بازار شب عید خودرو چگونه خواهد بود/ آخرین وضعیت قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

گروه اقتصادی الف،   3961120013 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

بازار خودروهای داخلی و وارداتی در هفته ها و ماه های اخیر وضعیت آشفته و نامشخص داشته است.

بازار شب عید خودرو چگونه خواهد بود/ آخرین وضعیت قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

اگر چه قیمت خودروهای داخلی در ماه های اخیر افزایش پیدا کرد اما بازار خودروهای وارداتی بعد از افزایش های چند دهه میلیونی، دو روز قبل با مصوبه دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال مصوبه افزایش تعرفه خودروهای وارداتی مواجه شد اما با این حال تا آخرین ساعات روز گذشته بازار خودرو به این رای دیوان عدالت اداری واکنش مثبتی نشان نداد و قیمت‌ها بر همان روال قبلی ثابت ماند.  

بازار خودروهای داخلی

در بازار خودروهای داخلی در ماه های پایانی سال قیمت‌ها از 1 تا 2.5 میلیون تومان رشد پیدا کرده است.

این افزایش قیمت در حالی رخ داده است که خرید و فروش چندانی در بازار خودروهای داخلی وجود ندارد اما به نظر می رسد شرکت های خودروسازی با توجه به نزدیک شدن به آخر سال و احتمال رونق بازار مبادرت به بالا بردن قیمت ها کرده اند.

بر این اساس به عنوان نمونه می توان به افزایش یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی قیمت پژو ۴۰۵ مدل جی ال ایکس و همچنین افزایش یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی قیمت پژو ۴۰۵ مدل اس ال ایکس در بازار اشاره کرد.

در عین حال، قیمت سمند LX نیز با افزایش ۶۰۰ هزار تومانی مواجه شده و هم اکنون این خودرو با قیمت ۳۳ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می شود. قیمت سمند EF7 نیز با رشد یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی به ۳۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

بازار خودروهای وارداتی

دو روز قبل دیوان عدالت اداری در حکمی، رای موقت ابطال مصوبه دولت در افزایش تعرفه واردات خودروها را صادر و دولت را موظف به توقف اجرای تعرفه‌های جدید واردات خودرو کرد. بر این اساس دولت موظف شده است تا زمانی صدور حکم قطعی از سوی دیوان، تعرفه واردات خودروها به مصوبات پیشین بازگردد و واردات خودرو بر اساس تعرفه‌های گذشته صورت گیرد.

محسن قائمی نسب ، مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری درباره مصوبه دیوان گفت: در خصوص مصوبه دی ماه هیئت وزیران مبنی بر تعیین و وصول عوارض خودروهای وارداتی، شکایتی از سوی شاکی خصوصی به دیوان عدالت اداری واصل و با توجه به درخواست شاکی مبنی بر دستور توقف موقت اجرای این مصوبه، موضوع به یکی از شعب دیوان ارجاع داده شد.

در دی ماه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور طی ابلاغیه ای به وزارت اقتصاد و وزارت صنعت تعرفه جدید واردات خودرو و سقف ارزش گمرکی خودروهای وارداتی را مشخص کرد. بر این اساس، سقف ارزش گمرکی خودروهای وارداتی 40 هزار دلار تعیین و تعرفه‌ها نیز در 3 گروه مشخص شد.

طبق ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور خودروهای با حجم موتور تا 1500 سی‌سی که تاکنون تعرفه واردات آنها 40 درصد بوده است از این به بعد مشمول تعرفه 55 درصدی می‌شوند و در مورد خودروهای با حجم موتور 1501 تا 2000 سی‌سی که تعرفه قبلی آنها 40 درصد تعیین شده بود، در ضوابط جدید مشمول تعرفه 75 درصدی شده‌اند. همچنین تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور 2001 تا 2500 سی‌سی که قبلاً 55 درصد بود، حالا 95 درصد تعیین شده است.

در ابلاغیه جدید معاون اول رئیس جمهور تعرفه‌ای برای واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی تعیین نشده و همچنان واردات آنها ممنوع است.

واکنش بازار به مصوبه دیوان عدالت

در این باره رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با تاکید بر اینکه دولت باید از ابتدای هفته آینده رای دیوان عدالت اداری را اجرایی نماید، گفت: ترخیص خودروهای وارداتی با تعرفه‌های قبلی قیمت‌ها را از ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش خواهد داد.

میثم رضایی در پاسخ به این پرسش که آیا رای اخیر دیوان عدالت اداری در خصوص توقف افزایش تعرفه واردات خودرو ضمانت اجرایی داشته و می تواند مصوبه دولت را باطل کند، اظهارداشت: براساس قانون دیوان عدالت اداری می تواند آن دسته از مصوبات دولت را که با قانون اصل 44 مغایر دارد را لغو کند به همین منظور دولت باید از ابتدای هفته آینده رای دیوان عدالت اداری را اجرایی نماید.

وی با اشاره به اینکه رای اخیر دیوان عدالت اداری موقتی است، افزود: تا زمان صدور رای قطعی از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری، واردات خودرو با تعرفه‌های قبلی باید انجام شود. البته رای نهایی دیوان از ابطال مصوبه دولت 3 تا 6 ماه دیگر صادر می‌شود.

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو تصریح کرد: افزایش تعرفه واردات خودرو باعث شده بود قیمت انواع خودروهای وارداتی در بازار تا 60 درصد افزایش پیدا کند که با حکم دیوان عدالت اداری باید ترخیص خودروهای وارداتی با تعرفه‌های قبلی صورت گیرد همین موضوع  قیمت را از 30 تا 40 درصد کاهش خواهد داد. 

اما رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با بیان اینکه هنوز وزارت صنعت ومجلس واکنشی نسبت به رای دیوان عدالت مبنی بر لغو تعرفه‌ها نداشته است، گفت: دستگاه‌های نظارتی باید تاریخ ترخیص خودروها را بررسی و با شرکت های متخلف برخورد کنند.

سعید موتمنی در پاسخ به این پرسش که اخیراً دیوان عدالت اداری مصوبه دولت در افزایش تعرفه واردات خودرو را متوقف و اعلام کرده که خودروها باید با تعرفه ها قبلی ترخیص شوند این موضوع چه تاثیری را بر بازار امروز خودروهای وارداتی گذاشته است، اظهار داشت: خبر مصوبه دیوان عدالت اداری امروز منتشر شده و بازار هنوز در بلاتکلیفی قرار داشته و خبری از تغییر قیمت ها نیست.

وی با بیان اینکه توقف ثبت سفارش خودرو در تیرماه امسال تصمیم غلطی بود، افزود: این موضوع بازار خودروهای وارداتی را آشفته کرد و حتی اعلام تعرفه های جدید هم بر بلاتکلیفی خریداران در این بازار اضافه کرد و قیمت‌ها خودروها یک شبه تغییر و رشد قابل توجهی پیدا کرد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با بیان اینکه در طول چند ماه اخیر قیمت تعدادی از خودروهای وارداتی تا 4 برابر قیمت جهانی شده است، گفت: دستگاه‌های نظارتی باید ضمن بررسی تاریخ ترخیص خودروها با شرکت های متخلف برخورد کرده و آنها را ملزم به کاهش قیمت محصولات خود کنند.

آینده بازار خودرو چگونه خواهد بود؟

همان طور که گفته شد این انتظار وجود دارد که احتمالا بدلیل نزدیکی به هفته های پایان سال و افزایش تقاضا، قیمت ها نیز سیر صعودی داشته باشد. البته این در حال حاضر قدرت خرید مشتریان بخاطر رکود اقتصادی کاهش یافته و انتظار نمی رود در طرف تقاضا تغییرات بسیار محسوسی صورت گیرد.

از سوی دیگر افزایش نرخ ارز تاثیر منفی بر بازار خودرو خواهد داشت و موجب ایجاد مشکلاتی برای قطعه‌سازان و خودروسازان خواهد شد. از این رو احتمالاً خودروها همچنان افزایش قیمت داشته باشند. 

البته افزایش نرخ ارزطی هفته ها و ماه های گذشته موجب شده که بازار قیمت خودروهای وارداتی نیز با افزایش قیمت های سرسام آوری مواجه شود.

اگر چه همان طور که گفته شد این پیش بینی نیز وجود دارد که با رای دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو مصوبه دولت و کاهش تعرفه، قیمت‌ها کاهش یابد. اما در حال حاضر قیمت های بسیار غیرمعمول از سوی عرضه کنندگان پیشنهاد می شود و خودروهای وارداتی با افزایش چند ده میلیونی نسبت به حدودا هفت ماه گذشته (تا قبل از بسته شدن سایت ثبت‌سفارش) در بازار عرضه می شوند.