چرا فیلمی درباره حضرت فاطمه(س) ساخته نشده است؟

گروه فرهنگی الف،   3961201013

انسیه شاه حسینی معتقد است اگر نهادهایی مثل وزارت ارشاد که بودجه در اختیارشان است از ساخت فیلمی درباره حضرت زهرا (س) حمایت کنند، فیلمسازان برای ساخت آن صف خواهند کشید و اگر اعتدال پیش بگیریم هیچ مشکلی برای ساخت فیلم‌های اینچنینی که حساسیت‌های زیادی دارند، به وجود نمی‌‎آید.

انسیه شاه‌حسینی فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان سینمایی در گفت‌وگو با ایسنا درباره این که چرا تاکنون در سینمای ایران فیلمی راجع به حضرت فاطمه(س) ساخته نشده است، بیان کرد:‌ یکی از مهم‌ترین دلایلی که فیلمی برای حضرت زهرا(س) ساخته نشده، این است که با وجود آنکه علاقه‌مند به انجام این کار زیاداست ولی حمایتی وجود ندارد.

او ادامه داد: من مطمئنم که هنرمندان انگیزه ساخت فیلم برای حضرت فاطمه را دارند به خصوص کسانی که در سبک‌های مذهبی و دفاع مقدس کار می‌کنند علاقه مند هستند اما آن چیزی که مانع انجام این کار می‌شود عدم حمایت است. اگر وزارت ارشاد یا نهادهای دیگری که بودجه دراختیارشان است بیایند و اعلام کنند که امسال می‌خواهیم فیلمی راجع به حضرت فاطمه(س) بسازیم، مطمئنم فیلمسازان برای ساخت چنین فیلمی صف خواهند کشید.

شاه حسینی با بیان اینکه "تهیه کننده خصوصی از پس ساخت چنین فیلم‌هایی بر نمی‌آید" تصریح کرد: انگیزه ساخت این فیلم‌ها وجود دارد اما کسانی که حمایت مالی می‌کنند باید جلو بیایند، زیرا این کارهای تهیه کننده خصوصی ندارد و کارهای پرخرجی است و در نتیجه باید تهیه‌کننده دولتی داشته باشند. تلویزیون هم می‌تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد و اقدام به ساخت تله فیلم کند.

کارگردان فیلم سینمایی «زیباتر از زندگی» از دیگر مشکلاتی که برای ساخت این نوع فیلم‌ها وجود دارد را نظرات و دخالت‌های افراد مختلف در فرایند تولید فیلم دانست و افزود: در کنار آنکه باید انگیزه و دانش کافی برای ساخت فیلمهای مذهبی وجود داشته باشد، بخشی که مقداری دست و پای هنرمندان را می‌بندد،  نشان ندادن چهره‌ معصومین و یا نزدیک شدن شخصیت‌ها به هم است که البته این  مشکل غیر قابل  حلی نیست، زیرا سریال امام علی(ع) به خوبی ساخته شد و مشکلی پیش نیامد.

وی  در ادامه اضافه کرد: من احساس می‌کنم نوشتن و دراماتیزه کردن قصه و تحقیقات این موضوعات مسئله‌ای نیست، در واقع مشکل اظهار نظرهای افراد در ساخت اینگونه فیلم‌ها است. مثلا علما به خاطر اطلاعات و دانشی که دارند و همچنین دلسوخته این راه هستند این حیطه برایشان حساس است و در نتیجه همه برای آنکه اتفاق بدی نیفتتد و تحریفی صورت نگیرد و اعتقادات زیر سوال نرود در آن نظر می‌دهند. در واقع به طور کلی حساسیت اینگونه فیلم‌ها بالا است و همین دلیلی می‌شود برای سخت بودن ساخت این سبک موضوعات.

شاه حسینی یاداور شد: برای فیلم سینمایی «رستاخیز» چند سال زحمت کشیده شد اما باعث تاسف است که این کار به آرشیو می‌رود. کاش با احتیاط بیشتر و پرس و جوی دقیق‌تری این فیلم ساخته می‌شد، زیرا حیف است این فیلم باعظمت نمایش داده نشود.

شاه حسینی با بیان اینکه "محققان، علما و فیلمسازان وجود دارند، ولی باید کسانی بخواهند تا ساخت آن این اتفاق بیفتد" گفت: قطعا من خودم یکی از داوطلبین برای ساختن این فیلم هستم. اگر متولی قوی وجود داشته باشد و به هنرمند اعتماد واعتقاد داشته باشد قطعا به راحتی می‌توان این فیلم را ساخت. اگر ما اعتدال را پیش بگیرم اتفاقی برای این فیلم ها بوجود نمی‌آید. استاد محمد تقی جعفری همیشه به فیلمسازان می‌گفتند وقتی می‌خواهید راجع به این موضوعات صحبت کنید، هر چیز خوبی را می‌توانید به این بزرگواران نسبت دهید و قابل باور هستند، زیرا قطعا این خصلت‌ها در  این افراد وجود داشته و ارزش آنها بسیار بالا است.

کارگردان فیلم سینمایی «شب بخیر فرمانده» در پایان گفت: شیعیان ارادت زیادی فاطمه زهزا (س) دارند و از همه جالبتر که در جبهه، رزمنده‌ها برای بستن پیشانی بند یا زهرا از هم سبقت می‌گرفتند و حتی نام عملیات‌ها و معبرهای عبوری را زهرا(س) می‌گذاشتند و مداحان هم از نام حضرت فاطمه به عنوان ترجیع بند اشعارشان استفاده می‌کردند و یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای من این است که فیلمی راجع به حضرت زینب(س) و حضرت فاطمه(س) بسازم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین