امسال بیشترین رشد اقتصاد مربوط به کدام کشورهاست؟

گروه اقتصادی الف،   3961211023

خاورمیانه و شمال افریقا که سال 2017 را با خوش بینی بیشتری آغاز کرده اند، انتظار می رود در این سال اقتصاد این کشورها با سرعت بالاتری رشد کند که دلیل آن افزایش قیمت نفت در بازار جهانی و سرمایه گذاری این کشورها در توسعه صنعت نفت و گاز و صنایع پایین دستی نفت است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از بیزنس مانیتور، انتظار می رود در سال 2017 قیمت نفت در بازار جهانی با سرعت کمتری نسبت به سال 2016 رشد کند ولی باز هم متوسط قیمت این منبع انرژی در سطحی هست که بتواند کشورهای نفت خیز را به مسیر توسعه هدایت کند و مشکلات ناشی از کمبود بودجه وکمبود منابع مالی را در این کشورها برطرف کرد. اما همچنان تاثیر سیاست روی اقتصاد این منطقه ملموس خواهد بود.

در برخی از کشورهای خاورمیانه تداوم بی ثباتی سیاسی باعث می شود تا سرعت رشد اقتصادی کم شود و در دیگر کشورها اصلاحات ساختاری زمینه را برای جذب سرمایه گذاران خارجی فراهم خواهد کرد.

تحلیل گران انتظار دارند که در سال 2017 نرخ رشد اقتصادی در کشورهای خاورمیانه رشد کند. البته این نرخ رشد تدریجی است و افزایش ناگهانی در این بازار اتفاق نخواهد افتاد.متوسط نرخ رشد اقتصادی کشورهای خاورمیانه برابر با ۳ درصد خواهد بود در حالی که در سال ۲۰۱۷ نرخ رشد اقتصادی این منطقه ۶.۲ درصد بود.

اما سوال این است که دلیل بیشتر شدن نرخ رشد اقتصادی چیست؟ بیزینس مانیتور بر این باور است که کشورهای نفت خیز خاورمیانه به شرایط تازه اقتصادی، شرایط تازه بازار نفت و وضعیت اقتصادی در کشورهای صنعتی که مصرف کنندگان بزرگ دنیا هستند عادت کرده اند. آنها سیاست های اقتصادی برای سال آینده میلادی را با توجه به همین شرایط تدوین کرده اند. از طرف دیگر رشد قیمت نفت در بازار جهانی، بهره برداری از شماری از پروژه های زیرساختی و صنعتی که در یک دهه اخیر در آنها سرمایه گذاری کرده بودند و کاهش هزینه های دولتی از طریق هدفمندسازی یارانه ها در کشورهای خاورمیانه باعث می شود تا پتانسیل بالاتری برای رشد اقتصادی در این کشورها وجود داشته باشد.

مساله دیگری که وجود دارد این است که قیمت نفت است که تا کجا بالا خواهد رفت؟ کمتر پیش بینی می توان یافت که انتظار داشته باشد متوسط قیمت نفت در سال جاری کمتر از ۶۵ دلار باشد. در این وضعیت می توان سال خوبی را برای کشورهایی که اقتصاد وابسته به نفت دارند پیش بینی کرد.

رشد درآمد نفتی به کشورهای خاورمیانه امکان می دهد تا منابع مالی بیشتری برای سرمایه گذاری داشته باشند، کمبود بودجه در اقتصاد کشورهای خاورمیانه وجود نداشته باشد، اعتماد مصرف کنندگان به اقتصاد و بازار افزایش یابد و نرخ رشد اقتصادی در کشور افزایش یابد.

کشورهایی که اقتصاد وابسته به نفت دارند بیشترین رشد اقتصادی را در این سال مشاهده خواهند کرد. در این کشورها توسعه بخش ساختمان به خصوص اجرای پروژه های زیرساختی و صنعتی بیش از قبل رشد می کند و به همین دلیل انتظار می رود فرصت های شغلی بیشتری ایجاد شود و قدرت خرید مردم هم افزایش یابد. در کشورهای حاشیه خلیج فارس شاهد رشد دستمزدها در سال ۲۰۱۸ خواهیم بود و این مسئله به رشد هزینه های مصرفی مردم منجر می شود.

بهترین وضعیت برای دو کشور عربستان سعودی و کویت اتفاق خواهد افتاد. دو کشوری که نفت اصلی ترین منبع درآمدشان است و به همین دلیل در سالهای گذشته با بحران های مالی و کمبود بودجه بسیار زیادی روبه رو شده بودند. این دو کشور که در سال گذشته در رکود قرار داشـتند و به دنبال افزایش قیمت نفت در بازار جهانی به تدریج نشانه های رشد و رونق اقتصادی در آنها مشاهده خواهد شد.

بالاترین نرخ رشد اقتصادی در این منطقه به مصر اختصاص خواهد داشت. کشور مذکور در سال ۲۰۱۸ با نرخ ۵ درصد رشد می کند. به هر حال انتظار بهبود شرایط اقتصادی، خروج نسبی از رکود اقتصادی، آغاز فعالیت های عمرانی و ساختمانی در خاورمیانه و شمال افریقا و در نهایت افزایش قدرت خرید مردم همه از اخبار بسیار خوشایند برای مردمی است که در این منطقه ثروتمند اما پرتنش دنیا زندگی می کنند.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  11. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  12. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  13. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  14. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  15. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  16. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  17. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  18. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  19. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  20. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  21. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  22. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  23. با انواع شیوه‌های اعدام در دنیا آشنا شوید

  24. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

  25. همکاری شریفی‌نیا با رهبری درارتباط با موسیقی و قرآن

آخرین عناوین