معاون وزیر آموزش و پرورش: آزمون ورودی سمپاد استاندارد نبود

گروه اجتماعی الف،   3961121100

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در مدارس ابتدایی ارزشیابی کیفی را چند سالی است که اجرا می‌کنیم عنوان کرد: برگزاری آزمون ورودی مدارس تیزهوشان در پایه هفتم با این سیاست تناقض آشکار داشت.

به گزارش ایسنا، رضوان حکیم زاده با بیان اینکه درباره حذف آزمون ورودی مدارس تیزهوشان از مدت‌ها قبل کار شده بود، افزود: در نهایت در شورای عالی و مبتنی بر خرد جمعی تصمیمی گرفته شد و اگر قرار است این جریان قهرمان و راهبری داشته باشد قطعا آن شخص وزیر آموزش و پرورش است.

وی افزود: وزیر آموزش و پرورش تاکید زیادی برای رفع اضطراب و استرس در مدارس ابتدایی داشت و معتقد بود آزمون ورودی مدراس سمپاد از جمله عوامل استرس‌زا است.  البته این مصوبه محدود به مدارس سمپاد نیست و  هرگونه آزمون موسسات در مدارس را شامل می شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره تربیت تک بعدی در مدارس سمپاد گفت: شکی نداریم که برنامه‌های متنوعی برای دانش آموزان در این مدارس تدارک دیده می شود و نقدی به دانش آموزان در داخل این مدارس نداریم بلکه درباره فرآیندی که این دانش آموزان را در دوره ابتدایی غربالگری می کند سخن می‌گوییم. نباید سرنوشت 7.5 میلیون دانش آموز دوره ابتدایی تحت‌الشعاع قرار بگیرد. ما نباید به سمت مباحث انحرافی برویم قطعا عده‌ای که سود خود را در این آزمون ها و موسسات می‌دیدند اکنون از این تصمیم ناراحت و آشفته‌ هستند.

حکیم زاده افزود: در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان از هر 17،16 نفر یک نفر پذیرفته می‌شود، چرا به آن دانش آموزانی که مهر بی‌کفایتی به پیشانی شان می‌خورد توجهی نمی‌شود؟ نباید انسان‌ها را اینگونه ارزش گذاری کرد.

وی درباره احتمال فربه شدن مدارس غیردولتی خاص و بروز سوءاستفاده‌هایی در این مدارس نیز گفت: برگزاری هر نوع آزمون در دوره ابتدایی مدارس غیردولتی ممنوع است. به هر حال این چالش و نگرانی وجود دارد اما به هیچ وجه با اتفاقاتی که تا کنون درباره آزمون مدارس سمپاد رخ می‌داد قابل مقایسه نیست.  سازمان مداس غیردولتی سامانه ای ایجاد کرده و بر شهریه‌ها نظارت دارد. بر این اساس هرگونه افزایش شهریه در مدارس غیردولتی ممنوع است و به شدت با آن برخورد می‌شود.

حکیم زاده با اشاره به تقویت نظارت بر مدارس غیردولتی اضافه کرد: در شهرستان‌ها و شهرهای کوچک مشکلمان کمتر است و احتمالا بیشترین چالش را در تهران خواهیم داشت. البته این مصوبه شامل مدارس نمونه دولتی هم می‌شود و باید همه جوانب را در نظر بگیریم و نگاه کل نگر داشته باشیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در روزهای اخیر ابهاماتی درباره محروم شدن دانش آموزان نخبه در مناطق کم برخوردار از تحصیل رایگان و حضور در مدارس سمپاد وجود داشت عنوان کرد: این در حالی است که مدارس سمپاد نیز دارای شهریه بوده و رایگان نیستند. علاوه بر این باید اغلب  خانواده‌های متمکن و برخوردار برای شرکت در کلاس های کنکوری فرزندشان هزینه می‌کردند.

حکیم زاده افزود: طبق سند تحول، مدرسه کانون تربیت است، کودکان باید در مدارس با مهارت‌های زندگی آشنا شوند، خلاقیت و توانمندی خود را به نمایش گذاشته و هنر با همدیگر زیستن را بیاموزند. متاسفانه وقتی ذهن خانواده‌ها دائما درگیر شرکت در ازمون مدارس خاص در پایان ابتدایی باشد دست یافتن به این اهداف تحت الشعاع قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در مدارس ابتدایی ارزشیابی کیفی را چند سالی است که اجرا می‌کنیم عنوان کرد: برگزاری آزمون ورودی مدارس تیزهوشان در پایه هفتم با این سیاست  تناقض آشکار داشت.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با اشاره به اینکه آزمونی که هوش را فقط با تست‌های ریاضی و علوم اندازه بگیرد آزمون استانداردی نیست اظهار کرد: اینکه آموزش و پرورش بخواهد مدارس تیزهوشان را حذف کند صحیح نیست. همه دانش آموزان برای ما محترم هستند و قصد داریم استعدادها را به رسمیت بشناسیم، هرچند استعدادهای خاص را به عنوان سرمایه قبول داریم و به دنبال شناسایی و هدایت استعدادهای درخشان به شیوه‌های دیگر هستیم.

به گفته حکیم زاده در این مصوبه مجموعه‌ای از تصمیمات اتخاذ شده که هدف اصلی آن احیای تربیت است.  ممنوعیت استفاده از کتب کمک آموزشی نیز در این مصوبه گنجانده شده است، از مدیران مدارس و  معلمان می‌خواهیم به هیچ وجه از این کتب کمک آموزشی در کلاس های درس استفاده نکنند. این کتاب‌ها نقشی در تعمیق یادگیری دانش آموزان ندارند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین