بازار ارز رها شد/سوال از کرباسیان فردا در مجلس/ نوبخت: قیمت دلار با محاسبات ما باید زیر 4 هزار تومان باشد و قیمت فعلی باید بترکد

گروه اقتصادی الف،   3961124228 ۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از طرح سوال از وزیر اقتصاد در خصوص رها شدن بازار ارز و افزایش بی ضابطه نرخ دلار خبر داد.

بازار ارز رها شد/سوال از کرباسیان فردا در مجلس/ نوبخت: قیمت دلار با محاسبات ما باید زیر 4 هزار تومان باشد و قیمت فعلی باید بترکد

امروز دلار باز هم گران شد و قیمت آن در مرز پنج هزار تومان قرار گرفت. دلار آمریکا امروز با قیمت چهار هزار و 950 تومان خرید و فروش شد. دلار در ابتدای هفته گذشته با قیمت ۴۷۰۴ تومان روند خود را شروع کرد، در روز بعد با افزایش قیمت مواجه شد و به ۴۷۴۴ تومان رسید. به یکباره در روز بعد قیمت دلار حدود ۱۰۰ تومان افتاد و به ۴۶۵۰ تومان رسید. در اوسط هفته هم تقریبا بر روی همین نرخ باقی ماند و در آخرین روز هفته یعنی روز پنجشنبه بر روی ۴۶۹۵ تومان ایستاد.

با وجود همه این بی ثباتی ها، در حالی که پیش بینی می شد قیمت دلار روی همین نرخ حدود 4700 تومان باقی بماند، امروز دلار 5 هزار تومانی برای فعالان بازار دیگر موضوع عجیبی به شمار نمی رود.

این در حالی است که یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از طرح سوال از وزیر اقتصاد در خصوص رها شدن بازار ارز و افزایش بی ضابطه نرخ دلار خبر داد.

حسین حاجی دلیگانی با اشاره به افزایش غیر قابل توجیه قیمت انواع ارز در کشور و رها شدن بازار ارز  به خصوص دلار گفت: فردا از وزیر اقتصاد در قالب سوال ابهامات ایجاد شده در  خصوص عملکرد دولت در بازار ارز  را مطرح کرده و کرباسیان باید بابت رها شدن بازار ارز کشور به نمایندگان پاسخگو باشد.

به گفته حاجی دلیگانی متولی اصلی بازار ارز بانک مرکزی و رئیس کل آن است اما از آنجا که امکان سوال از سیف برای نمایندگان وجود ندارد  وزیر اقتصاد باید در این خصوص به مجلس پاسخ گو باشد.

به گفته این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مصارف ارز در قالب اسکناس در چند دسته کلی قابل طبقه بندی است و به همین ترتیب راهکارهایی هم برای کنترل شرایط به وجود آمده موجود است اما مشخص نیست چرا دولت عزمی برای کنترل بازار ارز ندارد.

وی افزود، یکی از نیازهای افرادی که به صرافیها مراجعه می‌کنند حفظ ارزش دارای شان می‌باشد. بانک مرکزی می‌توانست با راه اندازی حسابهای ارزی نسبت به حفظ دارایی این افراد اقدام کرده و به این ترتیب قسمتی از نیاز به اسکناس ارزی بر طرف می‌شد.

دلیگانی گفت: برخی از افراد برای سفرهای خارجی به اسکناس ارزی نیاز دارند که برای این افراد نیز می‌توان در فرودگاهها ساز و کاری در نظر گرفت تا در همان جا ارز مورد نیاز خود را تهیه کنند و به این ترتیب قسمتی از فشارها در مبادی داخلی فروش ارز بر طرف می‌شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد، با ارائه ارز در بورس می توان سازو کاری را تهیه کرد تا هر چه بیشتر فرایند معامله ارز شفاف شده و هویت بازیگران و دلالان پشت پرده در این بازار مشخص شود.

امروز محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور عامل این جهش روانی را سیاسی و غیر اقتصادی دانسته بود. معاون اقتصادی رئیس جمهور اولویت دولت را ایجاد ثبات و آرامش در بازار دانست و گفت: در این راستا دولت در روزهای آینده اوراق مشارکت ارزی منتشر خواهد کرد.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت نیز درباره آشفتگی بازار ارز و افزایش قیمت دلار گفته است: بازار پول در اختیار بانک‌هاست و سپرده‌ها تقلیل نکرده است، کار بانک مرکزی نظارت است و اعطای سپرده آن قانونی است. این تلاطم برای دولت قابل قبول‌ نیست. بانک مرکزی برنامه‌هایی دارد که به‌زودی اجرا خواهد شد. از ملت می‌خواهیم به کشورمان کمک کنند و برای وارد شدن به بازار ارز هول نزنند، خبر دارم که قیمت ارز حتماً به جایگاه حقیقی خود بازخواهد گشت.

سخنگوی دولت با بیان اینکه با محاسبات ما قیمت دلار زیر 4 هزار تومان است و در حال حاضر قیمت دلار حباب است و باید بترکد، گفت: باید مدیریت قوی‌تری از بانک مرکزی داشته باشیم و جایی که ثبات اقتصادملی مطرح است بانک مرکزی باید ورود کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۵۵۳۷۱۸:۳۰:۲۶ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
ما مردم از نمایندگانمان میخواهیم وزیر اقتصاد را استیضاح و برکنار کنند. روحانی باید جوابگوی از بین رفتن ارزش پول مردم باشه.
ناشناس۲۴۵۸۴۰۲۳:۰۹:۰۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
سیف و نوبخت باید سریعا صحنه را خودشان ترک کنند ... نه اینکه بر کنارشان کنند
ناشناس۲۴۶۱۱۰۰۸:۳۱:۳۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
داداش طبق محاسبات شما دو دو تا میشه چنتا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حامد۲۴۶۱۶۶۰۹:۱۷:۳۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
درسته اما یاد حرف تحلیلگر اروپایی افتادم که میگفت: احمدی نژاد با هر سخنرانی قیمت جهانی نفت را 5دلار بالا میبرد و با پولش کشورش را میسازد. حالا برعکس شده روحانی با هر سخنرانی دلار را 200 تومان بالا میبره و گرانی و... درست میکنه. متاسفم
ناشناس۲۴۵۸۶۹۲۳:۲۵:۳۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
قیمت مصنوعی کنترل میشده والان هنوز فنر رشد دلار کامل باز نشده
ناشناس۲۴۶۱۹۰۰۹:۳۴:۴۳ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
اونی که داره میترکه دلار نیست، مردم بیچاره و بی پناه هستن جناب نوبخت! یه خورده چشماتون رو باز کنید می بینید. روی احمدی نژار رو سفید کردید به خدا.
هوشیار۲۴۵۵۴۷۱۸:۳۸:۲۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
خدارحم کنه
ناشناس۲۴۵۵۹۳۱۹:۲۸:۰۷ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
مگر طبق محاسبات اقایان دلار نباید زیر ۴ تومان باشد خوب دولت دلار به قیمت ۴۰۰۰ هزار تومان پیش فروش کنه تحویل شش ماهه هم قیمت دلار شکسته شود هم مردم ترس و واهمه پیدا کنند از خرید دلار بالا ۴ تومان
ناشناس۲۴۵۸۴۳۲۳:۱۰:۳۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
زدی تو خال واقعا اگه دولت راست میگه اینکار را بکند
حمید۲۴۵۵۹۶۱۹:۲۹:۰۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
یکی از بهترین گزینه های بازار ارز که دولت میتوانست با درایت تمام از آن بهره ببرد و بازار را مهار کند...طرح پیش فروش سکه بود که بانک مرکزی با کج سلیقگی تمام آن را به بیراهه برد...بانک مرکزی میتوانست... با پیش فروش سکه بمدت یکماه با هر عددی از دلار که مد نظر داشت...مثلا 4500 تومان... با قیمت ثابت و مشخص به مردم پیش فروش میکرد... با قیمت کمتر از بازار و با سود مثلا 16 درصد در سال... و فرضا ..بر اساس قیمت امروز سکه ......برای زمانهای چهار ماه و هشت ماه و دوارده ماهه... بعد پولش را کامل دریافت میکرد.... بلافاصله... میرفت ارز معادل پیش فروش را از بازارهای جهانی طلا میخرید.. که در طول زمان طلای جهانی گران نشود.... با خیال راحت ..و سر فرصت سکه ها را ضرب میکرد و به مردم میداد.... در اینصورت میتوانست امیدوار باشد که حداقل معادل ده میلیون سکه ..یعنی تقریبا 70 تن طلا... معادل 3 میلیارد دلار... هم نقدینگی را جذب گرده... هم مملکت را صاحب طلا کرده...طلایی که وقتی سکه شد... دیگر از مملکت خارج نمیشودو سرمایه مملکت خواهد شد ... هم فشار بازار را بر روی ارز براحتی میتوانست مهار کند... وقتی سود بانکی را کم میکنی.. و برای سرمایه های سرگردان و راکد...نه راهکاری بسوی صنعت و نه بسوی کشاورزی و تولید باز نمیکنی... دقیقا مثل این میماند که مسیر آب نهر را ببندی..که در اینصورت آب به سمت اولین گودال خواهد رفت... و دستوری مهار نخواهد شد
ناشناس۲۴۵۵۹۸۱۹:۳۰:۳۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
طفلک دولت این بانک مرکزی از دولت هم قوی تر است، بدبخت ملت که بازیچه شده اند
ناشناس۲۴۵۶۰۰۱۹:۳۲:۰۳ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
جناب سیف مدیران بانک ..... چگونه وام های بالای 400 میلیون تومان در کنار حقوق ها و پاداش های نجومی گرفته اند
مهدی۲۴۵۶۱۰۱۹:۴۴:۱۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
هر وقت یکی از شما ها .... در مورد قیمت ارز حرف میزنید, بلافاصله قیمت افزایش پیدا میکند . من فکر میکنم که شما ها با این حرفهای نسنجیده ...که قیمتها باید بالا رود. لطفا و خواهشا چند هفته بجای حرفهای الکی و سر کاری هیچی نگویید و اجازه دهید بازار خودش مشکل را حل کند.
ناشناس۲۴۵۶۲۱۱۹:۵۱:۱۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
فعلا که مردم از گرانی ترکیده اند!
ناشناس۲۴۵۶۴۰۲۰:۰۶:۰۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
این مردم ایران است که ازفشار زیاد گرانی منفجرند
ناشناس۲۴۵۶۴۸۲۰:۲۳:۱۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
ریس جمهور نباید با تعصب بیجا این تیم اقتصادی را نگه دارد با اقدامی سنجیده باید سریعا سیف و نوبخت را برکنار کرده تا شاید امیدهای مردم به ریس جمهور برگردد
ناشناس۲۴۶۱۹۱۰۹:۳۵:۰۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
خودش با حرفای تنش زا دلار رو بالا میبره کجای کاری؟
ناشناس۲۴۵۷۳۶۲۱:۴۱:۱۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
...خدا به خیر بگذرونه شب عید مردم گرفتار من نمیدونم مسئولین شب چطوری می خوابند بعضی ها میگن دولت عیدی را نداره بده میخواهد ان طرف سال بده
بهرام۲۴۵۷۵۴۲۱:۵۶:۴۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
اقای نوبخت کدام محاسبات شما تا حالا درست بوده که این یکی درست باشد ؟!!!!!!!!!!!!!!!بازار ارز رها نشده سیاست شماها رها شده !!!!!!!!!!!!
ناشناس۲۴۵۷۷۶۲۲:۱۴:۳۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
.. چطور بعد 4 سال با مجموع تورم 50 درصد باید دلار زیر 4000 باشد؟ کجای دنیا این طور محاسبه می‌شود؟ حداقل 5 تومان است
ناشناس۲۴۵۷۹۳۲۲:۲۷:۱۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
دلار همچنان بالا می رود و اقایون همچنان از رو نمی روند
ناشناس۲۴۵۸۱۵۲۲:۴۴:۱۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
اقای نوبخت مشکل اتفاقا همین است که طبق حساب شما ارز باید زیر ۴۰۰۰ تومان باشد ولی در واقع ارز ۵۰۰۰تومان است یعنی ۱۵۰۰ تومان ظرف سه ماه رشد و اختلاف حساب شما با واقعیت پس نتیجه می گیرم واقعیت که واقعیت است و بحث ندارد می ماند حساب شما که گویا حساب و کتابتان مشکل ندارد بلکه ناکارا است
ناشناس۲۴۵۸۹۰۲۳:۳۷:۰۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
آقای نوبخت! دیگر .. نزد مردم رنگ ندارد..با این همه..، چرا استعفا نمیدهید؟
احمد فرقانی۲۴۵۸۹۴۲۳:۳۷:۵۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
اقای دکتر نوبخت امکانش هست بیان فرمایید بر مبنای چه محاسباتی نرخ ارز زیر ۴۰۰۰ تومان است؟
ناشناس۲۴۶۱۴۹۰۹:۰۷:۲۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
بر مبنای همون محاسبات دقیق عیدی کارمندان!!!!!
ناشناس۲۴۵۹۰۱۲۳:۴۶:۱۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
همین امروز اعلام کردید که وزیر خارجه هلند به خاطر یک دروغ استعفاء کرد...
ناشناس۲۴۶۲۳۰۰۹:۴۹:۴۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
اون هلنده :))))))))
ناشناس۲۴۵۹۱۶۰۰:۱۳:۳۷ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
حرف نوبخت بی اساس است و ارز حالا حالا بالا میرود
ناشناس۲۴۵۹۲۰۰۰:۲۰:۱۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
باید قانونی تصویب شود که بتوان از رئیس بانک مرکزی هم سوال پرسید و بازخواست کرد
علی۲۴۶۰۰۹۰۲:۵۷:۴۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
میگم اون موقع ها که دلار گرون میشد به احمدی نژاد فحش می دادید حالا چرا سیف و نوبخت رو مقصر میدونید اصلا این وسط روحانی چی کاره بید!!؟؟
ناشناس۲۴۶۰۲۵۰۴:۴۸:۵۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
همین امروز اعلام کردید که وزیر خارجه هلند به خاطر یک دروع استعفاء کرد. کارش خیلی شبیه کار وزرای خودماست. !!! مگه نه؟؟
ناشناس۲۴۶۰۲۷۰۵:۵۰:۱۳ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
پیشنهاد میکنم دلار بشه ده هزار تومن . چون رندتر و قشنگ تره
ناشناس۲۴۶۰۷۹۰۸:۰۱:۰۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
تا نور چشمی هایی که قبلا با زدو بند دلار فراوان گرفته اند دلارهاشونو به قیمت 5000 تومان نفروشند دلار روی ارامش نخواهد دید
مجید۲۴۶۰۹۵۰۸:۱۹:۲۷ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
بی تدبیری بی تدبیری بی تدبیری کشوری که تورم واقعیش بالای 50درصد است ، بجای کنترل نقدینگی با سیاست های اشتباه هر روز آن را افزایش می دهد ، با فریب دادن خود و مردم ایجاد رانت برای دوستان و آشنایان می کند ، بدون توجه به وضعیت کشور و تمام مواردی که گفته شد سود بانکی را فرمایشی تغییر می دهد شرایطش به هیچ وجه بهتر از این نخواهد شد
محمد۲۴۶۰۹۶۰۸:۱۹:۳۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
آقای روحانی : چاره کار برکناری فوری و فوتی کرباسیان , سیف و نوبخت است , برای جلوگیری از بحران و سقوط اقتصاد کشور اقدام عاجل شما را می طلبد .
ناشناس۲۴۶۱۷۸۰۹:۲۷:۰۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
خب دلار گرون میکنند که بتونن شب عیدی حقوق کارمندان دولت رو پرداخت کنند‌
علی۲۴۶۲۳۴۰۹:۵۰:۵۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
دلار قیمت خود را پیدا میکند تازه اگر دولت کاری نداشته باشد بسیار گران تر خواهد شد تا به قیمت واقعی خود برسد. دلیل این گرانی اوضاع سیاسی و اقتصادی و بیشتر عدم تعامل با دولتهای بیگانه است.
ناشناس۲۴۶۲۸۷۱۰:۱۹:۱۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
اقای نوبخت انشاالله تمام دروغگویان به زودی به حول و قوه الهی می ترکند انشاالله
ناشناس۲۴۶۳۱۲۱۰:۳۸:۳۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
از آقای روحانی می خواهیم سبف را بر کنار کند. ایشان می توانست به راحتی با افزایش مقطعی نرخ بهره بانکی تا حد قبل، قیمت دلار را تثبیت کند و زیر 4 هزار تومان نگه دارد. اما به نظر می رسد در دولت افرادی منافع شخصی از این افزایش دارند
ناشناس۲۴۶۴۷۵۱۲:۱۵:۴۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
ما مردم ما خواهیم که همه شما و نمایندگان استعفا دهند بدلیل عدم کفایت
ناشناس۲۴۶۵۰۰۱۲:۲۸:۲۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
نه اقای نوبخت و نه اقای سیف و نه وزیر اقتصادی افراد اقتصادی هستند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین