معاون وزیر آموزش و پرورش‌ خبر داد تشکیل کارگروه راه اندازی شبکه مجازی دانش‌آموزان/ اجرای طرح «هر دانش‌آموز، یک شهید»

گروه اجتماعی الف،   3961123018

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش از برنامه این معاونت برای راه اندازی شبکه مجازی دانش‌آموزی خبر داد و گفت: هدف از طرح «هر دانش‌آموز، یک شهید» این است که هر دانش آموز درباره زندگی یک شهید پژوهش کند.

علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس، در خصوص «برنامه‌های آموزش و پرورش برای فضای مجازی»، اظهار داشت: فضای مجازی هم فرصت است هم تهدید و ما با نگاه فرصت به فضای مجازی نگاه می‌کنیم.  

وی ادامه داد: تیمی را تشکیل داده‌ایم تا بتوانیم شبکه مجازی را راه اندازی کنیم که در آن شبکه بتوانیم تمام جذابیت‌های لازم را برای دانش آموزان فراهم کنیم و از این فضا به عنوان فضای تربیتی استفاده کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش افزود: بزرگترین رسانه زنده کشور را آموزش و پرورش در اختیار دارد و آن شبکه عظیم، دانش‌آموزان، والدین و معلمان هستند و اگر این رسانه زنده به رسانه مجازی متصل شود، اتفاق خوبی می‌افتد.

کاظمی خاطرنشان کرد: تا حال حاضر چند جلسه به این موضوع تخصیص یافته است و به دنبال یک مدل و تامین اعتبار برای ایجاد آن هستیم.

وی در خصوص «تغییر مدل تربیتی»، اضافه کرد: تمرکز بر مدرسه، عمومی سازی و فراگیری، فعالیت خرد و اثر بخش، مهارت محور و اخلاق محور، سه استراتژی مهم در حوزه تربیتی، نقشه عملیاتی برای فعالیت سازمان دانش‌آموزی، ایجاد جریان سازی های فرهنگی و کاهش مسابقات فرهنگی و قرآنی و مدیریت این فضا، حرکت به سمت مشارکت همه دانش‌آموزان، ایجاد فضای نشاط و شادی در مدارس و توسعه فعالیت‌های اردویی از جمله مدل‌های تربیتی است. 

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش بیان داشت:‌ باید تمام برنامه‌ها معطوف به کف مدرسه طراحی شود و نیاز نیست تمام فعالیت‌ها را در سطح کشور و استانی طراحی کنیم.

کاظمی در خصوص «ورود بخش خصوصی به مسائل پرورشی»،گفت: مشارکت بخش خصوصی به این خاطر مدنظر است که مسائل پرورشی استاندارد سازی شود؛ وقتی بخش خصوصی می‌تواند سرویس دهد، چرا نباید استفاده کنیم و باید به سمت هدایت، حمایت و نظارت برویم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در خصوص «حذف کنکور»، متذکر شد: حقیقتاً کنکور زدگی بلای جان تربیت است. 

کاظمی یادآور شد: در سند تحول آموزش و پرورش دنبال تعلیم و تربیت تمام ساحتی هستیم، اما ریلی که می‌رویم به واسطه کنکور حرکت می‌کنیم و باعث شده آموزش و پرورش بر ریل آموزش و تمرکز بر محفوظات حرکت کند و حساسیت خانواده‌ها نسبت به آموزش بیشتر از توجه به مسائل تربیتی و مهارت‌های فردی است.

وی در خصوص «بخشنامه اردویی و حذف دیدار دانش‌آموزان از گلزار شهدا»، افزود: این دستورالعمل پیشنهادی و آزمایشی بود و اگر کسی دلسوز تعلیم و تربیت است، آیا نمی‌شود یادداشتی بدهد تا آن را اصلاح کنیم؟

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: آموزش و پرورش مهمترین دستگاهی است که توسعه فرهنگ ایثار و شهادت را در صدر برنامه‌ها قرار داده است.

کاظمی در خصوص طرح «هر دانش‌آموز یک شهید»، ابراز داشت: هر دانش‌آموز یک شهید، یعنی کاری را انجام دهیم که هر کلاس به نام یک شهید و هر دانش‌آموز با یک شهید پیوند بخورد و پیشنهاد ما این است که هر کلاس را می‌توانیم به یاد و نام یک شهید مزین کنیم و وصیت‌نامه و زندگی نامه هر شهیدی را در کلاس نصب کنیم و هر دانش‌آموز زندگی یک شهید را پژوهش کند.