شعیبی: برای خودم شرط گذاشته ام بدون دغدغه کاری نکنم/ بازیگری را کنار نگذاشته ام

گروه فرهنگی الف،   3961121201

بهروز شعیبی که امسال با فیلم «دارکوب» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد، در گفتگو با حامد عنقا از ویژگی های مختلف این فیلم و نوع فیلمسازی خود سخن گفت.

به گزارش خبرنگار الف حامد عنقا مجری و سردبیر «سینما دو» شب گذشته در این برنامه میزبان بهروز شعیبی کارگردان و بازیگر «دارکوب» و همچنین نگار عابدی دیگر بازیگر این فیلم بود.

چرا عابدی در سینما فقط نقشهای کوتاه بازی می کند؟

عنقا خطاب به عابدی با بیان اینکه جنس کاراکتری که شما بازی می کنید با بقیه خانم های فیلم فرق می کند، تصریح کرد: به نظر می رسد نقشی که شما بازی می کنید، سانتی مانتال تر است. حضور در چنین شخصیتی چه تجربه ای برای شما بود؟ با اینکه در تلویزیون و تئاتر نقش های زیادی داشته اید اما در سینما عموما نقش های کوتاه جدی بازی می کنید.

بازیگر «دارکوب» ابتدا در پاسخ به پرسش نخست اظهار کرد: وقتی زن های بزهکار جامعه را بررسی می کنیم، می بینیم این افراد گرفتار مسائل متفاوتی هستند. شخصیت لادن در فیلم که بنده نقش آن را بازی می کنم، قبلا گرفتار اعتیاد بوده اما الان موفق شده پاک شود و نامزدی دارد. تفاوت دیگر لادن با شخصیت های زن معتاد در این فیلم آن است که جنبه اعتیاد در او اندازه دیگران قوی نبوده و مسائل دیگری برایش وجود دارد. او حالا سعی می کند به زندگی عادی برگردد و به همین دلیل مقداری او را شیک تر می بینیم زیرا اساسا فکر می کند امکان زندگی متفاوتی در دسترس او است.

وی افزود: زن هایی که در فیلم می بینیم، نماینده بخش زیادی از زن ها در جامعه هستند و تعامل آنها با یکدیگر و مردها در فیلم، بازتاب پیدا کرده است. بازیگران فیلم در مورد شخصیت های خودشان در فیلم تحقیق کردند که البته هر کسی به اندازه نقشی که دارد این تحقیقات را انجام داده است. سارا بهرامی از مدت ها پیش به این پروژه پیوسته بود و به همین دلیل بیشترین تحقیق را نیز او در مورد کاراکتر خودشان انجام دادند.

آشنایی با زنانی از جنس لادن در خانه خورشید پارک هرندی

این بازیگر سینما و تلویزیون از تحقیقات خود برای بازی در نقش لادن گفت و بیان کرد: سعی کردم به سراغ خانم هایی از جنس لادن بروم و به همین دلیل به خانه خورشید در پارک هرندی رفتم که در آن مکان زنانی را نگهداری می کنند که اعتیادشان کمتر بوده، حالا ترک کرده اند و سعی می کنند به زندگی برگردند. این رفت و آمد برای من یک علقه و رابطه ای ایجاد کرده است که هنوز هم گاهی به خانه خورشید می روم.

وی از جذابیت نقش لادن در فیلم دارکوب گفت: نقش یک معتاد برای بازیگر جذاب است به طوری که ناخودآگاه به آن سمت می رفتم که آقای شعیبی جلوی این موضوع را گرفتند و گفتند نباید به رنگ آنها نزدیک شوید.

نقش باید بازیگر را وسوسه کند

عابدی همچنین در پاسخ به دومین پرسش عنقا نیز گفت: وقتی بازیگری را شروع کردم، با امید و رویاهایی وارد سینما شدم. در تئاتر تلاش زیادی کردم و امیدوار بودم در سینما نیز همان قدر موفق باشم چون واقعا سینما برای من جذاب تر است. البته برای من هرگز این معنا نداشت که نقش بزرگ و طولانی در فیلم داشته باشم؛ معتقدم نقش باید بازیگر را برای بازی کردن وسوسه کند.
مجری برنامه سینما دو بلافاصله پرسید: فقط نقش های کوتاه شما را وسوسه می کند؟

عابدی با صراحت پاسخ داد: نه! معتقدم بازیگری که مدعی است باید بتواند در هر نقشی خودش را نشان دهد؛ گاهی نقش های کوتاه به حدی اثرگذار هستند که در ذهن باقی می ماند؛ به همین دلیل نقشی را که در «دهلیز» بازی کردم دوست دارم و اگر آقای شعیبی هزار بار دیگر هم آن را پیشنهاد بدهند، باز هم می پذیرم.

برای بازی در یک نقش بلند در فیلم آقای شعیبی زنبیل گذاشته ام!

وی ادامه داد: البته اتفاقی که افتاده این است که دیگر بیشتر از این نقش ها به من پیشنهاد نمی شود یعنی از یک جایی به بعد این موضوع تبدیل به جبر شد. البته من یک زنبیل برای بازی در یک نقش بلند در فیلم آقای شعیبی کنار گذاشته ام!

حامد عنقا در ادامه برنامه خطاب به شعیبی تصریح کرد: خیلی ها می گویند بهروز شعیبی به جریان فیلمسازی خودش هنور نرسیده است زیرا شاید در سه فیلمی که ساخته است، تنوع موضوعات وجود دارد. واقعیت این است که در لحظه درباره آن چیزی که فکر می کنی، فیلم می سازی یا این فیلم ها حاصل یک عقبه فکری و دغدغه های خاص است؟

خوشحالم زبان فیلمهای شعیبی پیدا نشده چون در حال تجربه ام

شعیبی در پاسخ بیان کرد: بعد از دهلیز برای خودم شرطی گذاشتم که البته نمی دانم سال ها بعد راجع به آن خوشحال خواهم بود یا نه. بعضی از کارگردان هایی که آنها را دوست دارم، به سراغ گونه و ژانرهای مختلفی رفتند و سعی کردند آن گونه و حرف را با زبان خودشان اجرا کنند. اگر بخواهم از این دست کارگردان ها نام ببرم می توانم به استنلی کوبریک اشاره کنم.

وی ادامه داد: کوبریک اسپارتاکوس، اودیسه و کارهایی با سبک های دیگر می سازد و در همه این فیلم ها از جمله درخشش، نشانه های فیلم او وجود دارد. البته من خوشحال هستم، زبان فیلم های شعیبی پیدا نشده است، زیرا همچنان دارم تجربه می کنم.

عنقا به شعیبی یادآور شد: درست است به لحاظ کارگردانی سینما، سه فیلم ساخته ای، اما سال ها است که در حال ساخت فیلم های تلویزیونی و سریال هستی.

برای خودم شرط گذاشته ام بدون دغدغه کاری نکنم

شعیبی با بیان اینکه نگران این هستم که دچار تعریف از خودم شوم و این تعریف نگذارد، زندگی خودم را انجام دهیم، اظهار کرد: هنوز گونه های زیادی وجود دارد که تجربه نکردم و سریالی که الان دارم کار می کنم، از جنس و مدل دیگری است. البته چیزی که برای خودم شرط گذاشته ام این است که بدون دغدغه کاری را انجام ندهم یعنی اگر قرار است فیلمی بسازم حتما باید نسبت به آن دغدغه داشته باشم.

شعیبی در پاسخ این سوال مجری که آیا به عنوان بازیگر تجربه ای با خانم عابدی داشته ای، گفت: متاسفانه چنین اتفاقی نیافتاده است. قبل از «دهلیز» یک فیلم ویدیوئی نیز با خانم عابدی کار کرده بودم و ایشان یکی از بازیگران مورد علاقه من هستند زیرا تلاش و نرمی که در بازی دارند، خیلی خوب است.

سردبیر «سینما دو» نیز گفت: در یک سریال به عنوان بازیگر ظاهر شده ای که قرار است پخش شود اما بعد از سیانور پیشنهادهای بازیگری را خیلی جدی نگرفته ای. آیا قرار است دیگر نقشی در سینما بازی نکنی و فقط کارگردان باشی؟

بازیگری را کنار نگذاشته ام

کارگردان فیلم دارکوب با اشاره به اینکه برای ساخت فیلم دارکوب حدود 2 سال درگیر بودم، عنوان کرد: از مقطعی که فیلم سیانور در جشنواره به اتمام رسید درگیر فیلم دارکوب بودیم. مسئله بعد، شخصیت ها و فیلمنامه هایی که برای بازی به من پیشنهاد شد، خیلی برای من جذاب نبودند و یا به خوبی «تنهایی لیلا» نبودند، وگرنه بازیگری را کنار نگذاشتم.

عنقا در انتهای گفتگو از فعالیتهای اخیر عابدی پرسید و این بازیگر سینما و تلویزیون پاسخ داد: این روزها در حال ضبط سریال «هست و نیست» هستیم که پخش و ضبط آن همزمان است و حالا در شبکه دو روی آنتن است. پیشنهادهایی نیز برای سینما وجود داشته که هنوز نتوانسته ام فیلمنامه ها را بخوانم.

اگر رضوی نبود «دارکوب» ساخته نمی شد

در ادامه شعیبی ضمن اشاره به اینکه هنوز هیچ فیلمی را در جشنواره ندیدم، در پاسخ به پرسش عنقا در خصوص سرمایه گذار فیلم عنوان کرد: از سید محمود رضوی ممنون هستم زیرا علی رغم اینکه آمادگی برای تولید نداشت، به دلیل آنکه داستان فیلم را دوست داشت و برای خود او نیز دغدغه بود، پای فیلم ایستاد و باید صریح بگویم، اگر رضوی نبود، این فیلم ساخته نمی شد زیرا فقط یک سال، فیلمنامه آن طول کشید.

به گزارش الف «سینما دو» با اجرا و سردبیری حامد عنقا در شبهای برگزاری جشنواره فیلم فجر هر شب ساعت 23:30 از شبکه دو سیما روی آنتن می رود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین