چرا تولید کنندگان موبایل از بدترین قسمت آیفون 10 کپی برداری می‌کنند

گروه فناوری الف،   3961215060

بریدگی نمایشگر آیفون ۱۰ به باور بسیاری از کاربران و کارشناسان یکی از نقاط ضعف طراحی این محصول محسوب می‌شود؛ اما چرا دیگر سازندگان گوشی مشغول کپی‌برداری از آن هستند؟

چرا تولید کنندگان موبایل از بدترین قسمت آیفون 10 کپی برداری می‌کنند

به گزارش زومیت، طراحی گوشی‌های هوشمند به تدریج در حال رسیدن به نقطه‌ای است که سرانجام فضای جلوی گوشی به کلی در اختیار نمایشگر قرار خواهد گرفت و باقی عناصر کلیدی این بخش نیز به قسمت‌های دیگر منتقل خواهند شد. با تلاش تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در جابجایی عناصر جای‌گرفته در قسمت جلوی گوشی، حاشیه‌ها به سرعت در معرض نابودی قرار گرفته‌اند. در حال حاضر، دکمه‌های ناوبری به درون نمایشگر نقل مکان کرده‌اند؛ حسگر اثر انگشت به پشت گوشی منتقل شده است (کمپانی‌های مختلف در تلاش برای ادغام نمایشگر با سنسور اثر انگشت هستند) و اسپیکرها نیز در لبه‌ی پایینی گوشی جای گرفته‌اند.

با این وجود، برای سازندگانی که به دنبال حذف حداکثری حاشیه‌ها هستند، انتخاب مکانی جدید برای برخی از دیگر عناصر کلیدی گوشی به چالشی جدید تبدیل شده است. یکی از مهم‌ترین آن‌ها، دوربین‌ سلفی گوشی است. برخی سازندگان موبایل همانند سامسونگ حاشیه‌ها را تا حدی که فضای لازم برای قرارگیری این دوربین وجود داشته باشد، کاهش داده‌اند. اما هنگامی که اپل تصمیم به بازطراحی آیفون ۱۰ گرفت، حاشیه‌ها را تا حد امکان حذف کرد و تنها یک بریدگی منحصربه‌فرد در قسمت بالای نمایشگر در نظر گرفت.

واکنش‌های اولیه به بریدگی آیفون ۱۰ عموما مثبت و رضایت‌بخش نبود. چگونه طراحان اپل به چنین چیزی رضایت داده‌اند؟ چرا به جای بریدگی، یک حاشیه‌ی کوچک در قسمت بالای نمایشگر در نظر گرفته نشده است؟ با این حال، به زودی معلوم شد که این بریدگی ناخوشایند یک خصوصیت اجتناب‌ناپذیر است که به اپل امکان داده تا حسگر اثر انگشت و دکمه‌ی هوم را کنار بگذارد و به جای آن از فناوری تشخیص چهره‌ی سه‌بعدی با قابلیت استفاده در شرایط ‌کم‌نور به عنوان سیستم جدید احراز هویت آیفون ۱۰ بهره بگیرد. با این وجود، باید اعتراف کنیم که همچنان گاهی اوقات دلتنگ حسگر اثر انگشت و آسودگی کار با آن می‌شویم.

به‌کارگیری بریدگی در ذن‌فون ۵ بیشتر به یک تقلید ناشیانه شباهت دارد.

با آنکه در نگاه اول شاید کنار آمدن با بریدگی آیفون ۱۰ برای برخی غیرممکن به نظر برسد؛ اما با استفاده از گوشی به سرعت به آن عادت می‌کنید. این ویژگی به آیفون ۱۰ ظاهر منحصربه‌فردی بخشیده و آن را از دیگر گوشی‌ها متمایز کرده است. با این حال، به‌کارگیری این بریدگی بیش از آنکه یک تصمیم نمادین در طراحی محسوب شود؛ یک راه‌حل غیرمعمول برای قرار دادن فیس آی‌دی است. اگر به این موضوع شک دارید، تصور کنید که اگر اپل می‌توانست کارکرد فعلی آیفون ۱۰ را با وجود نمایشگر تمام صفحه حفظ کند، آیا اصلا از بریدگی استفاده می‌کرد؟

هما‌ن‌طور که در کنگره‌ی جهانی موبایل امسال در بارسلون شاهد بودیم، به سرعت معلوم شد که بریدگی اپل توجه دیگر سازندگان گوشی را به خود معطوف کرده است. البته پیش از صحبت در این باره، لازم به یادآوری است که بریدگی از جمله اختراعات اپل به شمار نمی‌رود. نخستین دستگاهی که به دنبال به‌کارگیری نمایشگر تمام صفحه رفت و ناگزیر به استفاده از بریدگی شد، اسنشال فون بود. اما بریدگی این گوشی که تنها برای قرارگیری دوربین جلو در نظر گرفته شده، تا حد امکان کوچک شده است و ظاهر کاملا متفاوتی با بریدگی آیفون ۱۰ دارد.

علاوه بر اسنشال فون، گوشی‌های دیگری از سازندگان نه‌چندان مطرح و گمنام نظیر لیگو، نوآ، وینچی و یولفون با کپی‌برداری از بریدگی آیفون ۱۰ طراحی شده است. با این حال، هنگامی که ایسوس از ذن‌فون ۵ رونمایی کرد، معلوم شد که بریدگی قرار است به جایگاه ‌مهم‌تری در بین گوشی‌های اندروید دست پیدا کند. هنگامی که بررسی‌های اولیه از ذن‌فون ۵ منتشر شد، برخی آن را گوشی هوشمند امیدوارکننده‌ای دانستند. با این وجود، نمی‌توان انکار کرد که این گوشی با بریدگی نمایشگرش چیزی بیش از یک کپی ناشیانه از آیفون ۱۰ نیست.

مارسل کمپوس، مدیر بازاریابی جهانی ایسوس در کنگره‌ی جهانی موبایل گفت: برخی افراد خواهند گفت که این کار (به‌کارگیری بریدگی) کپی برداری از اپل است؛ اما ما نمی‌توانیم از آنچه کاربران می‌خواهند، فاصله بگیریم. شما باید ترندها را دنبال کنید.

اما آیا واقعا چنین است؟ آیا بریدگی یک ترند محسوب می‌شود؟ یا آیا سازندگان گوشی نظیر ایسوس در حال تبدیل آن به ترند هستند؟ ایسوس با افتخار اعلام کرده که بریدگی آن‌ها ۲۶ درصد از بریدگی آیفون ۱۰ کوچک‌تر است. با این حال، از آنجایی که بریدگی ذن‌فون ۵ در مقایسه با محصول اپل میزبان فناوری‌های کاملا متفاوتی است، نمی‌توانیم درک کنیم که چرا چنین چیزی مایه‌ی افتخار محسوب شده است. حقیقت این است که افراد معمولی به محض خارج شدن ذن‌فون ۵ از جیب شما، آن را با آیفون ۱۰ اشتباه خواهند گرفت.

ذن‌فون ۵ مجهز به یک حسگر اثر انگشت در پشت بدنه است و از اندکی حاشیه نیز در قسمت پایین نمایشگر بهره می‌گیرد. ما معتقدیم با چنین حاشیه‌ای اصلا نیازی به استفاده از یک بریدگی درست همانند بریدگی اپل وجود ندارد. آنچه بیشتر موجب رنجش ما می‌شود این است که این بریدگی عموما به عنوان یک ویژگی جذاب در طراحی تلقی نمی‌شود؛ پس چرا باید آن را کپی کنید؟ لبه‌های خمیده‌ی نمایشگر در دستگاهی نظیر نوکیا ۸ سیروکو، یادآور محصولات اخیر سامسونگ است؛ با این حال، چنین خصوصیتی ظاهر گوشی را بهبود می‌دهد و موجب از دست رفتن اصالت آن نمی‌شود؛ اما به‌کارگیری بریدگی در ذن‌فون ۵ بیشتر به یک تقلید ناشیانه شباهت دارد.

متاسفانه، استفاده از بریدگی به محصول ایسوس ختم نمی‌شود. چندی پیش تصویری از گوشی هوشمند هواوی پی ۲۰ درز کرد که نشان می‌دهد بریدگی در نظر چینی‌ها نیز به یک ترند تبدیل شده است. با این وجود، ظاهرا بریدگی در این گوشی کوچک‌تر شده است و به طور مشخص با بریدگی آیفون ۱۰ تفاوت دارد؛ اما با توجه به حاشیه‌های بزرگ در قسمت پایین نمایشگر و جای‌گیری حسگر اثر انگشت در آن بخش، اصلا چه نیازی به بریدگی وجود دارد؟

به دنبال آن، اخیرا تصویر جدیدی از پرچمدار بعدی ال‌جی با نام احتمالی جی ۷ منتشر شده است که طراحی این گوشی را نیز به همراه بریدگی نشان می‌دهد. البته لازم به یادآوری است که به صحت این تصویر نمی‌توان صددرصد مطمئن بود و همچنین استفاده از چنین ظاهری برای یک گوشی پرچمدار را نمی‌توان اقدامی هوشمندانه در نظر گرفت. با این حال، آنچه نمی‌توان انکار کرد این است که در این تصویر محصول ال‌جی از یک بریدگی با ظاهر آیفون ۱۰ و البته کوچک‌تر برخوردار است.

ما می‌دانیم که آخرین گوشی‌های سری جی ال‌جی به موفقیتی که شایسته‌ی آن‌ها بود، دست پیدا نکردند؛ اما از اینکه ببینیم این سری از مسیر خلاقیتی که در چند سال اخیر دنبال کرده، فاصله گرفته است و قصد دارد از ظاهر آیفون ۱۰ کپی برداری کند، موجب ناامیدی ما خواهد شد. جی ۶ با نسبت تصویر نمایشگر ۱۸:۹ که به استاندارد بازار تبدیل شده و حتی به گوشی‌های مقرون به صرفه‌ی امسال نیز راه یافته است، ظاهر شد. وی ۳۰، دیگر پرچمدار ال‌جی نیز هرچند از برخی مشکلات رنج می‌برد، اما به نظر نمی‌رسد که طراحی نمایشگر با حداقل حاشیه‌ی ممکن در قسمت بالا و پایین، نقطه ضعفی برای این گوشی به حساب بیاید.

ما تا زمانی می‌توانیم با بریدگی کنار بیاییم که دلیل به‌کارگیری آن را مشاهده کنیم. با این حال، وجود چنین عنصری در طراحی قطعا خوشایند تمام کاربران نخواهد بود. یک بریدگی که به‌کارگیری آن طور مشخص هیچ هدفی ندارد، یک مسئله‌ی کاملا متفاوت است. این بدین معنی نیست که بریدگی تنها راه‌حل استفاده از نمایشگر تمام صفحه به حساب می‌آید. سامسونگ تا حد امکان حاشیه‌ها را در گلکسی اس ۹ حذف کرده و محصولی جذاب پدید آورده است. شیائومی نیز دوربین جلو را در گوشی‌های سری می میکس به مکان دیگری در حاشیه‌ی نمایشگر انتقال داده است. علاوه بر این، مدل مفهومی گوشی Vivo Apex که در کنگره‌ی جهانی موبایل شاهد آن بودیم، از یک دوربین جلوی بازشو بهره می‌برد. ما تصور نمی‌کنیم این‌ها راه‌حل‌هایی ایده‌آل محسوب می‌شوند؛ اما حداقل شرکت‌هایی نظیر شیائومی و ویوو در حال امتحان کردن گزینه‌‌های متفاوت دیگری هستند.

اگر سازنده‌ای بتواند راه‌حلی برای قرار دادن دوربین زیر نمایشگر پیدا کند، مطمئن هستیم که بریدگی دیگر از روی گوشی‌ها ناپدید خواهد شد. در همین حال، مایلیم تا شاهد نحوه‌ی غلبه‌ی شرکت‌ها بر این مشکل و ابداع طراحی‌های اختصاصی و متفاوت دیگری نیز باشیم. به طور مشخص، آنچه مایل نیستیم شاهد باشیم، طیف گسترده‌ای از گوشی‌هایی است که به طرز آشکاری از بریدگی آیفون ۱۰ که در واقع نقطه ضعفی در طراحی گوشی محسوب می‌شود، الهام گرفته‌اند. ما درک می‌کنیم که کپی ‌برداری و تکرار برخی از ایده‌های بی‌نظیر اجتناب‌ناپذیر است؛ اما بریدگی به هیچ وجه در فهرست ایده‌های بی‌نظیر جایی ندارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین