رفت‌وبرگشت 200 تومانی قیمت دلار در یک روز/ تزریق شبانه دلار نیز تاثیرگذار نبود

گروه اقتصادی الف،   3961119125 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

بازار ارز از شب گذشته تا امروز نوسان شدیدی را تجربه کرد؛ به‌طوری‌که بعد از سخنان رئیس‌جمهور دوباره روند صعودی گرفت و تا حدود 4800 تومان بالا رفت؛ اما با اقدامات دیروز و عرضه شبانه دلار، قیمت 230 تومان افت کرد که دوباره از ظهر امروز این افت را با افزایش 111 تومانی پوشش داد.

رفت‌وبرگشت 200 تومانی قیمت دلار در یک روز/ تزریق شبانه دلار نیز تاثیرگذار نبود

به گزارش الف؛ نرخ دلار در هفته جاری دارای نوسان شدیدی بود به‌طوری‌که بعد از کاهش بیش از 200 تومان و رسیدن به نرخ 4550 تومان دوباره تا مرز 4700 تومان افزایش قیمت داد. نرخ هر دلار آمریکا در معاملات امروز دارای نوسان شدید بود؛ به‌طوری‌که در قیمت این ارز در پایان معاملات روز گذشته با کاهش 235 تومانی به 4545 تومان رسیده بود که صبح امروز در آغاز معاملات با نرخ 4558 تومان برای هر دلار قیمت خورد، در پایان معاملات با افزایش بیش از 140 تومانی به حدود 4700 تومان رسید.

بر اساس این گزارش، نرخ هر دلار آمریکا تا ساعت 12 ظهر امروز در محدوده 4550 تومان بود، که از یک ساعت بعد و در  ساعت 13 با جهش به کانال 4600 تومانی به قیمت 4630 تومان افزایش یافت.

بانک مرکزی در بازار رسمی برای پوند ۵۱۲۹ و یورو ۴۵۳۱ تومان نرخ تعیین کرده است. یورو امروز در بازار آزاد حدود ۵۸۰۰ تومان قیمت خوره که بیانگر کاهش نرخ نسبت به‌روزهای قبل است که تا ۶۱۵۰ تومان هم پیش رفته بود. ارزهای دولتی در آخرین روز معاملاتی هفته اغلب در مدار کاهشی قرار گرفتند. بانک مرکزی برای امروز(پنج‌شنبه)نرخ حدود ۲۵ ارز را نسبت به‌روز قبل کاهش داد. اما در تغییرات رخ‌داده دلار اندکی و حدود سه تومان افزایش قیمت داشته و ۳۶۹۷ تومان قیمت خورده است.

در بازار آزاد نیز قیمت‌ها در ساعات اولیه و معاملات کمی متفاوت از روز قبل تعیین‌شده است. بازار ارز روز گذشته بااینکه روند خود را افزایشی شروع کرد و تا ۴۷۸۰ هم پیش رفت ولی در ادامه و تا اواخر معاملات ریزش داشت و تا ۴۵۷۰ تومان هم قیمت‌گذاری شد.

 بنابر این گزارش نرخ دلار که از عصر یکشنبه تا روز گذشته در مدار نزولی قرار داشت؛ دوباره در پنجمین روز معاملات هفته جاری روند صعودی به خود گرفت  و به مرز 4800 تومان رسی اما هر چه به پایان معاملات روز چهارشنبه (دیروز) نزدیک شد، با عرضه دلار از سوی بانک مرکزی و پتروشیمی‌ها، دلار در یک روز و با ریزش بیش از ۲۰۰ تومان، آن‌هم در فاصله چند ساعت رخ داد که بنا بر گفته فعالان بازار میزان عرضه ارز از سوی بانک مرکزی و البته پتروشیمی‌ها قابل‌توجه بوده و عاملی برای کاهش قیمت دلار شد.

 بازار ارز روز گذشته (چهارشنبه) در واکنش به اظهارات حسن روحانی رئیس‌جمهوری با جهش ۱۱۰ تومانی مواجه شد به‌طوری‌که قیمت هر دلار آمریکا بازهم به حدود۴۸۰۰ تومان رسید‌؛ رئیس‌جمهوری در نشست خبری روز شه شنبه خود رد مورد نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت دلار گفته بود «نرخ ارز باید به تعادل برسد»؛ البته آقای روحانی بر کاهش نرخ ارز تاکید نکرد که احتمالاً منظور رئیس‌جمهور از تعادل، همان نظریه پر ابهام «برابری قدرت خرید» برای تعیین نرخ دلار متناسب با نرخ تورم داخلی است که می‌توان نتیجه گرفت که درنهایت دولت به تعیین کف 4400 تومانی برای دلار دولتی و آزاد رسیده است‌‌.

این در حالی است که هادی  قوامی عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس پیش‌ازاین در مورد افزایش قیمت دلار به الف گفته بود: در لایحه بودجه نرخ دلار 3300 تومان امسال را 3500 تومان پیشبینی کرده و در ردیف دیگر لایحه هم 10 هزار میلیارد تومان علاوه آن پیشبینی کرده است؛ اگر حساب کنیم، نرخ محاسباتی نرخ ارز 3850 تومان برای سال آینده است.

به گفته وی؛ طبق تجربه تاریخی سال‌های اخیر همیشه نرخ فروش دلار 500 الی 600 تومان بالاتر از نرخ محاسباتی است و دولت باور دارد آنچه در عمل در سال آینده رخ خواهد داد، نرخ 4400 تومان است. این موارد، علاوه بر مسائل دیگر مانند مسائل جهانی، تقاضای ارز در فصول مختلف و...، به آن میزانی در افزایش نرخ ارز اثرگذار نیست و موضوعی که درباره لایحه بودجه عنوان کردم باعث افزایش نرخ شده است. (اینجا)

بسته شدن حساب دلالان تا اطلاعیه سازمان امور مالیاتی و افت 230 تومانی دلار

بنابراین گزارش، نرخ دلار در پنجمین روز هفته، پس از روند نزولی به کانال ۴ هزار و ۷۰۰ تومان و حدود 4800 تومان بازگشت. روز چهارشنبه، شاخص بازار ارز  تا قیمت 4780 تومان هم رسید و این افزایش قیمت دلار در حالی رقم خورد که این ارز در روز سه‌شنبه با ۸۲ تومان کاهش به کانال ۴ هزار و ۶۰۰ تومان رفته بود. البته همسو با رشد بهای دلار، قیمت یورو نیز در راستای صعودی قرار گرفت و با ۸۰ تومان افزایش به قیمت ۶ هزار و ۸۰ تومان رسید درحالی‌که  این نرخ روز سه‌شنبه ۱۶۰‌تومان از ارزش خود را از دست داده بود؛ اما قیمت دلار در آخرین معاملات روز چهارشنبه ناگهان سقوط کرد و بیش از 3 درصد ارزش خود را نسبت به‌روز سه‌شنبه از دست داد. ساعتی بعد اعلام شد حساب بانکی تعدادی از دلال‌های ارزی بسته‌شده ولیکن مشخص نیست این حساب مربوط به افراد عادی بوده یا حساب برخی نهادهای عمومی و حاکمیتی را شامل می‌شود؛ البته یک مقام آگاه به فعال شدن این شبکه‌های دلالی در دوره‌های نوسانات ارزی اشاره کرد و از اطلاع‌رسانی بیشتر دراین‌باره در آینده نزدیک خبر داد. برخی از فعالان بازار نیز این خبر را تائید کردند.

برخی رسانه‌ها خبر دادند: در راستای مبارزه جدی با پول‌شویی و با دستور مقام قضایی، صدها حساب از حساب‌های عاملان غیرمجاز ارزی بسته شد. در این خبر که به نقل از یک مقام آگاه رسانه‌ای شد، آمده است:روند مبارزه با دلالان و اخلالگران بازار ارز که به‌صورت شبکه‌ای صورت می‌گیرد با قاطعیت ادامه خواهد داشت.

درحالی‌که در ساعات پایانی روز چهارشنبه قیمت دلار با کاهش 23 تومانی مواجه شده بود؛ بسته شدن حساب‌های مشکوک ارزی و صدور اطلاعیه سازمان مالیاتی می‌توانست عاملی برای آن باشد. سازمان امور مالیاتی در روز گذشته اطلاعیه‌ای صادر کرد که تمامی خریدوفروش‌های ارزی در تور مالیاتی قرار خواهند گرفت.   

سازمان امور مالیاتی در این اطلاعیه آمده بود کلیه فعالان اقتصادی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (5) قانون خدمات کشوری، من‌جمله صرافی‌ها، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اجرای مواد (169) و(169) مکرر قانون مالیات‌های مستقیم و به‌منظور شفافیت فعالیت¬های اقتصادی و استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مالیاتی، موظف‌اند کلیه اطلاعات مربوط به معاملات خود (خریدوفروش هرگونه کالا و خدمات من‌جمله انواع ارز) و همچنین اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی اشخاص نظیر اطلاعات مالی، پولی و اعتباری، معاملاتی، سرمایه‌ای و ملکی اشخاص حقیقی و حقوقی را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهند.

 سازمان امور مالیاتی کشور نیز در راستای انجام وظایف سازمانی خود موظف به شناسایی مودیان مالیاتی بالقوه و میزان درآمد آن‌ها هست. اطلاعات کلیه اشخاصی که اقدام به خریدوفروش انواع ارز می‌نمایند در اختیار سازمان مالیاتی کشور قرارگرفته و حسب قوانین موضوعه نسبت به مطالبه مالیات بر درآمد متعلقه اقدام خواهد شد. ازاین‌رو به کلیه خریداران و فروشندگان انواع ارز توصیه می‌شود ضمن دریافت و کنترل مستندات معاملات خود (صورتحساب خریدوفروش) با صرافان، اسناد و مدارک مربوط به معامله را برای ارائه به اداره امور مالیاتی، نزد خود محفوظ دارند. 

این اطلاعیه خریداران و فروشندگان ارز را به احتیاط بیشتر در معاملات توصیه کرد؛ چراکه در صورت خریدوفروش باهدف سوداگرانِ، مالیات بر درآمد آن‌ها نیز افزایش خواهد یافت؛ اما در کنار این موارد خبرها حکایت از تزریق انبوه دلار شبانه به بازار  دارد که باعث کاهش شدید قیمت ارز شد که گفته می‌شود ساعاتی بعدازاین اتفاق دلار به محدوده‌های زیر 4550تومان بازگشته است.

امروز دلار و سکه امروز چند بود؟

در معاملات امروز بازار ارز قیمت دلار نوسان زیادی داشت به‌طوری‌که قیمت‌ها در ساعات اولیه و ساعات پایانی معاملات تفاوت وجود داشت که حتی تا 4695 تومان هم رسید. بانک مرکزی برای امروز نرخ حدود ۲۵ ارز را نسبت به‌روز قبل کاهش داد. اما در تغییرات رخ‌داده دلار اندکی و حدود سه تومان افزایش قیمت داشته و ۳۶۹۷ تومان قیمت خورده است و برای پوند ۵۱۲۹ و یورو ۴۵۳۱ تومان نرخ تعیین کرده است. یورو امروز در بازار آزاد حدود 6004 تومان قیمت خوره و هر پوند انگلیس نیز 6797 تومان رسید.  بر اساس این گزارش در معاملات امروز نر خ هر لار آمریکا با 111 تومان افزایش نسبت به دیروز 4656 تومان قیمت خورد.

امروز و در بازار آزاد هر قطعه سکه تمام بهار آزادی با 3هزار افزایش نسبت به‌روز گذشته یک‌میلیون و ۵۲3 هزار و 500تومان به فروش رفت. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با افزایش 1000هزارتومانی به یک‌میلیون و 490 هزار تومان رسید.