سلیمی نمین در گفتگو با الف: سخنان رییس جمهور در مورد رفراندوم مجهول است/مشاوران روحانی به دنبال دعوای کاذب بین دو جناح هستند/روحانی مراقب سرنوشت احمدی نژاد باشد

گفتگو از معصومه پورصادقی،   3961125089 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

سوال اصلی که در این است که روحانی دقیقا در مورد چه موضوعی قرار است همه پرسی برگزار کند و مشاوران رییس جمهور چه کسانی هستند که به جای همدلی و اتحاد به دنبال ایجاد دعوای کاذب بین دو جناح هستند.

سخنان رییس جمهور در مورد رفراندوم مجهول است/مشاوران روحانی به دنبال دعوای کاذب بین دو جناح هستند/روحانی مراقب سرنوشت احمدی نژاد باشد

به گزارش الف، حسن روحانی صبح یکشنبه و در جریان سخنرانی خود به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب برای دومین بار از همه پرسی سخن گفت. او با اشاره به ضرورت  استفاده از ظرفیت های قانونی همچون اصل 59 قانون اساسی، گفت: « اگر جایی ما با هم بحث داریم باید به اصل ۵۹ قانون اساسی مراجعه کنیم. اصل ۵۹ قانون اساسی می‌گوید در برخی موارد قانونگذاری و اعمال قوه مقننه در مسائل مهم اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، مراجعه به آرای مستقیم مردم است. اگر در دو تا مساله اختلاف نظر داریم، جناح‌ها اختلاف دارند، دعوا و شعار ندارد، صندوق آرا را بیاوریم و طبق اصل ۵۹ قانون اساسی هر چه مردم گفتند، به آن عمل کنیم، این ظرفیت قانون اساسی ما است و باید به ظرفیت‌های قانون اساسی‌مان عمل کنیم».

 روحانی سه سال قبل نیز وقتی در نخستین کنفرانس اقتصاد سخنرانی می کرد؛ از همه پرسی حرف زد و گفت که من به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی دلش می‌خواهد شرایطی فراهم شود تا به اصل برگزاری رفراندوم قانون اساسی عمل کند.اما وی در سخنان اشاره نکرد که در مورد چه موضوعاتی باید همه پرسی شود.

 واکنش روحانی به انتقادات درباره طرح مسئله رفراندوم
 
http://www.alef.ir/news/3961124090.html
 
واکنش ها به سخنان روحانی درباره برگزاری رفراندوم برای مسائل مهم کشور
 
http://www.alef.ir/news/3961123196.html
 
اصل ۵۹ قانون اساسی چه می‌گوید؟
 
بر اساس این اصل «در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه‏‌پرسی و مراجعه مستقیم به آرای مردم صورت گیرد. درخواست مراجعه به آرای عمومی باید به تصویب دو، سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد.» حسن روحانی مشخص نکرد که احیانا موضوع مورد اشاره‌اش چیست که در آن بتوان به اصل ۵۹ استناد کرد.

این سخنان موجب واکنش هایی از طرف افراد سیاسی جناح های مختلف شد که در ادامه به آنها اشاره شده است. 

در همین راستا الف گفتگویی به سیلمی نمین یکی از فعالان اصولگرا داشته است که بدین شرح است:

عباس سلیمی نمین، کارشناس مسایل سیاسی در گفتگو با خبرنگار سیاسی الف، در مورد اظهارات آقای روحانی در مورد برگزاری همه پرسی اظهار داشت: من معتقد هستم که این بحث کاذب است، چرا که مشخص نیست که موافق و مخالف در مورد چه موضوعی صحبت می کنند، در بحث رفراندوم در ابتدا باید موضوع مشخص بوده و سپس در مورد آن اظهار نظر کنیم.

وی تصریح کرد: هنوز رییس جمهور مصدقا را مطرح نکرده، متاسفانه یکسری از آقایان به اصطلاح روشنفکر اعلام می کنند با پیشنهاد رییس جمهور موافق هستیم در صورتی که هنوز اصلا مصداق مشخص نیست که واقعا در آن موضوع مشکلی وجود دارد یا خیر.

این فعال اصولگرا ادامه داد: به طور کلی بحث رفراندوم درمورد مصداق است، برخی عناصر اصلاح طلب در سرمقاله های امروز خود نوشتند که با پیشنهاد آقای روحانی موافق هستیم. سوال مهمی که اینجا باید پرسید این است که برای چه با رفراندوم موافق هستید تا زمانیکه موضوعی مشخض نیست.

سلیمی نمین با بیان اینکه روحانی مشاوران خوبی در سخنرانی های خود ندارد،‌گفت: این اقدامات و تبلیغات هنرمندانه از جانب مشاوران آقای روحانی با هدف دعواهای کاذب ایجاد میشود. مردم ایران در روز 22 بهمن حماسه افریدند و به جای اینکه این اتحاد و حماسه را نشان دهند دعواهای کاذب را ایجاد می کنند که به ضرر دولت تمام خواهد شد. در واقع مشاوران با حمایت مجهول می خواهند این اتحاد و حماسه را به حاشیه برانند و موضوع همه پرسی را مطرح میکنند که اصلا مشخص نیست که موضوع آن که از سوی رییس جمهور مطرح شده است، چیست.

این کارشناس مسایل سیاسی افزود: اگر موضوع مشخص شود میتوان آن زمان در مورد آن بحث کرد که آیا قانون های لازم را طی کرده است یا خیر. به طور مثال رییس جمهور بگوید می خواهد در مورد فضای مجازی همه پرسی انجام شود،‌در ابتدا باید از آن پرسید که آیا در تمام جلسات فضای مجازی شرکت کرده است یا خیر و چه اقداماتی در این راستا انجام شده است.

سلیمی نمین با بیان اینکه رییس جمهور نباید در مراسم 22 بهمن چنین سخنانی را مطرح میکرد، گفت: صحبت های رییس جمهور در مکان و موقعیت مناسبی صورت نگرفت و به نفع دولت نبود چراکه که علی رغم کوتاهیی که در دولت اتفاق می افتاد اما مقام معظم رهبری همواره توصیه کردند گه همه جریانات به دولت کمک کنند اما مشاوران روحانی به وی آدرس غلط دادند و با مشاورهای غلط دعواهای کاذبی را بین گروههای مختلف به وجود آورند که این باز هم به ضرر آنها تمام شد. واقعا مشاوران روحانی و اطرافیان نه تنها دلسوز روحانی نیستند بلکه دلسوز مردم هم نیستند و با این اظهارات اتحاد بین مردم را از بین می برنند.

وی تاکید کرد: برخی از مشاورین رییس جمهور، نقطه مقابل رهبری عمل می کنند و امروز شرایط به گونه ای است که تا ما وارد عمل شده و می خواهیم به دولت کمک کنیم متاسفانه این مشاورانی که مشخص نیست چه افرادی هستند با راه انداختن دعواهای کاذب جازه نمیدهند تا دولت به یک ثبات برسد.

سلیمی نمین تاکید کرد: آقای روحانی باید مراقب اطرافیان و مشاوران خود باشد همانطور که احمدی نژاد اطرافیانش وی را از اوج به پایین کشیدند اقای روحانی هم باید مراقب باشد. به نطر بنده دلیلی وجود نداشت که اقای روحانی بخواهد در مراسم روزهای گذشته جواب آقای جنتی را بدهد حتی اگر آقای جنتی حرف درستی نزده باشد ایشان نبایست در روزی که همدلی و اتحاد بین مردم وجود دارد علیه شورای نگهبان چنین سخنانی را  مطرح می کردند، این موضوع عین وقت نشناسی و سیاست نشناسی است.

این کارشناس مسایل سیاسی با بیان اینکه اگر قوه مجریه این بحث ها را مطرح کند موجب میشود دگیر نهادها تضعیف شوند، گفت: رییس جمهور در شورای عالی فرهنگی یا فضای مجازی تنها یک رای دارد اگر او بتواند حربه رفراندوم را بر سر این نهادها قرار بدهد ضد قانون گرایی و رفراندم است. چون رییس جمهور هم باید تابع رای اکثریت و دموکراسی باشد. خود طرح این قضیه در واقع تضعیف نهادهای قانونی است که همه اصلاح طلبان و اصولگراها نباید وارد این بازی شوند.

وی خاطرنشان کرد: در واقع برای جامعه باید روشن شود که چه روشنفکرانی داریم که به دنبال دعواهای کاذب هستند و تا زمانی که صحبت های رییس جمهور در مورد رفراندوم مجهول است نمیتوان در مورد آن بحثی کرد ولی باید گفت که آقای روحانی باید مراقب مشاوران و اطرافیان خود باشند چراکه این موضوع به ضرر دولت تمام خواهد شد.