درگاه پرداخت موبایلی دارای ضعف‌های امنیتی است/تذکر پلیس به بانک‌ها

گروه اجتماعی الف،   3961128202

رییس پلیس فتا تهران بزرگ با اشاره به اینکه درگاه پرداخت موبایلی دارای ضعف‌های امنیتی است، گفت: ضعف‌های امنیتی پرداخت‌های اینترنتی به بانک‌ها تذکر داده شده، و آنها نیز برطرف کردن این ایرادات را در دستور کار قرار داده‌اند.

درگاه پرداخت موبایلی دارای ضعف‌های امنیتی است/تذکر پلیس به بانک‌ها

سرهنگ تورج کاظمی در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه کلاهبرداری‌های مالی بیشترین جرائم اینترینتی را شامل می‌ شود، گفت: با توجه به نزدیک شدن به شب‌های عید و افزایش خریدها مردم نیز به خریدهای اینترنتی از صفحات مجازی روی می‌آورند.

او با بیان اینکه تبلیغات این فروشگاه‌‌های مجازی در اینستاگرام، تلگرام، سایت‌هایی مانند شیپور و دیوار دیده می‌شود، خاطرنشان کرد: مردم در خریدهای اینترنتی باید مراقبت بیشتری داشته و از افرادی که نمی‌شناسند، قبل از تحویل جنس اقدام به پرداخت وجه نکنند، چرا که اکثر کلاهبرادارن به محض دریافت وجه تلفن را خاموش کرده و از دسترس خارج می‌شوند و امکان شناسایی و برخورد با این افراد دشوار می‌شود.

توصیه پلیس فتا به مردم در شب عید

رییس پلیس فتا تهران بزرگ با توجه به افزایش خریدها در شب عید به مردم توصیه کرد تا زمانی که جنس را رویت نکردند، از پرداخت پول خودداری کنند.

سرهنگ کاظمی با اشاره به اینکه وقتی از یک فروشگاه معتبر اینترنتی خرید می‌شود، مشکلی نیست، خاطرنشان کرد: مشکل زمانی ایجاد می‌شود که مردم از فردی که نام و نشانی ندارد، خرید می‌کنند و قبل از تحویل جنس به آنها هزینه پرداخت می‌شود.

او تصریح کرد: این کلاهبرداری‌ها بیشتر در مواقعی صورت می‌گیرد که اجناس به صورت تک‌جنس برای فروش عرضه می‌شوند و در سایت دیوار نیز بیشتر دیده می‌شود. متاسفانه افراد هم با طمع اینکه این جنس را از دست ندهند، تمام یا قسمتی از ثمن معامله را پرداخت می‌کند و در طعمه کلاهبرداران می‌افتند.

رییس پلیس فتا تهران بزرگ تاکید کرد: مردم توجه داشته باشند در هنگام خرید از سایت‌هایی که بدون مجوز قانونی فعالیت می‌کنند تا قبل از تحویل جنس پول را پرداخت نکنند تا با رعایت این موارد کلاهبرداری نیز کاهش پیدا کند.

سرهنگ کاظمی با بیان اینکه در تلگرام یا اینستاگرام در بسیاری از موارد فروشگاه رسمی وجود ندارد، گفت: در بیش از 90 درصد این موارد این کانال‌ها در اختیار کسانی است که به صورت خرد و خارج از سیستم رسمی فعالیت می‌کنند. در برخی موارد نیز اصلا جنسی وجود ندارد و فقط یک سری تبلیغات صورت گرفته و از این طریق افرادی مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند.

او ادامه داد: کلاهبرداری‌هایی که از این طریق صورت می‌گیرد، هنگفت نبوده و این متهمان شکات زیاد با مبالغ پایین دارند و از آنجا که افراد هیچ وقت برای مبالغ 100 هزار الی 200 هزار تومان به دنبال شکایت نمی‌روند، این نوع کلاهبرداری نیز به نوعی از شگردهای این متهمان شده است که مبالغ اندک را از تعداد زیادی افراد کلاهبرداری می‌کنند.

مذاکره با بانک مرکزی برای رفع ایرادات

رییس پلیس فتا تهران بزرگ خاطرنشان کرد: در مجموع پرونده‌های این چنینی در حد چند میلیون است و کافی است که یکی از شکات شکایت کند تا ما نسبت به دستگیری این متهمان اقدام کنیم در ماه‌های اخیر نیز موارد این چنینی به ما ارجاع شده است که متاسفانه بعد از دستگیری متهم، تمامی شکات حاضر به پیگیری و مراجعه نشده‌اند.

سرهنگ کاظمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اقدامات پلیس فتا در زمینه کاهش جرایم مالی اینترنتی گفت: با موسسات مالی از جمله مسئولان سیاستگذاری بانک‌ها و بانک مرکزی جلساتی برگزار شده و آسیب‌هایی که در شبکه‌های مجازی و اینترنتی وجود دارد را بررسی کردیم و در حال تعامل هستیم تا بانک‌ها بتواند ایرادات مورد نظر را برطرف کند.

او ادامه داد: از جمله این ایرادات درگاه‌های پرداخت ussd است که پول به صورت تلفنی پرداخت می‌شود، مدتی است که از این طریق نیز سوءاستفاده‌های بسیاری شده است.

حذف بخشی از داد و ستدهای مالی از درگاه‌ پرداخت موبایلی

رییس پلیس فتا تهران بزرگ تاکید کرد: این درگاه‌های پرداخت دارای ضعف‌های ایمنی است و لازم است که از طریق بانک این ضعف‌های امنیتی برطرف و راه‌های ایمنی این درگاه‌ها تقویت شود. بانک نیز برطرف کردن این ایرادات را به سرعت در دستور کار خود قرار داده است. همچنین قرار بود بخشی از داد و ستدهای مالی را از سیستم ussd حذف کند.

سرهنگ کاظمی با اشاره به نقص سیستم ussd گفت: در طول یک ماه گذشته نیز متهمی در همین رابطه دستگیر شد که از این طریق مبالغی را سرقت کرده بود که خوشبختانه شناسایی و دستگیر شد، این فرد حدود 60 میلیون از 20 نفر کلاهبرداری کرده بود.

او با اشاره به روش‌های کلاهبرداری‌ از طریق دستگاه‌های ATM گفت: یکی از متداول‌ترین کلاهبرداری‌ها در ATM از طریق مجرمانی صورت می‌گیرد که قربانیان خود را به پای دستگاه ATM کشانده و مورد سوءاستفاده و فریب قرار می‌دهند، مردم باید بدانند که برای جابجایی هیچ‌وجه و واریز وجه به حساب آنها نیاز به حضورشان پای دستگاه ATM نیست و فردی که قرار است، پول را حواله کند پشت دستگاه ATM می‌رود، اما متاسفانه در بیشتر موارد مردم فریب خورده و از این طریق مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند.

رییس پلیس فتا تهران بزرگ تصریح کرد: در هنگام ارسال یا واریز وجه به حساب شخص نیازی به حضور خود آن فرد پای دستگاه ATM نیست.

سرهنگ کاظمی درباره کلاهبرداری از طریق دستگاه کارت خوان نیز خاطرنشان کرد: کارت‌خوان مرتبط به یک شماره حساب است و خوشبختانه گزارشی مبنی بر اینکه کلاهبرداری نیز از این طریق صورت گرفته باشد، تاکنون نداشتیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین