحبت از نگرانی در باره اجرای برجام می‌کند که خیلی مضحک است.

نماینده دائم ایران در آژانس گفت: این رژیم با تاریخچه‌ای مملو از تجاوزگری و اشغالگری همه قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل که در پاسخ به اقدامات مکرر تجاوزکارانه و اشغال غیر قانونی و فجایع مستند ارتکابی، سیاست‌های آپارتاید و جنایات جنگی علیه مردم فلسطین صادر شده را آشکارا نقض کرده است.

این رژیم نمی‌تواند با چنین سخنانی بر برنامه سلاح‌های هسته‌ای غیرمشروع خود، که تهدیدی واقعی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است، سرپوش بگذارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین