زبان مادری و زبان رسمی

محمدرضا ترکی،   3961205066 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

زبان فارسی میراث مشترک همه مردم و اقوام ایرانی است و سهم اقوام ترک و کرد و بلوچ و...در این زباان و آثار ادبی آن اگر بیش‌تر از دیگران نباشد، قطعاً کم‌تر نیست.

زبان مادری و زبان رسمی

در طول تاریخ بیش‌تر مردم ایران، حتّی بسیاری از شاعران و نویسندگان فارسیگو، از دو زبان استفاده می‌کرده‌اند. یکی از این زبان‌ها زبان مادریشان بوده و دیگری زبان فارسی دری. آنان زبان نخست را در خانه و در محاورات روزمرّه و زبان رسمی را که آن را در مکاتب و مدارس یاد می‌گرفتند، در مکاتبات و نگارش‌های رسمی و دیوانی و نامه‌نگاری‌ها، خصوصاً در نگارش‌های ادبی به کار می‌بردند. تنها در مناطقی مثل خراسان بود که زبان بومی و مادری با زبان رسمی یکی بود.

ناصرخسرو در سفرنامه، به عنوان مثال از قطران تبریزی نام می‌برد:«و در تبریز قطران‌نام شاعری را دیدم، شعر نیک می‌گفت، امّا زبان فارسی نیکو نمی‌دانست. پیش من آمد دیوان منجیک و دیوان دقیقی بیاورد و پیش من خواند و هر معنی که او را مشکل بود از من  بپرسید. با او بگفتم و شرح آن بنوشت و اشعار خود بر من بخواند.»

تا پیش از اوایل قرن اخیر و برسرکار آمدن دولت‌هایی که سیاست سرکوب اقوام ایرانی و نوعی نژادپرستی را در پیش گرفتند، هرگز هیچ فرد ایرانی تعارضی میان این دو زبان احساس نمی‌کرد و وجود یکی را به معنی نفی و حذف دیگری نمی‌پنداشت.

متاسّفانه از آن روزگار با رواج تعصّبات زبانی و نژادی که امری کاملاً وارداتی بود، این تصوّر در اذهان برخی از مردم پیش آمد که گویا زبان فارسی رقیب زبان مادری و گویش محلّی آن‌هاست و به عنوان یک زبان غالب و حاکم قصد از میان برداشتن زبان‌ها و لهجه‌های بومی را دارد. این احساس خطر متاسّفانه با برخی شواهد و قراین سیاسی و فرهنگی از جانب حاکمیّت، از جمله سیاست سرکوب و به ریش‌خند گرفتن فرهنگ‌ها و زبان‌ها و لهجه‌های بومی تایید می‌شد و تیشه به ریشه وحدت ملّی می‌زد و بیش از هرچیز به زبان فارسی خسارت وارد می‌کرد.

این درحالی است که زبان فارسی میراث مشترک همه مردم و اقوام ایرانی است و سهم اقوام ترک و کرد و بلوچ و...در این زباان و آثار ادبی آن اگر بیش‌تر از دیگران نباشد، قطعاً کم‌تر نیست. از سوی دیگر زبان‌ها و گویش‌های بومی، از مشهورترین تا ناشناخته‌ترین آن‌ها، گنجینه‌هایی ارزشمند از میراث ملّی هستند که باید تا پای جان از آن‌ها پاس‌داری کرد. بدون یاری‌گرفتن از این گنجینه بسیاری از تحقیقات، از جمله بسیاری از مطالعات لغوی و ریشه‌شناسی زبان فارسی نیز ناممکن است.

بعد از حدود یک قرن، باتوجّه به سرمایه‌گذاری هنگفتِ بیگانگان برای بهره‌برداری از گسل‌های فرهنگی و زبانی و قومیّتی،تا دیرتر نشده، باید به سوءتفاهمات زبانی موجود خاتمه داد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۶۵۶۳۱۲:۱۰:۴۸ ۱۳۹۶/۱۲/۵
جهان ادبیات زبان فارسی را گنجینه شعر و ادب می شناسد. در زبان خیام سعدی حافظ مولوی فردوسی . ... در آن دوران ها هم با وجود گفتگوی روزمره مردم به زبان های محلی و بومی اما زبان فارسی زبان ادیبان بوده است.
ناشناس۲۵۶۵۷۴۱۲:۲۰:۵۷ ۱۳۹۶/۱۲/۵
هیچوقت تمسخر تورک ها را فراموش نخواهیم کرد
ناشناس۲۵۶۷۱۶۱۴:۰۳:۱۲ ۱۳۹۶/۱۲/۵
متاسفانه برای بیشتر قوم های ایرانی این بوده است. .
ناشناس۲۵۶۵۸۲۱۲:۲۳:۵۱ ۱۳۹۶/۱۲/۵
استدلال ایشان درست نیست در همه دنیا یک زبان اصلی هست و بقیه زبان ها در کناری هستند برای مثال در امریکا که 30 درصد اسپانیایی هستند نمی ایند در تحصیلات و دانشگاه به زبان اسپانیایی تدریس کنند فقط در جهان سوم است که یک عده تجزیه طلب برای سو استفاده از زبان مادری چنین حرف هایی میزنند اولش زبان است بعد خود مختاری و بعد تجزیه نمونه ان جلوی چشمتان است در عراق چه میخواستند بکنند پس زیاد به این مسائل دامن نزنید که یک طرف ان تجزیه طلب ها هستند و طرف دیگر غرب و شرق
سعید تمر۲۵۶۷۴۹۱۴:۳۷:۰۸ ۱۳۹۶/۱۲/۵
این استدلالها و بومی ستیزی ها باعث شده است که انرژی عظیم ملی متشتت شود و هیچگاه نتوانیم همه جانبه برای وطن خدمت کنیم. همش ترک ستیزی دارید، عرب ستیزی و قوم ستیزی های دیگر. فکر می کنید مردم عقل ندارند نمی فهمند؟ واکنش سکوت مردم نسبت به اقدامات ملی هزینه کمی نیست که بانی اش افکار بزدلانه است. ایران متعلق به همه ایرانیان است و زبانها و فرهنگشان باید متقابلا تضمین شود وگرنه در عصر اطلاعات ایران جزیره ثبات نخواهد بود. بیدار شوید قبل از آنکه دیر شود
علی۲۵۶۷۶۱۱۴:۴۹:۰۹ ۱۳۹۶/۱۲/۵
این که میفرمائید همه درست نیست من چند کشور مثل سویس ایتالیا بلژیک را می شناسم که چند زبانه هستند حتی در پارلمان اسرائیل با دو زبان گفتگو میشود در امریکا هم جواب دهندگان تلفن از شما میپرسند به انگلیسی یا اسنانیائی صحبت میکنید حتی نامه های دولتی عمومی به دو زبان نوشته میشود.در ایران چهار استان تمام ترکی حرف میزنند حتی بسیاری از روستاهای استان همدان و البرز زبان مادریشان ترکی است. در فارس هم کم و بیش. . کردی هم در کردستان و کرمانشاه فراگیر است . درست است که ترکی به خاطر اسکان اقوام ترک اسیای مرکزی در غرب کشور مسلط شده ولی مردم انجا خود را ترک میدانند چون ترکی صحبت می کنند. مگر مردم مصر و الجزابر و مراکش و تونس و سوریه و لبنان و عراق و.. عرب هستند ولی چون عربی حرف میزنند به خاطر تسلط اولیه اعراب خود را عرب میدانند و حاصر نیستند زبان دیگری بر آنها تسلط یابد. ما باید نگرش خود را عوص کنیم
ناشناس۲۵۶۸۷۱۱۶:۰۰:۴۲ ۱۳۹۶/۱۲/۵
اره تو ده ما هم قسمت غربی ان با لجه دیگری حرف میزنند این دلیل نمیشود که بخواهیم از همدیگر سوا شویم داماد گرفتیم و عروس بهشان داده ایم چنان در هم امیخته شدیم که امکان جدایی نیست البته یک عده تجزیه طلب دارند این حرف ها را میزنند مردم عادی اصلا به این چیز ها اهمیت نمیدهند
ناشناس۲۵۶۸۵۰۱۵:۴۶:۰۰ ۱۳۹۶/۱۲/۵
آیا در آمریکای مورد اشاره شما زبان اسپانیایی زبان رسمی دوم نیست. آیا شما که خیلی به اصطلاح وطن پرست هستید این را می دانید که در آمریکا در هر اداره سازمان و نهاد همه اطلاعیه ها به دو زبا نانگلیسی و اسپانیولی است. چرا از اصل ۱۵ قانون اساسی می ترسید.
ناشناس۲۵۶۶۴۱۱۳:۰۷:۲۱ ۱۳۹۶/۱۲/۵
زبان مادری ما فارسی و زبان رسمی کشور عربیست!!!!!!
علی۲۵۶۶۵۳۱۳:۱۶:۰۱ ۱۳۹۶/۱۲/۵
درست است که زبان فارسی دری از بخارا سر چشمه گرفته و بتدریج ظرف ۴۰۰ سال در تمام ایران ریشه دوانیده است. تا ۷۰۰ سال پیش هنوز مردم شیراز به پهلوی صحبت میکردندو زبان ادب فارسی بود . در مثلثات سعدی یک قصیده به زبان مردم شیراز که پهلوی است بافت میشود حتی یک غزل حافظ هم چند شعر پهلوی دارد. لذا واقعا زبان امروز ایران از شرق ایران وارد شده است که زبان ادب برای تمام حکومت های ترک نژاد غزنوی و سلجوقی و .... بوده است و با زور و تهدید این زبان مسلط نشده است. اما یک مسئله را نمیتوان کتمان کرد شاید ۱۲ در صد مردم زبان مادریشان ترکی و تعدادی زبانهای دیگر است که ترکی و کردی در بین آنها در اکثریت است پس چه اشکال دارد که دانش آموزان ایران را ملزم کنیم که در مدارس حتما یکی از زبانها ی غیر فارسی را نیز بیاموزند تا وحدت اقوام در ایران صدمه نبیند.
ناشناس۲۵۶۹۰۱۱۶:۲۸:۰۰ ۱۳۹۶/۱۲/۵
کلیت فرمایشات شما درست بود بجز آن 12 درصد !!!
ناشناس۲۵۶۷۲۳۱۴:۰۷:۱۰ ۱۳۹۶/۱۲/۵
اگر برخی کوشش دارند که به کودکان زبان انگلیسی بیاموزند ایرانیان بیرون از کشور کوشش دارند کودکشان با زبان فارسی را بیاموزند تا با هشتاد میلیون ایرانی رابطه داشته باشند و مسلما زبان های محلی ایران هر کدام حدود 10 درصد را جمعیت ایران را پوشش میدهند.
ناشناس۲۵۶۸۲۹۱۵:۳۷:۵۴ ۱۳۹۶/۱۲/۵
متاسفانه تجزیه طلبان امروز با پول های سعودی و کمکهای اسرائیل و غرب و همراهی روسیه سخت مشغول کارند اما این را بدانند از محالات است که بتوانند کاری بکنند فقط مطمئن هستم خاک جدا شده ایران در اسیای میانه کم کم به کشور مادر خواهند پیوست این را همه این دیکتاتور هایی که بر سر کارند به ان پی برده اند و برای همین است که تقاضای کمک از غرب و دشمنان ایران در منطقه کرده اند
ناشناس۲۵۶۹۰۶۱۶:۳۲:۴۲ ۱۳۹۶/۱۲/۵
به سبک اردوغان حرف میزنید.
ناشناس۲۵۶۸۸۶۱۶:۱۰:۲۷ ۱۳۹۶/۱۲/۵
شما سفری کن به کشور های به اصطلاح اسیای میانه مخصوصا ترکمنستان و اذربایجان و بقیه مردم این کشور ها در رعب و وحشت زندگی میکنند شما حق ندارید بعد از ساعت 9 شب در خانه کسی دیگر باشی اگر به خانه ات برنگردی فردا باید به پلیس گزارش کنی علت را ...یا به شما زمین میدهند برای دولت کشت کنید و اگر بر اثر خشکسالی مقدار محصول بدست نیاید شما را زندانی میکنند این دیکتاتور ها اسیای میانه کاری کردند که مردمشان ارزوی برگشت کمونیست ها را دارند و یا پیوستن به خاک ایران را انهایی که از ایران ناراحت هستند یک ماه به این کشور های اسیای مرکزی سفر کنند تا متوجه شوند اینجا بهشت است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین