القدس العربی مطرح کرد: سقوط جنگنده فوق پیشرفته اسرائیل، آغاز نقطه عطف مهمی در نقشه نظامی خاورمیانه است/ آیا عربستان همچنان بدنبال ائتلاف با رژیم صهیونیستی علیه ایران است؟

مترجم: مریم نصرالهی،   3961124210

سقوط جنگنده فوق پیشرفته اسرائیل، آغاز نقطه عطف مهمی در نقشه نظامی خاورمیانه است که تغییرات زیادی را در پی خواهد داشت؛ از جمله آنکه اسرائیل بدون شک در آینده به آرامش بیشتری ملتزم می شود. از این حیث است که نقش سلاح در طراحی نقشه ها و تصمیمات، بارزتر از خطابهای سیاسی است که منجر به ایجاد هیچ گونه تحولی نمی شوند...

سقوط جنگنده فوق پیشرفته اسرائیل، آغاز نقطه عطف مهمی در نقشه نظامی خاورمیانه است/ آیا عربستان همچنان بدنبال ائتلاف با رژیم صهیونیستی علیه ایران است؟

القدس العربی در یادداشتی پیرامون تاثیر سقوط جنگنده اف 16 اسرائیل بر آینده منطقه نوشت: پس از ساقط شدن «اف 16» در روز شنبه، نزاع و درگیری در خاورمیانه به مرحله نظامی جدیدی رسیده است که طی آن قواعد بازی تغییر خواهد کرد و عنوان این مرحله«پایان سیطره نظامی هوایی اسرائیل» در منطقه خاورمیانه است. دیگر «اف16» شاخصی برای برتری نظامی اسرائیل محسوب نمی شود؛ چرا که سامانه دفاع هوایی پیشرفته ای در مقابل آن قرار دارد و حتی اگر صهیونیستها به «اف35» هم دسترسی پیدا کنند، در برابر این سامانه کاری از پیش نخواهند برد!

دیگر تحقق رویای اسرائیل برای تسلط بر سوریه و هدف قرار دادن اهدافی در ایران، امری محال شده است؛ به دو دلیل؛ دلیل اول آنکه ایران به سامانه دفاع هوایی بسیار پیشرفته ای دست یافته و دلیل دوم انکه فاصله زیاد بین ایران و اسرائیل موجب می شود سلاح هوایی اسرائیل قدرت تکرار سناریوی بمباران تاسیسات هسته ای عراق را در مورد ایران، نداشته باشد. برای تحقق این حمله، جنگنده های اسرائیلی ناچارند مسافتی طولانی نزدیک به سه هزار کیلومتر را پیموده و خطر گذر از آسمان دیگر دولتها را نیز به جان بخرند؛ که در این حالت، سامانه های دفاعی ایران زمان کافی برای مقابله با این جنگنده ها را خواهند داشت.

کارشناسان نظامی و سیاسی اسرائیل امیدوارند موشکی که باعث سرنگونی اف 16 شد، کاملا ساخت روسیه باشد، چرا که در این صورت امکان مذاکره آنها با روسها و رسیدن به تفاهماتی مبنی بر عدم حمله دوباره به سوریه در مقابل عدم استفاده مجدد روسیه از این سلاح علیه اسرائیل، وجود دارد؛ اما مصیبت واقعی اسرائیلی ها در شرایطی است که این موشکها ساخت ایران باشند.

در سایه این تحول، در مورد آینده ائتلافهای سیاسی در منطقه احتمالا شاهد تغییراتی خواهیم بود؛ دولتهای عربی و در راس آنها عربستان و امارات پیش از این حادثه، سعی در نزدیکی هر چه بیشتر به اسرائیل را داشتند و گمان بیهوده می کردند این رژیم در صورت وقوع جنگ،قادر به مقابله با ایران و پیروزی بر آن است؛ از این رو تلاش می کردند اسرائیل را هم پیمان مستقیم خود معرفی کرده و برای تشکیل ائتلافی علیه ایران با تل آویو وارد هماهنگی شوند. اما اکنون با شرایط پیش آمده به نظر می رسد مسئولان سعودی در ارزیابی های خود و تکیه بر مشاوران درجه سه غربی برای انتخاب دولت عبری بعنوان هم پیمان، به خطا رفته اند. ژنرال سعودی، انور عشقی بدنبال سرنگونی اف 16 اسرائیل، از تغییر قواعد بازی سخن گفت، اما ایا ریاض همچنان با همان قوّت پیشین به تکیه بر اسرائیل ادامه می دهد؟!

سقوط جنگنده فوق پیشرفته اسرائیل، آغاز نقطه عطف مهمی در نقشه نظامی خاورمیانه است که تغییرات زیادی را در پی خواهد داشت؛ از جمله آنکه اسرائیل بدون شک در آینده به آرامش بیشتری ملتزم می شود. از این حیث است که نقش سلاح در طراحی نقشه ها و تصمیمات، بارزتر از خطابه ای سیاسی است که منجر به ایجاد هیچ گونه تحولی نمی شوند...