بررسی ادعای زنده بودن مسافران هواپیما بعد از سقوط

گروه حوادث الف،   3961203040

عملیات انتقال اجساد قربانیان پرواز ای‌تی‌آر ۷۲ تهران- یاسوج از ارتفاعات کوه دنا با کندی پیش می‌رود و در این میان اظهارنظر درباره زنده‌بودن عده‌ای از مسافران در چند ساعت اول حادثه با واکنش‌هایی روبه‌رو شده‌ است.

شرق: زنده‌بودن تعدادی از مسافران اولین بار توسط زنی مطرح شد که از اقوام یکی از قربانیان است. او در ویدئویی که در یکی از کانال‌های تلگرامی منتشر شد ادعا کرد یکی از مسافران پرواز تهران - یاسوج بعد از سقوط با او تماس گرفته و گفته است که در ارتفاعات سقوط کرده‌اند و در حال یخ‌زدن هستند. این ویدئو به سرعت منتشر و گفته شد تعدادی از این افراد زنده بودند. اما به فاصله چند ساعت با واکنش وزیر ارتباطات روبه‌رو شد. جهرمی در پستی نوشت: ادعای تماس درست است اما تماس قبل از سقوط برقرار شده است.

این گفته‌ها در واقع رد صحبت‌های زنی بود که ادعا می‌کرد از ارتفاعات با او تماس گرفته شده ‌است اما این ادعا و تکذیب به همین جا ختم نشد؛ بلکه روز گذشته ادعایی مطرح شد مبنی بر اینکه برخی  عکس‌ها نشان می‌دهد چهار جسد با فاصله از هواپیما روی برف هستند و احتمالا اینها کسانی بودند که زنده ماندند و توانستند چندقدمی راه بروند. این گفته‌ها به نقل از خبرگزاری مهر مطرح و به‌سرعت در سایت‌ها منتشر شد، اما معاون عملیات نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی به این خبر واکنش نشان داد و تاکید کرد که انتشار اخباری درباره زنده‌بودن برخی مسافران هواپیمای تهران - یاسوج پس از سقوط مورد تایید نیست و نیاز به بررسی کارشناسی دقیق دارد.امیر کیومرث‌شرفی در منطقه پادنا و در روستای دنگزلو افزود: نیروهای بومی منطقه که ادعا می‌کنند ردپایی در اطراف لاشه هواپیما دیده‌اند، هم‌زمان با تکاوران نیروی زمینی ارتش به محل سقوط رسیده‌اند در حالی که تکاوران این موضوع را تایید نمی‌کنند.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که پس از سقوط هواپیما، در محل برف باریده و امکان ندارد که پس از دو روز با وجود بارش برف ردپایی مانده باشد که نشان دهد کسی زنده بوده است.شرفی تصریح کرد: هرگونه اظهارنظر درباره این موضوع پس از بررسی دقیق محل سانحه، لاشه هواپیما، پیکرهای مسافران و بررسی همه جوانب و احتمالات سانحه باید از سوی کارشناسان ذی‌ربط صورت گیرد.

اجساد چگونه به پایین منتقل شدند
مطابق آنچه سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده‌ بود بوران و پایین‌آمدن شدید دما در منطقه سقوط هواپیما به‌قدری بود که امدادگران به‌سختی قدرت حرکت داشتند و به گفته یکی از امدادگران در ساعاتی از عملیات، دید افقی به یک متر هم نمی‌رسید؛ بنابراین عملیات با سرعت بسیار کندی پیش می‌رفت. با این حال برای اینکه عملیات متوقف نشود، با انتقال تجهیزات به بالای کوه گروهی از امدادگران در همان منطقه و در دمای ۳۰ درجه زیر صفر ماندند تا زمان برای انتقال مجدد آنها از روستا به کوه از دست نرود و با سرعت بیشتری بتوانند اجساد را به پایین منتقل کنند. با این حال بوران اجازه نداد اجساد جمع‌آوری‌شده که به گفته مقامات مسئول به‌شدت نیز آسیب دیده‌اند، با هلیکوپتر به پایین منتقل شوند.مهرعلیزاده استاندار اصفهان درباره نحوه انتقال اجساد  گفت: اجساد با کوله‌پشتی منتقل شدند.

وی گفت: در حال حاضر عملیات جست‌وجو متوقف شده است و تا روز جمعه امکان جست‌وجو نیست اما هر زمان که شرایط جوی اجازه دهد، مجدد کار را آغاز خواهیم کرد.محسن مهرعلیزاده تاکید کرد: از آنجا که امکان حمل پیکر جان‌باختگان با برانکارد فراهم نبود، برای حمل پیکر آنها از کوله‌پشتی استفاده شده است.وی با بیان اینکه نیروهایی از تکاوران و امدادگران هلال‌احمر عازم قله کوه شدند، بیان کرد: این گروه قرار بود جایگزین گروهی شوند که سه‌شنبه‌شب را در قله سپری کردند اما با توجه به شرایط نامساعد جوی، تصمیم به بازگشت آنها گرفته شده است.وی گفت: انجام عملیات و پیداکردن اجساد نیاز به زمان زیادی ندارد اما باید شرایط جوی فراهم و مساعد شود تا عملیات انجام شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین