ترامپ چین و کره جنوبی را به اقدام تلافی جویانه تهدید کرد!

گروه جهان الف،   3961125030

رئیس جمهور آمریکا دو شریک بزرگ تجاری خود در قاره آسیا را به اقدام تلافی جویانه تهدید کرد.

به گزارش مهر به نقل از روزنامه استریتس تایمز چاپ سنگاپور، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه دو شریک بزرگ تجاری این کشور در قاره آسیا را به اقدام تلافی جویانه تهدید کرد.

او از یکسو به چین در مورد وضع تحریمها هشدار داد و از سوی دیگر وعده داد که قرارداد تجارت آزاد با کره جنوبی را مورد تجدیدنظر قرار دهد و یا آن را فسخ کند.

دونالد ترامپ با متهم ساختن پکن به وارد کردن خسارات به صنایع فولاد و آلومینیوم آمریکا، اعلام کرد که «تمام گزینه ها» از جمله وضع تعرفه ها و سهمیه بندی را مدنظر قرار می دهد.

گفتنی است که ترامپ به تازگی از وزارت بازرگانی آمریکا دو گزارش نگران کننده پیرامون یارانه های چین بر صادرات فولاد و آلومینیوم دریافت کرده است.

حال رئیس جمهور آمریکا دوماه فرصت دارد که در مورد اقدام متقابل احتمالی تصمیم گیری کند، اما به شدت از تمایل خود به اقدام تلافی جویانه علیه پکن سخن می گوید. ترامپ در این باره گفت: «من تصمیمی خواهم گرفت که در راستای بالاترین منافع آمریکا از جمله پرداختن به تولید مازاد در چین و سایر کشورها باشد».

کارشناسان معتقدند که وضع هرگونه تحریم از سوی آمریکا، چین را به واکنش و اقدام متقابل بر می انگیزد که این امر با کابوس آغاز یک جنگ تجاری میان دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان همراه است.

شایان ذکر است که چین حدود نیمی از فولاد جهان را تولید می کند و از این رو، به اشباع بازار جهانی برای گرداندن چرخهای اقتصاد در کشور خود، متهم است. از سوی دیگر، ترامپ نیز از سوی نیروهای داخل آمریکا تحت فشار قرار دارد.

ترامپ خطاب به گروهی از قانونگذاران جمهوریخواه و دموکرات در کاخ سفید گفت که چین «در حال اِعمال سیاست دامپینگ و منهدم کردن صنایع ماست و خانواده های کارگران ما را نابود می کند و ما نمی توانیم اجازه دهیم که این اتفاق بیفتد».

به رغم اعلام حمایتها از این اظهارات ترامپ، برخی به وی هشدار دادند که هرگونه اقدام علیه چین ممکن است به افزایش قیمتها بیانجامد و به کارخانجات تولیدی فولاد و آلومینیوم آمریکا در خارج از این کشور لطمه می زند.

در زمینه روابط تجاری با کره جنوبی، ترامپ از قرارداد تجارت آزاد واشنگتن- سئول در سال ۲۰۱۲ به عنوان یک «فاجعه» انتقاد می کند و وعده می دهد که آمریکا یا یکبار دیگر در مورد «قراردادی عادلانه» مذاکره می کند یا اینکه قرارداد کنونی را فسخ می کند.

به همین منظور، دولت ترامپ از ژوئیه گذشته گفتگوها برای انعقاد یک قرارداد جدید تجاری میان آمریکا- کره جنوبی (Korus) را آغاز کرد و این استدلال را مطرح نمود که قرارداد کنونی ناعادلانه و نامتوازن است؛ زیرا کسری تجاری آمریکا به علت انعقاد این قرارداد افزایش یافته است!

ترامپ در خصوص این قرارداد گفت: «ما یک قرارداد تجاری بسیار بسیار بد با کره [جنوبی] داریم. این قرارداد برای ما چیزی جز ضرر نداشته است!»