وی با اشاره به اینکه دوران 8 سال جنگ تحمیلی استرس زیادی را به مردم خوزستان تحمیل کرده است، تصریح کرد: در این دوران امکان یادگیری برای دانش آموزان و دانشجویان وجود نداشت و جنگ تاثیر منفی بر مردم گذاشت.
سرکاکی به آثار منفی و خاص گرمای شدید و بی سابقه در تابستان و خشکسالی بر سطح یادگیری در جمعیت دانش آموزان و دانشجویان خوزستان اشاره کرد و اذعان داشت: همه این مشکلات یک شبه قابل حل نیستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ادامه افزود: گرمای شدید و طاقت فرسای خوزستان و استرسهای ناشی از آن بر عملکرد مغز، قلب، عروق و کلیه تاثیر منفی دارد.
وی با بیان اینکه سال گذشته به خاطر ریزگردها و قطعی برق مدارس خوزستان به طور میانگین 2 روز تعطیل بود بیان داشت: این مسائل هم تاثیر منفی بر یادگیری دانش آموزان گذاشت.
علیرضا سرکاکی اظهار کرد: طوفانهای ریزگرد در استان حداقل 2 بار در ماه رخ می دهند و اثرات نامطلوبی بر مغز، عملکردهای آن و سیستم قلب و عروق انسان میگذارد که در تحقیقات محققان دانشگاه علوم پزشکی اهواز، تاثیر منفی و مخرب ریزگردها بر قلب و عروق انسان کاملاً اثبات شده است.
وی اذعان داشت: در کنگره فیزیولوژی و فارماکولوژی که هفته قبل در چابهار برگزار شد؛ سمپوزیوم تاثیر ریزگردها بر سیستمهای بیولوژیک بدن توسط ما ایجاد شد و تیم تحقیقاتی ما، تاثیر ریزگردها را بر یادگیری، حافظه، افسردگی و اضطراب و فعالیتهای حرکتی مطالعه کردیم.
سرکاکی در ادامه گفت: ریزگردها به راحتی سد خونی و مغزی را تخریب و از این طریق وارد مغز میشوند و در آنجا التهاب و استرس اکسیداتیو ایجاد و یادگیری و شناخت را به طور کامل مختل میکنند و به شکلی بی سابقه باعث افسردگی و اضطراب در خوزستان شده است.