حجاب اجباری یا حجاب اجتماعی

محمد استوار میمندی، گروه تعاملی الف،   3961124100 ۵۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
حجاب اجباری یا حجاب اجتماعی

مدتی است که در گوشه و کنار قلم ها و حنجره هایی، رسالت خود را در نفی قانون حجاب که یکی از ضروریات دین اسلام است و همه گروه های اسلامی بر ضروری بودن آن اتفاق نظر دارند دیده اند و مدام این سو و آن سو می نشینند و با پوشش مصلحت اندیشی و دلسوزی برای زنان جامعه – و در واقع با اغراض سیاسی، اعتقادات دینی مردم را مورد هجمه قرار می دهند. صرف نظر از اینکه منادیان مخالفت با قانون حجاب چه کسانی هستند چند نکته را به عرض مردم شریف و خداجوی ایران می رسانم:

۱- حجاب یکی از واجبات الهی است که اختصاص به بانوان ندارد بلکه مردان نیز وظیفه دارند که خود را متعهد به رعایت این تکلیف الهی بدانند، آنچه بین زن و مرد تفاوت دارد کیفیت و محدوده پوشش است که آن هم به مصالح وحکمت های خالق مهربان برمی گردد.

۲- حجاب شرعی که در آن الزام به رعایت حدود شرعی هم در محدوده پوشش و هم در کیفیت پوشش است حکمی است که از قرآن کریم و دستورات پیشوایان معصوم علیهم السلام به ما رسیده است که در این مقال مجال ذکر آنها وجود ندارد ولی به عنوان نمونه آیات 32، 33 و 59 سوره احزاب و آیه 31 سوره مبارکه نور گویای این اصل مسلم است.

۳- در تحلیل وجوب حجاب باید نگاه جامعی به آن داشت چرا که این پدیده از یک سو جنبه فردی و شخصی دارد و از سوی دیگر نمی توان آثار و پیامدهای اجتماعی آن را نادیده گرفت. بنابراین شخصی دانستن حجاب و تشبیه آن به واجباتی مثل نماز و روزه بی راهه رفتن است، علاوه بر اینکه برخی واجبات فردی مثل روزه نیز ممکن است در برخی موارد جنبه اجتماعی پیدا کنند مثلا در فقه اسلامی این مساله وجود دارد که شخصی که روزه خواری عملی کند باید تعزیر شود و اگر سه یا چهار بار تکرار کرد حکم او کشته شدن است. آیا این حکم سنگین برای کسی که حریم واجبی از واجبات خدا را هتک می کند به معنای اهمیت حفظ حریم حدود و واجبات الهی در عرصه عمومی جامعه نیست؟

۴- افرادی که امروز به بهانه دفاع از آزادی و حق بانوان صدای مخالفت با قانون حجاب را بلند کرده اند باید مراقب باشند که مشمول آیه 19 سوره مبارکه نور نشوند که فرمود: «ان الذین یحبون ان تشیع الفحاشه فی الذین آمنوا لهم عذاب الیم فی الدنیا و الآخره» چون این افراد لااقل واجب بودن حجاب فردی را قبول دارند پس باید بدانند که بی حجابی و عریان شدن زنان در مجامع عمومی مصداقی از همان است که در آیه شریفه برای اشاعه آن وعید به عذاب دردناک دنیا و آخرت داده شده است. به راستی آیا اینان روایت امام باقر علیه السلام را ندیده اند که فرمود: «خداوند به شعیب وحی فرمود که صد هزار نفر از قوم تو را عذاب می کنم چهل هزار نفر از اینان اشراری هستند که اهل معصیتند و شصت هزار نفر از اینان نیز خوبان قوم تو هستند. شعیب سوال کرد حال اهل معصیت مشخص است اما چرا خوبان را عذاب می کنی؟ و خداوند پاسخ فرمود چون اینان در مقابل معاصی و گناهان نرمش داشتند و به خاطر خشم من خشمناک نمی شدند».(کافی ج5، ص56).

آیا مخالفت با قانون حجاب که سبب گستاخی بیشتر شل دینان و پرده دری بیشتر حریم شریعت می گردد مصداق مماشات و نرمی با اهل معصیت نیست؟ و آیا خداوند نسبت به چنین پدیده ای خشمناک نمی شود؟

۵- می گویند برای الزامی بودن حجاب در اسلام هیچ دلیلی نداریم! یاللعجب از این همه ندیدن یا تظاهر به ندیدن! از این رو و به منظور اشاره به ادله این امر ذکر چند نکته را به اختصار ضروری می دانم:

الف) کسی که آشنای به منابع دینی اسلام مثل آیات قرآن کریم و روایات و سیره معصومین علیهم السلام باشد و نیز مقداری اغراض شریعت را دریافت کرده باشد نیک می فهمد که حاکم اسلامی وظیفه دارد که زمینه های اجرای احکام الهی در جامعه را فراهم کند و از طریق قانونگذاری صحیح، هنجارهای دینی را در جامعه تقویت نماید تا موانع هدایت مردم برداشته شود و آنها بتوانند با آسودگی بیشتری مسیر طهارت معنوی و کمال انسانی خود را بپیمایند که اگر اینگونه شود آرامش واقعی انسان ها –که گمشده بشریت امروز است- نیز در دسترس بیشتری قرار می گیرد و الا طبق منطق این حضرات اگر حجاب شخصی است و نباید تبدیل به قانون شود حکومت اسلامی نباید مشروب خانه ها و قمار خانه ها و فاحشه خانه ها را هم از کوچه و خیابان کشور اسلامی جمع کند، چرا که حرمت شرب خمر، یک حکم شخصی است و نباید منع آن تبدیل به قانون شود و نیز حرمت قمار یک حکم شخصی است و نباید قانون ممنوع بودن قمارخانه ها در جامعه اجرا شود، اگر چه از این جماعت بعید نیست که در قدم بعد از شکستن حریم عفاف و حیا، پویش دفاع از آزاد بودن نوشیدن شراب و برقراری دوباره فاحشه خانه ها و قمارخانه ها را فریاد بزنند.

پس نه فقط حاکم اسلامی می تواند هنجارهای شرعی اجتماعی را در جامعه الزامی کند بلکه وظیفه اوست که این هنجارها را در جامعه نهادینه کند.

ب) ادله امر به معروف و نهی از منکر همانطور که خطاب به آحاد امت است خطاب به حاکم اسلامی نیز می باشد مخصوصا که مراحل بالای امر به معروف و نهی از منکر که مرحله بازدارندگی از منکر و الزام کردن به معروف است معمولا از شئون حکومتی است چرا که در بسیاری از موارد مردم معمولی توانایی اعمال قوه قهریه در بازدارندگی از گناه را ندارند، اگر بی حیایی و بی حجابی گناه است – که هست- پس باید همگان از آن نهی کنند و چه کسی سزاوارتر از حاکمیت و اجزاء حاکمیت و چه عنصری بالاتر از اعمال قانون حجاب به عنوان یکی از ابزارهای بازدارنده نسبت به این پدیده گناه آلود؟ البته پرواضح است که در این میان عنصر فرهنگ سازی نیز یکی از ابزارهای مهم نهادینه کردن فرهنگ خوش حجابی است اما نمی توان به بهانه فرهنگ سازی از ابزارهای بازدارنده اجتماعی چشم فرو بست چرا که امر به معروف و نهی از منکر مراحلی دارد که تعطیل بردار نیست.

ج) در همه کشورهای دنیا بر اساس مصالح و مفاسدی که هر کشوری برای خود دارد قوانینی وضع شده است که چون امروز، دنیا بر اساس ظاهر گرایی و ماده پرستی اداره می شود این قوانین همه از جنس حس و دنیاگرایی هستند مثلا همین قوانین راهنمایی و رانندگی مثل قانون الزام کمربند ایمنی که به درستی برای حفظ جان سرنشینان وسایل نقلیه وضع شده اند و در کشور ما نیز اجرا می شود آیا تاکنون دیده اید که کسی به این قانون اشکال کند و بگوید جان هر کسی فقط به خود او مرتبط است و بگذارید مردم در استفاده از کمربند ایمنی آزاد باشند؟ و آیا شندیده اید کسی بگوید چنین قانونی هیچ دلیل شرعی ندارد؟ مسلما ندیده و نشینده اید چون منطق این قانون حفظ امنیت شهروندان جامعه است که برای همگان قابل فهم است، پس چرا نسبت به قانون حجاب به عنوان یک دستور الهی که اجرای صحیح و کامل آن ضامن حفظ امنیت اخلاقی و روانی جامعه است اینگونه عده ای به مقابله برخاسته اند؟ مگر نه این است که مطابق آمارهای نهادهای قضایی درصد قابل توجهی از قتل و نزاع های خیابانی و آمار بالایی از اختلافات خانوادگی و طلاق ها ناشی از عدم رعایت حریم های ناشی از عفت و حیاست؟ و اینجاست که دوگانگی در رفتار این جماعت و تردید در حس آزادی خواهی آنها خود را نشان می دهد و دست های پیدا و پنهان دشمنان دین خدا در حیازدایی از جامعه دینی بیشتر آشکار می گردد.

بی جهت نیست که امام زمان علیه السلام در دعای معروفی که منسوب به ایشان است و در آن برای اصناف مختلف مردم دعا می کنند وقتی به زنان جامعه می رسند برای آنان دعای «حیا و عفاف» می کنند آنجا که می فرمایند: «و علی النساء بالحیاء و العفه»(البلد الامین ص350) و این یعنی دغدغه امام مهربانمان برای زنان جامعه مساله عفاف و حیاست و چه آسان عده ای چوب حراج به عفت دختران این سرزمین زده اند!

در پایان، خطابم به دختران وطنم ایران است؛ خواهرم! قدر خودت را بیشتر بدان، تو از یک طرف متعلق به سرزمینی هستی که نیاکان تو مظهر پاکی وپاکدامنی بوده اند پس حتی اگر مسلمان نیستی دامن خود را به آلودگی ها و جلوه گری های هوس آلود بشریت امروز که حتی جامعه غرب را به بن بست کشانده نیالای و از طرف دیگر عضوی از امت اسلام هستی همان اسلامی که الگوی زنان او زنان آسمانی و بهشتی مثل فاطمه و خدیجه و مریم و زینب است.

پس بیایید با آزاد منشی، خود را از قید و بند هایی که اهل دسیسه و سیاست برایتان پهن کرده اند برهانید و مسیر زندگیتان را فقط و فقط با خدای مهربانتان تنظیم کنید.

نسال الله منازل الشهدا
۲۲ بهمن ۱۳۹۶

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۴۷۷۴۱۰:۵۶:۳۳ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
حجاب در کشور سیاسی شده.. اصلاح طلبان برای این که حمایت سیاسی و رسانه ای خارجی و بی بی سی را داشته باشند، از هنجار شکنی در این زمینه حمایت می کنند( با ژست دفاع از ازادی) تا این طیف هم به عنوان پیاده نظامشان در انتخابات ، رای دهند..۹۰ درصد رای اصلاح طلبان با همین گفتمان « بزن و برقص» جمع میشود...
ناشناس۲۴۴۷۸۹۱۱:۰۱:۰۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
بی حجاب ها ، کمبود عاطفی و خود کم بینی دارند....انسان موفق نیازی به خودنمایی ندارد..
ناشناس۲۴۴۸۱۰۱۱:۱۱:۲۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
امیدوارم کسانی که طرفدار آزادی حجاب هستن این متن رو بخونن و منصفانه قضاوت کنن. کسانی که این مسایل رو مطرح می‌کنند دلشون به حال شما نسوخته.فقط می خوان با سرگرم کردن مردم به فحشا به اهداف سیاسی خود برسند که متاسفانه تا حدودی موفق هم بوده اند .شک نکنید آزاد شدن حجاب باعث افزایش چندین برابر تجاوز به زنان و دختران ما خواهد شد همانگونه که در غرب هم چنین است .وقتی حیا بره ایمان هم میره
ناشناس۲۴۵۳۵۵۱۶:۰۷:۱۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
شما که در مورد غرب اینطور مینویسی آیا 24 ساعت اروپا و آمریکا رو با چشم خودت دیدی؟
علی۲۴۵۳۶۹۱۶:۱۶:۰۳ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
چرا شک نکنیم ؟ من شک میکنم به حرف شما... قطعا چنین چیزی نخواهد بود. البته اگر در جامعه فساد و دزدی و ...فقط زیاد شود، ایمان از بین میره. ربطی هم به حجاب نداره....
محمد۲۴۵۶۰۸۱۹:۴۱:۲۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
کاملا موافقم یک مثل چینی هست میگه: هنگامی که اتومبیل شما کنار خیابان پارک است اگر شیشه اش بالا باشد کسی دست درازی و وسوسه دست درازی در حریم داخلی خودرو نمیشود ولی اگر شیشه اش کمی پائین باشد وسوسه عده ای دزد و سارق را بر می انگیزد حالا رعایت حجاب هم همین است.
هموطن۲۴۶۱۳۳۰۸:۴۷:۱۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
کشورهایی هم هستند که اصلا دزد ماشین ندارند چون قانون ها طوری محکم وضع شده است که در صورت جرم خیلی زود دستگیر می شود . برای مثال تعداد ماشین دزدی ترکیه با ایران را مقایسه کنید
نازنین۲۴۷۹۷۶۱۳:۱۱:۰۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
اگر روزی فکرمردان کشورم به حدی برسه که زنان کشورشون رو که انسان های دارای اختیار هستند، با اشیای بی جان مقایسه نکنن، آنروز یکی از بزرگترین روزهای این سرزمین خواهد بود
عليرضا۲۵۲۸۲۴۲۳:۲۰:۴۳ ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
قیاس مع الفارق میفرمایید. بنده خدا ! شما انسان ها را با اتومبیل مقایسه میکنی؟ با این حرف ات تایید میکنی که در اموز ه های دینی ما جایی برای راهنمایی و تشوق مردان برای خویشتنداری و تقوا نیست فقط زنها خودشان را بپوشانند و بس. یک مورد دیگر هم ، چرا یک مرد راجع به این موضوع با اهمیت مقاله مینویسد، چرا ؟؟؟!!!
علی۲۴۴۸۳۲۱۱:۲۲:۰۶ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
حجاب بی شک مهم است اما در اسلام چیزهای مهم دیگری هم هست ربا - راستگویی - خوش اخلاقی - اداره درست جامعه توسط مسولان- دزدی نکردن- اختلاس نکردن و... همه اینا جزو ضروریات و چیزهای مهم اسلام هست که کمتر از حجاب نیست حالا خدا رو شکر توی مملکت ما همه چی حل شده زوم کردین رو حجاب سانسور نفرمایید تشکر
ناشناس۲۴۴۸۷۷۱۱:۴۰:۴۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
در همه ادیان الهی حجاب به معنی پوشیدن لباس وجود دارد همانطوری که به خیلی از خوبی های دیگر اشاره شده است . ولی در هیچ دین و یا آیینی زور و اجباری در انتخاب نوع پوشش وجود ندارد . انتخاب نوع پوشش کمترین حقوق شهروندی یک انسان عاقل است . امیدوارم نویسنده محترم پاسخ گو باشند
ناشناس۲۴۴۹۱۸۱۲:۰۵:۴۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
حجاب اجباری در هیچ جای دین مبین نیامده است. حجاب حتی جزء فروع دین هم نیست.
قاسمي۲۴۶۶۴۵۱۳:۴۴:۵۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
چه نسبت به چیزی که علم ندارید فتوا صادر می کنید ، اولا پوشش یک امر عقلی و بدیهی است برای حفظ انسان ها از گناه چشم و... ثانیا پوشش اسلامی از احکام ضروری اسلام است، زیرا نص صریح قرآن بر آن گواهی میدهد، بنابراین هیچ مسلمانی نمیتواند در ضرورت حجاب تردید کند، زیرا هم قرآن مجید به آن تصریح کرده و هم روایات بسیاری بر وجوب آن گواهی می‌دهد. به همین جهت فقیهان شیعه و سنی، به اتفاق بر آن فتوا داده ‏اند. همان طوری که نماز و روزه به دوران خاصی اختصاص ندارد، دستور پوشش نیز، چنین است و استدلال مطرح شده ، غیر کارشناسانه است. خدا در آیه 30 سوره نور نخست به مردان مسلمان و سپس در آیه بعد به زنان مسلمان فرمان میدهد از چشم چرانی دوری کنند و در رعایت پوشش بدن از نامحرمان کوشا باشند«قل للمومنین یغضوا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم ذلک ازکی لهم انّ اللَّه خبیر بما یصنعون؛ ای پیامبر! به مردان مومن بگو: دیدگان خود را فرو خوابانند و عفت پیشه ساخته و دامن خود را از نگاه نامحرمان بپوشانند. این کار برای پاکی و پاکیزگی شان بهتر است و خداوند به آن چه می‏کنند آگاه است».
ناشناس۲۴۷۷۱۳۰۹:۲۴:۱۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
چه قدر شما مطلعین کارشناس مسایل اسلامی! اگه یه مراجعه کوچولو به منابع اسلامی داشته باشین میفهمین حجاب جزو ضروریات دینه
حسن۲۴۹۸۸۱۱۰:۴۸:۴۷ ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
شما از همان سکولار ها هستی که برای نیات...تان آیه هم جعل می کنید
ناشناس۲۴۴۹۳۷۱۲:۱۹:۴۳ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
بی جهت نیست که امام زمان علیه السلام در دعای معروفی که منسوب به ایشان است و در آن برای اصناف مختلف مردم دعا می کنند وقتی به زنان جامعه می رسند برای آنان دعای «حیا و عفاف» می کنند آنجا که می فرمایند: «و علی النساء بالحیاء و العفه»(البلد الامین ص350) و این یعنی دغدغه امام مهربانمان برای زنان جامعه مساله عفاف و حیاست و چه آسان عده ای چوب حراج به عفت دختران این سرزمین زده اند! خوب است خودتان اشاره کردید به عفاف نه حجاب. چون حجاب و عفاف لزوما در کنار هم نیستند
h.t۲۴۵۷۲۶۲۱:۳۳:۲۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
اشتباه شما در همین است حجاب جزئی مهم از اجزای عفاف است و از آن جدا نیست درون آن است اینکه عده ای با قلبهای مریض از نفاق و نفس بد کردار از حجابی مثل چادر سوء استفاده کنند ربطی به اصل حجاب ندارد مثل اینکه بگویید چاقو بد است ، نه استفاده کننده از چاقو مهم است یک جراح یک معتاد به شیشه یا یک آشپز مفاهیم را قاطی نکنید لطفا
ناشناس۲۴۴۹۵۵۱۲:۲۶:۲۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
اولا حجاب اجباری در هیچ جای دین مبین نیامده است. دوم اینکه در غرب همه نوع پوشش.. مجاز است.آیا در خیابانها و مجامع عمومی در غرب همه برهنه هستند؟! قطعا پاسخ آن خیر است. چون در جوامع غربی هم مکانیسم خود کنترلی وجود دارد که اجازه نمیدهد پوشش افراد جز در موارد بسیار معدود از حدود عرف جامعه شان خارج شود. این مکانیسم میتواند در حد نگاه سرزنش آمیز افراد باشد. در غرب هر کسی بسته به نیاز و موقعیت خود پوشش را انتخاب میکند و افراط و تفریط بسیار کمتر است. لباس مهمانی با لباس رسمی و لباس ورزش و سفر و تفریح و لباس کار و ... تفاوت دارد. ...
ناشناس۲۴۴۹۶۱۱۲:۲۸:۱۷ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
لزومی به تغییر قانون حجاب نیست. فقط کافیست از ...خشونت در اجرای آن دست بردارید. خود جامعه مکانیسم کنترل آن را دارد. مگر در غرب که حتی برهنگی کامل مجاز است، همه مردم برهنه هستند؟!!!!!!!!!!
ناشناس۲۴۵۴۶۹۱۷:۲۹:۱۷ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
در غرب برهنگی کامل مجاز نیست.
ناشناس۲۴۵۹۴۱۰۰:۳۷:۵۶ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
خارج از کشور مخصوصا در فصل تابستان و کنار سواحل تشریف بردید؟ برهنگی منع قانونی و مجازات ندارد. ولی خود جوامع غربی هم آن را پسندیده نمی دانند. بنابراین موارد آن اندک و در جاهای بسیار خاص است.. عرض کردم خود جامعه توان کنترل آن را دارد. نیازی به بگیر و ببند نیست
ناشناس۲۴۴۹۷۹۱۲:۳۸:۴۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
مقایسه قوانین راهنمایی و رانندگی با حجاب اجباری مغلطه ای بیش نیست. قوانین راهنمایی و رانندگی فلسفه عقلی و منطقی دارد و همه دنیا و ایران هم درستی آن را قبول دارند هرچند در رعایت آن درست عمل نکنند. حجاب اجباری را کجای دنیا قبول دارد؟
ناشناس۲۴۴۹۸۲۱۲:۳۹:۴۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
عداب الهی بالاتر از این که اوضاع اقتصادی مملکت رو به فناست؟؟...
ناشناس۲۴۵۰۰۷۱۲:۵۱:۲۳ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
حجاب اجباری و بی حجابی اجباری هر دو محکوم به نابودی است
ناشناس۲۴۵۱۲۵۱۳:۵۳:۳۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
مگه اینی توخیابونه خانومها دارند حجابه ؟ روسریهاشون فقط کلیپساشونو پوشونده ومانتوها هم که مانتو نیست پیراهنه شلوارها هم که با پوستشون تلفیق شده اینا کجاش حجابه ؟ حالا سر چی بحث می شه نمیدونم
میثم۲۴۵۱۳۱۱۳:۵۶:۱۶ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
آیا مخالفت با قانون حجاب که سبب گستاخی بیشتر شل دینان و پرده دری بیشتر حریم شریعت می گردد مصداق مماشات و نرمی با اهل معصیت نیست؟ و آیا خداوند نسبت به چنین پدیده ای خشمناک نمی شود؟ خداوند اگر خشمناک شود توانا است و نیازی به مداخله شما ندارد. پس از خدا مایه نذارید
علی۲۴۵۳۵۷۱۶:۰۸:۲۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
آیه 31 و 32 سوره احزاب خطاب به زنان پیامبر است. آیه 52 سوره احزاب شان نزول دارد و مربوط به مساله خاصی است. آیه 32 سوره نور هم که اصلا مربوط به نکاه کنیزان بی شوهر و ... است. قانون خدا را به میل و سلیقه خودتان تفسیر و تغییر ندهید.
ناشناس۲۴۶۲۳۸۰۹:۵۲:۱۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
شما لطفا آیات ۳۰ و ۳۱ سوره نور رو مطالعه کنید نیازی هم به تفسیر نیست. از طرف دیگه بزرگوارانی که بحث حجاب و عفاف رو از هم جدا می کنن، درسته که پوشیدگی و سادگی شرط کافی برای عفاف نیست اما حتما شرط لازم هست (البته با در نظر گرفتن فرهنگ های مختلف) جالبه که حتی تو فرهنگ انگلیسی آمریکایی هم واژه modesty رو داریم که معناش قرین حد بیشتری از پوشش معمول تو همون جوامع هست.
حسین۲۵۰۵۸۳۲۰:۵۱:۳۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
این قسمت : درسته که پوشیدگی و سادگی شرط کافی برای عفاف نیست اما حتما شرط لازم هست این نتیجه گیری را از کجا آوردید یهویی؟ مثل اینه که من بگم درسته هر گردی گردو نیست ، اما هر گردویی هم گرد نیست!
حسن۲۴۵۳۶۴۱۶:۱۳:۰۷ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
نوشته اید :آیا تاکنون دیده اید که کسی به این قانون اشکال کند و بگوید جان هر کسی فقط به خود او مرتبط است و بگذارید مردم در استفاده از کمربند ایمنی آزاد باشند؟ نه ، زیاد نشنیده ایم. ولی مخالفت با قانون حجاب اجباری را زیاد شنیده ایم.. اگر شما هم در همین موضوع دقت کنید و از خودتان سوال کنید..به جواب استدلال هایتان میرسید.
اسماعيل۲۴۵۳۹۵۱۶:۳۴:۵۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
آیا مخالفت با قانون حجاب که سبب گستاخی بیشتر شل دینان و پرده دری بیشتر حریم شریعت می گردد مصداق مماشات و نرمی با اهل معصیت نیست؟ و آیا خداوند نسبت به چنین پدیده ای خشمناک نمی شود؟ اونکه جنگ با خداست رباست داداش... اگر ..میدانید جلوی رباخوری را بگیرید..
دارا۲۴۵۴۹۷۱۸:۰۰:۲۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
ای بسا زنان باحجاب کامل که ذره ای عفت ندارد.و بسیارند خانمهای بی حجاب که عفیفند .پس آقای محمد استوار میمندی لطفا عفاف و حجاب را کنار هم قرار ندهید که خبط بزرگی می کنید .زحمت بکشید و به اقصا نقاط کشور عزیز ایران سفر کنید تا تنوع پوشش را ببینید ..
ناشناس۲۴۶۳۲۵۱۰:۴۶:۰۳ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
ببخشیدنویسنده درموردپوشش خاصی توصیه ای داشته؟؟؟؟؟؟ تنوع پوشش در نقاط مختلف ایران با حجاب تناقضی داره؟؟؟ نقاط مختلف ایران بانوع پوششهای متفاوتشون بی حجابن یعنی؟؟!!!!
ناشناس۲۴۵۵۵۶۱۸:۴۵:۱۷ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
*حجاب شرعی که در آن الزام به رعایت حدود شرعی هم در محدوده پوشش و هم در کیفیت پوشش است حکمی است که از قرآن کریم و دستورات پیشوایان معصوم علیهم السلام به ما رسیده است که در این مقال مجال ذکر آنها وجود ندارد * نفهمیدیم چرا هر وقت کسی خواست در مورد حجاب مقاله بنویسه هیچ وقت مجال بحث اثبات وجوبش رو تو مقاله نداشت؟
خوارزم۲۴۵۶۱۴۱۹:۴۶:۴۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
همین الان هم پوشش خیلی از خانمها کمتر از بی حجابی به گفته شما نیست ..
ناشناس۲۴۵۷۳۲۲۱:۳۹:۰۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
هیچکسی با دیدن موی زنان به گناه نمیوفته اگه بیوفته خودش مریضه..
ناشناس۲۴۸۹۳۱۱۱:۲۸:۵۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
دلیل؟
ناشناس۲۴۵۷۵۷۲۱:۵۷:۴۳ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
یه سوال از طرفداران آزادی حجاب: چند تا از مزایای آزادی حجاب رو ذکر کنید. شما فقط از حجاب اجباری شاکی هستید ولی نمی گویید که حجاب اختیاری چه فوایدی داره؟ نعوذ بالله شمابیشتر از خدا و ائمه به مسائل آگاهی که می خواین رو حرف اونا حرف بزنید
امین۲۴۶۰۳۰۰۶:۱۴:۵۷ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
برعکس حجاب اجباری که پر از ضرر است، حجاب اختیاری مزیت بسیار دارد. 1-فردی که حجاب را خود انتخاب میکند و نه با اجبار در حفظ آن کوشاتر است. 2-امکان جذب بی حجاب به سمت حجاب آسان تر خواهد بود چون لجاجت در برابر اجبار وجود نخواهد داشت. 3-ارزش حجابی که خودخواسته و اختیاری باشد مسلما در دید عموم بیشتر از حجابی اجباری است. 4- از همه مهمتر همانطور که خداوند در آیه ۵۹ سوره احزاب به زنان مومن میفرمایند حجاب داشته باشند تا شناخته شوند.منظور از شناخته شدن چیست؟ اینکه با دیگران بی حجاب متفاوت باشند تا ایمان و عفافشان برای دیگران دیده شود.تا مورد آزار قرار نگیرند. اگر همه را به اجبار زیر چادر و حجاب ببرید دیگر این تفاوت دیده نخواهد شد. این سومین نظری هست که زیر این مقاله مینویسم. آقای برادر الف.یک کم انصاف دادشته باشید اگرتوهین و مورد غیراخلاقی نمیبینید،این یکی را تایید کنید. این بنده خدا هم جوابی داشته باشه.
عمران۲۴۷۱۳۲۱۸:۴۷:۲۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
چند فایده ی حجاب اختیاری: ۱- رواج صداقت و بی ریایی چون مثل لبنان و سوریه فردی که حجاب است واقعا با اعتقاد چنین کرده است و پوشش دروغین وجود ندارد. ۲- بوجود آمدن الگوی رشد دینی. افرادی پیدا میشوند که با اختیار مسیر رشد را طی میکنند و نتایج آن را می فهمند و میبینند نه اینکه از ترس ..سر کنند. ۳- حفظ حرمت حجاب. در حالت اختیاری افراد محجبه حجاب کامل خواهند داشت و شل حجابی وجود نخواهد داشت مراجعه کنید به محجبه های لبنان. ۴- رواج عقلانیت به جای تعصب و سلبیت فکری. جامعه فکر جستجو گر را میپذیرد و در راستای یافتن حقیقت حاضر است خطر کند، نه اینکه آنچه گرفته را به عنوان حق دربستی بپذیرد.
جوان ایرانی۲۴۷۲۶۰۲۰:۴۷:۳۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
شما هم چند تا از مزایای حجاب اجباری رو مثال بزن. البته با سند و مدرک و نه شعار. امروز بعد چهل سال حجاب اجباری به چه وضعی رسیدیم؟
ناشناس۲۴۵۸۱۱۲۲:۳۸:۱۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
حجابی که در اسلام امده در پیش از ظهور اسلام در عربستان نیز رایج بوده. همچنانچه مردان عرب نیز لباس بلند دشداشه و چفیه بر سر داشتند.
ناشناس۲۴۵۹۴۶۰۰:۴۱:۰۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
دقیقا. این پوششهای زنان و مردان عرب ربطی به اسلام نداشته. قبل و بعد از اسلام هم همانها را میپوشیدند. فقط زنان پیامبر و زنان مومن به پوشاندن سر و بدن دعوت شده اند تا از دیگران متمایز باشند..
ناشناس۲۴۶۷۸۴۱۴:۳۶:۱۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
و علتش طوفان شن است نه پوشیدن مو و صورت
ناشناس۲۴۶۱۸۷۰۹:۳۴:۰۷ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
عزیزان نویسنده اسلام دینی چند بعدی است که تمام زوایای زندگی انسانی را پوشش می دهد حال نمی توان ابعاد دیگر این دین شریف را رها کرد و فقط به یک بعد آن چسبید یعنی دقیقا همین کاری که در حال حاضر در حال انجام است . در اسلام حساسیت زیادی در خصوص صداقت و راستگویی وجود دارد چرا این حساسیت را در جامعه رواج نمی دهید چرا با دروغگویان برخورد شرعی و قانونی نمی شود چرا با ریاکاران و ... شرعی و قانونی بر خورد نمی شود به خدا قسم اگر به ابعاد دیگر دین توجه شود مسئله ی حجاب به خودی خود حل می شود ولی تا زمانی که روال کار اینگونه هست هزاران بار برخورد قهری با حجاب هم جوابگو نیست و کار را بدتر ..خواهد کرد ...
ناشناس۲۴۶۳۴۲۱۰:۵۰:۵۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
از اسلام فقط قوانین مربوط به زنها اجرا میشه خوب این واکنشها طبیعی هست
غیر خودی۲۴۶۶۶۶۱۳:۵۰:۵۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
.....همین قوانین راهنمایی و رانندگی مثل قانون الزام کمربند ایمنی ... ما ندیدیم و نشنیدیم که اگر کسی کمربند ایمنی نبسته باشد مامورین محترم راهنمایی و رانندگی به او بی احترامی کنن و احتمالا با ون او را به کلانتری ببرن! لطفا دوغ را با دوشاب یکی نکنید؟!!!
ناشناس۲۴۸۲۰۱۱۵:۴۷:۲۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
نماز هم در دین از واجبات است ولی کسی رو مجبور نمیکنن نماز بخونه
ناشناس۲۴۸۹۳۳۱۱:۳۰:۰۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
حجاب امر خداست و برای اجرایش دلیل لازم نیست.
ناشناس۲۴۹۳۱۶۱۸:۲۴:۰۷ ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
اسلام شناس عزیز در قبول دین اجبار نیست چه رسد به توصیه های ان در مورد حجاب ..
سارا۲۵۱۹۸۰۱۰:۴۲:۵۴ ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
متاسفانه شما موضوع حجاب را با پوشش اشتباه گرفته اید حجاب در معنی عام: پوشاندن موی سر است(بی حجاب: کسی که موی سرش را نپوشانده و بد حجاب: کسی که درست و کامل موی سرش را نپوشانده) پس کسی که مخالف حجاب است به معنی مخالف بودن با پوشش نیست و حرف ما این نیست که کسی لخت باشد و قطعا باید حدی را حفظ کند ولی این حد چادر و مقنعه و روسری وشال و اینها نیست در قرآن هم از پوشاندن بدن و اعضای خاص گفته و یک کلمه از پوشاندن موی سر نگفته اگر مهم بود در همان آیه 120 توبه که به جزئیات از محرم و نامحرم و پوشاندن بدن گفته از موی سر هم می گفت ..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین