صادق الحسینی:سال آینده یکی از سال‌های سخت اقتصاد ایران است/موسوی:سال‌های گذشته در ایجاد اشتغال غفلت کردیم

گروه اقتصادی الف،   3961214023

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری دوشنبه 14 اسفندماه با موضوع اشتغال، مهمترین دغدغه مردم و دولت برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدمحمد صادق‌الحسینی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که به بررسی موضوع اشتغال اختصاص داشت، اظهار کرد: سال آینده یکی از سال‌های سخت اقتصاد ایران است به طوریکه با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهیم شد که باید با فرماندهی درست از این سال عبور کرد.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه در حوزه اشتغال باید سیاست‌های کلان و نرخ‌های اصلی تنظیم شود، خاطرنشان کرد: تا وقتی نرخ ارز و سود درست نشود امور اصلاح نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هدف گذاری اشتغال مبتنی بر تضمین‌های غیر واقعی است، اظهار داشت: در سال گذشته با سندرم مایوس از پیدا کردن شغل مواجه شدیم.

صادق الحسینی با اشاره به اینکه باید نرخ رشد اشتغال مناسب و پایدار داشته باشیم، گفت: دو روند جدید در بازار کار ایران در طی دو سال گذشته به وجود آمده است، روند اول مربوط به این موضوع می‌شود که سهم بخش خدمات در ایجاد شغل جدید بسیار افزایش پیدا کرده است، سهم بخش خدمات به حدود ۷۵ درصد در ایجاد شغل‌های جدید رسیده است، لذا ۷۵ درصد شغل‌های جدیدی که در یک سال منتهی به تابستان ۹۶ ایجاد شده در بخش خدمات بوده است.

 این اقتصاددان با اشاره به اینکه ورود به کار بی نظیر و منحصر به فردی را در تاریخ ایران در دو سال گذشته داشتیم، افزود: افرادی که تقاضای شغل می‌کنند جزء جمعیت فعال به حساب می‌آیند، این جمعیت حدود ۶۰۰ هزار الی ۷۰۰ هزار بود، اما از سال ۹۵ این روند نقطه عطفی را در تاریخ اقتصاد ایران آغاز کرد لذا در سال ۹۵ پیک تاریخی به وجود آمد به طوری که بیش از یک میلیون نفر ورود به بازار کار در جمعیت فعال داشتیم.

 وی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد در یک دهه گذشته اشتغال شان را به تاخیرانداختند، ادامه داد: یک سری از افراد از پیدا کردن شغل مایوس شده بودند.

 صادق الحسینی افزود: در سال ۸۵ دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر دانشجو داشتیم، اما در سال ۹۶ این تعداد به ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسیده است، به طوری که ۲ میلیون از پتانسیل بازار کار به سمت آموزش عالی رفتند.

 سید فرید موسوی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه خدمات فنی مهندسی چالش زیادی دارد، افزود: کسب و کار‌هایمان چالش‌های مختص خود را دارد لذا باید پاسخگوی نیاز جامعه باشیم.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه باید عزم و اراده جدی برای حوزه‌هایی که می‌تواند بحران بیکاری را حل کند، داشته باشیم گفت: در سال‌های قبل برای ایجاد اشتغال غفلت کردیم.

سید علی هاشمی کارشناس بازار کار با اشاره به اینکه در استان‌های محروم مانند چهارمحال و بختیاری نرخ بیکاری بالاست، افزود: میانگین نرخ بازار کار ما آنچنان که باید و شاید مدرن نشده و هنوز به صورت سنتی اداره می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قوانین و مقررات ما بسیار عقب افتاده است به طوری که قوانینی مانند قانون کار و تامین اجتماعی مانع ایجاد اشتغال می‌شود، ادامه داد: باید در‌ها را باز کرد و تجارت بین الملل داشت.

موسوی با اشاره به اینکه باید به نیاز‌های جامعه پاسخ داد، گفت: در بازه تاریخی از اقتصاد علی رغم اینکه منابع و پتانسیل‌های لازم را در اختیار داشتیم، اما در ایجاد اشتغال غفلت کردیم لذا ایجاد شغل در دوره‌ای عدد بسیار ناچیزی نزدیک به صفر بود و این بار سنگین به امروز منتقل شده است.

 وی با اشاره به رشد اقتصادی محدود عنوان کرد: حجم تقاضای زیادی برای ورود به بازار کار از دهه 60 به وجود آمد، به طوری که حجم درخواست برای ایجاد اشتغال زیاد شد، روش‌های فعلی توان پاسخگویی به همه نیاز‌ها را ندارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین