سفیر روسیه در ایران: نمی‌خواهم به خروج آمریکا از برجام حتی فکر کنم

گروه سیاسی الف،   3961124169

سفیر روسیه در ایران ضمن ابراز رضایت از تعاملات تهران و مسکو گفت: سفر سال گذشته رئیس‌جمهور روسیه به ایران بسیار خوب بود و مطمئن هستم که سفر امسال او به تهران هم بسیار مثبت خواهد بود.

سفیر روسیه در ایران: نمی‌خواهم به خروج آمریکا از برجام حتی فکر کنم
 به گزارش الف، لوان جاگاریان در اولین قسمت برنامه «سفیران» که پخش آن با محوریت بازنمایی تجارت خارجی، روابط اقتصادی و دپیلماسی سیاسی - فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از امشب (دوشنبه) آغاز شد به بررسی روابط تهران و مسکو پرداخت.

این دیپلمات روس خاطرنشان کرد: روسیه از نظر مساحت بزرگ‌ترین کشور جهان است. روسیه صلح‌دوست بوده و با ایران همواره روابط خوبی داشته و همکاری‌های دو کشور به سرعت پیش‌روی می‌کند. این دومین ماموریت من در ایران است و پیش از این هم در این کشور خدمت کرده‌ام و در مجموع ۱۱ سال در ایران بوده‌ام.

سفیر روسیه که به خوبی به زبان فارسی مسلط است، در خصوص علاقه‌اش به این زبان گفت: در مسکو فارسی را یاد گرفتم. وقتی در افغانستان فعالیت می‌کردم به زبان فارسی دری صحبت می‌شد که بسیار سخت بود. وقتی به ایران آمدم رسانه‌ها به بهبود زبانم خیلی کمک کردند.

جاگاریان تاکید کرد: من به عنوان سفیر روسیه بی‌نهایت از همکاری‌های دو جانبه دو کشور خوشحال هستم.

وی با اشاره به سفر سال گذشته رئیس جمهور روسیه به تهران گفت: تردیدی ندارم که سفر امسال پوتین به ایران هم مانند سفر سال گذشته بسیار خوب خواهد بود.

جاگاریان درخصوص اظهارات ترامپ در قبال پایبندی ایران به برجام نیز گفت: به هیچ عنوان با انتقادهایی که ایشان وارد کردند موافق نیستیم چراکه ایران به برجام پایبند است و این موضوع را حتی آژانس و کشورهای غربی هم اعلام کرده‌اند. ما هم تاکید می‌کنیم که ایران صد در صد و به طور کامل به تعهدات خود پایبند بوده است. بنابراین انتظار داریم که کنگره و دولت آمریکا هم به برجام پایبند باشند چون خروج آنها برای جهان و آمریکا خطرناک خواهد بود و به حوادث منفی منجر خواهد شد.

سفیر روسیه خاطرنشان کرد: ترامپ ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرده است در حالی که ایران خود قربانی تروریسم است و ما این موضوع را در مرزهای شرقی و غربی این کشور مشاهده کرده‌ایم. برعکس ایران در حال حاضر در سوریه با تروریسم دوشادوش روسیه و نیروهای دولتی سوریه مبارزه می‌کند بنابراین این گفته‌ها درست نیست.

وی تاکید کرد: فکر می‌کنم ایران یکی از فاکتورهای حفظ ثبات در منطقه است و ما با ایران در خصوص خزر، افغانستان و سوریه رایزنی‌های منظم داریم و از این نوع همکاری‌های سیاسی بی‌نهایت راضی هستیم و امیدواریم این رایزنی‌ها در آینده هم ادامه یابد.

جاگاریان با اشاره به سفر اخیر سیدعباس عراقچی به روسیه اظهار کرد: آقای عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران چندی پیش به روسیه سفر کرد و در سمیناری در خصوص برجام با آقای ریباکوف رایزنی‌های دوجانبه داشت و در این مذاکرات طرف روس بار دیگر تاکید کرد که ما به برجام پایبند هستیم. ایران هم همینطور و اگر باز هم بحث تحریم ایران از طریق شورای امنیت سازمان ملل مطرح شود روسیه آن را رد خواهد کرد.

سفیر روسیه در ایران در پاسخ به این سوال که ایالات متحده آمریکا از معاهده جهانی پاریس خارج شد، همچنین رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که می‌خواهد از برجام هم خارج شود، شما نگران نقض تعهدات بین روسیه با آمریکا نیستید؟ گفت: ما نگران هستیم. این طبیعی است. چندین بار هم در سطوح مختلف این نگرانی‌ها را اعلام کرده‌ایم اما موضوع مهم این است که متحدان نزدیک آمریکا کشورهای اروپایی مثل انگلیس، فرانسه و سایر کشورها همچنین اتحادیه اروپا هم کمتر از ما نگران نیستند. من امیدوارم کشورهای اروپایی بتوانند تا پایان ایستاده و آمریکا را قانع کنند که از برجام خارج نشود.

جاگاریان در پاسخ به این سوال که اگر آمریکا به صورت کامل از برجام خارج شود و بخواهد به شرکت‌های روس هم فشار بیاورد، روسیه چه اقدامی انجام خواهد داد؟ تصریح کرد: من حتی نمی‌خواهم به چنین اتفاقی فکر کنم. امیدوارم آمریکا به برجام پایبند بماند.

وی ادامه داد: شاید آمریکا دنبال بهانه‌های مختلف باشد مثل اینکه ایران را به دلیل برنامه موشکی یا مباحث حقوق بشری تحریم کند. یعنی رسما از برجام خارج نشود. این امکان هم وجود دارد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه به هر حال خروج آمریکا از تعهداتش این احتمال را به وجود آورده است که بخواهد به صورت کامل از برجام خارج شود، در چنین حالتی شما برای حفظ روابط استراتژیک خود با جمهوری اسلامی ایران چه تلاش‌هایی خواهید کرد؟ گفت: ما تلاش خواهیم کرد که روابط راهبردی خود با ایران را حفظ کنیم. این اراده ملی ماست.

این دیپلمات روس خطاب به مردم ایران خاطرنشان کرد که برای من افتخار بزرگی است که بتوانم طی ۱۱ سال در ایران فعالیت کنم و از این ۱۱ سال ۶ سال را به عنوان سفیر فدراسیون روسیه در تهران حضور دارم.

وی ادامه داد: از مسئولین عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران بابت کمک‌هایی که از آنها می‌گیرم، قدردانی می‌کنم.

جاگاریان در ادامه با اظهار خرسندی از راهیابی تیم فوتبال ایران به مسابقات جام جهانی افزود: من یک فوتبالدوست هستم و به مردم ایران تبریک می‌گویم. تیم فوتبال ایران بهترین تیم آسیاست و جزء قوی‌ترین تیم‌های جهان. سال آینده مسابقات جام جهانی در روسیه برگزار می‌شود و قطعا ایران بازی‌های برجسته‌ای را ارائه خواهد کرد. برای تیم ملی فوتبال ایران آرزوی موفقیت می‌کنم.

این دیپلمات روس در پاسخ به این سوال که عمده صادرات ایران محصولات کشاورزی است و برای سرمایه‌گذاری روس‌ها در حوزه کشت و صنعت ایران چه پیشنهادهایی دارید؟ تاکید کرد: من شخصا پیشنهادی ندارم و باید بخش خصوصی پیشنهاداتی را مطرح کنند. ما آمادگی داریم تا شرایط مناسبی برای رفت و آمدها، صدور روادید و سایر مسائل فراهم کنیم.

وی همچنین در رابطه با اینکه رقم صادرات ایران به روسیه تنها یک درصد از حجم تجارت روسیه به کشورهاست و اینکه آیا برنامه‌ای برای افزایش این درصد دارید یا خیر؟ توضیح داد: ما از حجم همکاری‌های تجاری بین دو کشور ناراضی هستیم و امیدواریم که کمیسیون مشترک دو کشور در این رابطه اقدامات لازم را انجام دهد.

سفیر روسیه در ایران ادامه داد: باید در خصوص تعاملات اقتصادی تهران و مسکو تغییرات جدی اعمال شود. هر دو طرف اراده ملی لازم را دارند.

جاگاریان در خصوص کم‌توجهی ایران و روسیه برای استفاده از مسیرهای آبی و راهکارهای در نظر گرفته شده برای استفاده بهینه از این مسیرها نیز گفت: در حال حاضر از دریای خزر استفاده لازم می‌شود و در این خصوص مشکلی نداریم. ما کارگروهی بین وزارتخانه‌های حمل‌ونقل دو کشور داریم و آنها ملاقات‌هایی با هم دارند. در حاشیه کمیسیون مشترک کارگروهی برای رسیدگی به این موضوع وجود دارد که به مسائل حمل‌ونقل می‌پردازد. همچنین کارگروهی در خصوص صنعت و تجارت وجود دارد که در روزهای آینده جلسه‌ای خواهند داشت و در آن تمامی این مسائل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

این دیپلمات روس در پاسخ به این سوال که آیا تجار و بازرگانان ایرانی ابتدا باید طرف‌های خود را در روسیه پیدا کنند و اینکه سفارت روسیه به تسهیل امور اقتصادی آنها کمک خواهد کرد؟ خاطرنشان کرد: بخش بازرگانی سفارت روسیه در ایران به بازرگانان ایرانی کمک خواهد کرد. خود سفارت بیشتر درگیر امور سیاسی است. بخش بازرگانی سفارت که محل آن در نزدیکی بازار قرار دارد تجار ایرانی را راهنمایی خواهد کرد. همچنین برخی از بازرگانان خود واسطه‌هایی را در روسیه دارند و از آن طریق اقدام می‌کنند.

وی در بخش دیگری از این برنامه تلویزیونی در رابطه با یک روز کاری خود به عنوان سفیر روسیه در تهران اینطور گفت که من هر روز کار می‌کنم. مثل یک داروخانه شبانه‌روزی صبح تا شب فعالیت می‌کنم زیرا در روسیه شنبه و یکشنبه تعطیل است و ایران پنجشنبه و جمعه. بعضی وقت‌ها در روسیه فراموش می‌کنم که ساختارهای دولتی در ایران پنجشنبه و جمعه مشغول به کار نیستند. آنها مرا مجبور می‌کنند که در روز تعطیل ایران هم امور را رسیدگی کنم. بنابراین تعطیلاتی ندارم.

سفیر روسیه در ایران همچنین در خصوص همکاری‌های دو کشور در حوزه نانوتکنولوژی گفت: ما آمادگی همکاری در این زمینه با ایران را داریم ولی من خیلی در این زمینه اطلاعات ندارم و بیشتر درگیر مسائل سیاسی هستم و وقت آزاد من برای آشنایی با سایر ابعاد مختلف کم است.

جاگاریان درخصوص وضعیت ژئوپلتیک منطقه و همچنین تمایل روسیه برای شرکت در بازسازی زیرساخت‌های کشورهای منطقه و مشارکت اقتصادی در این خصوص با ایران گفت: درخصوص سوریه با ایران برای مقابله با تروریسم همکاری می‌کنیم. در حال حاضر وارد مرحله دیگری شده‌ایم که بیشتر سیاسی و اقتصادی است. برای بازسازی اقتصاد سوریه و ساختن آینده این کشور در حال رایزنی هستیم تا هر چه سریع‌تر صلح و آرامش به این کشور بازگردد.

این دیپلمات روس در پاسخ به این سوال مجری برنامه که احساس شما نسبت به جمله «ساخت ایران» چیست، خاطرنشان کرد: شما کالاهای خوبی در کشورتان تولید می‌کنید که آنها را به کشورهای همسایه و منطقه صادر می‌کنید. ما آمادگی داریم با ایران درخصوص صادرات محصولات این کشور به روسیه همکاری کنیم. از نظر اقتصادی باید تعاملات خود را گسترش دهیم و نباید فراموش کنیم که در حوزه اقتصادی بحث رقابت اهمیت زیادی دارد و کالایی که ارزان‌تر تمام می‌شود و کیفیت بالاتری دارد موفق خواهد بود چراکه این قانون بازار ایران است.

وی تاکید کرد که اتاق‌های بازرگانی و کنسولگری‌های دو کشور برای اطلاع‌رسانی به تجار و بازرگانان ایران و روس آماده هستند.

سفیر روسیه در ایران درخصوص ایجاد تسهیلات برای صادرات بین دو کشور تصریح کرد: در حال حاضر ملاقات‌هایی بین ایران و اتحادیه اوراسیا انجام می‌شود و روسیه در این زمینه به تنهایی تصمیم‌گیری نمی‌کند. همچنین چند دور مذاکرات انجام شده است و امیدواریم به زودی شاهد نتیجه آن باشیم.

جاگاریان درخصوص برنامه‌های روسیه برای افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در ایران نیز توضیح داد: برنامه ما این است که هر چه سریع‌تر جلسه کمیسیون مشترک دو کشور برگزار شود و در حاشیه آن چه نمایندگان ساختارهای دولتی و چه نمایندگان بخش خصوصی با یکدیگر مذاکره کنند و ما هم شرایط لازم را فراهم خواهیم کرد.

این دیپلمات روس درخصوص حذف دلار از معاملات ایران و روسیه نیز گفت: نظر من در این خصوص مثبت است. هر چه سریع‌تر باید دلار از معاملات کنار گذاشته شود و از یورو یا ارز ملی هر دو کشور استفاده کرد. در اوایل ماه اوت جلسه‌ای در مسکو بین مسئولان عالی‌رتبه بانک مرکزی هر دو کشور برگزار شد و انتظار داریم که نتایج این جلسه برای تجار هر دو کشور مفید باشد.

وی درخصوص راه‌های افزایش حجم روابط اقتصادی بین تهران و مسکو تصریح کرد: این امر به بخش خصوصی هر دو کشور بستگی دارد. هر دو طرف شرایط مناسبی را برای تجار فراهم کرده و در حال حاضر برای بازرگانان تسهیل صدور روادید در نظر گرفته شده است. نمایندگان استان‌های مختلف دو کشور با یکدیگر دیدار دارند. سفارتخانه‌ها و وزارتخانه‌های دو کشور کارهای مربوط به خود را انجام داده‌اند و در حال حاضر بخش‌های خصوصی باید فعال‌تر باشند.

سفیر روسیه در ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که چه تعداد ویزای گردشگری صادر شده برای شهروندان روسیه برای سفر به ایران صادر شده است و چقدر تلاش می‌شود تا حضور شهروندان روس در ایران بیشتر شود، افزود: با توجه به اینکه من سفیر روسیه در ایران هستم برایم مهم است که تعداد بیشتری از گردشگران ایرانی به روسیه سفر کنند. سال گذشته در سفارت روسیه در تهران حدود ۶۳ هزار روادید گردشگری صادر کردیم. طبق اطلاعاتی که به من داده شده است تابستان گذشته شهرهای روسیه پر از شهروندان و گردشگران ایرانی بوده است. امیدوار هستم که در سال آینده شهروندان ایرانی به غیر از مسکو، سنپترزبورگ و سوچی از شهرهای دیگر روسیه هم دیدن کنند.

جاگاریان ادامه داد: همانطور که اطلاع دارید در سفر آقای روحانی به روسیه قرارداد مهمی درخصوص لغو روادید برای گروه‌های گردشگری امضا شد. هنوز قرارداد اجرایی نشده است. همچنان هماهنگی‌ها در این زمینه ادامه دارد. وقتی که این هماهنگی‌ها به اتمام برسد اعلام خواهیم کرد که بدون روادید گردشگران را به روسیه خواهیم فرستاد. این امر کار را برای ما هم راحت‌تر می‌کند. برای تابستان سال ۲۰۱۸ تعداد ایرانیانی که به روسیه سفر خواهند کرد بسیار بیشتر خواهد بود.

این دیپلمات روس در ادامه درخصوص صلح و ثبات در ایران گفت: صلح و امنیت برای همه ما مهم است. در منطقه‌ای که ایران قرار دارد وضعیت افغانستان، سوریه و ... ناامن است ولی به نظر من ایران امن‌ترین کشور منطقه است در حالی که کشورهای همسایه آن ثبات ندارند و ما که در این کشور مقیم هستیم هیچ خطری احساس نکرده و در آرامش کامل به سر می‌بریم. ایران از نظر اقتصادی و سیاسی در ثبات است هرچند بحث‌های سیاسی در ایران وجود دارد و این برای هر کشوری طبیعی است. در هر کشوری که دموکراسی وجود داشته باشد بحث‌های اینچنینی وجود خواهد داشت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    12. کمی دیر نیست؟

    13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

    24. اسراییل چه باید بکند؟ 

    25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

    پربحث‌های اخیر

      پربحث‌های هفته

      1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

      2. این صدای اقتدار ایران است ...

      3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

      4. وحدت ملی با وعده صادق

      5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

      6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

      7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

      8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

      9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

      10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

      11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

      12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

      13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

      14. اسراییل چه باید بکند؟ 

      15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

      16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

      17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

      18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

      19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

      20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

      21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

      22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

      23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

      24. احتمال تشکیل استان تهران غربی

      25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

      آخرین عناوین