اقدام قابل تقدیر امام جمعه اهواز در قبال اعتراض تلخ کارگران

گروه سیاسی الف،   3961205222 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
اقدام قابل تقدیر امام جمعه اهواز در قبال اعتراض تلخ کارگران

به گزارش الف به نقل از رسانه ها ، جمعه هفته ای که گذشت جمعی از کارگران شرکت «گروه ملی فولاد ایران» که ماه هاست حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده اند، به مصلای نمازجمعه اهواز آمدند تا صدای اعتراض خودشان را به گوش مسئولان برسانند.

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز در شرایطی که روزهای پایانی سال در حال فرارسیدن است هنوز حقوق ماه های آذر، دی و بهمن را دریافت نکرده‌اند و علاوه بر آن کارفرما با عدم واریز حق بیمه آنان به صندوق سازمان تامین اجتماعی که موجب عدم تمدید دفترچه‌های درمانی‌شان شده است شرایط مصیبت باری را برای هزاران کارگر این مجتمع بزرگ صنعتی و خانواده‌هایشان به وجود آورده است.

در اواسط خطبه دوم، یکی از کارگران که در صفوف ابتدایی هم نشسته بود، با صدای بلند نکاتی را در خصوص مشکلاتشان مطرح کرد که عملا باعث توقف خطبه های نمازجمعه شد، یکی از پرسنل ستادنمازجمعه به سمت وی رفت تا او را دعوت به آرامش کند اما خطیب جمعه از او خواست به آن کارگر فرصت بدهد تا با آرامش مطالبش را مطرح کند.در ادامه کارگران با کنایه و با سردادن شعارهایی، اعتراض خود را نسبت به مشکلات بوجود آمده ابراز کردند که حجت الاسلام حاجتی هم از مردم خواست با کارگران همزبان شوند و همه جمعیت مصلا شعار کارگران را تکرار کردند...

امام جمعه موقت اهواز ضمن همدردی با کارگران از دولت و مسئولان مربوطه خواست هرچه سریعتر نسبت به رفع مشکل این کارگران اقدامات لازم را انجام دهند. وی گفت: ما بسیار خوشحالیم که برادران مان برای عرض مشکل و رساندن صدای اعتراض شان به نمازجمعه آمده اند، نمازجمعه متعلق به این مردم و محل اصلی طرح مشکلات  مردم است.

حجت‌الاسلام حاجتی با اشاره به حضور کارگران و کارکنان شرکت گروه ملی فولاد در نماز جمعه، خطاب به مسئولان دولتی و قضایی و نمایندگان مجلس، افزود: مشکلات را باید خودمان باتدبیر حل کنیم تا به تعبیر رهبر انقلاب، تبدیل به زخمی نشود که مگس بر روی آن بنشیند.

 

اما اسماعیل معنوی یکی از فعالان مجازی در این باره می نویسد: این هفته نمازجمعه اهواز با حاشیه هایی همراه بود. البته حاشیه هایی از جنس متن مردم.

 واکنش بجا و منطقی و برآمده از روحیه مردمی حجت الاسلام والمسلمین حاجتی به عنوان یک نقطه اوج در ماجرای نمازجمعه این هفته اهواز شایسته تقدیر است. رسانه های وابسته به دولت های غربی نظیر بی بی سی و امدنیوز با انتشار بخش کوتاهی از فیلم شعارهای اعتراضی کارگران سعی داشتند مطالب خاصی را به مخاطبان خود القا کنند اما ناخواسته در میدان ما بازی کردند و مفهومی را منتشر کردند که قطعا مد نظر آنان نبوده، رسانه های معاند ناخواسته این ادعا را تایید کردند که نمازجمعه به عنوان اصلی ترین تجمع انقلابیون، محل رجوع و بیان دغدغه های واقعی مردم نظیر بیکاری و... است.

اکبر شهبازی نیز در این باره نوشت: اینجا نماز جمعه، یکی از پایگاه های روحانیت پس از انقلاب است. کارگران فولاد اهواز به ماهها حقوق معوقه معترضند، حقوقی که دربرابر قراردادهای میلیاردی بازیکنان تیمهای فوتبال همین شرکت هیچ است. کارگران انگار هنوز به این ترییون ها امید دارند. تو گویی آنها به روحانیت و این بلندگوها چشم دوخته اند و پناه آورده اند تا صدایشان شنیده شود و کسی بازتاب صدای همیشه سرکوب شده آنها شود. اما این تریبون‌های نماز جمعه در این سالها چقدر صدای بیچارگان بوده است؟ ائمه جمعه خطبه های خوانده در این سالها را یکبار دیگر مرور کنند.

برخی رسانه ها هم نوشته اند که بسیاری از ائمه جمعه خود پیش‌قدم شده و دستور جمع‌آوری نرده‌های موجود در مصلا را صادر نمودند. نرده‌هایی که یک روز به‌واسطه ترورهای منافقین و برای حفظ جان مسئولین و ائمه جمعه نصب‌شده بود، بعد از سه دهه به نماد شکاف میان مردم و مسئولین تبدیل‌شده بود.

به گزارش الف، بدون شک اگر تریبون های نماز جمعه محلی برای بیان مشکلات معیشتی و نارضایتی‌های اجتماعی و تبعیض باشد تاثیر بسزایی در برقراری رابطه همدلانه مردم با روحانیت می شود و احتمال حل مشکلات و نابسامانی ها تقویت شود و تریبون‌های نمازجمعه پیشگام بازگشت مسئولین به میان مردم می شوند.

دیروز کارگران فولاد اهواز نیز از ساعت ۹ صبح امروز در مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع کردند. نمایندگان کارگران در توضیح مطالبات صنفی خود عنوان می کند: تا این لحظه سه ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده، طلبکاریم. علاوه بر آن عیدی و پاداش پایان سال و حق سنوات این واحد پرداخت نشده است.

تجمع‌کنندگان همچنین گفتند: از مسئولان استانداری خوزستان می‌خواهیم مقدمات برداشته شدن مشکلات مدیریتی این کارخانه و در نتیجه امکان پرداخت مطالبات صنفی کارگران را فراهم کنند.