اهداف روسیه و اسرائیل در سوریه بر یکدیگر منطبق است؟

گروه جهان الف،   3961123112

سرنگونی جنگنده اسرائیلی در جنوب سوریه ممکن است جبهه جنگ جدیدی را در این کشور بوجود آورد و روسیه را در موقعیت نامناسبی قرار داده است.

اهداف روسیه و اسرائیل در سوریه بر یکدیگر منطبق است؟

روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو در تحلیلی نوشته است: آخر هفته گذشته عملا جبهه جدیدی در جنوب سوریه بوجود آمده بود. نیروی هوایی اسرائیل در جریان گسترده ترین عملیات نظامی خود از سال 1982 به اینطرف، در آسمان سوریه، حملاتی را به نیروهای دولتی سوریه و همچنین تاسیسات نظامی که در اسرائیل معتقدند در اختیار ایران قرار دارد، انجام دادند که در جریان آن نیروی هوایی اسرائیل برای نخستین باز یک جنگنده نظامی خود را در نتیجه آتش سامانه دفاع ضدهوایی ارتش سوریه از دست داد.

البته مقامات تهران داشتن هر نوع پایگاه نظامی در خاک سوریه و یا دخالت خود در این حادثه را رد کرده و تاکید می کنند که نظامیان ایرانی تنها به منظور مشاوره نظامی و کمک به ارتش سوریه در این کشور حضور دارند.  

سرنگونی جنگنده اسرائیلی مسکو را در در وضعیت نامناسبی قرار داد که از یک سو از دولت "بشار اسد" حمایت می کند و از طرف دیگر سعی دارد روابط نزدیک خود با تل آویو را حفظ کند.

این حادثه دو هفته بعد از سفر "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل به مسکو صورت گرفت که در جریان آن وی بار دیگر تلاش کرده بود تا "ولادیمیر پوتین" را متقاعد کند که ایران با تقویت مواضع خویش در سوریه، تهدیدی مستقیم برای موجودیت اسرائیل است.

بعد از سرنگونی جنگنده اسرائیلی در آسمان سوریه، نتانیاهو بار دیگر با ولادیمیر پوتین مذاکرات تلفنی برقرار نمود و در جریان آن بر حق و وظیفه اسرائیل برای دفاع از خود در برابر حملات از خاک سوریه تاکید کرد. رئیس جمهوری روسیه در این گفت‌وگوی تلفنی تاکید کرد که باید از هر نوع اقدامی که ممکن است اوضاع در سوریه و بطور کلی رویارویی در منطقه خاورمیانه را تشدید کند، خودداری نمود.

واضح است که روسیه و اسرائیل اهداف متفاوتی را در سوریه دنبال می کنند و مقامات مسکو با دیدگاه تل آویو در مورد حضور نظامی ایران در سوریه موافق نیستند. و مهمتر از آن، اینکه آنها تمایلی ندارند که در رویارویی بین اسرائیل و ایران، دخالت کرده و پایشان به این قضیه باز شود.

مقامات مسکو با دیدگاه تل آویو در مورد ایران موافق نیستند

"کسینیا سویتلووا" نماینده کنیسه اسرائیل از فراکسیون مخالف «اردوگاه صهیونیستی» به این روزنامه گفته است: «اهداف روسیه و اسرائیل در سوریه کاملا در مغایرت با یکدیگر قرار دارد. روسیه به ایران به چشم شریک راهبردی خود در مبارزه با تروریسم نگاه میکند، در حالیکه حضور نظامی ایران در سوریه، برای تل آویو مسئله امنیت ملی است و دولت اسرائیل هر اقدامی که لازم باشد برای تامین امنیت انجام داده و سیاست خاص خود را در قبال سوریه دارد.»  

رسانه های گروهی اسرائیلی نیز این سئوال را مطرح کرده‌اند که «چرا روسیه اجازه داده تا سامانه دفاع ضدهوایی ارتش سوریه هواپیمای اسرائیلی را هدف قرار دهد؟»

موضوع اینجاست که مقامات تل آویو امکانات روسیه در تاثیرگذاری بر اوضاع سوریه را بیش از اندازه بزرگ نمایی کرده اند. حمله چند روز قبل ائتلاف آمریکایی به نیروهای همپیمان ارتش سوریه در منطقه دیرالزور، تاییدی بر این مسئله است که مسکو قادر نیست تا در همه جبهه ها، فعال بوده و اقدام کند، بخصوص اکنون که بعد از پایان مرحله فعال مبارزه با داعش در سوریه، گروه‌های نظامی خود در این کشور را نیز کاهش داده است. علاوه بر این، وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که حمله هوایی آمریکا به دیرالزور، بدون موافقت طرف روسی صورت گرفته است.  

علاوه بر این، در تهران نیز به عملیات نظامی اسرائیل در جنوب سوریه واکنش شدیدالحنی نشان دادند. برخی مقامات نظامی ایرانی حتی بر این عقیده اند که بعد از سرنگونی جنگنده اسرائیلی توسط سامانه دفاع ضدهوایی سوریه، اکنون دیگر توازن نیروها در منطقه خاورمیانه تغییر کرده است.

بسیاری از مردم سوریه، چه طرفداران دمشق و چه آنهایی که دارای تمایلات مخالف هستند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار این روزنامه تاکید کردند که سرنگونی جنگنده اسرائیلی پاسخی به حملات متجاوزانه مکرر اسرائیل بود که به خود اجازه می دهد هر اقدامی در آسمان سوریه انجام دهد و دیر یا زود می بایست به این تجاوزات واکنش جدی و مناسبی نشان داده شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین