مروری بر اخبار مهم روز؛ جدال لفظی امیر عبداللهیان با هاموند درباره بشار اسد/ واکنش قاسم سلیمانی به نامه‌نگاری های احمدی نژاد/ انتقاد نجفی از قالیباف/سعید مرتضوی به زندان می رود؟

گروه سیاسی الف،   3961212207 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها و در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. از این رو الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

جدال لفظی امیر عبداللهیان با هاموند درباره بشار اسد/ واکنش قاسم سلیمانی به نامه‌نگاری های احمدی نژاد/ انتقاد نجفی از قالیباف/سعید مرتضوی به زندان می رود؟

جدال لفظی امیر عبداللهیان با هاموند

شب گذشته حسین امیر عبداللهیان دستیار ویژه رئیس‌مجلس در امور بین‌الملل مهمان برنامه «دست‌خط» بود. امیر عبداللهیان در بخشی از مصاحبه خود گفت: شاید هنوز برخی از مردم ممکن است بپرسند که چرا از بشار اسد حمایت می‌کنید؟ این سوالی بود که بعد از اینکه رابطه تهران و لندن برقرار شد در دولت آقای روحانی، وزیر خارجه انگلیس که به ایران آمد با دکتر ظریف توافق کردند که من به عنوان معاون منطقه‌ای سفری به انگلیس داشته باشم. آقای هاموند وزیر خارجه انگلیس، یکی از اولین سوال‌هایی که پرسید این بود که چرا از بشار اسد جنایتکار حمایت می‌کنید؟ او دموکراسی را رعایت نمی‌کند و 9 سال در سوریه رئیس‌جمهور است! من گفتم یک زمانی در بحرین سفیر بودم. بحرین از سال 1971 میلادی که از ایران جدا شد یک نخست‌وزیر به نام «شیخ خلیفه» دارد و الان 44 سال است که این شیخ خلیفه نخست وزیر بحرین است و بیش از 300 بحرینی در کف خیابان در این سال‌ها شهید شدند، حداقل مطالبه هر بحرینی یک رای است و می‌گویند این نخست‌وزیر را بعد 44 سال بردارید. شما چطور به بحرین که می‌رسد نخست‌وزیرش 44 سال بماند، خوب است و با اصول دموکراتیک هماهنگی دارد. در عربستان سعودی پادشاه یا مرده یا پادشاه است و حد وسط ندارد.

روایتی از پیام سردار سلیمانی به ظریف درباره تحولات منطقه

نظر شورای نگهبان درباره همه پرسی

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست امروز (شنبه 12 اسفند) خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی اعلام کرده‌اند برای اجرای عدالت در کشور باید اصلاح نظام نظارتی و انتخاباتی صورت بگیرد تا افراد به جای ترس از شورای نگهبان یا وزارت اطلاعات از خدا بترسند، با مزاح گفت: در صورت اصلاح قانون اگر نیاز باشد ما هم مشکلی نداریم. وی در واکنش به برخی اظهار نظرها درباره انجام همه پرسی در کشور هم گفت: شورای نگهبان موافق همه پرسی است، اما سوال این است زمانی که این همه‌پرسی در قانون اساسی اعلام شده دیگر چرا آن‌ را مطرح می‌کنند، همه‌پرسی را سیاسی نکنید. کدخدایی ادامه داد: در اصل 59 قانون اساسی اعلام شده که هر زمان نیاز بود همه پرسی انجام شود، در اصل 77 هم موضوع بازنگری را در قانون اعلام کرده و اصل 110 هم فرمان همه‌پرسی را در حوزه اختیارات رهبری اعلام کرده است.

همه پرسی در قانون اساسی وجود دارد و شورای نگهبان بر اساس قانون آمادگی انجام آن را دارد

ادعای یک نشریه آمریکایی درباره دیدار ظریف و کری در مونیخ

به ادعای نشریه نیویورکر، جان کری، وزیرامورخارجه پیشین آمریکا و محمدجواد ظریف، وزیرامورخارجه ایران ماه گذشته به طور خصوصی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ که یک گردهمایی در عرصه سیاست خارجی محسوب می‌شود، با یکدیگر دیدار کردند. کری در این دیدار بی سروصدا از ایرانی‌ها خواسته است تا دولت ترامپ هر تصمیمی که گرفت، آنها توافق را کنار نگذارند یا آن را نقض نکنند.

درخواست برجامی جان کری از ظریف در حاشیه اجلاس مونیخ

واکنش سردار سلیمانی به نامه‌نگاری های احمدی نژاد

صفحه رسمی اینستاگرام سردار سرلشکر پاسدار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بخشی از سخنان وی در روز 22 بهمن را به اشتراک گذاشت. در بخشی از سخنان فرمانده نیروی قدس سپاه آمده است:

"من متاسفم [برای] بعضی‌هایی که نام پیروی از خط امام را بر خود میگذارند، [اما] به جای نامه‌ی سرگشاده به دشمن، نامه سرگشاده به ولی ایستاده در خط مقدم در مقابل دشمن مینویسند.... خط امام(ره) این است که آبروی را بر دست بگیرید به خدمت او بروید... نه اینکه در گوشه‌ای کز بکنید و بر علیه نظامی که امام(ره) تاسیس کرده است... پز اپوزسیون بدهید."

کلیپ معنادار اینستاگرام حاج قاسم درباره نویسندگان نامه سرگشاده به رهبری+فیلم

اگر قرار به باختن است همه با هم ببازیم

رسول خادم در دومین بیانیه‌ای که طی چهار روز گذشته منتشر کرده آورده است:  ضمن تاکید به جامعه کشتی برای رها نکردن کار، با ابراز تعجب از برخی اظهانظرهای مقامات سیاسی و نظامی درباره ماجرای کشتی گفت که یا واقعاً متوجه موضوع نمی‌شوند و یا خود را به ندانستن می زنند."

تمام سخن من به عزیزانی  که نام "رژیم صهیونیستی" آنها را بیاد خط قرمز نظام سیاسی می‌اندازد این است که، اگر به آنچه می‌گویید به عنوان یک اصل در مواضع نظام سیاسی کشور اعتقاد دارید، به شهید مصطفی چمران و سردار قاسم سلیمانی تاسی نمایید، سلاح بردارید و پیشاپیش ورزشکاران ملی پوش حرکت کنید. نه اینکه قهرمانان ملی را سپر بلای خود قرار دهید.

خادم: به تاسی از سردار سلیمانی جلوی ورزشکاران حرکت کنید

سعید مرتضوی به زندان می رود

 وکیل مدافع یکی از شکات پرونده کهریزک از صدور حکم جلب سعید مرتضوی خبر داد. میر مجید طاهری از ارسال پرونده سعید مرتضوی در بخش کهریزک به اجرای احکام خبرداد و گفت: امروز به شعبه مراجعه کردم و طبق اعلام شفاهی دادگاه برای وی حکم جلب صادر شده است.

وکیل مدافع یکی از شکات کهریزک از لازم الاجرا بودن حکم خبر داد و گفت: به زودی حکم جلب اجرا می شود. عبدالحسین روح‌الامینی، پدر محسن روح‌الامینی یکی از قربانیان ماجرای کهریزک نیز  گفت که حکم صادره برای سعید مرتضوی روز چهارشنبه ابلاغ شده است.

حکم جلب سعید مرتضوی صادر شد

موضوعات دفاعی به هیچ کشور خارجی از جمله فرانسه ربطی ندارد

علی اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی در حاشیه دیدار با «تاکه ئو موری» معاون وزیر امور خارجه ژاپن در جمع خبرنگاران در خصوص سفر قریب الوقوع وزیر خارجه فرانسه و اظهارات اخیر مقامات آن کشور در خصوص مسائل موشکی ایران، اظهارداشت: موضوعات دفاعی جمهوری اسلامی ایران ربطی به هیچ کشوری از جمله فرانسه ندارد. وی گفت: مواضع دولت جمهوری اسلامی ایران را آقای ظریف و مسئولان اجرایی دولت بیان خواهند کرد و تا آنجایی که مربوط به نظام جمهوری اسلامی ایران می شود همگی بر این متفق القول هستند؛ از جمله آقایان روحانی و ظریف معتقدند که موضوع دفاعی ما هیچ ربطی به کشورهای خارجی از جمله فرانسه ندارد که بگویند چه نوع موشکی داشته باشیم.

ولایتی: موضوع دفاعی ایران ربطی به فرانسه ندارد/ بی‌جهت ادعایی نکنند که از عهده آن بر نمی‌آیند

نامه یک پژوهشگر تاریخ معاصر به کروبی

مسعود رضایی، یک پژوهشگر تاریخ معاصر در نامه ای به کروبی نوشت: آقای کروبی اگر خط امامی هستید به تئوری ولایت فقیه احترام بگذارید و چنانچه دیگر تئوری ولایت فقیه امام را قبول ندارید به صراحت اعلام کنید وخود را به امام منتسب نکنید.

پاسخی برای آقای کروبی

انتقاد توییتری نجفی به قالیباف

 محمدعلی نجفی، شهردار تهران در صفحه توییتری خود با اشاره به انبوه پیمانکاران بدهکار که برخی کارشان به زندان کشیده شده‌است به نحوه هزینه‌کرد منابع شهرداری تهران در گذشته انتقاد کرد. در متن توییت آمده است: "در شرایطی که شاهد تجمع پیمانکاران شهرداری که از سال ۹۰ طلبشان پرداخت نشده هستیم و بعضی از آنها بخاطر بدهی به دیگران زندانی شده اند، می‌شود پول مردم تهران را صرف امور نمایشی کرد؟ ای کاش در گذشته، آنطور بی‌پروا از جیب مردم تهران هزینه‌های غیرضروری و بذل بخشش نمی‌شد."

  کاش از جیب مردم تهران بذل و بخشش نمی‌شد

تکذیبیه یک خبر از سوی دفتر آیت‌الله مکارم‌شیرازی

دفتر حضرت آیت‌الله مکارم‌شیرازی در اطلاعیه ای، خبری مبنی بر قانع شدن معظم له برای ورود بانوان به ورزشگاه‌ها را تکذیب کرد.

 طبق اعلام  پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت‌الله مکارم‌شیرازی،بخشی از اطلاعیه این دفتر به این شرح است:« به اطلاع همه مخاطبین عزیز می‌رساند که این خبر به طور کامل دروغ و کذب محض است و نامبرده ملاقاتی با معظم له نداشته و گفتگویی نکرده است و راستی مایه تعجب است چگونه چنین دروغ‌هایی در عصر و زمانه ما گفته می‌شود و چرا قبح و زشتی دروغ اینقدر از میان رفته است با اینکه دروغ از بزرگ‌ترین گناهان کبیره از نظر آموزه‌های اسلامی و سرچشمه انواع گناهان است».

توضیح دفتر ابتکار در خصوص تکذیبیه دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی

توصیف آذری جهرمی درباره دهه شصتی ها

آذری جهرمی در برنامه دورهمی گفت: خیلی دنبال این نبودم که برای خودم محبوبیت ایجاد کنم، سعی کردم خودم باشم و این غریب بودن و اینکه پسوند دهه ۶۰ و یا وزیر جوان، خیلی از موضوعات و هجمه‌های ورودم را به سیاست حل کرد. وی درباره ویژگی هم نسلان خود (دهه شصتی ها) گفت: بچه‌های دهه ۶۰ معروف به نسل سوخته هستند؛ اما من نسل سوخته را با نگاهی دیگر می‌بینم. این جوانان در جامعه با مشکلات مختلفی مثل جنگ و مسائل اقتصادی روبرو شدند و الان هم بی توجهی را تجربه می‌کنند. دهه ۶۰ نسل قابل اعتماد و مطمئنی هستند که انگیزه بالا و بسیاری برای کار دارند. طبیعتاً در مسئولیت‌ها و فعالیت‌ها کار‌های بسیاری را می‌شود به دوششان محول کرد، اما با بی مهری مواجه شدند. تنها یکی از آن بچه‌ها وزیر می‌شود، اما مابقی بچه‌ها در شرکت‌های بزرگ «آی سی تی» فعال هستند.

وزیر ارتباطات در دورهمی: فیلترینگ دکمه ندارد/ همه کشورها فیلترینگ دارند

مدیر تلگرام به دلیل همکاری با ایران از سوی آمریکا تحت فشار است

سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در واکنش به تحریم شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی و ایجاد اختلال در جریان آزاد اطلاعات از سوی آمریکایی‌ها اظهار داشت: دبیر شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد: مدیران شرکت‌ها و سیستم‌های خارجی از جمله مدیر تلگرام در بسیاری از موارد با ایران همکاری سازنده‌ای دارند اما همه این مدیران به دلیل سیاست‌های آمریکا در خصوص همکاری با ایران تحت فشار هستند.

رییس مرکز ملی فضای مجازی درباره میزان سهم ایران در بازار پیام رسان‌ها گفت: در حال حاضر پیام رسان‌های بومی ۱۳ میلیون کاربر دارند؛ در واقع توانسته‌اند سهم مناسبی از بازار را در کنار پیام رسان‌های خارجی به خود اختصاص دهند و این نیاز در کشور وجود دارد تا از پیام رسان‌های داخلی حمایت بیشتری انجام شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی: مدیر تلگرام به دلیل همکاری با ایران از سوی آمریکا تحت فشار است/ فعالیت ۱۳ میلیون کاربر در پیام رسان‌های بومی

جعبه سیاه را به سازمان هواپیمایی و شرکت آسمان تحویل نمی‌دهیم/ جعبه سیاه صدمه ندیده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد از پیدا شدن جعبه سیاه هواپیما خبر داد و گفت: یک فروند هلی کوپتر برای انتقال جعبه سیاه اعزام شده و احتمالا تا 5 عصر به دستمان می‌رسد. عزیز فیلی گفت: جعبه سیاه نه به سازمان هواپیمایی و نه به شرکت آسمان تحویل داده نمی‌شود بلکه به محض اینکه جعبه سیاه به دستمان برسد آن را به دادستانی تحویل می‌دهیم. وی تاکید کرد: ستادی متشکل از نماینده تمام دستگاه‌های ذی نفع از جمله سازمان هواپیمایی و آسمان برای بررسی و بازخوانی جعبه سیاه تشکیل خواهد شد.

جعبه سیاه هواپیمای پرواز تهران- یاسوج پیدا شد/ پارسایی: جعبه سیاه تحویل دادستانی می‌شود

خودسوزی در کرج بعد از مشاجره

صبح روز چهارشنبه ماموران شهرداری وقتی برای پلمب مغازه‌ای که بدون مجوز دایر شده بود، به‌ محدوده شهرک ناز در فردیس، کرج مراجعه کردند.ناگهان مرد جوانی پس از مشاجره‌ای تند و در حالی که قبلاً به روی بدنش بنزین پاشیده بود، با روشن کردن فندک خودش را به آتش کشید که انتشار فیلم این واقعه در فضای مجازی بازتاب‌های گسترده‌ای داشت.دادستان عمومی و انقلاب فردیس هم گفت: اقدام به خودسوزی اخیر در این شهرستان یک سناریوی از پیش طراحی شده بود.

پشت پرده خودسوزی جنجالی در کرج

دختران شین‌آباد با رنج‌‌هایشان بزرگ می‌شوند

وکیل دختران شین‌آباد گفت: مجموعا تاکنون حدود ۴۰۰ عمل جراحی روی کودکان شین‌آبادی صورت گرفته است و تیشو‌هایی که تعبیه کرده‌اند باعث بروز مشکلات زیادی شده است. حسین احمدی‌نیاز در رابطه با آخرین وضعیت دختران شین‌آبادی، گفت: این دختران با رنج‌هایشان بزرگ می‌شوند. حدود ۶ سال است که از این حادثه می‌گذرد اما تا کنون به دلیل کمبود امکانات و دستگاه‌های جدید و کمبود بودجه تاثیری آنچنانی در روند بهبود این کودکان رخ نداده است.

 قصد داریم مجددا دیه مطالبه کنیم

صف‌های طولانی خرید دلار 

امروز خبرگزاری ها خبر دادند که مردم برای خرید دلار در آستانه تعطیلات عید نوروز مقابل صرافی های فردوسی و چهارراه استانبول صف کشیده‌اند و صف‌های طویلی از خریداران ارز در مقابل صرافی بانک شهر، صرافی بانک ملت و دو صرافی در مقابل مرکز تجارت جهانی فردوسی ایجاد شد.

صف‌های طولانی خرید دلار در فردوسی و چهار راه استانبول +عکس

 توکلی: طرح اعاده اموال نامشروع مطالبه جدی مردم است

رئیس سازمان عدالت و شفافیت گفت: طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان در راستای مطالبه جدی مردم است. احمد توکلی ضمن حمایت از طرح مجلس شورای اسلامی برای اعاده اموال نامشروع مسئولان، گفت: شفاف‌سازی دارایی‌های مسئولین امری ضروری است، برخی، دارای آلودگی‌هایی هستند، اگر شفاف شود، آلودگی‌شان معلوم می‌شود، مجلس نهم خیلی برای این کار تلاش کرد و آقای دهقان، نماینده طرقبه و شاندیز، خیلی برای آن زحمت متحمل شد، اما متاسفانه همکاری‌های لازم با وی نشد، به انتهای مجلس رسیدیم و نتیجه نگرفتیم، اما در حال حاضر نیز همین کار را تعقیب می‌کنند.

شفاف‌سازی دارایی‌ مسئولین ضروری است، برخی دارای آلودگی‌هایی هستند/ فاسدها به مجموعه تصمیم‌گیری نفوذ کرده‌اند