پاسخ به پرسش هایی درباره عملکرد اقتصادی جمهوری اسلامی

محمد سعید احدیان،   3961121199 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

شاخص توسعه انسانی سه معیار امید به زندگی، وضعیت آموزش و درآمد سرانه را اندازه می‌گیرد.

پاسخ به پرسش هایی درباره عملکرد اقتصادی جمهوری اسلامی
پاسخ به 6 سوال درباره عملکرد اقتصادی جمهوری اسلامی ایران؛ روایت جهانی از اقتصاد پس از انقلاب»؛ اما توضیحات داده شده نه به معنی نبود مشکل و حتی گاه بحران در برخی حوزه‌ها مثل بیکاری و تبعیض است، نه به این معنی است که به آن چه قرار بود برسیم، رسیدیم و نه حتی به این معنی است که نمی‌توانستیم بسیار بهتر از الان باشیم.
 
1- چرایی احساس عدم توسعه به رغم قرار گرفتن در زمره کشورهای با توسعه انسانی بالا
شاخص توسعه انسانی سه معیار امید به زندگی، وضعیت آموزش و درآمد سرانه را اندازه می‌گیرد. در گزارش شاخص توسعه انسانی سازمان ملل (HRR)، کشورها در چند طبقه (به ترتیب کشورهای با درجه توسعه انسانی بسیار بالا، بالا، متوسط و پایین) تقسیم بندی می‌شوند که ایران طبق آخرین گزارش، خوشبختانه در طبقه دوم یعنی کشورهای با توسعه انسانی بالا و در رده 69 دنیا قرار گرفته است که از بسیاری کشورهای دنیا رتبه بالاتری دارد.
 
نکته مهم تر این که  ایران همچنین جزو 15 کشور نخست جهان از منظر رشد در شاخص توسعه انسانی در بازه زمانی 1990 (معادل با 1368 شمسی) تا کنون قرار دارد. اکنون پرسش این است که چرا به رغم وضعیت مطلوب ایران در شاخص توسعه انسانی باز احساس توسعه یافتگی نداریم؟
 
در توضیح این سوال به طور خلاصه باید گفت شاخص توسعه انسانی از سه زیر شاخص تشکیل شده است که ایران در زیرشاخص‌های درآمد و آموزش نمره فوق العاده‌ای  ندارد و عمده بار بهبود وضعیت ایران در زیرشاخص ها، بر دوش شاخص امید به زندگی (که متاثر از بهداشت است) قرار گرفته است.
 
همچنین، رشد بخش‌های غیر مولد در اقتصاد ایران در مقایسه با بخش‌های مولد از قبیل تولید، وابستگی بخش بزرگی از اقتصاد کشور به دولت و منابع بانکی به جای تکیه بر کارآفرینی و تامین منابع مالی از بورس و. .. به نوعی توضیح دهنده این وضعیت در سطح کلان است. همچنین در خصوص آموزش باید گفت زمانی توسعه آموزش‌ها منجر به افزایش رفاه می‌شود که بتواند موجبات بهره وری را فراهم سازد. یعنی آموزش‌های ارائه شده در نظام آموزشی باید با سرمایه‌های مرئی به شکل مناسبی ترکیب و منجر به ثروت افزایی برای فرد و جامعه شوند. با این وجود در کشور ما ضعف در این بخش نیز مشهود است.
 
 2- کاهش درآمد سرانه بعد از 40 سال؟
شاید یکی از سوالات مهم درباره عملکرد اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، راجع به مهم ترین شاخص اقتصادی یعنی درآمد سرانه باشد. به ویژه نموداری در فضای مجازی دست به دست می‌شود که نشان می‌دهد درآمد سرانه کشور هم اکنون کمتر از درآمد سرانه در سال 1355 است. اما نکته این جاست که مطابق نموداری که در گزارش ارائه شده است، در سال 55 یک نقطه اوج استثنایی در درآمد سرانه نسبت به قبل آن وجود دارد یعنی فقط چندسال قبل از آن درآمد سرانه کشور از کمتر از 4هزار  دلار به حدود 9 هزار دلار در سال 55 می‌رسد و بلافاصله و فقط دو سال بعد یعنی در سال 57 به حدود 6هزار دلار می‌رسد و دلیل آن هم این است  که قیمت و صادرات نفت به دلیل شرایط خاص، هر دو به شدت رشد کرد و تولید ناخالص و در نتیجه درآمد سرانه (تقسیم تولید کل اقتصاد بر جمعیت) رشد قابل ملاحظه‌ای داشت.
 
با این حال پس از گذر از دوران دفاع مقدس، درآمد سرانه تا سال 90 (قبل از تشدید تحریم ها) به حدود 6 هزار و 500 دلار نیز افزایش یافت؛ با ذکر این توضیح که جمعیت کشور در سال 57 یعنی سال پیروزی انقلاب حدود35 میلیون نفر و در سال 90 حدود75 میلیون نفر بود و چون درآمد سرانه نتیجه تقسیم تولید کل اقتصاد بر جمعیت است، اگر جمعیت کشور در سال شروع انقلاب معادل جمعیت در سال 90 بود، درآمد سرانه به شدت کاهش می‌یافت. البته این نکته را هم باید تصریح کرد که خلاف تصور رایج از وضعیت اقتصادی پیش از انقلاب به دلیل سیاست گذاری‌های نادرست و جهش کوتاه مدت درآمدی در سال‌های میانی دهه 50، نه تنها این افزایش درآمد کمکی به کشور نکرد بلکه باعث افزایش شدید نابرابری، نهادینه شدن فرهنگ مصرف گرایی در اقتصاد، مهاجرت گسترده روستاییان به شهرها، تغییر الگوی اقتصاد تولید محور به مصرف گرایی مبتنی بر واردات، تورم بسیار زیاد و متورم شدن حجم دولت شد. برای اطمینان از صحت این ادعاها که اثباتش مجال زیادی می‌طلبد، می‌توانید به دیدگاه‌های آقای دکتر بشیریه در کتاب «زمینه‌های اجتماعی انقلاب ایران » مراجعه کنید که از استادان برجسته‌ای هستند که اکنون به دلیل دیدگاه‌هایی که داشتند به خارج از کشور رفته اند. بخشی از دیدگاه‌های مستند ایشان  در روزنامه خراسان مورخ 19 بهمن 1395 در صفحه 10 با عنوان «سراب رفاه در دهه 50» منتشر شده است.
 
3- زیرساخت ها، بهتر از 150 کشور جهان
رشد انواع زیرساخت‌ها در جمهوری اسلامی قابل کتمان نیست. دسترسی به آموزش، بهداشت، وسایل ارتباطی، زیرساخت‌های رفاهی چون آب و برق و گاز، با سرعت قابل توجهی بعد از انقلاب رشد کرده است. به عنوان مثال سرانه تولید برق به عنوان یکی از اصلی ترین زیرساخت‌های توسعه‌ای و رفاهی از حدود 600 کیلووات ساعت در سال 1357 به سه هزار کیلو وات ساعت در سال‌های اخیر رسیده است.
 
همچنین براساس آمار سال 2017 مجمع جهانی اقتصاد، ایران در 11 شاخص مربوط به زیرساخت‌های اقتصادی، رتبه‌هایی بین 14 تا 77 بین حدود 200 کشور جهان داشته است. علاوه بر این باید به نقش نهادهای انقلابی در ایجاد و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، آموزشی و درمانی (به ویژه در مناطق محروم و روستایی) توجه کرد اما این جا یک سوال مطرح می‌شود که با وجود پذیرش رشد قابل توجه زیرساخت ها، این رشد، محصول روند طبیعی حرکت اقتصادها، فناوری و ارتباطات بوده است و در صورت تداوم نظام پیشین، با همه ایرادهایی که داشت، همین رشد حاصل می‌شد.
 
منظور از روند طبیعی یکی رشد فناوری و دیگری صرف منابع عمومی (پول نفت و مالیات) برای ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات رفاهی است که توسط هر دولتی که حداقل پاسخ گویی و شفافیت را داشته باشد انجام می‌شود. در پاسخ باید اذعان کرد که روند طبیعی رشد برای بسیاری از کشورها حاصل شده و بخشی از رشد در ایران نیز نتیجه این روند طبیعی بوده است اما شواهد آماری و میدانی متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی، این روند را تسریع کرده است و به عنوان مثال می‌توان به نموداری از گزارش اشاره کرد که به خوبی نشان می‌دهد سرعت رشد زیرساخت‌ها از کشورهای مشابه مانند ترکیه سریع تر بوده است.
 
 4- فساد؛ از پرونده روشن بابک زنجانی تا فساد نامشخص دهه 50
در این که وضعیت فساد و ناکارآمدی در کشور غیرقابل قبول است، تردیدی نیست و در این که این مسئله یکی از مهم ترین و ریشه‌ای ترین مسائل اصلی نظام است و اگر حل نشود، با بحران مدیریتی و اجتماعی روبه رو خواهیم شد نیز تردیدی وجود ندارد.  اما نگاه واقع بینانه به میزان این مسئله نیز مهم است. مروری بر آمارهای جهانی نشان می‌دهد در برخی شاخص‌های فساد رتبه ایران، چندان نامناسب نیست. به عنوان مثال براساس گزارش سال 2017 مجمع جهانی اقتصاد، رتبه ایران در شاخص نبود پارتی بازی و اعمال رابطه در تصمیمات دولتی، بین حدود 200 کشور جهان، 46 بوده است که بهتر از کشورهایی نظیر ایتالیاست.
 
حال این سوال قابل طرح است که چرا تصور افزایش فساد در جامعه وجود دارد؟ در گزارش چهار دلیل رشد ارتباطات و افزایش اعلان و ادراک فساد، وارونه نمایی یا بزرگ نمایی درباره برخی فسادها،غلبه جذابیت اخبار منفی بر مثبت و خلاءمرجع مقایسه برای این مسئله ارائه شده که باعث شده است ما تصور کنیم، در یک وضعیت استثنایی قرار داریم. حال آن که فساد کم و بیش در همه جوامع وجود دارد و نسبت به بسیاری دیگر از کشورها وضعیت ما بهتر است. به عنوان مثال هم در دولت قبل و هم دولت فعلی ارقامی مبنی بر تخلف چند هزار میلیاردی رئیس جمهور سابق دست به دست شد و می‌شود و برخی رسانه‌ها هم طبق معمول دست به کار شده اند و محاسبه می‌کنند که سهم هر ایرانی از این تخلف چقدر است؟ این در حالی است که این یک تخلف بودجه‌ای است، به این معنی که مبالغی در محلی غیر از جایی که باید، خرج شده است؛ مثلا برای واردات بنزین یا پرداخت یارانه. البته قطعا این انحرافات هم نادرست است اما آن گونه که بازتاب داده می‌شود، به معنی دزدی، حیف و میل یا اختلاس نیست بلکه صرف منابع در محلی غیر از محل پیش بینی شده است، شبیه این اشتباه برداشت، در ماجرای صندوق فرهنگیان و...نیز وجود دارد.
 
5- چرا بهبود توزیع ثروت مشهود نیست؟
در این زمینه می‌توان شاخص ضریب جینی را که مربوط به توزیع درآمد است بررسی کرد. این شاخص رقمی بین صفر و یک دارد که هر چقدر نزدیک به عدد صفر باشد، برابری بیشتر را در توزیع درآمد نشان می‌دهد.
 
براساس آمارها و نموداری که در گزارش آمده است، کاهش ضریب جینی که به معنای کاهش نابرابری از قبل از انقلاب تاکنون است، محسوس است. براساس آمارهای رسمی مراکز جهانی، ضریب جینی در 10 سال قبل از انقلاب به طور میانگین حدود 47 صدم بوده و حتی در سال 1354 به 51 صدم نیز رسیده است که حاکی از تبعیض و بی عدالتی بسیار زیاد است. این در حالی است که این ضریب در سال‌های پس از انقلاب در شیبی با میانگین رو به پایین حتی در سال 90 به حدود 37صدم رسید و در سال‌های اخیر به 40 صدم رسیده است که شرایطی بهتر از کشورهایی مانند آمریکا و چین را در بی عدالتی اقتصادی نشان می‌دهد.
 
اما به راستی چرا با وجود این آمار مستدل و واقعی، باز احساس نارضایتی ما از نابرابری درآمدی به قوت خود باقی است؟به نظر می‌رسد یک عامل اساسی وجود داشته باشد که به نقش رسانه‌ها در فضای کنونی جامعه بر می‌گردد. امروزه با گسترش نقش رسانه‌ها می‌توان شاهد سبقت گرفتن نیازها بر خواسته‌ها بود. رسانه‌ها به عنوان یکی از بازوهای تبلیغاتی که بخش تولید به کار می‌گیرد، ناخودآگاه بر جریان نیاز به امکانات، حتی با وجود برطرف شدن نسبی آن‌ها می‌افزایند. دکتر فرامرز رفیع پور در کتاب توسعه و تضاد، این پدیده را این چنین توضیح می‌دهد: «اگر در جامعه، یک مقیاس ارزشی مانند ثروت و مادیات به نمایش گذاشته شود و این نمایش دادن نیز از سوی ارزش گذاران جامعه توبیخ نشود[مانند نشان دادن سبک زندگی خانواده‌های مرفه در تبلیغات]، ابتدا شاهد این خواهیم بود که پدیده‌های ارزشی قشر بالای درآمدی جامعه به پایین سرایت می‌کند و به تدریج ارزش‌های حاکم بر سطوح مختلف جامعه را تغییر می‌دهد. سپس مسابقه‌ای نامتناهی برای رسیدن به خواسته‌ها علاوه بر نیازهای ضروری پیش می‌آید که این امر در نهایت کل جامعه را دچار بی تعادلی و آشفتگی خواهد کرد.»
 
6- مشکلات ذکر نشده و تصویر واقعی
از آن چه ذکر شد نمی‌توان این گونه برداشت کرد که کشور در شرایط اقتصادی مناسبی قرار دارد چرا که اولا نتایج به دست آمده تا هدف گذاری‌های انقلاب فاصله دارد، ثانیا در کنار این موارد ذکر شده، آمارها و مسائل ذکر نشده‌ای مانند بیکاری (مخصوصا بیکاری قشر تحصیل کرده) و افزایش معتادان و. .. نیز وجود دارد اما مسئله مهمی که تلاش شد، توضیح داده شود این است که تصور ما فاصله قابل توجهی از واقعیت‌های اقتصادی کشور دارد.
 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۱۶۵۰۱۶:۳۴:۲۶ ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
دلار 7 تومنی شده 4800 تومن !
ناشناس۲۴۱۶۶۶۱۶:۵۸:۳۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
طیف غربگرا اصلاح طلب ، ۴۰ سال سکاندار اقتصاد در کشور بودند و جز ناکارامدی دستاوردی نداشتند.... هر جا انقلابی عمل شد مثل دفاع و امنیت و صنایع نظامی ، موفق بودیم....
ناشناس۲۴۱۹۸۰۰۰:۱۴:۱۷ ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
8 سال شما رو هم دیدن که با وجود 00 میلیار دلار درامد نفت اخر دلار را 4000 کردید تورم رو هم که تا 70 درصد بالا برده بودید گرانی و بیکاری و خونه و...همه را کلا مردم دیدند
ناشناس۲۴۱۹۹۴۰۰:۳۴:۳۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
دوره شما انقلابی ها دلار هزارتومنی شد سه هزارو پانصد تومان خانه متری سیصد هزار تومن توی تهران شد متری پنج ملیون تومن ! آگهی روزنامه همشهری سال 83 یا 84 رو ملاحظه کن .. میفهمی..
ناشناس۲۴۲۰۹۴۰۸:۳۵:۰۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
40 سال اصلاح طلب؟؟!!!!! تا 20 سال قبل که فقط دو دسته چپ و راست بودن (جامعه مدرسین و مجمع روحانیون مبارز و...) که یکی شبیه اصولگرایان فعلی و دیگری اصولگراتر بود. از سال 75 بخشی از قدرت به صورت نصفه و نیمه به اصلاح طلبان رسید. و اگر انصافی باشد پررونق ترین دوران اقتصادی پس از انقلاب همان سالهای 75 تا 85 بود.
ناشناس۲۴۲۲۲۷۱۲:۳۲:۵۳ ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
سال 84 اصلاح طلبان کشور را با تورم 10 درصدی، رشد اقتصادی 4-5 درصدی و ارز تک نرخی...تحویل دادند و در سال 92 کشور را با تورم 40 درصدی، رشد اقتصادی منفی 6.8 درصدی و ارز دو نرخی تحویل گرفتند! لطفا با آمار حرف بزنید ..
ناشناس۲۴۱۶۶۷۱۶:۵۹:۵۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
تورم و بیکاری حاصل اقتصاد لیبرالی..
ناشناس۲۴۱۶۷۱۱۷:۰۱:۴۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
مطالبی که این روزها درباره کارنامه اقتصادی کشور پس از انقلاب نوشته و منتشر میشه همه سعی در نشون دادن بهبود شرایط دارند ،بله پیشرفتهایی انجام گرفته اما در قیاس با مجموع پتانسیل مملکت این پیشرفتها بسیار کم است حتی این را میتوان در مقایسه با کشورهای همسایه متوجه شد ،دلایل این عدم موفقت تقریبا بر همگان مشخص است ،از رانتخواری ،فساد سیستماتیک و گسترده ،...
ناشناس۲۴۱۶۹۷۱۷:۲۸:۰۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
یک سوال :تولید ناخالص جهان نسبت به 55 و 56 حدود 9 برابر شده، ولی سرانه ما نزدیک 3 برابر شده آیا این پیشرفت است؟ که اگر به قیمت ثابت حساب شود 25 درصد سرانه ما کاهش داشته است
ناشناس۲۴۱۷۳۳۱۸:۱۱:۵۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
حداقل حقوق 56 یک و نیم سکه می شد و اکنون کمی بیش از نصف سکه
ناشناس۲۴۱۷۴۱۱۸:۲۹:۵۶ ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
متاسفانه، نه .. هنری داشته نه اکنون، چرا که غیر از نفت و گاز هیچ نداشتیم و نداریم مثلاً ما این همه حمایت از خودروسازی کردیم صادرات آن چقدر است؟ به نظرم همین خودرو سازی خوب نشان می دهد که ما چه کرده ایم خلاصه اگر نفت و گاز نداشتیم ملموس تر میشد که خیلی عقب هستیم
ناشناس۲۴۱۷۴۷۱۸:۳۹:۲۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
زمان شاه تورم پول مردم را بی ارزش نمی کرد، کار بیشتر بود، قیمت اجناس ثابت بود، ولی حالا کارگر سالی 12 میلیون در آمد دارد بعد 3 سال همین ارزشش میشه 6 میلیون آیا این چیزها حساب کردید؟
تورم!۲۴۲۱۱۷۰۹:۳۹:۵۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
سلام دوست عزیز میشه بفرمایید تورم 100 درصدی سال 1322 در زمان کی اتفاق افتاده؟ میشه بفرمایید تورم 15 الی 25 درصدی سالهای 1354 الی 1356 در زمان چه کسی اتفاق افتاده است؟؟
ناشناس۲۴۱۷۸۹۱۹:۳۹:۱۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
مردم یک مقایسه ساده می کنند و ان هم نرخ دلار هست! ... 30 سال از جنگ گذشته و نظام هنوز نتوانسته خرمشهر را اباد کند! سیستان و بلوچستان در فقر دست و پا می زند بعد کاسبان تحریم ...
مهدی۲۴۱۷۹۵۱۹:۴۷:۲۳ ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
قطعا شاخصه های اقتصادی حال حاضر کشور از قبل از انقلاب پایین تر است.
ناشناس۲۴۱۸۲۹۲۰:۳۳:۵۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
..قبل 57 بیکاری نبود الان هر خانه چند بیکار داره؟ فقط 12 تا 14 میلیون در فقر مطلق داریم حالا تعداد فقرای عادی بماند ایا با امار..ادم بیکار کار پیدا میکنه جامعه ثروتمند میشه؟
ناشناس۲۴۱۸۵۹۲۱:۲۴:۲۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
از سال 1974 تا شش سال پیاپی سرانه تولید ناخالص ایران بیشتر از اکنون بوده است مرجع :بانک جهانی
ناشناس۲۴۱۸۷۱۲۱:۳۹:۰۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
پیشرفت را چین کرده که قبل از انقلاب سرانه تولید ناخالص داخلی آن یک دهم ایران بود و امروز یک و نیم برابر ماست
ناشناس۲۴۱۸۷۸۲۱:۴۷:۴۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
بازم نگفتین چرا هنوز که هنوزه برخلاف این آمارها احساس رضایت اقتصادی وجود نداره و همچنان ملموس نیست.
ناشناس۲۴۱۸۹۵۲۱:۵۶:۳۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
.. میدونی چرا مملکت احساس آرامش نداره؟ چون مردم ضعف اقتصادی رو میبینند و فساد رو میبینند و ضعف زیرساخت ها رو میبینند و در کمال تعجب مسئولان ..وجود چنین مواردی رو تکذیب می کنند و..
ناشناس۲۴۱۸۹۸۲۱:۵۸:۵۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
.. این آمارها شایسته و زیبنده نظام اسلامی نیست.
ناشناس۲۴۱۹۱۰۲۲:۲۳:۲۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
جز اینه که انقلاب شد و دنبال بهبودی تو هر زمینه ای بودیم. بی انصافیه اگه بخوایم تمومه این خدمات و پیشرفت هارو نادیده بگیریم. ولی به منه جوون و بقیه جوونا بگید با این آماری که اعلام شده چرا تا این حد فاصله گرفتیم... چرا؟
ناشناس۲۴۱۹۵۴۲۳:۲۲:۳۳ ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
انقلاب دستاورد داشت و منکر این موضوع نیستیم ولی باید قبول کنیم وضع اقتصادی قبل انقلاب از الان خیلی بهتر بود. اگه نفت و گاز نبود به این آمار میرسیدیم یا اگه جنگ و خرابیهاش نبود توسعه زیر ساخت ها تا این اندازه ممکن بود؟ دلار ۷ تومنی کجا و دلار ۴۸۰۰ و افزایش روز به روزش کجا. ریالم که بی ارزشتر.
ناشناس۲۴۲۰۴۹۰۲:۰۴:۲۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
خلاصه عرض کنم لطفاَ همه را با نسبت دلار سال ۵۷ به دلار امسال بررسی فرمایید یعنی دلار از ۷ تومان به ۴۵۰۰! یعنی ۶۵۰ برابر!
ناشناس۲۴۲۲۹۴۱۳:۳۹:۲۶ ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
خب عوضش سمند ساختیم پراید درست کردیم موشک به فضا فرستادیم و ....
ناشناس۲۴۲۰۵۱۰۲:۰۸:۰۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
حقوق افسر وظیفه نیروی دریایی در انزلی سال 56 برابر 2200 تومان بود. اکنون چقدر است؟
مهرداد۲۴۲۱۶۳۱۱:۲۰:۰۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
این دیدگاه بدون ذکر رفرنس و مراجع آماری بوده و فاقد اعتبار علمی است. لطفا نویسنده رفرنس های خود را ارائه دهد تا برسی صحت و سقم اطلاعات ممکن گردد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین