تایید و تکذیب واردات کود از ترکیه/ گمرک: کود انسانی واردات نکردیم؛ گل و لای فاضلاب وارد کردیم!

گروه اقتصادی الف،   3961206132 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

آن گونه که آمار واردات کشور در سال‌های اخیر نشان می‌دهد، همیشه شاهد واردات کالاهای عجیب به کشور بودیم حالا از گل و لای تا دسته بیل و آدامس گرفته تا...؛ همه این موارد نشان از نبود مدیریت صحیح و درست است که آیا این واردات غیرضروری بوده یا ضرورتی موجب شده است.

تایید و تکذیب واردات کود از ترکیه/ گمرک: کود انسانی واردات نکردیم؛ گل و لای فاضلاب وارد کردیم!

به گزارش الف؛ در چند روز گذشته خبری با این عنوان که ۱۸۰ تن کود انسانی از ترکیه به ارز ۱۱ هزار دلار به کشورمان وارد شده است، منتشر شد و واکنش‌هایی را به دنبال داشت؛ این خبر سر و صدای زیادی به پا کرد.

سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران این موضوع را رسانه‌ای کرد که شاید نتوان از کنار واردات کود انسانی گذش، البته رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت نشان می دهند که از واردات عجیب موارد دیگر نیز سخن گفته است اما همیشه در آمار واردات به کشور شاهد عجایبی هستیم که نشان می‌دهد هیچ نظارتی بر آن وجود ندارد که با کمی جستجو کردن و سرچ کردن در اینترنت می توان به آن دست یافت، یعنی مدیرتی برای واردات وجود ندارد.

ماجرای کود انسانی چه بود؟
ابتدا واردات بیش از ۱۸۰ تن تحت عنوان «گل و لای فاضلاب» به ارزش حدود ۱۱ هزار دلار در سال ۹۵ رخ داده است؛ وارداتی که در ماه‌های ابتدایی سال گذشته از ترکیه به کشورمان به ثبت رسیده است که در پی حاشیه‌های فراوانی این واردات ایجاد کردمسوولان دست به تکذیب برده و مشخص کردند که انگار از اتفاق رخ داد مطلع نبودند.

سازمان توسعه تجارت که متولی ثبت سفارش برای واردت کالا است،  اعلام کرد: شماره تعرفه ذکر شده در برخی رسانه‌ها مربوط به گل‌ ولای و فاضلاب است نه کود انسانی که در صنایع شیمیایی کاربرد دارد، با این وجود برای این ردیف تعرفه نیز طی سال‌های ۹۵ و ۹۶هیچگونه ثبت سفارشی انجام نشده است.

گمرک ایران هم  اعلام کرد: واردات کالایی تحت عنوان کود انسانی به کشور، صحت ندارد.

به گزارش روابط عمومی گمرک ایران؛ سیستم طبقه بندی بین المللی کالایی (HS) اساسا کالایی تحت عنوان کود انسانی در ردیف های تعرفه ای طبقه بندی کالایی وجود ندارد و در جداول تعرفه‌ای کتاب مقررات صادرات و واردات کشورمان نیز کالایی با عنوان کود انسانی مذکور نیست

بنابراین گزارش؛ با رعایت یادداشت های فصل 31 و مستثنیات موضوع بند یک آن ، کودها حسب مورد ذیل ردیف مربوط به خود در یکی از شماره های همان فصل قابل طبقه بندی بوده و ورود آنها مستلزم اخذ مجوزهای لازم می باشد که در جداول تعرفه ای مقررات صادرات و واردات کشورمان هم در همان فصل شرح انواع کودها مذکور است و در صورت واردات انواع کود طبق شرح تعرفه ای مذکور تحت عنوان انواع کود طبقه بندی و مجوز واردات از سوی سازمان توسعه تجارت صادر می شود .

گمرک ایران در خصوص موضوع واردات کالایی تحت عنوان " گل و لای فاضلاب " در ردیف تعرفه ای 38252000 توضیحات بیشتری داد و اعلام کرد : در سال 1395 کالایی تحت عنوان گل و لای فاضلاب با مجوز ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت از  ترکیه وارد کشور شده که این کالا پس از اخذ مجوز های قانونی از جمله مجوز سازمان محیط زیست از سوی یک شرکت دانش بنیان به گمرک اظهار و پس از پرداخت کلیه وجوه متعلقه و تشریفات قانونی از گمرک ترخیص شده است.

مشخصات کامل این کالا بیوماس سلولزی جهت استفاده در تصفیه خانه های مدرن بوده و به وسیله ایزوتانکهای مخصوص واگنی حمل و وارد شده است. بر اساس اسناد تجاری موجود، این مواد کاربردهای تصفیه خانه ای مربوط به دانش فنی فرآوری پس آب ها را دارد. ( اینجا را بخوانید)

ورود مجلس به ماجرای واردات کود انسانی و...

علی ابراهیمی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت؛ در خصوص واردات برخی اقلام غیرضروری و عجیب در لیست مطرح‌شده توسط رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اظهار کرد: واردات کالاهای مصرفی مانند پتو را ضد تولید ملی و برخلاف اهداف اقتصاد مقاومتی می‌دانم.

وی با بیان اینکه واردات کود انسانی جای تعجب دارد و باید بر روی مسئله واردات آن کنکاش بیشتری صورت بگیرد، گفت: قصد دارم که از آنها سوال کنم که مبنای گرفتن تصمیم برای واردات این نوع کود چه بوده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به اینکه پرورش حیواناتی مانند خرگوش و روباه به منظور استفاده از پوست آنها برای یک مدت وجود داشت که به دلیل وجود شبهات متوقف شد، ادامه داد: این قصد را ندارم که به جنبه شرعیات استفاده از پتو با کرک حیوانات ورود پیدا کنم اما ایران در زمینه تولید پتوی با کیفیت زبانزد است و در تولید این اقلام مشکلی وجود ندارد، اینگونه واردات به تولید داخل ضربه وارد می‌کند و با اهداف اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد.

وی با تاکید بر اینکه ایران در زمینه تولید کودهای ماکرو، میکرو، شیمیایی و فسفات غنی بوده و ضرورتی برای واردات کود انسانی نیست، عنوان کرد: استفاده از کود انسانی در تولیدات کشاورزی تبعات بسیار سنگینی مانند ماندگاری فلزات سنگین، انگل و آلودگی‌ها را دارد.

ابراهیمی با بیان اینکه بعد از شنیدن واردات کودهای انسانی تعجب کردم، خاطرنشان کرد: مسئولان واردات این نوع اقلام از جمله کود انسانی باید در مجلس حاضر شوند و در این زمینه توضیحاتی ارائه کنند.

به گزارش الف؛ موضوع واردات کود انسانی یا گل و لای فاضلاب نشان از نبود مدیریت واردات در کشور است، موضوعی که بارها و در دهه اخیر بر آن تاکید شده به طوری که این کلید واژه مسوولان بخصوص متولیان ورادات به کشور بوده است؛ اما خبری از  اجرای آن نیست و بارها شاهد واردات کالاهای عجیب بودیم؛ از واردت سنگ پا گرفته تا واردات دسته بیل، ارّه، بند شلوار، چکش، تشتک (درب شیشه نوشابه)، گردو، دندانه مصنوعی، شانه سر، تخمه آفتاب گردان و... به کشور بودیم و این واردات سوای نبود مدیریت باعث خروج ارز از کشور شده؛ در حالی که با کمبود منابع ارزی مواجه هستیم.

مدیریت واردات موضوع نیازمند کار سخت نیست و به راحتی می‌توان واردات را مدیریت کرد؛ بارها رهبر انقلاب بر واردات کالایی که همان کالا در کشور ساخته و تولید می‌شود؛ انتقاد کردند و اصول اقتصاد هم می‌گوید باید شرایط برای واردات این نوع کالاها سختگیرانه باشد تا تولید داخل را دچار بحران نکند.

تولید قدرت اقتصادی یک کشور را نشانه می دهد و لازم است مسوولان امر که مجوز واردات را صادر می‌کنند به مقوله مدیریت واردات توجه ویژه کنند تا باز هم شاهد واردات کالاهای عجیب نباشیم اینکه دسته بیل وارد کشور می‌شود نشان از ناتوانی در تولید آن نیست بلکه نشان از نبود مدیریت است؛ یا به راستی تولید کود یا دسته بیل و یا ... کار سختی است و نیاز به تکنولوژی دارد یا اینکه اصلا به فکر مدیران هم خطور نکرده است. واقعا از تولید کود و یا موارد اشاره شده ضعف داریم؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۷۹۴۰۱۶:۲۷:۰۴ ۱۳۹۶/۱۲/۶
ژنرال های نفتی اعتدال ، در ازای گاز مفت به ترکیه ، کود انسانی وارد کردند!! فقط فکر نمی کنید برای ترکیه ، کمی گرون در اومده؟!
ناشناس۲۵۷۹۴۳۱۶:۲۷:۵۶ ۱۳۹۶/۱۲/۶
این ها همه از برکات ، برجامه .... طبق کانال خرید در متن برجام ، اقایون مجبور بودند وارد کنند..
ناشناس۲۵۷۹۵۲۱۶:۳۱:۴۲ ۱۳۹۶/۱۲/۶
شما اصلاح طلبان در این ۵ سال ، نشان دادید که کشوداری بلد نیستید و ابرو برای ایران نگذاشته اید.. .. شماها بهتر است پیگیر همان کنسرت و ورود زنان به ورزشگاه باشید و مسوولیت قبول نکنید..
ناشناس۲۵۷۹۶۰۱۶:۳۴:۵۱ ۱۳۹۶/۱۲/۶
طیف اشرافی غربگرا، دنبال سود و منفعت خودش است ولو به قیمت تحقیر یک ملت.
ناشناس۲۵۸۰۷۱۱۸:۰۲:۱۹ ۱۳۹۶/۱۲/۶
واردات این کود ها هم احتمالا از " برکات برجام " هست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
ناشناس۲۵۸۰۹۲۱۸:۳۸:۲۵ ۱۳۹۶/۱۲/۶
واقعا یازده هزار دلار ارزش این همه وقت که بیش ده ها هزار دلار میارزد را دارد یا هدف ساختن لقمه ای جهت مصارف گروهیست ؟
العبد۲۵۸۲۹۷۲۲:۳۹:۲۶ ۱۳۹۶/۱۲/۶
از غنی سازی اورانیوم(سوخت معدنی) به وارد کردن " پسماند غنی شده انسانی" از ترکیه ارتقا ! مقام دادیم.
بهرام۲۵۸۳۱۱۲۲:۵۴:۰۳ ۱۳۹۶/۱۲/۶
!! باید وارد کننده و مسئول گمرک را داخل کود انسانی واردشده قرار بدهند تا کشته شوند و درسی برای دیگران شود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین