رییس انجمن علمی اقتصاد در گفتگو با الف مطرح کرد: نفع سرمایه گذاری خارجی بیشتر از معایب آن است/ سرمایه‌گذاری خارجی باید از نیروی کار ایرانی استفاده کند/باید شرایطی فراهم کنیم که تا شرکت‌های خارجی مجبور شوند؛ شرایط ما را قبول کنند

گروه اقتصادی الف،   3961205175 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه سرمایه گذاری خارجی می تواند در بلند مدت کشور را تحت سلطه خود ببرد، گفت: واقعیت این است سرمایه گذاری می تواند یک ابزار سلطه برای وارد کردن فشار استفاده شود تا ما را مجبور به تسلیم کنند؛ این جنگی است که بین ما و آنها وجود دارد و باید مراقب آن و جذب سرمایه گذاری خارجی باشیم.

نفع سرمایه گذاری خارجی بیشتر از معایب آن است/ سرمایه‌گذاری خارجی باید از نیروی کار ایرانی استفاده کند/باید شرایطی فراهم کنیم که تا شرکت‌های خارجی مجبور شوند؛ شرایط ما را قبول کنند

به گزارش الف؛ برای افزایش تبادلات تجاری- اقتصادی در قالب «سرمایه‌گذاری خارجی در ایران» علاوه بر فراهم‌سازی مقدمات کار که عادی‌سازی روابط بین کشورها است، «حضور بخش خصوصی»، «ثبات اقتصادی» و «پایین آوردن ریسک‌های سیاسی و اقتصادی» از دیگر پارامترهای موردنیاز است. سرمایه‌گذاری‌ها همواره به‌عنوان یکی از چهار پایه اصلی نظام‌های تامین مالی شناخته می‌شود. ناچیز ایران از حجم کل جریان سرمایه‌گذاری خارجی نشان از راه طی نشده فراوانی دارد.

در نظام تامین مالی، «سرمایه‌گذاری خارجی» یکی از ۴ پایه اصلی تامین مالی در یک اقتصاد است و ازنظر میزان سرمایه‌گذاری خارجی با فرض تحقق در قیاس با رقیب‌های فعلی در منطقه بسیار عقب‌تر از آن‌ها هستیم. ایران پس از پشت سر گذاشتن دوران پرفرازونشیب اقتصادی، خیزی بلند برای تبدیل‌شدن به قدرت اول منطقه برداشته است که این روند می‌تواند با سرمایه‌گذاری خارجی سرعت بیشتری به خود بگیرد. شکی نیست که ایران کشوری با منابع و ظرفیت‌های فراوان است و در دهه‌های اخیر به جایگاه اقتصادی که لیاقت و پتانسیل آن را دارد نرسیده است؛ اما سرمایه‌گذاری خارجی همان‌طور که دارای مزایای بسیاری است می‌تواند دارای معایب هم باشد؛ هنوز ورشکستگی یک‌شبه مالزی در ذهن‌ها وجود دارد و نباید سرمایه‌گذاری خارجی برای کشور تعیین تکلیف کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب روز 29 بهمن ما امسال در دیدار با مردم تبریز در تبیین «اولویت‌های کنونی کشور»، مسئله «اقتصاد» را بسیار مهم دانستند و فرمودند: اقتصاد مقاومتی همان‌گونه که بارها گفته‌ایم و همه مسئولان نیز سیاست‌های آن را تصدیق کردند، به معنای محصور شدن در داخل نیست بلکه درون‌زا و برونگراست بنابراین نگویند می‌خواهیم با دنیا ارتباط داشته باشیم، زیرا ارتباط با دنیا در اقتصاد مقاومتی وجود دارد اما اعتماد و تکیه باید بر مردم باشد نه به بیگانگان.

ایشان به‌کارگیری استعدادها، ظرفیت‌ها و سرمایه‌های درونی را نیازمند تدبیر خواندند و افزودند: رونق اقتصاد داخلی نیازمند صادرات خوب، واردات در حد نیاز و جلب سرمایه‌گذاری خارجی هست اما سررشته و تدبیر کار باید دست مدیران داخلی باشد و کار به بیگانگان سپرده نشود.

رهبر فرزانه انقلاب زلزله اقتصادی و ضربه فوق‌العاده شدید حدود یک دهه قبل به برخی کشورهای پیشرفته شرق آسیا را عبرتی بزرگ خواندند و افزودند: این ضربه که یک‌شبه این کشورها را به فقر و فلاکت کشاند نتیجه وابستگی به سرمایه خارجی بود.

میثم موسایی رئیس انجمن علمی اقتصاد در گفتگو با خبرنگار اقتصادی الف؛ در مورد هشدار رهبر انقلاب در مورد جذب سرمایه‌گذاری خارجی، گفت: این سخن درست و صحیح است، البته باید تلاش کنیم تا جایی که امکان دارد، سرمایه‌گذاری خارجی را جذب کنیم، اما درعین‌حال می‌بایست بیشترین اختیارات در اختیار  نیروهای داخل باشد، یعنی سررشته آن در دست خودمان قرار گیرد تا فنّاوری به کشور منتقل شود.

وی با بیان اینکه ورود فنّاوری در کشور باید بومی شود؛ افزود: سرمایه‌گذاری خارجی باید  نیروی انسانی داخل استفاده کند و سرمایه‌گذاران ایرانی هم  بتوانند در آن شریک باشند؛ البته جذب سرمایه‌گذاری خارجی بستگی به تمایل شرکت‌های خارجی دارد.

موسایی با اشاره فضای کسب‌وکار و جذب سرمایه‌گذاری خارجی، ادامه داد: باید شرایطی فراهم کنیم که تا شرکت‌های خارجی مجبور شوند؛ شرایط ما را قبول کنند؛ البته اگر این موضوع رخ نداد، به این معنا که سرمایه‌گذاری باعث سلطه خارجی‌ها بر ما شود (که بستگی به درجه سلطه‌ای که حاضر هستیم بپذیریم یا نه)، ازنظر فقهی، جذب این سرمایه‌گذاری کاملاً اشکال دارد.

رئیس انجمن علمی اقتصاد تصریح کرد: بر اساس نثر صریح قرآن؛ خداوند سلطه کفار بر مسلمانان را قبول نخواهد کرد؛ بنابراین  باید از خیر چنین سرمایه‌گذاری‌هایی پرهیز و اجتناب کنیم؛ زیرا از طریق سرمایه‌گذاری می‌خواهیم به رفاه و اقتصاد پویا برسیم و نمی‌خواهیم عزت‌نفسمان از دست دهیم.

وی بیان کرد: اگر قرار باشد ذلیل باشیم و ذلت را بپذیریم در مقابل شکممان پر یا وضعمان خوب باشد، درست نیست؛ بلکه باید هم کرامت و عزت  لازم را داشته باشیم و هم درعین‌حال اقتصادمان هم خوب باشد؛ البته طبیعتاً عزت را مقدم بر رفاه زیادتر از حد ضرورت می‌دانیم.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به ورشکستگی یک‌شبه مالزی و مقایسه آن با ایران، اظهار کرد: ایران می‌توانست مانند مالزی باشد، اما بخش عمده‌ سرمایه‌گذاری توسط خارجی در کشورهای شرق آسیا رخ داد، زیرا مثلاً مالزی را جزئی از نظام جهانی می‌دانستند و می‌دانند درحالی‌که ایران را جزء این نظام نمی‌دانند.

وی ادامه داد: بنابراین هیچ زمانی اتفاق رخ‌داده در کشورهای شرق آسیا،  کشور ما رخ نخواهد داد؛ زیرا سرمایه‌گذاری خارجی کلان در ایران انجام نمی‌دهند؛ بخصوص اینکه مرتباً بر طبل ناامنی و جنگ می‌کوبند تا شرکت‌های خارجی احساس ناامنی کنند و در ایران سرمایه‌گذاری نکنند.

 موسایی در پاسخ به این سوال که آیا یکی از دلایل عدم جذب سرمایه‌گذاری خارجی، خواستن اختیارات تام از سوی شرکت‌های خارجی است؛ یعنی اینکه اختیار تام می‌خواهند و ما نمی‌دهیم؟ بیان کرد: ممکن است یکی از دلایل این موضوع باشد.

رئیس انجمن علمی اقتصاد اضافه کرد: واقعیت این است سرمایه‌گذاری می‌تواند یک ابزار سلطه برای وارد کردن فشار به استفاده شود تا ما را مجبور به تسلیم کنند و این جنگی است که بین ما و آن‌ها وجود دارد و باید مراقب آن و جذب سرمایه‌گذاری خارجی باشیم.

به گفته وی؛ البته نباید همه سرمایه‌گذاران خارجی را با یک چوب زد؛ زیرا در موضوع سرمایه‌گذاری خارجی کشورهای متعادل وجود دارد که حاضرند در ایران سرمایه‌گذاری کنند؛ شاید در جذب سرمایه‌گذار از آمریکایی و برخی کشورها مراقب باشیم، ولی قاعدتاً کشورهایی مانند روسیه، چین و یا کشورهای بلوک شرق یا کشورهایی مانند دانمارک؛ حتی فرانسه، آلمان، ایتالیا و... نگاه متعادل‌تری نسبت به ایران دارند و وابسته به یک نظام نیستند و متفاوت هستند که باید از تفاوت در جذب سرمایه‌گذاری استفاده کنیم.

موسایی در مورد اینکه سرمایه‌گذاری خارجی باید که باعث انتقال فنّاوری؛ ایجاد بیشترین شغل و به نفع کشور و مردم باشد؛ در مورد اینکه هیئت‌های خارجی به ایران آمدند و سرمایه‌گذاری رخ نداد؛ بیان کرد: هم فضای کسب‌وکار و هم فضای جهانی که تبلیغات شدیدی علیه کشور در حال انجام است، باعث عدم تحقق سرمایه‌گذاری شد.

این استاد دانشگاه با اشاره به تبلیغات رسانه‌ای علیه کشورمان، توضیح داد: سیمایی که از جمهوری اسلامی  در شبکه‌های خارجی تبلیغ می‌شود، سیمای یک کشور در آستانه جنگ، دارای ناامنی است که مرتباً آن را در فکرها القا می‌کنند که ایران امنیت ندارد و ممکن است آمریکا و... به آن حمله کنند یا اینکه آمریکا،‌ شرکت‌های سرمایه‌گذار در ایران را جریمه خواهد کرد؛ در این وضعیت شرکت‌ها حاضر نیستند ریسک بالایی بپذیرند و احتمال این اتفاقات را می‌دهند و در ایران سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر شرایط و تغییراتی که اتفاق افتاد مانند انتخاب ترامپ رئیس‌جمهور دیوانه آمریکا و همدستی  کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی نیز نقش زیادی داشتند در اینکه  امنیت در کشور ما را مخدوش نشان دهند که تا حدودی هم موفق  بودند؛ از طرف دیگر آمریکا قدرتی است که می‌تواند اقداماتی مانند مجازات شرکت‌ها را انجام دهد.

موسایی در مورد اینکه سرمایه‌گذاری خارجی چه مزایا و معایبی دارد؛ پاسخ داد: نفع آن خیلی بیشتر از معایب است؛ زیرا میزان سرمایه‌گذاری که نیاز داریم؛ در حدی نیست  که بتواند مشکلی را برای استقلال کشور ایجاد کند و اینکه آن‌ها به این میزان در ایران سرمایه‌گذاری نخواهند کرد.

رئیس انجمن علمی اقتصاد در مورد هشدار رهبر انقلاب در این مورد بیان کرد: باید بتوانیم در کوتاه به هر قیمتی سرمایه‌گذاری خارجی جذب کنیم و اکنون مشکل ما جذب سرمایه است؛ البته تذکر رهبری کاملاً صحیح و درست است، اما در که یک بحث کلی و درازمدت عنوان کردند.

وی تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در کوتاه‌مدت در آن میزان نخواهد رسید؛ اما در بلندمدت  اگر سهم آن‌ها در اقتصاد ایران بیشتر و  زیادتر شود و شرایط تعیین‌شده به نفع کشور نباشد؛ می‌تواند به نفوذ و سلطه آن‌ها بر کشور منجر شود که ممکن است به سمت این فضا حرکت کرده باشیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۸۶۵۵۰۹:۴۴:۵۴ ۱۳۹۶/۱۲/۷
اصلا سرمایه گذاری خارجی یه اصل غلط اقتصادیه!!!! ...
ناشناس۲۵۹۵۰۴۲۳:۵۸:۵۷ ۱۳۹۶/۱۲/۷
کل دنیا به ویژه چین به خوبی داره ازش استفاده میکنه . تو این 40 سال بدون سرمایه خارجی و تکنولوژِی روز تولید به کجا رسیدید ؟
ناشناس۲۵۸۶۵۸۰۹:۴۸:۱۸ ۱۳۹۶/۱۲/۷
آقا میگم اصلا طی یک برنامه فشرده، ... برگردیم به دوران فئودالی و بدون ترس از سلطه خارجی و هر گونه وابستگی با خیال راحت زندگی کنیم.
ناشناس۲۵۸۶۷۰۱۰:۰۰:۱۸ ۱۳۹۶/۱۲/۷
کارشناس محترم گفته نیاز به سرمایه گذاری خارجی داریم و در کوتاه مدت سخنان رهبری را نقد کرده است
ناشناس۲۵۸۶۸۷۱۰:۱۵:۴۲ ۱۳۹۶/۱۲/۷
چرا برای هر امری باید یک برچسب امنیتی زده شود؟ تمام کشورهای جهان از سرمایه گذاری خارجی استقبال کرده و از آن استفاده می کنند.
ناشناس۲۵۸۶۹۲۱۰:۱۷:۵۳ ۱۳۹۶/۱۲/۷
خداییش آدم مغزش منفجر میشه هنوز کسی هست که بگه سرمایه گذاری خارجی ابزار سلطه است !!! حتما الان سرمایه گذاران سلطه طلب برای سرمایه گذاری در ایران صف کشیدن
ناشناس۲۵۸۷۴۶۱۱:۰۵:۵۴ ۱۳۹۶/۱۲/۷
تا سیاست های خارجی و داخلی ایران این هست و ارزش پول و قدرت خرید ایران این مقدار پایین هست نه سرمایه گذار خارجی و نه داخلی حاضر به سرمایه گذاری در ایران نیستند کاهش ارزش دلار به قیمت واقعی آن بسوی 1000 تومان و افزایش قدرت خرید مردم که باعث سود سرمایه گذار بدلیل بازار بزرگ 78 میلیونی ایران می شود
ناشناس۲۵۸۷۵۵۱۱:۰۹:۲۶ ۱۳۹۶/۱۲/۷
فقط حرف حرف حرف و حرف استاد حرف زدن و وعده دادنیم
ناشناس۲۵۸۷۹۵۱۱:۳۹:۵۸ ۱۳۹۶/۱۲/۷
الان که 40 ساله سرمایه گذار خارجی نیامده و کشور دست خودمونه چه گلی به سر اقتصاد زدیم که شرط و شروط میزاریم برای سرمایه گذار خارجی راه نجات این مملکت سرمایه گذاری خارجیه سرمایه گذاری خارجی هم حواشی خودشو داره ..
ناشناس۲۵۸۸۷۷۱۲:۵۴:۵۵ ۱۳۹۶/۱۲/۷
باید کار کنیم که کل جهان شرایط ما قبول کنند چرا ؟؟ مگر ما کی هستیم متاسفانه خیلی از خود راضی هستیم و عقب افتادن کشور نتیجه غرور کاذب و فساد گسترده و نا محدود
ناشناس۲۵۸۸۸۸۱۳:۰۲:۲۵ ۱۳۹۶/۱۲/۷
با کدام ثبات بیاسند..وقتی همه چیز با گرفتن و زندانی کردن و دستور و کاغذ در این مملکت اجرا میشود..
ناشناس۲۵۸۹۴۳۱۳:۴۲:۲۸ ۱۳۹۶/۱۲/۷
خیلی خوبه ولی در درجه اول کاری کنیم که مردم پولشون رو به بورس و تولید بیارن.اینجوری سرمایه بیشتری وجود خواهد داشت.شاید هزار برابره سرمایه خارجی مردم پول در بانکها و یا به صورت طلا و دلار دپو کرده اند
ناشناس۲۵۹۵۰۶۰۰:۰۱:۰۶ ۱۳۹۶/۱۲/۸
پول داخلی به دلیل تورم بهره 25% - 20% داره و گران - ولی سرمایه خارجی 3-5% بیشتر سود نداره
ناشناس۲۵۹۵۰۷۰۰:۰۲:۱۰ ۱۳۹۶/۱۲/۸
بدون سرمایه خارجی و تکنولوژی تولید روز دنیا تا 100 سال اینده می تونید پراید تولید کنید !
دکتر لطفی۲۵۹۶۳۵۰۸:۴۹:۲۸ ۱۳۹۶/۱۲/۸
آقای دکتر/ استاد دانشگاه ؟! از جنابعالی بعنوان استاد دانشگاه انتظار می رفت که مجموعه قوانین و مقرارت ناظر بر سرمایه گذاری خارجی ج.ا ایران , سوابق مدیریتی و بین المللی ریاست سازمان و پرونده و کارکرد چند صد پروژه مصوب و عملیاتی شده در کشور را مطالعه و بعدا اظهار فضل می کردید ؛ استاد عزیز , بنده جنابعالی را برای یک مناظر تلویزیونی در این ارتباط دعوت می کنم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین