سفیر برزیل در ایران: برجام برای ایران به خوبی اجرا نشد/ سیاست خارجی با رجزخوانی تفاوت دارد

گروه جهان الف،   3961208014

سفیر برزیل در ایران با بیان اینکه هر یک از طرفین بخواهند برجام را نقض یا از آن صرفه‌نظر کنند تغییری در روابط و نگرش برزیل نسبت به ایران ایجاد نمی‌کند، گفت: برجام برای ایران به خوبی اجرا نشد در حالی که ایران به تعهدات خود پایبند بوده است.

به گزارش ایسنا، رودریگو دی آزردو سانتوس سفیر برزیل در ایران طی گفت‌وگویی تلویزیونی در برنامه سفیران، درباره اینکه کشور برزیل غیر از فوتبال به چه چیزهایی در دنیا معروف است، گفت: البته اولین چیزی که از نام برزیل به ذهن افراد می‌آید بحث فوتبال است اما برزیل اقتصاد بسیار متنوعی هم دارد که برخی معتقدند یکی از بزرگترین بخش‌های اقتصادی برزیل کشاورزی است.

سفیر برزیل در ایران با اشاره به اینکه برزیل جمعیت ۲۰۰ میلیون نفری دارد، گفت: در زمینه کشاورزی پیشرفت‌های بسیار زیادی به وجود آمده و براساس آخرین آمارها حدود ۲۲۲ میلیون تن غلات در کشور برزیل تولید شده است. البته برزیل به لحاظ انرژی، نفت و گاز منابع غنی دارد و اخیراً منابع نفتی غنی در فلات قاره در دریا کشف شده است.

این دیپلمات برزیلی درخصوص سطح تعاملات اقتصادی و تجاری بین ایران و برزیل هم اظهار کرد: طی سال‌های اخیر تعاملات خوبی به وجود آمده و نشان می‌دهد که ایران و برزیل حدود ۲.۶ میلیارد دلار مبادلات تجاری با یکدیگر داشته‌اند که بخش زیادی از این رقم صادرات برزیل به ایران بوده اما در مقابل میزان صادرات ایران به برزیل بسیار کم بوده است که امیدواریم این میزان افزایش یابد.

وی تصریح کرد: باید به دنبال روابط استراتژیک و راهبردی در زمینه اقتصاد با یکدیگر باشیم. به‌گونه‌ای که بتوان برنامه‌ریزی‌های بلندمدتی را بین دو طرف انجام داد.

رودریگو دی آزردو سانتوس افزود: برزیل بزرگترین شریک تجاری ایران در آمریکای لاتین است و می‌توانم بگویم که در خاورمیانه هم ایران بزرگترین شریک تجاری برزیل به شمار می‌رود.

این دیپلمات برزیلی در مورد فراهم بودن شرایط برای صادرات کالاهای دانش‌بنیان ایران به این کشور هم اظهار کرد: ما از همکاری در زمینه علم و فناوری استقبال می‌کنیم به ویژه درخصوص بیوتکنولوژی همکاری‌های بسیاری بین دو کشور وجود دارد و ما در تلاش هستیم که این همکاری‌ها گسترش یابد.

سفیر برزیل در ایران خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک کارگروه مشترک وجود دارد که در زمینه چگونگی توسعه همکاری‌ها در مباحث مربوط به بیوتکنولوژی و علوم اعصاب مذاکرات را پیگیری می‌کند. همچنین امیدواریم یادداشت تفاهمی که بین وزارت بهداشت دو کشور در زمینه دارویی و تولید واکسن اتفاق افتاده به نتایج خوبی برسد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر هم همکاری‌هایی بین پارک‌های علم و فناوری برزیل و ایران ایجاد شده و ما قصد داریم از شرکت‌های دانش‌بنیان ایران هم برای حضور در برزیل و ارائه محصولاتشان دعوت کنیم.

رودریگو دی آزردو سانتوس درباره اینکه یکی از دستاوردهای برجام این بوده که تحریم‌های بانکی از بین برود اما شاهد هستیم که در مواردی رده پای نفوذ آمریکا بر بانک‌های برزیل وجود دارد و آیا کارشکنی‌های دولت آمریکا را به ذهن نمی‌آورد، گفت: برجام درخصوص حل مساله هسته‌ای گام مهمی بود. ما شاهد هستیم که بعد از برجام بسیاری از تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های بانکی برداشته شده‌اند اما این مساله کافی نیست برای اینکه بانکداری ایران را بتواند به روند عادی خود برساند.

این دیپلمات برزیلی افزود: گام‌های مهمی توسط بانک مرکزی ایران برداشته شده است. همچنین بانک مرکزی و پارلمان ایران مصوبه‌هایی در این زمینه داشته‌اند و اقدامات بسیار مهمی در زمینه مبارزه با بحث تروریسم و قاچاق در بخش بانکداری انجام شده ضمن اینکه بانک مرکزی ایران با سایر بانک‌ها در کشورهای دیگر اقدام به ایجاد همکاری‌های خوبی کرده است.

سفیر برزیل در ایران ادامه داد: بانک‌های برزیل روابط زیادی با بانک‌های آمریکایی دارند و از خطوط اعتباری آن‌ها استفاده می‌کنند البته قوانینی هم وجود دارد که می‌گوید با کشورهای تحت تحریم نباید بانک‌ها همکاری کنند و از این نظر بانک‌ها در برزیل احساس امنیت چندانی ندارند به همین دلیل است که محتاطانه روابطشان را برقرار می‌کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ایران دیگر تحت تحریم هسته‌ای نیست اما تحریم‌های دیگری علیه ایران وجود دارد و بانک‌ها هم نمی‌خواهند که ریسک خود را بالا ببرند به همین دلیل برخوردهای محتاطانه‌تری دارند. به عنوان نمونه در سال ۲۰۱۶ گفت‌وگوهایی که در دیدار با برخی مقام‌های آمریکایی داشتیم و البته در اواخر دولت اوباما هم بود آنها می‌گفتند مشکل خاصی برای روابط بانکداری با ایران وجود ندارد اما در دولت ترامپ این مساله تغییر کرد.

رودریگو دی آزردو سانتوس در پاسخ به این سوال که آیا این مساله نشان‌دهنده نفوذ آمریکا در سیستم بانکداری برزیل نیست، گفت: البته این تاثیر در حقیقت تاثیر مستقیم بانک‌های غربی بر برزیل نیست بلکه روابط تجاری برزیل با بانک‌های آمریکایی ایجاب می‌کند و در حال حاضر هم به نظر می‌رسد علاقه‌ای به حل این مساله ندارند. در حالی که دولت قبل آمریکا علاقه‌مند به حل مساله بود لذا فکر می‌کنم راه‌های دیگری برای همکاری بین بانک‌ها وجود دارد. به عنوان مثال بانک‌های ایران می‌توانند شعبه‌هایی را در برزیل افتتاح کنند و از این طریق انتقال مالی را انجام دهند و اما در حال حاضر از ارزهای محلی در تجارت با برخی کشورها از جمله چین و آرژانتین استفاده می‌کنیم.

این دیپلمات برزیلی درخصوص اتصال بورس دو کشور نیز اظهار کرد: فکر می‌کنم چنین ایده‌ای خوب باشد. همانطور که می‌دانید سائوپائولو بزرگترین بورس آمریکای لاتین است و تحت استانداردهای بین‌المللی کار می‌کند بنابراین اگر تابلوهای مشترکی بین بورس تهران و سائوپائولو ایجاد شود ایده بسیار خوبی است.

سفیر برزیل در ایران با اشاره به اینکه باید شرایطی فراهم شود که بورس ایران بتواند همکاری‌های خود را با بورس کشورهای دیگر گسترش دهد، گفت: بورس ایران و بانک مرکزی کارهای خوبی را در این زمینه انجام داده‌اند و ایران اقدامات سودآوری را برای بازارهای مصرف‌کننده به وجود آورده است.

وی درباره آنچه که رسانه‌های غربی از ایران منتشر می‌کنند، گفت: تفاوت بسیار زیادی بین آنچه که در ایران وجود دارد و آن چهره‌ای که از ایران ارائه می‌شود قابل مشاهده است. کشور ایران غنای فرهنگی، علمی و اجتماعی در ایران وجود دارد که کمتر در جهان منعکس شده است.

رودریگو دی آزردو سانتوس درخصوص ثبات و امنیت در ایران هم اظهار کرد: بنده در ایران احساس امنیت می‌کنم و این سوال را در کشورم بسیار از من پرسیده‌اند و بنده گفته‌ام که اینجا احساس امنیت زیادی دارم و امن‌تر از جاهایی بوده که تا به حال بوده‌ام. در این کشور خشونت شهری وجود ندارد و ایران به خوبی توانسته با تهدیدات بیرونی خود مقابله کند و کشوری سازنده و مثبت است.

این دیپلمات برزیلی در مورد اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به مردم و دولت ایران گفت: باید رجزخوانی را از حقیقت جدا کرد. سیاست خارجی با رجزخوانی تفاوت زیادی دارد. ایران همواره در تلاش است تا از طریق گفت‌وگو و روش‌های صلح‌آمیز چالش‌ها را حل کند. به نظرم آنچه مهم است عملکرد یک کشور است و ایران راه گفت‌وگو را برای خودش به صورت یک قانون نهادینه کرده است.

سفیر برزیل در ایران درباره اینکه ترامپ اعلام کرده می‌خواهد از برجام خارج شود و آیا برزیل نگران نقض تعهدات بین خود با آمریکا نیست، اظهار کرد: سیاست خارجی برزیل اهمیت زیادی بر چندجانبه‌گرایی در دیپلماسی قائل است. ما از دولت‌هایی هستیم که به راه‌حل‌های صلح‌آمیز پایبندی داریم و معتقدیم که باید از طریق گفت‌وگو مسائل حل شود.

وی تصریح کرد: برجام مثال خوبی است که نشان می‌دهد مسائل بین کشورها چطور با احترام به قوانین متقابل می‌تواند حل و فصل شود. ما روابط سیاسی و تجاری دیرینه و خوبی با ایالات متحده آمریکا داریم و نشانی از تغییر در روابط دوجانبه بین خودمان با آمریکا مشاهده نمی‌کنیم اما در مواردی مانند توافق پاریس که دولت آمریکا از آن خارج شد امیدوار هستیم که در این مورد بازنگری کند.

رودریگو دی آزردو سانتوس درباره اعمال نفوذ آمریکا در موارد بانکی مبنی بر اینکه حاکی از نقض روح برجام توسط ایالات متحده است، گفت: برجام برای ایران به خوبی اجرا نشد و ایران به تعهدات خودش پایبند بوده و بارها هم آن را اعلام و اثبات کرده، سایر اعضا باید به این توافق پایبند باشند.

این دیپلمات برزیلی درباره اینکه در صورت خروج آمریکا از برجام آیا موضع برزیل نسبت به ایران تغییر می‌کند یا خیر، گفت: تلاش‌های زیادی از طرف سایر اعضای عضو برجام صورت می‌گیرد که به همین صورت حفظ شود. می‌دانیم که در بخشی از کنگره آمریکا و اتاق‌های فکر آنها طرفداران برجام هم وجود دارد و افرادی هستند که معتقد به حفظ برجام می‌باشند. امیدوارم آنهایی که با دیده شک به آن نگاه می‌کنند قانع شوند که این توافق یک توافق خوب است.

سفیر برزیل در ایران ادامه داد: ثبات منطقه‌ای در چارچوب برجام مهم است و ایران بارها ثابت کرده که راه گفت‌وگو همیشه توسط ایران باز بوده، برزیل همیشه دوست ایران بوده و از سال ۱۹۰۳ روابط دیپلماتیک برقرار کرده است. اگر یکی از طرفین برجام به نحوی بخواهد آن را نقض کند یا از برجام صرفه‌نظر کند به نظر نمی‌رسد که این مساله در روابط و دیدگاه کشور برزیل نسبت به ایران تغییری ایجاد کند.

وی در رابطه با اینکه آیا از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، برزیل هم آسیب دیده است، گفت: بله همینطور است. مشکلاتی برای برزیل هم به وجود آمد و حجم روابط تجاری کاهش پیدا کرد و از این نظر برجام و حفظ آن مهم است زیرا هر دو کشور به راه‌حل‌های دوجانبه‌ای دست پیدا کرده‌اند که برای حل مشکلات از آنها استفاده کنند.

رودریگو دی آزردو سانتوس در پایان در مورد فعالیت ایران در مبارزه با تروریسم و فعالیت‌های سپاه در هدف قرار دادن گروه تروریستی داعش با استفاده از حملات موشکی هم اظهار کرد: کشورهای منطقه نقش ایران در مبارزه با تروریسم را مورد توجه قرار می‌دهند زیرا تروریسم در دنیا مشکلات زیادی به وجود آورده البته برزیل به خاطر موقعیت مکانی خود تاکنون مشکل خاصی نداشته است اما در ارتباط با اقدامات سپاه در مورد مبارزه با تروریست کارهای مهمی صورت گرفته است و ادامه این روند هم بسیار مهم است برای اینکه این گروه‌ها نتوانند دوباره سر دربیاورند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  18. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  24. وحدت ملی با وعده صادق

  25. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

آخرین عناوین