جلوگیری از خروج ۱۰۰میلیون دلار ارز با ساخت داخلی یک چراغ

گروه اقتصادی الف،   3961206061 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

مدیر یک کارخانه تولید چراغ خودرو ضمن اشاره به جلوگیری از خروج ۱۰۰ میلیون دلا ارز از کشور طی یک سال اخیر با داخلی سازی فرایندهای تولید، بر ایفای مسئولیتهای اجتماعی به عنوان جز جدایی ناپذیر تولید تاکید کرد.

به گزارش تسنیم ، تولید در کشور همواره با چالشهای بزرگ و کوچک همراه بوده است، صنعت قطعه سازی به خصوص در حوزه خودرو  یکی از زمینه‌های مهم ایجاد اشتغال در کشور است. علی چنگی یکی از تولیدکنندگان در حوزه چراغ سازی می‌باشد که توانسته علاوه بر ایجاد اشتغال و جلوگیری از خروج ارز از کشور در حیطه ایفای مسئولیت اجتماعی اقدامات قابل توجهی داشته است.

کارخانه تولید چراغ از چه سالی آغاز به کار کرد و  میزان تولید سالیانه این کارخانه چه میزان است؟

چنگی: شرکت مدرن سال 1369 با هدف تولید چراغ و اقلام روشنایی انواع خودروهای ساخت داخل شکل گرفت. از سال 1373 به بعد همواره به دنبال افزایش تولید و جذب نیروی انسانی بیشتر بودیم. سال 95 حدود 4.5 میلیون چراغ تولید شده و اگر قیمت‌ها متوسط رو به پایین در نظر گرفته شود می‌توان گفت در آن سال حدود 100 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی محقق شده است.

از آنجا که کالای تولیدی در این کارخانه جایگزین کالای وارداتی خارجی است در صورت توقف تولید داخل خودروسازها ناگزیر از واردات این قطعات از کشورهای خارجی هستند.

دو کارخانه اصلی خودروسازی ایران یعنی ایران خودرو و سایپا سالیانه 1.5 میلیون خودرو تولید می‌شود که هر خودرو نیاز به 6 چراغ دارد در نتیجه نیاز سالیانه خودروسازها تولید 9 میلیون چراغ می‌باشد در این بین نزدیک به 4.5 میلیون چراغ برای پوشش خدمات پس از فروش دو شرکت ایران خودرو سایپا نیاز بوده و همچنین بازار لوازم یدکی و صادرات 4.5 میلیون چراغ نیاز دارد. به این ترتیب مجموع نیاز سالیانه کشور تولید 18 تا 20 میلیون چراغ می‌باشد. حالا با توجه به نیاز 20 میلیونی چراغ در داخل کشور و همچنین تولید 4.5 تا 5 میلیونی چراغ تنها در این مجموعه می‌توان گفت 25 درصد سهم بازار در اختیار شرکت مدرن است.

جلوگیری از خروج ارز 100میلیون دلاری چگونه محقق شد؟

چنگی: از سوی دیگر به طور متوسط هر چراغ جلوی خودرو 206 در زمانی که از کشور فرانسه وارد می‌شد منجر به خروج 33 یورو ارز از کشور می‌شد این در حالیست که ارزش هر چراغ تولیدی حدود 16 یورو است و با توجه به تولید 5 میلیون چراغ در سال می‌توان گفت ما در کارخانه مدرن مانع از خروج 100 میلیون دلار ارز از کشور شده‌ایم.

اشتغال مستقیم در کارخانه حدود 1000 نفر و اشتغال غیرمستقیم نیز نزدیک به هزار نفر می‌باشد از طرفی با توجه به تولید داخل بودن این محصولات حدود 5 هزار نفر جنس ایرانی را در شبکه عرضه در سراسر کشور توزیع می‌کنند به این ترتیب می‌توان گفت حدود 10 هزار نفر از فرآیند تولید چراغ در این کارخانه به روش‌های مختلف منتفع می‌شوند.

اخیرا یک موج التهاب ارزی در کشور ایجاد شد، در شرایط عدم ثبات چگونه پیشرفت در تولید و افزایش جذب نیروی انسانی در این کارخانه محقق شده است؟

چنگی: یکی از نقاط قابل توجه در خصوص این کارخانه عدم وابستگی و اتکا به حمایت‌های دولتی بوده است. به عنوان مثال در شرایط رکودی سالهای گذشته به طور متوسط 25 درصد به میزان تولید کارخانه افزوده شده است. حتی در شرایط التهابات ارزی سال 91 توانستیم با اتکا به منابع داخلی از چالش آن دوره عبور کنیم. همچنین علاوه بر عبور و گذار از چالش التهابات ارزی میزان تولیدات و کیفیت محصولات با داخلی‌سازی مواد اولیه، افزایش چشم‌گیر یافته است. هیچ چراغ‌سازی در دنیا مواد اولیه تولید نمی‌کند اما در کارخانه ما حتی مواد اولیه نیز در خود کارخانه تولید می‌شود و این یکی از افتخارات مهم ما در مجموعه تولیدی مدرن است.

در 8 سال گذشته نه تنها تعدیل نیرو نداشتیم بلکه علاوه بر جذب نیروی بیشتر افزایش تولید نیز در کارخانه محقق و این مهم با اتکا به نیروهای انسانی که در درون سیستم مشغول به فعالیت هستند به دست آمده است.

مهمترین چالش صنعت چراغ در خودرو سازی چیست؟

چنگی: یکی از چالش های صنعت چراغ‌سازی در کشور تنوع تولیدات است چرا که هر سه سال یک بار خودروسازان فیس لیفت انجام می‌دهند مانند سمند که مدل‌های بعدی آن ال ایکس، سورن و ... بودند که در همه این موارد شاسی‌ها یکسان بوده اما ظاهر جلو و عقب خودرو تغییر کرده است این تغییرات در سطوح مختلف تکنولوژی منجر به رشد در فرآیندهای تولیدی در صنعت چراغ‌سازی شده است. امروز مطلقا خطوط قدیمی تولید چراغ کاربرد ندارد اما در قطعا موتوری هیچ تغییر تکنولوژی ایجاد نشده است یکی از نقاط قوت این کارخانه قوت تیم طراحی و مهندسی بوده که منجر به بروز رسانی فرآیندها و خطوط تولیدی در حوزه چراغ‌سازی شده است.

داخلی سازی مواد اولیه در چه سحطی بوده و چگونه محقق شده است؟

چنگی: یکی از نقاط قوت این کارخانه داخلی‌سازی بخشی از مواد اولیه بوده که تنها در کشورهای اروپایی تولید می‌شده است. به عنوان مثال از سال 91 به بعد و با اوج گرفتن تحریم‌ها بخشی از مواد اولیه تولید چراغ که صرفا از طریق کانتینرهای یخچال‌دار وارد کشور می‌شد غیرقابل دسترس شد. به همین دلیل به سمت داخلی‌سازی این مواد حرکت کرده و توانستیم ترموست‌ها که مواد اولیه رفلکتور اصلی چراغ هستند را در داخل تولید کنیم. . یکی از چالش های مهم در عمده صنایع کشور، عدم دسترسی کافی به مواد پتروشیمی است. در سالهای اخیر دسترسی مستقیم به مواد پتروشیمی تنها از طریق بورس کالا انجام می‌شود این در حالیست که نیاز روزانه ما به انواع مواد پتروشیمی 20 تن است اما برای دسترسی باید دلالان مراجعه کنیم و نمی‌توانیم به صورت مستقیم از خود پتروشیمی‌ها کالای مورد نیاز را تهیه کرد چرا که فرآیند خرید از بورس کالا پرچالش و عملا نشدنی است.

بعضا تولید کنندگان از افزایش مالیاتها در شرایط رکودی و همچنین عدم مالیات ستانی عادلانه گلایه دارند، برای مجموعه تولیدی مدرن هم چنین مشکلاتی ایجاد شده است؟

چنگی: هیچ تولید کننده ای با مالیات دادن مخالف نیست اما رویه‌های مالیات‌ستانی در کشور مشکل دارد. از سوی دیگر تولیدکنندگانی که هیچ سرمایه‌گذاری انجام نداده و با هزینه‌هایی مانند مالیات و بیمه نیز مواجه نیستند آزادانه اجناس بی‌کیفیت خود را در بازار عرضه کرده و با ارائه قیمت‌های پایین‌تر منجر به تخریب بازار می‌شوند.

چنگی افزود: ما سعی کردیم با این کار به معنای واقعی کلمه اقتصاد مقاومتی رو پیاده کنیم و امید وارم دولت نیز با تمهیدات مناسب باعث افزایش تولید ملی و ایجاد اشتغال برای جوانان عزیز کشورمان شود .

* یکی از مواردی که تولیدکنندگان باید به این توجه داشته باشند ایفای مسئولیت‌های اجتماعی در حوزه‌های مختلف است. به عنوان مثال در حال حاضر با صرف هزینه 5 میلیارد تومانی یک واحد تولیدی از زیرمجموعه شرکت مدرن در شهرستان آشتیان ایجاد شده که اشتغال‌زایی 200 نفری را در پی داشته است علاوه بر این در پی مسایل  خدماتی و رفاهی برای شهرستان ساخت یک  بیمارستان و  تعمیر اساسی  استخر سرپوشیده با هزینه‌ای بالغ بر 5 میلیارد تومان طی یک سال گذشته انجام شده است .

ایمان فرهی کارشناس مسایل صنعتی، مدرس دانشگاه  و مشاور مدیر عامل گروه صنعتی چراغ مدرن درخصوص ایفای مسئولیت اجتماعی در حوزه ایجاد اشتغال  از سوی شرکت‌های بزرگ تولیدی معتقد است در صورتی که متعهد بودن به ایفای مسئولیت‌های اجتماعی در بین شرکت‌های تولیدی بزرگ کشور به یک مدل و الگو تبدیل شود می‌توان به ریشه‌کنی بیکاری از بسیاری از شهرهای کوچک کشور امیدوار بود.

مهمترین دستاورد عمل به تعهدات اجتماعی چیست؟

فرهی: شاید برای پاسخ به این سوال بهتر باشد به صورت مصداقی اثرات عمل به تعهدات اجتماعی بررسی شود.  به عنوان نمونه شهرستان آشتیان در سنوات قبل  به لحاظ باورهای اجتماعی با چالش‌های مختلفی همراه بوده اما با سرمایه‌گذاری 10 میلیارد تومانی شرکت مدرن که به صورت شخصی در این منطقه انجام شده تا حدودی امید در آشتیان ایجاد شده است. در یک شهرستان 20 هزار نفری صرف 10 میلیارد تومان برای ایجاد فضای تفریحی، رفاهی  و تولیدی بسیار با اهمیت است اما نکته مهم این است که این روندهای منفک و جدا از هم به یک مدل و الگو برای تمام تولیدکنندگان بزرگ کشور تبدیل شود. به عبارت دیگر اگر در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی سرمایه‌گذاریهای مناسب انجام شود فضای امید در جامعه به شدت افزایش می یابد.

این نوع هزینه ها میتواند سودهای مادی هم برای صاحبان سرمایه داشته باشد؟

فرهی: شاید شرکت‌های بزرگ معتقد باشند که با توجه به هزینه‌های اضافی مثل حمل و نقل که در پی انتقال اینچنینی ایجاد می‌شود صرفه اقتصادی حاصل نمیشود و یا حتی در  بهترین حالت در صورت عدم زیان، درآمد و هزینه در نقطه سر به سر قرار گیرند اما نکته مهم این است که تعهد به انجام مسئولیت‌های اجتماعی می‌تواند آورده‌های مهمی برای تولیدکنندگان در پی داشته باشد.  که اثرات اقتصادی آن  به صورت غیر مستقیم حاصل خواهد شد. که بعد از یک  دوره مشخص می تواند آورده های مالی بسیار زیادی با نام نیک مطرح شده  برای صاحبان صنایع بجا آورد. در کنار آن در واقع  فضای امید بخش ایجاد شده از سرمایه گذاریهای اقتصادی در شهرستانهای کوچک می‌تواند اثرات مثبتی  در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و ... داشته باشد مانند جلوگیری از مهاجرت به شهرهای بزرگ، کاهش فقر، اعتیاد و بزه‌ که می تواند  نوعی فرهنگ خیر خواهی برای دگر هم نوعان باشد که قطعا مورد توجه خداوند متعال قرارخواهد گرفت.

این نوع نگاه چه اثراتی در حوزه کاهش بیکاری به خصوص در بین جوانان دارد؟

شما فرض کنید در همین شهرستان اگر کارخانه تولیدی دیگری با ظرفیت اشتغال 500 نفر ایجاد شود عملا بیکاری جوانان در این شهرستان کوچک به طور کلی از بین خواهد رفت. فرض کنید این اقدامات به صورت یک مدل یا الگو در سراسر کشور پیاده شود به طور حتم بیکاری در اکثر شهرهای کوچک کشور از بین خواهد رفت. مدیران شرکت‌هایی مانند مدرن که در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی فعالیت‌های مثبتی انجام داده‌اند معتقدند که باید بخشی از  سود حاصل از درآمد  در حوزه افزایش فهم عمومی  یا خدمات اجتماعی هزینه شود و ایفای تعهدات در حوزه مسئولیت اجتماعی بخش جدایی ناپذیری از تولید است.  این اقدامات باعث می‌شود که نگرش مردم به این واحدهای تولیدی نیز نگاه مثبت همراه با حس همدلی شود  چرا که آنها می‌بینند که مالک کارخانه تنها به فکر جیب خود نیست. و همین امر می تواند باعث گرایش نا خداگاه مردم به آن شرکتها شود. به نظر بنده این روش می‌تواند به عنوان یک الگو با خروجی برد - برد برای همه واحدهای تولیدی بزرگ تجویز شود.

شکل عمل به مسئولیت های اجتماعی در سالهای اخیر با دوره های گذشته متفاوت است؟

فرهی: در دوره‌های گذشته ایفای مسئولیت اجتماعی تنها به مواردی چون ساخت مدرسه، مسجد و ... خلاصه می‌شد این درحالیست که در دوره کنونی باید به سمت حمایت‌های مادی از فضاهای علمی و‌ آموزشی کلان حرکت کنیم. مانند حمایت از یک پروژه علمی. این روند در کشورهای غربی نیز پیاده شده و بسیاری از دانشگاههای  معتبر آمریکایی  و اروپایی اصولا دولتی نیستند و هزینه‌های آنها توسط شرکت‌های بزرگ تولیدی و یا مردم  تامین می‌شود و هزینه بسیاری از پروژهای علمی که منجر به ایجاد یک تکنولوژی  جدید  و یا حرکت در مرزهای دانش می‌شود توسط نیک اندیشان پرداخت می‌شود.

سخن آخر برای جمع بندی مطالب مطرح شده در خصوص پیاده سازی مدل مسئولیت اجتماعی

امیدوارم در سراسر ایران عزیز اسلامی تمامی صاحبان صنایع به حوزه مسئولیتهای اجتماعی بخصوص در حوزه ایجاد اشتغال روی بیاورند و این مدل که "بخشی از فرآیند تولیدی شرکتهای بزرگ به زادگاههای صاحبان آن در شهرستانهای کوچک منتقل شود" بتواند بخشی از مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مردمان شهرستانها را اصلاح نماید  و  به مهم ترین خروجی آن که ایجاد و افزایش  اعتماد به نفس و باور شخصی در مردمان و بخصوص جوانان  این مناطق است، منجر شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۷۶۴۳۱۱:۵۲:۵۳ ۱۳۹۶/۱۲/۶
خود اکتفا شدیم در چراغ این هم نوعی پیشرفته مگه نه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. انتقام از پوتین؟

  12. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین